Minitest Citroën C5 Aircross 2.0 BlueHDi EAT8: Sto lidí, sto názorů

Role vlajkové lodi je poměrně složitá. Zákazníci za své nemalé peníze chtějí to nejlepší a kompromisy jim moc nevoní. Dokázal nás vůbec nejdražší Citroën C5 Aircross přesvědčit o svých kvalitách?
Radosti
Ultrakomfortní přední sedadla
Velice dobré odhlučnění
Spolupráce motoru a převodovky
Komfortní podvozek
Starosti
Příliš citlivé brzdy
Vyšší základní cena
Reálná spotřeba paliva
Málo místa vzadu
7  /10

Citroën C5 Aircross jsme už v testu jednou měli. Kolega Miro Mihálik poměrně rozsáhle a bez obalu popsal hlavní výhody a nevýhody verze s motorem 1.6 PureTech 180 EAT8, po které byste měli sáhnout, hledáte-li nejvýkonnější provedení nabídky. Výsledkem testu bylo 7 bodů z 10 možných a ostrá diskuse. Nyní se na bezesporu extravagantní vůz podíváme ještě jednou, jen si na paškál nevezmeme nejsilnější, ale zato nejdražší provedení. Povede si lépe, nebo hůře?

TEST Citroën C5 Aircross 1.6 PureTech 180 EAT8: Plyšová povaha

TEST Citroën C5 Aircross 1.6 PureTech 180 EAT8: Plyšová povaha

Vůz s dvoulitrovým nafťákem, kombinovaným výhradně s osmistupňovým automatem, stojí nejméně 725.000 Kč. V našem případě to bez dalších příplatků dělá 815.000 Kč, protože se bavíme o vrcholné výbavě Shine. Musím ale dodat, že ceny, které uvádím, jsou akční a po uplatnění slevy čtyřicet, respektive padesát tisíc korun jako bonus při výkupu vašeho starého vozu. Pokud „výměnou“ žádný nemáte, výsledné částky budou samozřejmě o to vyšší. C5 Aircross není úplně levná záležitosti, výbava ale není špatná.

Dostanete na pohled mohutné SUV na 18palcových kolech, s navigací, plně diodovými světlomety, automatickou dvouzónovou klimatizací, hromadou asistentů v čele s aktivním brzdovým systémem detekujícím chodce a cyklisty, sledováním slepého úhlu a rozpoznáváním dopravních značek, nechybí ani tempomat s omezovačem rychlosti, bezklíčové odemykání, startování a ovládání víka kufru nebo čalounění kombinující látku a kůži. Vyhřívání předních sedadel jsem v testovaném autě hledal marně. Připlácí se za něj 12.000 Kč a nic by se nestalo, kdyby bylo už v základu.

To je pokojíček!

K vnějšímu vzhledu vám řeknu asi jediné: když tohle auto viděla moje přítelkyně, trochu ohrnovala nos nad červeným lakem, ale jinak z něj byla na větvi. Tím nechci říct, že by muž za jeho volantem vypadal nepřirozeně, sami ale asi uznáte, že mu to více slušelo v minulé generaci C5. To byl reprezentativní sedan a kombi, na kterých se nešetřilo, mohli jste mít hydropneumatické pérování a šestiválec. Aircross je představitelem funky vlny Citroënu, pořád se ale jedná o vlajkovou loď a u té mám určité požadavky.

Citroën C5 Aircross má české ceny. V základu vyjde lehce nad půl milionu

Citroën C5 Aircross má české ceny. V základu vyjde lehce nad půl milionu

Zaprvé by mělo být znát, že peníze, které za auto utratíte, nebyly vynaloženy nadarmo. Zvenku máme splněno – diodová světla, bytelné zpracování, zvuk dovírání dveří, kvalita laku a podobně, to je všechno v pořádku. Navíc uvnitř je to extratřída v úrovni komfortu, tedy alespoň pokud srovnáváme s mainstreamovými SUV. Základy už před lety položil model C4 Cactus a já jsem rád, že značka myšlenku „křesla na kolech“ dále rozvíjí.

