Minitest Dacia Duster 1.3 TCe 96 kW: Lepší prostě neseženete

Přeplňovaná benzinová třináctistovka zanechává prozatím veskrze pozitivní dojmy, kdekoli se objeví. Těží z jejich předností také Duster, nebo se rumunská levná značka musí držet o krok zpátky?
Radosti
Výkony v poměru se spotřebě
Kultivovanost pohonné jednotky
Vylepšené multimediální rozhraní
Cena
Starosti
Chybí možnost kombinace s pohonem 4x4
Rezerva za příplatek bez ohledu na výbavu
Pár laciných detailů v interiéru
8  /10

Nedávno jsem se v testu Renaultu s novou přeplňovanou třináctistovkou TCe okrajově zmínil o tom, že se mi povedlo během měsíce vystřídat hned několik aut s tímto motorem. Můžu s odstupem času jen dodat, že jsem s ním pokaždé najel přes tisíc kilometrů. Tím nechci říct, že mám nyní patent na rozum a chci vám o čtyřválci kázat moudra. Nikoliv. Jen naznačuji, že se během uvedené doby a ujeté vzdálenosti už dá o chování konkrétní techniky leccos naučit a srovnat ji, jak funguje v kombinaci s různými převodovkami či v jednotlivých modelech.

Dacia Duster se bude vyrábět i jako pick-up. O Renault už ale nepůjde

Dacia Duster se bude vyrábět i jako pick-up. O Renault už ale nepůjde

Nebudu zastírat a nepochybně jste to pochopili i z dřívějších recenzí, že na mě nový benzínový čtyřválec udělal docela dojem. Pokud jste mezi řádky vycítili poněkud přehnané nadšení, pak jste má slova pochopili špatně. Malá benzínová jednotka není učiněný zázrak s fantastickými výkony, která navíc na volnoběh vyrábí palivo. Tak jsem to určitě nemyslel.

Rozhodně si ale stojím za tím, že v Renaultech funguje výtečně, ať už bych měl zhodnotit dynamiku v poměru k objemu agregátu, provozní efektivitu či kultivovanost. Nejlepší na 1.3 TCe ale bylo, že nebyla dobrá jen na papíře. Bez přehnaného patosu musím opět zkonstatovat, že mě zkrátka příjemně překvapilo, jak snadno se s tímto motorem žije ve skutečném světě.

Změny pod kapotou Dacie Duster: 1.6 SCe skončí, nastoupí tříválec 1.0 TCe

Změny pod kapotou Dacie Duster: 1.6 SCe skončí, nastoupí tříválec 1.0 TCe

Že bude schopen zanechat podobně pozitivní dojmy také v malých Mercedesech, které jsem prozatím nezkoušel, o tom v zásadě nepochybuji a bylo by zvláštní, kdyby tomu bylo jinak. Samotného mě ale zajímalo, jestli bude třináctistovka stejně dobře naladěná i pod kapotou přeci jen trochu více na peněženku orientované Dacie Duster.

Simply clever rumunsky

S odpovědí na výše napsané vás dlouho napínat nehodlám, než se ale pustíme do hodnocení jízdního projevu, agility či spotřeby, pojďme si nejdříve v rychlosti prosvištět „povinné“ kapitoly design a interiér.

I když mě vlastně napadá, že toho mnoho zajímavého či neznámého ke zkoumání nezůstalo. Jak jistě víte, druhé vydání Dusteru není na trhu týden, ani měsíc, párkrát jsme se s ním už svezli a detailně ho popsali. Zaujala mě ale nejvyšší, s výjimkou výraznějšího laku v podstatě nenápadná nejvyšší výbava Techroad.

Paříž 2018: Dacia Duster povýšila, dostala 1.3 TCe se 150 koni od Mercedesu

Paříž 2018: Dacia Duster povýšila, dostala 1.3 TCe se 150 koni od Mercedesu

Poznáte ji podle specifických sedmnáctipalcových kol s červenými středy, drobných štítků s příslušnými nápisy na předních blatnících nebo vnějších zpětných zrcátek s červenými pruhy. Abych řekl pravdu, valný smysl v této výbavě nevidím, na druhou stranu vám ji Dacia dá oproti druhému nejvyššímu výbavovému stupni Prestige za hubičku. Konkrétně pět tisíc korun, takže to v zásadě není nic proti ničemu.

