Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

Jenom hrstka aut současné produkce budí tak silný dojem „dortu pejska a kočičky“, jako BMW řady 6 GT. Díky vyšší stavbě karoserie, dlouhému rozvoru, výklopnému zádnímu víku a bezrámovým oknům je odpovědí pro zákazníky, kteří hledají pohodlí luxusní limuzíny, avšak bez kompromisů týkajících se praktičnosti, a ke všemu s něčím navíc. Jde v podstatě o crossover, avšak nikoliv v takovém smyslu, v jakém jej dnes společnost vnímá kvůli rostoucímu zastoupení všemožných malých SUV.

Velká 21palcová kola a další prvky výbavy z dílny M Performance pro BMW 6 GT

Velká 21palcová kola a další prvky výbavy z dílny M Performance pro BMW 6 GT

S novou generací vozu došlo ke změně číselného označení (z 5 GT na 6 GT), výrazně narostly rozměry karoserie, avšak za současného snížení hmotnosti o 150 kilogramů. A to už je pořádná dieta. Obzvláště, pokud uvážíme, že téměř 5,1 metru dlouhý liftback s třílitrovým turbodieselem a pohonem všech kol váží jenom 1955 kilogramů (pohotovostní hmotnost). To je totiž hodnota, okolo které se dokážou pohybovat i středně velká SUV.

Odpadly i složitosti předchůdce, který se chtěl zavděčit zároveň sedanistům i liftbackářům. Měl dvojí otevírání víka kufru, což je řešení nejenom složité, ale také dost hmotné, a navíc přináší omezení pro designéry. Řada 5 GT proto mohla z určitých úhlů pohledu působit neforemně, což ale není případ nástupce.

U něj také na první pohled víte, že nejde o typický sedan, spíše ale budí dojem nataženého, sníženého a rozšířeného BMW X6. Navíc, úpravou tvarů zádi, která je nyní opatřena výsuvným křídlem (nad 120 km/h automaticky, případně tlačítkem na středovém tunelu), a díky aktivním klapkám v masce chladiče (Active Air Stream kidney), došlo k výraznému snížení koeficientu aerodynamického odporu (z 0,29 na 0,25).

První jízda s BMW 6 GT: Řadě 7 se příblížila nejen číslovkou

První jízda s BMW 6 GT: Řadě 7 se příblížila nejen číslovkou

Mám-li být upřímný, jistým „zvráceným“ způsobem se mi líbila už pětka GT. Zkoušená šestka, obzvláště v laku Royal Burgundy Red za 26.546 Kč a na dvacetipalcových kolech z programu BMW Individual (29.796 Kč), však z mého pohledu vypadá fantasticky, jenom je potřeba ji často mýt – jde na ní totiž vidět každé smítko prachu.

Model 6 GT 5 sedan 5 kombi 5 GT (2009-2017)
Délka (mm) 5091 4936 4942 5004
Šířka (mm) 1902 1868 1868 1901
Výška (mm) 1538 1479 1498 1559
Rozvor (mm) 3070 2975 2975 3070
Objem zav. prostoru min/max (l) 610/1800 530/- 570/1700 500/1750

Račte nastoupit, kapitáne!

V přímém srovnání s dalšími modely automobilky BMW vynikne obrovitost šestky Gran Turismo už na papíře, první usednutí za volant vás však přesvědčí o tom, že má vůz blíže k SUV než klasickému sedanu. Sedíte výše než v řadách 5 a 7, což se podepisuje třeba na jednoduchosti nastupování. Elektricky si seřídíte volant i sedadlo a připadáte si jako na kapitánském můstku lodi.

Přední sloupky jsou masivní, ale zároveň řešené tak, aby měl řidič skvělý výhled šikmo ven. Pak se podíváte za sebe a zjišťujete, že máte za zády zdánlivě dalších deset metrů auta. Až tak obrovský tenhle interiér je! Pravda, výhled dozadu není kvůli menšímu zadnímu oknu a rozměrným hlavovým opěrkám s měkoučkými polštářky ideální, v provozu to však stačí. Šikmo vzad také vidíte slušně (díky za ta trojúhelníková okénka!), a kdyby náhodou došlo na problém s parkováním, pomůže systém kamer monitorujících kompletní okolí vozu.

Bazarová past: Takto nabourané BMW 7 dokázal mechanik zcela opravit

Bazarová past: Takto nabourané BMW 7 dokázal mechanik zcela opravit

Na palubě můžete mít veškerý komfort řady 7, včetně masážních sedadel, svěžích vůní, špičkového audia a podobně, nic z toho ale samozřejmě není v základní výbavě. Jenom cena příplatkových prvků zkoušeného vozu přesáhla 900.000 korun, přičemž hned po M sportovním paketu za 155.818 Kč následoval „zásek“ v podobě paketu First Class za 132.522 Kč. Ten zahrnuje například plynulé dovírání dveří, ventilovaná přední sedadla s masážní funkcí či ozvučení Harman Kardon, které umí udělat z kabiny koncertní síň.

