Příď vypadá sympaticky. Slečnám a mladým paním se líbí | Fiat 500X S-Design Cross

Příď vypadá sympaticky. Slečnám a mladým paním se líbí | Fiat 500X S-Design Cross

Příď je samozřejmě delší než u klasického hatchbacku "500" | Fiat 500X S-Design Cross

Příď je samozřejmě delší než u klasického hatchbacku "500" | Fiat 500X S-Design Cross

Z bočního pohledu už je znát jistá nabubřelost | Fiat 500X S-Design Cross

Z bočního pohledu už je znát jistá nabubřelost | Fiat 500X S-Design Cross

Zadní převis je poměrně malý | Fiat 500X S-Design Cross

Zadní převis je poměrně malý | Fiat 500X S-Design Cross

Zádi dominují velké koncové svítilny | Fiat 500X S-Design Cross

Zádi dominují velké koncové svítilny | Fiat 500X S-Design Cross

Interiér rozhodně nepůsobí nudně | Fiat 500X S-Design Cross

Interiér rozhodně nepůsobí nudně | Fiat 500X S-Design Cross

Sedačky mají uprostřed opěradel poměrně citelné boční vedení | Fiat 500X S-Design Cross

Sedačky mají uprostřed opěradel poměrně citelné boční vedení | Fiat 500X S-Design Cross

Kufr odpovídá potřebám "městského lidu" | Fiat 500X S-Design Cross

Kufr odpovídá potřebám "městského lidu" | Fiat 500X S-Design Cross

Po sklopení opěradel vznikne téměř rovná plocha | Fiat 500X S-Design Cross

Po sklopení opěradel vznikne téměř rovná plocha | Fiat 500X S-Design Cross

Víko zavazadelníku se otevírá dostatečně vysoko | Fiat 500X S-Design Cross

Víko zavazadelníku se otevírá dostatečně vysoko | Fiat 500X S-Design Cross

Pod podlahou kufru je velké plnohodnotné rezervní kolo | Fiat 500X S-Design Cross

Pod podlahou kufru je velké plnohodnotné rezervní kolo | Fiat 500X S-Design Cross

Vůz jezdil na osmnáctipalcových kolech | Fiat 500X S-Design Cross

Vůz jezdil na osmnáctipalcových kolech | Fiat 500X S-Design Cross

Horní dva světlomety jsou pěkně v řadě, mlhovka poněkud vybočuje | Fiat 500X S-Design Cross

Horní dva světlomety jsou pěkně v řadě, mlhovka poněkud vybočuje | Fiat 500X S-Design Cross

Vzadu je jedna velká svítilna | Fiat 500X S-Design Cross

Vzadu je jedna velká svítilna | Fiat 500X S-Design Cross

Offroadový vzhled dodávají spojlery | Fiat 500X S-Design Cross

Offroadový vzhled dodávají spojlery | Fiat 500X S-Design Cross

Označení 500 je samozřejmě na zádi, ale i na mnohých jiných místech | Fiat 500X S-Design Cross

Označení 500 je samozřejmě na zádi, ale i na mnohých jiných místech | Fiat 500X S-Design Cross

Nad zadním sklem trůní velký spojler | Fiat 500X S-Design Cross

Nad zadním sklem trůní velký spojler | Fiat 500X S-Design Cross

Zadní náprava je víceprvková | Fiat 500X S-Design Cross

Zadní náprava je víceprvková | Fiat 500X S-Design Cross

Plastové nástavce prahů vypadají efektně | Fiat 500X S-Design Cross

Plastové nástavce prahů vypadají efektně | Fiat 500X S-Design Cross

Tato barva se velmi podobá té, kterou používá armáda | Fiat 500X S-Design Cross

Tato barva se velmi podobá té, kterou používá armáda | Fiat 500X S-Design Cross

Přepínač jízdních režimů se nachází na středové konzole | Fiat 500X S-Design Cross

Přepínač jízdních režimů se nachází na středové konzole | Fiat 500X S-Design Cross

Testovaný vůz byl vybaven slušně fungující převodovkou DDCT | Fiat 500X S-Design Cross

Testovaný vůz byl vybaven slušně fungující převodovkou DDCT | Fiat 500X S-Design Cross