Jen koukněte na přední sedačky! Jsou široké, výplň s paměťovou pěnou je  měkoučká, ale nepřipadáte si utopení. Na rozdíl od Peugeotu 3008, se kterým C5 Aircross sdílí technický základ, je přístrojovka klasická a na budíky koukáte skrze nekruhový volant menšího průměru. Kokpit vás obklopí, ale neomezuje v kolenou, v loktech ani nad hlavou. Navíc je k dispozici spousta odkládacích přihrádek, do prostoru s indukční nabíječkou se vejde i malý tablet, a líbí se mi také dělená středová loketní opěrka. Sami určitě víte, jaká je to někdy otrava za jízdy z prostoru pod „loketkou“ něco vytáhnout, je-li opěrka delší. Tady je to úplně v pohodě.

Paříž 2018 živě: Citroën C5 Aircross je již pátým do rodiny. V čem se liší?

Paříž 2018 živě: Citroën C5 Aircross je již pátým do rodiny. V čem se liší?

Digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 12,3" je standardem od výbavy Feel a nabízí tolik možností zobrazení, že si vybere každý. Displej infotainmentu má 8" a ovládáte přes něj snad úplně všechno. To je u nových Citroënů klasika a posunul se tím i styl nastolený u Peugeotu 3008. Pod displejem nenajdete „klávesy“, ale kapacitní tlačítka. Je to sice machrovina, ale citlivost prostě není taková, jaká by byla u klasiky. Na menu si musíte trochu zvykat, ale jde to, horší je to až s viditelností na přímém slunci. Chcete si třeba nastavit teplotu klimatizace, ale čísla vám najednou „zmizí“ před očima...

Prostě pro tři!

Největší Aircross je na pohled pořádný kus auta. Na délku má 4,5 metru, rozvor náprav činí 2730 mm, na šířku měří 1840 mm a je téměř 1,7 metru vysoký. Jenže vzadu to není zase tak znát. Za sebe svých 190 centimetrů výšky složím jen tak tak, podélný střešní nosník omezuje místo pro hlavu krajních cestujících a ti jsou tak natlačeni na dveře, že se cítí jako sardinky v oleji a do hýždí se jim zarývají zámky bezpečnostních pásů.

Je to dáno tím, že se Citroën tak snažil nabídnout tři plnohodnotná místa k sezení, až to možná trochu přehnal a tři dospělí se vedle sebe mačkají. Dětem zadní místa vyhoví, navíc možná ani nepocítí, když symetricky dělená sedadla v případě potřeby posunete dopředu a zvětšíte tak objem kufru. Ten v základu činí 580 litrů. Po sklopení zadních opěradel dostanete 1630 litrů a také přehlednou a téměř rovnou ložnou plochu.

Dáte naftě šanci?

Při pohledu do ceníku mnoho důvodů pro pořízení naftového dvoulitru asi nenajdete. V porovnání s benzinovou jedna-šestkou je o 70.000 Kč dražší, má horší dynamiku a udávaná kombinovaná spotřeba je lepší zhruba o litr na sto kilometrů. Navíc je po nastartování trochu „hrubý", ale nelamte nad ním hůl předčasně. Stačí se rozjet, ustálit rychlost, motor se zklidní a předvede tak dobrou souhru s osmistupňovým měničovým automatem, že vám z toho půjde hlava kolem.

První plug-in hybrid od Citroënu: C5 Aircross nabídne 225 koní

První plug-in hybrid od Citroënu: C5 Aircross nabídne 225 koní

Tohle duo pracuje naprosto logicky. Maximální točivý moment 400 N.m je položen ve 2000 otáčkách za minutu, tak přece není důvod motor dusit v nižším spektru. Automat čtyřválec obvykle udržuje někde mezi dvěma a třemi tisíci otáčkami, kde má příjemný švih a je připraven podat to nejlepší. Výkon 130 kW máte k dispozici ve 3750 otáčkách, a ani tehdy není zvuk motoru rušivý. Střelu však nečekejte. On totiž zkoušený vůz váží přes 1,6 tuny, tedy o metrák více než s šestnáctistovkou, a jak jsem už uvedl, dynamika není to, co by vám vytřelo zrak.