Vlastně něco mě přeci jen napadá, budu ale poněkud předbíhat. Ve spojení se sedmnáctkami pracuje podvozek Dusteru solidně, pokud ale budete chtít přeci jen komfortnější auto (a k Dacii mi tento charakter pasuje mnohem více, než jakási prkenná pseudosportovnost) zůstaňte raději u šestnáctek. Zavěšení i na větších kolech zvládne většinu nerovností se ctí, u těch s ostřejšími hranami ale karoserie dostane sporadicky větší ránu, a to bych si u vlastního auta rozhodně odpustil.

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Uvnitř je té originality v případě nejdražší varianty ještě méně. Zahrnuje v podstatě pouze jiné, originální látkové čalounění prošívané kontrastní červenou nití. Přesto je v kabině pár dalších věcí, které stojí za zmínku.

Netuším, jestli jsem danou drobnost posledně přehlédl, nebo se jedná o novinku, každopádně Duster geniálně jednoduše řeší jeden z nejotravnějších problémů v současných interiérech. Mluvím o kousku tkaniny našité mezi trochu krátkými sedáky předních sedadel a středovým tunelem. Tato na první pohled banalita velmi účinně zachytává mince, mobily a další drobnosti vypadávající občas z kapes, které buďto nenávratně zmizí a nedají se vylovit, nebo musíte kvůli nim podnikat nedobrovolné expedice do těžko dostupných zákoutí.

Frankfurt živě: Do detailu jsme prozkoumali novou Dacii Duster

Frankfurt živě: Do detailu jsme prozkoumali novou Dacii Duster

Druhou příjemnou maličkostí je vylepšené multimediální rozhraní. Přesedal jsem do Dusteru bezprostředně z Meganu, takže si nešlo nevšimnout jemnějších detailů, jiné barvy a celkově lepší vykreslení obrazovky, především ale rychlejší odezvu systému na jakýkoli povel tlačítkem či dotyk displeje.

Jinak Dacia velmi sympaticky maskuje svůj méně urozený původ poměrně slušným zpracováním materiálů, méně páchnoucími plasty nebo i vysloveně luxusními prvky, mezi které lze zařadit kupříkladu zcela automatické odemykání bez nutnosti sahat kamkoli. Jednoduše přistoupíte k vozu a než stačíte zvednout ruku ke klice, cvakne centrál a máte odemčeno. Odstupte na metr až metr a půl a je opět zamčeno. Megane, Kadjar či Espace umí prozatím jen bezdotykově zamknout, tudíž hádám, že to asi taková samozřejmost nebude.

Dacia jede! Po Dusteru dostanou silnější motor i ostatní modely

Dacia jede! Po Dusteru dostanou silnější motor i ostatní modely

Že máte před sebou ekonomickou variantu automobilu koncernu Renault-Nissan, na pár místech samozřejmě poznáte. Asi nejvíce křičí předpotopné mechanické nastavování sklonu předních světlometů velkým otočným ovladačem, který byl odklizen do spodní části palubní desky na úrovni základny sloupku řízení, jinak se ale Dacia až na pár drobností nemá za co stydět. A za ty ceny už vůbec ne.

Pro tuto chvíli bez 4x4

Co mě na nové třináctistovce v Dacii zaujalo ještě před prvním nastartováním, je fakt, že vám ji automobilka momentálně neumí prodat ve spojení s pohonem obou náprav. Čtyřkolka je v tuto chvíli k mání pouze s atmosférickou jedna-šestkou a silnějším provedením 1.5 dCi.

Je to trochu škoda, protože zrovna Duster patří k těm SUV, které nemává bílou vlajkou a neprotáčí bezmocně kolečky už při pouhém pohledu na větší rigol či mokrou trávu, mám ale dobré zprávy. Od léta by měla být kombinace 1.3 TCe a 4x4 dostupná, navíc mluví se dokonce o dvouspojkové převodovce EDC, takže stačí vydržet pár měsíců.