Ostatně, i podle čísel má šestka Gran Turismo k řadě 7 hodně blízko. Rozvor 3070 milimetrů mají vozy stejný, neliší se ani šířka 1902 milimetrů, a těch sedm milimetrů do délky, kterými má sedmička navrch, ani nestojí za řeč. Jenže šestka má v rukávu trumf, díky kterému je „na litry“ dokonce lepší než pětkový kombík.

Kufr má v základu objem 610 litrů, tedy o 40 litrů více než pětka, po sklopení zadních opěradel dělených v poměru 40:20:40 naroste rozdíl dokonce na sto litrů (1800 vs. 1700 litrů). Elektricky ovládané víko je už ve standardu, a abyste se při nakládání těžkých předmětů tolik nenadřeli, došlo ke snížení nákladové hrany o 50 milimetrů. Zatím tedy v podstatě jen samá pozitiva.

Kdo potřebuje více?

V době uvedení BMW 6 GT na český trh platil třílitr 30d za základ nabídky vznětových motorů, to už ale dneska neplatí. BMW doplnilo paletu o dvoulitrový turbodiesel se 140 kilowatty a 400 N.m, a přestože dynamické parametry ani spotřeba nevypadají špatně, šest hrnků v řadě jsou z hlediska prestiže přece jenom lepší volbou. Obzvláště, když osmiválec, který by si vůz jistě zasloužil, v nabídce chybí.

BMW 6 Gran Turismo dostalo nový základní motor. Budou 4 válce stačit?

BMW 6 Gran Turismo dostalo nový základní motor. Budou 4 válce stačit?

Před časem jsme měli v klasickém testu verzi 640d xDrive, která si k výkonu 235 kW pomáhá dvojicí turbodmychadel. Dnes zkoušená „třicítka“ si musí vystačit s jedním turbem, 195 kW ve 4000 otáčkách a točivý moment 620 N.m položený v rozmezí 2000 až 2500 otáček však také nejsou ničím, za co by se měl majitel stydět.

Osmistupňová automatická převodovka ZF, která ve mně co do jemnosti a vytříbenosti řazení neustále svádí souboj s osmistupňovým Tiptronicem koncernu Volkswagen, je samozřejmě ve standardu, za pohon všech kol xDrive si už ale musíte připlatit ještě relativně rozumných 71.500 korun. Je řešen mezinápravovou spojkou a preferuje zadní nápravu, to ale uvádím spíše pro informaci než jako oslí můstek pro popis driftů. Ty jsou samozřejmě možné, ale k 6 GT se prostě nehodí.

Jezdil jsem i s dříve zkoušenou „čtyřicítkou“, která se v rozličných vozech BMW vždycky vyznačovala krásnou „hutností“ a neutuchajícím přívalem zátahu v širokém spektru otáček. Jednoturbový šestiválec se však motorářům povedlo naladit tak šikovně, že si bez přímého srovnání snad ani nevšimnete rozdílu. Motor je špičkově kultivovaný, tichý, a jeho spolupráci s osmistupňovým automatem nelze označit jinak než za bezchybnou.

Potenciál rozvíjí od tisícovky otáček, řazení je hladké jako čerstvě našlehaný sníh, a přestože i zde je snaha držet ručičku otáčkoměru dost nízko, nikdy se vám nestane, aby převodovka zazmatkovala a cukla. Je to zkrátka samet, a to dokonce i akusticky, třebaže zrovna zadupnete plyn a vydáte se do levého pruhu dálnice. Šestka jenom lehce poklekne na zadní kola a téměř bez prodlevy a rušivých zvuků vyrazí vpřed. Tohle je chování, jaké čekáte od limuzíny a zároveň další důkaz toho, jak blízko k sobě řady 6 GT a 7 ve skutečnosti mají.

5,1 metru v zatáčkách

BMW šestce GT už ve standardu dopřává vzduchové odpružení zadní nápravy. Zkoušený kousek šel ale dál a v rámci balíčku Executive Drive za 105.690 Kč nabídnul nejenom vzduch vpředu i vzadu, ale také aktivní stabilizátory, které mají za úkol eliminovat náklony karoserie v zatáčkách, a ještě k tomu aktivní řízení včetně natáčení kol zadní nápravy. A to je dost početný arzenál pro zkrocení 5,1 metru dlouhého a téměř dvě tuny vážícího liftbacku.

Realita vzduchového podvozku není tak „smooth“, jak byste možná očekávali, protože pořád jezdíme na dvacetipalcových kolech, navíc obutých do dojezdových pneumatik run-flat. Model od modelu se však BMW daří negativní dopady zejména posledně zmiňovaného řešení redukovat na naprosté minimum.

TEST BMW 640d GT: Pokus o zkřížení se tentokrát povedl. A náramně!

TEST BMW 640d GT: Pokus o zkřížení se tentokrát povedl. A náramně!