Displej má sice všechny nezbytné funkce, mohl by však být větší | Fiat 500X S-Design Cross

Displej má sice všechny nezbytné funkce, mohl by však být větší | Fiat 500X S-Design Cross

Takto velké zobrazení kompasu ovšem postačuje... | Fiat 500X S-Design Cross

Takto velké zobrazení kompasu ovšem postačuje... | Fiat 500X S-Design Cross

Ovladače klimatizace jsou dostatečně velké | Fiat 500X S-Design Cross

Ovladače klimatizace jsou dostatečně velké | Fiat 500X S-Design Cross

Vypínání systému start&stop je na horní části palubní desky | Fiat 500X S-Design Cross

Vypínání systému start&stop je na horní části palubní desky | Fiat 500X S-Design Cross

Volant má sportovní tvarování | Fiat 500X S-Design Cross

Volant má sportovní tvarování | Fiat 500X S-Design Cross

Na tepelný komfort jsem si nestěžoval | Fiat 500X S-Design Cross

Na tepelný komfort jsem si nestěžoval | Fiat 500X S-Design Cross

Designová řešení některých částí jsou dosti neotřelá | Fiat 500X S-Design Cross

Designová řešení některých částí jsou dosti neotřelá | Fiat 500X S-Design Cross

Dveře se otevírají ve velkém úhlu | Fiat 500X S-Design Cross

Dveře se otevírají ve velkém úhlu | Fiat 500X S-Design Cross

Kulaté opěrky hlavy jsou trošku moc tvrdé | Fiat 500X S-Design Cross

Kulaté opěrky hlavy jsou trošku moc tvrdé | Fiat 500X S-Design Cross

V režimu sport auto funguje velmi dobře | Fiat 500X S-Design Cross

V režimu sport auto funguje velmi dobře | Fiat 500X S-Design Cross

Můžete však po sjetí mimo asfalt zvolit i "terénní" režim | Fiat 500X S-Design Cross

Můžete však po sjetí mimo asfalt zvolit i "terénní" režim | Fiat 500X S-Design Cross

V takovém případě pracuje motor ve sportovním módu, ale řízení zůstává komfortní | Fiat 500X S-Design Cross

V takovém případě pracuje motor ve sportovním módu, ale řízení zůstává komfortní | Fiat 500X S-Design Cross

Hračičkové si můžou zvolit třeba i zobrazení přetížení | Fiat 500X S-Design Cross

Hračičkové si můžou zvolit třeba i zobrazení přetížení | Fiat 500X S-Design Cross

Nebo tlak turba | Fiat 500X S-Design Cross

Nebo tlak turba | Fiat 500X S-Design Cross

Kapota se podepírá drátěnou vzpěrou | Fiat 500X S-Design Cross

Kapota se podepírá drátěnou vzpěrou | Fiat 500X S-Design Cross

Motor je kultivovaný s výjimkou studených startů | Fiat 500X S-Design Cross

Motor je kultivovaný s výjimkou studených startů | Fiat 500X S-Design Cross

Před spolujezdcem jsou dvě přihrádky | Fiat 500X S-Design Cross

Před spolujezdcem jsou dvě přihrádky | Fiat 500X S-Design Cross

Vzadu na opěradle praktická kapsa | Fiat 500X S-Design Cross

Vzadu na opěradle praktická kapsa | Fiat 500X S-Design Cross

Nápis 500 je i na stropě | Fiat 500X S-Design Cross

Nápis 500 je i na stropě | Fiat 500X S-Design Cross

Také na palubní desce | Fiat 500X S-Design Cross

Také na palubní desce | Fiat 500X S-Design Cross

I na sedačkách | Fiat 500X S-Design Cross

I na sedačkách | Fiat 500X S-Design Cross

Příď je samozřejmě delší než u klasického hatchbacku "500" | Fiat 500X S-Design Cross
Z bočního pohledu už je znát jistá nabubřelost | Fiat 500X S-Design Cross
Zadní převis je poměrně malý | Fiat 500X S-Design Cross
Zádi dominují velké koncové svítilny | Fiat 500X S-Design Cross
43
Fotogalerie

Minitest Fiat 500X 1.6 MultiJet: Sluha dvou „pánů“

V závěru loňského roku jsme podrobili testu modernizované provedení SUV Fiat 500X.