S Dacií Duster II v terénu. Obstálo jedno z nejlevnějších SUV na trhu?

S Dacií Duster II v terénu. Obstálo jedno z nejlevnějších SUV na trhu?

V případě, že vám bude v Dusteru stačit mimo asfalt zvýšená světlá výška, větší nájezdové úhly a pohon předních kol, rovnou říkám, že ani touto volbou nového motoru nešlápnete vedle. Popravdě mě příliš nepřekvapilo, že v Dacii je malý čtyřválec poněkud hůře utlumený, zásadní rozdíly v akustice ale nečekejte. Do kabiny sice při vyšších otáčkách proniká zvuk nepatrně intenzivněji než třeba v Kadjaru, pořád to má ale hodně daleko k tomu, abych tvrdil, že je Duster hlučný.

Ve většině případů je auto příjemně tiché, motor pracuje kultivovaně, a když už jeho akustické projevy při zatížení a akceleraci zaregistrujete, dobře se poslouchá. Tím chci říct, že nezní utrápeně, než že by produkoval jadrnější sportovní tóny, což ale v tandemu se schopností snadno se nechat vytáčet úplně stačí.

Dacia Duster II má konečně český ceník. Je stále stejně výhodný

Dacia Duster II má konečně český ceník. Je stále stejně výhodný

Co jsem nebyl schopen zcela spolehlivě posoudit, byly reakce na plyn. Zatímco Renaulty mají velmi bezprostřední odezvu při prakticky jakýchkoli otáčkách, v Dusteru se mi zdálo, že auto ve spodním rozsahu reagovalo o zlomek vteřiny pomaleji. Opravdu nedokážu stoprocentně říci, jestli to byl pouze subjektivní vjem, nebo realita. Pokud by ale výsledek, respektive rozdíl byl v měřitelném spektru, dost možná za to mohla skutečnost, že auto mělo při převzetí najeto jen něco málo přes 300 kilometrů. Tuto domněnku zčásti potvrzuje i pocit, že Dacia po týdnu reagovala o chlup lépe, i když ani tady nemůžu vyloučit, že jsem si zkrátka zvykl.

A zvykl jsem si vskutku rychle, což zase nebylo tak těžké, protože Duster s 1.3 TCe je opravdu dobrý vůz za vynikající peníze. Obzvlášť pokud dáte přednost nepatrně slabší (zde zkoušené) variantě s výkonem 131 koní, kterou lze pořídit už od 370 tisíc, před provedením se 150 koni, které Dacia prodává až ve vyšší výbavě od 413 tisíc.

Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak

Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak

Silnější motor jsem v tomto modelu zatím nezkoušel, takže vám neřeknu, jestli ten příplatek stojí za to. Čistě papírově ale rozdíly v dynamice nejsou tak významné, aby byl důvod mít 150 koní za každou cenu. Dokonce i spotřeba vychází tabulkově nastejno a je zajímavé, jak přesná jsou česká data ve srovnání s údaji německého zastoupení.

Na stránkách našeho západního souseda Dacia uvádí průměr rovných šest litrů benzínu na sto kilometrů, což jistě není číslo úplně mimo mísu. Za městem se plynulou jízdou dostanete klidně na pět a půl až zmíněných šest, reálnějších je ale 6,9 až 7,1 l/100 km, které jako průměr udává česká Dacia. Vlastně se zdá, že se někdo z místních techniků s podobně těžkou pravou nohou posadil za volant, odjel těch pár set kilometrů a zapsal, co viděl, protože můj týdenní průměr byl rovněž 7,1 litru. A to jsem nejezdil na spotřebu, ale podle tachometru spíše tak deset procent nad povolenými limity.

Dacia v Česku slaví historický úspěch. Je třetí nejlepší značkou, přeskočila Hyundai

Dacia v Česku slaví historický úspěch. Je třetí nejlepší značkou, přeskočila Hyundai

Jestli je to dobrá provozní efektivita, nechám na vašem zvážení. Mám ale za to, že Duster bych stěží nazval užraným crossoverem. Naopak s trochou snahy o plynulejší jízdu by se dalo přiblížit i těm německým hodnotám. Takže když nic jiného, líbí se mi minimálně ta reálnost uvedených údajů.