Vlajková loď Citroënu, tak jak si ji představuji, musí být hlavně komfortní a tichá. Prostě auto, s nímž ujedete stovky kilometrů najednou a vůbec o tom nevíte. A to je právě to, co se mi na C5 Aircross tak líbí. Nejde totiž s davem a nesnaží se být zároveň komfortní a sportovní, jak to dnešní SUV zkoušejí. Je to měkoučké auto a basta! Při zrychlování si lehce sedá na zadní kola, při brzdění noří čumák do asfaltu, v zatáčkách se nakloní a vy začnete pociťovat kouzlo starých Citroënů.

Citroën představuje C5 Aircross: SUV nabídne nový typ odpružení

Citroën představuje C5 Aircross: SUV nabídne nový typ odpružení

Řízení je dlouhé, odpor posilovače moc lehký, tlačítko Sport u volič automatu v případě tohoto auta doslova vulgární. Sport sem prostě nepatří. Možná to znělo negativně, já ale charakter C5 Aircross vyzdvihuji v dobrém smyslu. Není to řidičské auto, musíte mu věřit a je pravdou, že vzhledem k náklonům karoserie a velikým plášťům (235/55 R18), které se samy o sobě také deformují, nebudete mít při svižné jízdě v zatáčkách takovou jistotu v tom, co se pod vámi vlastně děje.

Filtrů zpětné vazby je tady moc, ale ukažte mi někoho, kdo bude s tímto autem jezdit závody do vrchu. Navíc elektronika je tak bedlivá, že kdyby už mělo dojít k problému, zasáhne rychle a rázně. Ostré jsou i brzdy, avšak ne z důvodu nadprůměrné výkonnosti, ale spíše kvůli napumpování posilovače. Musel jsem vypadat poměrně komicky, hlavně při parkovacích manévrech, kdy auto s každým necitlivým sešlápnutím pedálu stálo na fleku a rozhoupalo se.

Houpavější charakter nicméně oceníte při dlouhých cestách. Není to nic, z čeho by se vám mělo dělat zle, jenom si zkrátka připadáte trochu jako na obláčku. Z tohoto pohledu tlumiče s hydraulickými dorazy odvádějí skvělou práci a poradí si s většinou běžných nerovností, jenom ty větší, jako jsou propadlé kanály či spáry, karoserií trochu natřásají. Ještě lepší práci Citroën odvedl stran odhlučnění motoru, podvozku i aerodynamického svistu. Tišší francouzské auto jsem asi ještě neřídil, navíc vrstvená skla předních oken má zkoušená linie Shine už v základu.

Test ojetiny: Citroën C5 II nabízí kus auta za málo peněz. Co spolehlivost?

Test ojetiny: Citroën C5 II nabízí kus auta za málo peněz. Co spolehlivost?

Zbývá zhodnotit, jak je na tom vůz z hlediska provozní efektivity. A tady se obávám, že naftový dvoulitr pozbývá smysl. Zatímco s benzinovou šestnáctistovkou, se kterou jsme vůz testovali dříve, jezdil kolega Miro Mihálik za nějakých 7,5 l/100 km a týdenní odběr se ustálil na 8,3 l/100 km, já s turbodieselem dosáhl 7,6 l/100 km, a to jsem ho příliš nehonil. Zkrátka klasický běžný denní režim a relaxovaný řidičský styl, jak se na takhle pohodlné auto sluší. Máte-li o něj zájem, zvažte, zda vám ten ani ne litrový reálný rozdíl ve spotřebě za 70.000 Kč příplatku skutečně stojí.