Aha, tak Fiat si hraje na Jeep. To byla první myšlenka, která mě napadla při přebírání exempláře Fiatu 500X pro redakční testování. Důvodem byla matně zelená barva, která se skvěla na povrchu karoserie.

V podstatě se jedná o stejný odstín, jakou používala a zřejmě stále používá Česká armáda. Ověřil jsem si to přiložením čutory (polní láhve), kterou jsem si před x lety přivezl jako památku na roční vojenskou prezenční službu z tankového útvaru v Žatci.

"Fiat si je vědom, že tohle auto si kupují hlavně ženy, a tak se takhle asi snaží přilákat i chlapy," přidal tehdy logické vysvětlení pracovník servisu, kam jsem si pro vůz přijel. On si ale vlastně Fiat na Jeep vůbec hrát nemusí. V podstatě jím je. Od roku 2015 totiž jak Fiat 500X, tak i Jeep Renegade, sdílejí jak výrobní linku, tak i použitou techniku. I když "kabátek" mají pochopitelně každý svůj.

Ne každý vůz v tomto segmentu může mít pohon všech kol a už vůbec ne každý také víceprvkovou zadní nápravu. Náš vůz ale musel vystačit s poháněnými pouze předními koly. Čtyřkolka se pojí výhradně s nejsilnějšími agregáty, což jsou dvoulitrový turbodiesel, případně zážehová přeplňovaná čtrnáctistovka. 

Změn není zapotřebí

Modernizace, kterou vůz podstoupil, se na jeho vzhledu příliš neprojevila. Ostatně, tak je to zvykem u všech verzí Fiatů s označením 500. Ať se jedná o hatchback, velkoprostorový "L" nebo tento "offroadový X". Ono to ostatně není zapotřebí. Auto vypadá stále moderně a na svět se za pomoci trojice pod sebe naskládaných světlometů dívá tak nějak lidsky přívětivě.

Změny se dotkly vlastně pouze multimediálního systému. Ten využívá sedmipalcový displej (na dnešní dobu se mi to zdá docela málo) a nyní umí například zobrazovat aplikace posílané z chytrých mobilů. Konkrétně například Apple CarPlay či Android Auto.

Kdo chce, může třeba diktovat textové zprávy nebo si stáhnout Google mapy. Za příplatek je ale možné využívat i navigaci TomTom a dívat se při couvání místo do zrcátek na obraz posílaný sem ze zadní kamery.

Kolega, který vůz testoval před dvěma lety, si stěžoval na kvalitu zpracování interiéru. Buď měl tehdy smůlu na špatný kousek, nebo od té doby Fiat na této oblasti zapracoval. Mně naopak připadají jako jedny z nejlepších v segmentu.

Je zde i řada designových nápadů, které ne vždy musí úplně každému vyhovovat. Na mysli mám především kulaté opěrky hlavy, které jsou navíc docela tvrdé. Také nápisů 500, které odkazují na příslušnost vozu do rodiny zřejmě nejslavnějšího Fiatu všech dob, by mohlo být o něco méně. Ergonomie je však v pořádku.

Zapřisáhlé nepřítele systému start&stop nepochybně potěší umístění vypínacího tlačítka nahoře na palubní desce. Je dokonce ještě blíže k řidiči než spínač varovných světel. Navíc, jakmile ho jednou stisknete, motor přestane po zastavení na křižovatkách zhasínat. A zůstane to tak, i když dojedete do cíle, vypnete motor a vystoupíte. U drtivé většiny ostatních současných aut se s tlačítkem musíte zaobírat při počátku každé nové jízdy.

Fiat 500 X je dobré místo k životu. Třeba u spolujezdce jsou hned dvě odkládací přihrádky, kapsy ve dveřích jsou prostorné, leccos se vejde i do boxu pod loketní opěrkou. Také místo pro lidskou posádku je docela dobré. Se svými 186 centimetry jsem měl solidní výhled, sedadla slušně podepřela i záda. Boční vedení je v oblasti hrudníku předních pasažérů docela slušné, což přijde vhod, jak popíšu o kus dále.