Závěr

Asi to už začíná být poněkud nudná a obehraná písnička, psát o třináctistovce TCe jako o povedeném motoru, jiný závěr ale ani tentokrát nemám a mít nemůžu. Už v Kadjaru bylo evidentní, že si poměrně malá pohonná jednotka snadno poradí i s větší, těžší a aerodynamicky hůře optimalizovanou karoserií, takže otázkou nebylo, jestli zvládne adekvátně rozpohybovat i Duster. Chtěl jsem pouze vědět, jestli Renault uměle nezhorší parametry čtyřválce tak nějak z principu, aby Dacia nelezla do zelí přeci jen o třídu výš stojícím francouzským modelům.

Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana

Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana

A je příjemné zjistit, že rumunský vůz žádnými politickými kompromisy (pokud jde o pohonnou jednotku) netrpí. Těch pár zmíněných drobností souvisejících s horší reakcí na plyn v nízkých otáčkách a méně kvalitním odhlučněním, bych jako bernou minci nebral. Lehce opožděné reakce totiž opravdu můžou souviset s minimálním nájezdem a zvuková izolace zase není tak špatná, aby agregát působil v kterémkoli režimu či při vyšším zatížení nepříjemně na uši.

Podtrženo, sečteno… Techroad si můžete s klidnými svědomím odpustit. A za 370 tisíc lepší crossover nebo SUV o této velikosti neseženete.

Dacia Duster - souhrn cen
Základní cena vozu                    259.900 Kč (1.6 SCe Access/84 kW)
Cena s testovaným motorem a výbavou 370.900 Kč (1.3 TCe Comfort/96 kW)
Cena testovaného vozu  402.900 Kč (1.3 TCe Techroad/96 kW)

Technické údaje: Dacia Duster

  • Rok • stupeň výbavy 2019 • Techroad
  • Počet válců/ventilů na válec • rozvod 4/4 • DOHC
  • Typ motoru • zdvihový objem zážehový • 1 332 cm3
  • Nejvyšší výkon 96 kW (131 koní)
  • Nejvyšší výkon při otáčkách 5 000 ot/min
  • Nejvyšší krouticí moment 240 Nm při 1 600 ot/min
  • Nejvyšší rychlost 191 km/h
  • Převodovka: způsob řazení • počet stupňů manuální • 6 stupňů
  • Zákl./max. objem zavazadlového prostoru 445 l • 1 478 l
  • Objem palivové nádrže 50 l
  • Hmotnost: pohotovostní • celková 1 309 kg • 1 762 kg
  • Prům. spotřeba: město • mimo • komb. 7,3 • 5,3 • 6,0 l/100 km
  • Rozvor náprav 2 674 mm
  • Rozchod kol: vpředu • vzadu 1 563 mm • 1 570 mm
  • Rozměr pneumatik 215/60 R17
  • Rozměry: délka × šířka × výška 4 341 × 1 804 × 1 693 mm
Minitest Lexus LS 500 AWD: Pro ty, kteří vědí, co chtějí

Lexus LS 500 AWD (minitest)

Vrchol motorové nabídky vlajkové lodi Lexusu se musí spokojit s šesti válci. Bude mu to stačit?

19.  5.  2019 | Vladimír Kadera | 20 příspěvků
Řídili jsme nový Ford Ranger Raptor: Je perfektní! To nejdůležitější však schází

Ford Ranger Raptor (první svezení)

Ford Ranger Raptor dokazuje, že práce může být i zábava. Umí dřít, vypadá u toho skvěle a těžkým terénem jezdí jako pánbůh.

17.  5.  2019 | Jiří Baborský | 22 příspěvků
TEST Hyundai i30 N Fastback: Obří stádo koní v těsném výběhu

Hyundai i30 N Fastback

Vstup do světa ostrých aut se značce Hyundai povedl na výbornou již před dvěma lety. Nyní se modelová řada rozšiřuje. Bolístky zůstávají, jedna přibyla.

15.  5.  2019 | Vladimír Kadera | 153 příspěvků