Závěr

Jednu věc musím říct hned na začátku: Citroën C5 Aircross je dobré auto, ale rozhodně není pro každého. Je pro ty, kteří si chtějí užívat velký komfort jízdy, nechtějí zapadnout v davu a chtějí pocítit ducha starých Citroënů. Je pro lidi, kteří chtějí sednout a jezdit a netouží po komunikaci auta s řidičem. Jízdu si v něm zkrátka užíváte jinak. Aircross nedělá deset věcí najednou a všechny průměrně. Zaměřil se na měkoučkou jízdu a ovládání se vším všudy, patří to k jeho charakteru a za mě je výsledek v pořádku.

Původní bodové hodnocení však zůstává. Vadí mi na přímém slunci hůř čitelné digitální přístroje, navzdory velkým vnějším rozměrům vyhoví místo na zadních sedadlech spíše dětem a naftový motor z hlediska pořizovacích a provozních nákladů nedává příliš velký smysl. Spotřeba není zrovna zázračná.

Pokud hledáte takový typ auta a umíte akceptovat, že za něj regálně zaplatíte nejméně 800.000 korun, sáhněte po verzi Shine s benzinovou šestnáctistovkou na 18palcových kolech. Až na vyhřívání předních sedadel jí z hlediska výbavy už vlastně nic zásadního neschází a uděláte opravdu hodně parády.

Citroën C5 Aircross - souhrn cen
Základní cena vozu                    550.000 Kč (1.2 PureTech 130 Live/96 kW)
Cena s testovaným motorem a výbavou 765.000 Kč (2.0 BlueHDi Shine/130 kW)
Cena testovaného vozu  916.500 Kč (2.0 BlueHDi Shine/130 kW)

Technické údaje: Citroën C5 Aircross

  • Rok • stupeň výbavy 2019 • Shine
  • Počet válců/ventilů na válec • rozvod 4/4 • DOHC
  • Typ motoru • zdvihový objem vznětový • 1 997 cm3
  • Nejvyšší výkon 130 kW (177 koní)
  • Nejvyšší výkon při otáčkách 3 750 ot/min
  • Nejvyšší krouticí moment 400 Nm až 2 000 ot/min
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h 9,4 s
  • Převodovka: způsob řazení • počet stupňů automatická • 8 stupňů
  • Zákl./max. objem zavazadlového prostoru 580 l • 1 630 l
  • Objem palivové nádrže 53 l
  • Hmotnost: pohotovostní • celková 1 615 kg • 2 185 kg
  • Prům. spotřeba: město • mimo • komb. 5,3 • 4,6 • 4,9 l/100 km
  • Rozvor náprav 2 730 mm
  • Rozchod kol: vpředu • vzadu 1 601 mm • 1 630 mm
  • Rozměr pneumatik 235/55 R18
  • Rozměry: délka × šířka × výška 4 500 × 1 840 × 1 654 mm
První jízda se Škodou Kamiq 1.0 TSI: Revoluci nečekejte, poctivý kus auta ano

Škoda Kamiq 1.0 TSI DSG (první svezení)

Už se těším, až si dnes večer sednu s šálkem horké kávy k počítači a zabořím se do diskuze pod tímto článkem. Na první dojem je totiž Škoda Kamiq opravdu dobrá.

21.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 193 příspěvků
TEST Subaru BRZ Spec. S: BRZy, jazyk, nazývat… věci pravými jmény

Subaru BRZ Spec. S

Pokud máme věci nazývat pravými jmény, je nutno poznamenat, že zlí jazykové tvrdí, že BRZ „nejede“. A je fér přiznat, že jakkoli pro modelový rok 2019 a speciálně v limitované edici Spec. S prodělalo řadu změn, včetně například jiného naladění řídící jednotky, je na tomto tvrzení kus pravdy. To však ani náhodou neznamená, že by BRZ nebylo skvělé auto.

19.  8.  2019 | Petr Schnagl | 13 příspěvků
Minitest Toyota RAV4 2.5 Hybrid: Konečně něco, co si stojí za svým

Toyota RAV4 2.5 Hybrid (minitest)

Nová Toyota RAV4 nás už dříve překvapila extravagantním vzhledem, ale měli jsme k ní pár výhrad, které se pokusí smazat hybridní verze. Podaří se jí to?

16.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 78 příspěvků