Na dlouhé cestování to není

Vzadu se dobře usadí lidé s výškou do 180 centimetrů. Když jsem se zkoušel posadit takzvaně sám za sebe, dotýkal jsem se již koleny předních opěradel a hlavou čalounění stropu.

Objem kufru také není z největších. Vyhoví tak nejspíše pouze dvojici mladých lidí s maximálně jedním dítětem. A to bez kočárku. Potěšila ale přítomnost plnohodnotného osmnáctipalcového (!) rezervního kola, a to dokonce s diskem z lehkých slitin.

Před dvěma lety kolega při testu vozu vytýkal tvrdé naladění podvozku. Dokonce bylo prý tak tvrdé, že to opravdu znesnadňovalo běžné pojížďky po městě, a dokonce i jízdu po relativně solidním povrchu dálnice. Ano, podvozek je tuhý, rozhodně ale ne nesnesitelně. Zřejmě i v této oblasti došlo k nějaké změně. Že by jiné tlumiče?

Nicméně tuhost podvozku se nesmírně hodí, pokud vyjedete za město. Je to opravdu velký paradox. Zatímco si ho nepochybně koupí koupí ti, kteří žijí a pohybují se převážně v metropolích, auto svůj charakter plně projeví až na zakroucených venkovských silnicích. Tam zapnete otočným voličem režim Sport ( k dispozici je i normální a "offroadový) a tím se zostří reakce na plyn a řízení ztuhne. Je to pak docela práce s ovládacím kolem točit, ale tak nějak to k tomuhle autu patří.

Tuhá karosérie se ani při rychlém průjezdu zatáček s malým poloměrem moc nenaklání a podvozek výborně kopíruje povrch pod koly. Nedotáčivost je velmi dobře potlačena. Jízdní vlastnosti odpovídají spíše menším "ostrým" hatchbackům než zástupci módní kategorie sportovně-užitkových vozů.  Dokonce pak ani nevadí, že koně, které vás ženou dopředu, požírají naftu. Ve voze je nádrž pouze na toto palivo, emise totiž vůz "plní" bez nutnosti používat močovinu. 

Hluk motoru, kterým byl v testovaném voze turbodiesel 1,6, ve větší míře do kabiny proniká pouze pár desítek sekund, pokud nastartujete vychladnutý vůz. Pak je již dobře utlumený. Motor byl propojený se šestistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou DDCT. K její práci nemám žádné výhrady.

Během testu jsem dosáhl průměrné spotřeby 6,2 litru. V městském provozu jsem na palubním počítači nejčastěji zaznamenal hodnoty mezi 6,5 a rovnými sedmi litry. Při uvolněné jízdě nepříliš zvlněnou venkovskou krajinou pak z nádrže každých sto kilometrů ubývá pět a půl litru paliva. Nejméně úsporně si automobil počínal na dálnici. Pokud jsem nehodlal slevit z povolené stotřicítky, musel jsem se smířit se spotřebou 7,3 litru.

Fiat 500X S-Design Cross 4x2 DCCT - základní technické údaje a ceny
Motor 1,6 Multijet
Zdvihový objem [cm3] 1598
Válce/ventily 4/4
Největší výkon [kW/min] 88/3750
Točivý moment [N.m/min] 320/1750
Převodovka 6A
Max. rychlost [km/h] 186
Zrychlení 0-100 km/h [s] 10,5
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,3
Základní cena modelu [Kč] 353.900 Kč (Pop - 1,6/110k/4x2)
Základní cena motorizace [Kč] 479.900 Kč (Plus)
Testovaný vůz včetně příplatků [Kč] 737.600 Kč

 

Fiat

Fiat (zkratka z Fabbrica Italiana Automobili Torino) je největší italská automobilka. Byla založená v roce 1899 a vyráběla také motory, vojenská auta nebo letadla. Fiat v roce 2009 uzavřel partnerství s americkým Chryslerem, od roku 2021 spadá do skupiny Stellantis.

Fiat 500 • Fiat 124 Spider • Fiat Panda •  Fiat PuntoFiat Tipo • Fiat 500L • Fiat 500X • Fiat 500C

Doporučujeme

Články odjinud