Nečekejte automaticky uhoupanou limuzínu, na to je podvozek stále ještě docela tuhý i v komfortním režimu, to ale neznamená, že by byl nepohodlný. Naopak – tužší tlumiče dokážou zachytávat drobné kmity kol způsobené malými nerovnostmi a silnici pod vámi perfektně žehlí. Loď se z vozu stane až po přepnutí do režimu Comfort Plus, ten už ale na mě byl až příliš měkký.

Nebudu zastírat, že velká kola občas na větších výmolech zakopnou, to je ale také úděl vzduchu, jehož následky však do kabiny neprostupují nijak drasticky. Dvacítky nicméně považuji za naprostý strop, větší disky už bych pro 6 GT nechtěl.

Šokován jsem však stylem, jakým toto auto projíždí zatáčky. Nehledě na tvar karoserie jde vlastně o limuzínu, u kterých tak nějak očekáváte jistou míru „těžkopádnosti“. Tato teorie ale dostala pořádně na zadek už u aktuální řady 7 a nejinak je tomu u šestky. Na agilitě se v hojné míře podepisuje právě aktivní natáčení zadních kol, soudě čistě podle mrštnosti v zatáčkách byste asi jenom těžko odhadli, s jak obrovským vozem máte tu čest. To vám dojde až ve chvíli, kdy se rozhlédnete a zjistíte, kolik místa máte kolem sebe.

Vše je vyladěno do detailu tak, abyste si v řadě případů vystačili s jediným natočením volantu, podobně jak je tomu u nové generace Audi A8. Vůz mohl být ještě lepší, kdyby nedostal panoramatické střešní okno (46.072 Kč), které sice perfektně prosvětluje interiér, ale v kombinaci s bezrámovými okny to už prostě není ono. A nepálím jenom tak od pasu, ale po zkušenosti s dvakrát přeplňovaným exemplářem, který koncem dubna recenzoval kolega Milan.

To a občasné „dupnutí“ na větších ostrých nerovnostech jsou ale vlastně jedny z mála věcí, které si zaslouží kritiku. Teoreticky by se dalo uvažovat i o spotřebě, ale pouze ve vztahu k té udávané. Za 5,9 l/100 km, které BMW prezentuje v oficiálních technických datech, asi moc často jezdit nebudete, odběr v rozmezí sedmi až osmi litrů je však bez problémů reálný. Mně se podařilo na jednu 66litrovou nádrž ujet asi 850 kilometrů, než jsem to už nevydržel a natankoval. A to vůz zhruba čtvrtinu vzdálenosti ujel ve městě.

Závěr

BMW 6 GT se ani po mezigenerační změně vzhledu nemusí líbit každému, je ale dobře, že mnichovská značka u tohoto neobvyklého křížence zůstala. Kombinuje luxus, jízdní vlastnosti limuzíny, prvky kupé (bezrámová okna) a praktičnost kombi, a když se nebudete zdráhat připlatit za natáčení zadních kol a aktivní stabilizátory, tak i agilitu mnohem menších modelů. Vyzkoušejte to, mrštnost a lehkost 5,1 metru dlouhého liftbacku vás prostě ohromí.

Existuje jenom málo oblastí, které by se daly zlepšit. Navzdory faktu, že BMW co do naladění podvozku po velká kola a pneumatiky run-flat ušlo v posledních letech obrovský kus cesty, jsou tyto prvky při jízdě stále ještě cítit, byť minimálně. Po srovnání s šestkou bez panoramatického střešního okna mám také jasno v tom, že bych tento prvek v konfiguraci raději přešel.

Motory od BMW patří ke špičce a zkoušený turbodiesel není výjimkou. Běží velice hladce, bez vibrací, a jeho spolupráci s automatickou osmistupňovou převodovkou lze označit za dokonalou. Bude vám jasné, že nízké otáčky nedrží jenom tak pro nic za nic, motoru ale nevadí a dokáže se z nich sebrat s nebývalou jemností, tak jak si to 6 GT zaslouží. Navíc ani reálná spotřeba není špatná – bez problémů budete jezdit za sedm litrů na sto kilometrů.

BMW 630d xDrive Gran Turismo - technická data a ceny
Převodovka 8A
Zdvihový objem [cm3] 2993
Válce/ventily 6/4
Největší výkon [kW/min] 195/4000
Točivý moment [N.m/min] 620/2000-2500
Maximální rychlost [km/h] 250
Zrychlení 0-100 km/h [s] 6,0
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,9
Pohotovostní hmotnost  1955
Základní cena [Kč] 1.868.100
Cena zkoušeného vozu [Kč] 2.801.266
TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Audi Q8 50 TDI quattro

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.

11.  10.  2018 | Jan Mička | 21 příspěvků
TEST Volvo V60 D4 Polestar: Zpomalí vám tep, vyžehlí děravé okresky!

Volvo V60 D4 Polestar

Nová generace Volva V60 těží z moderní platformy a bere si to podstatné z větších modelů. Možná je to také poslední dieselová generace. Což je škoda.

9.  10.  2018 | Milan Lažanský | 24 příspěvků
Minitest Ford Focus 1.5 EcoBlue: Jízdně extra třída. Ale co uvnitř?

Ford Focus 1.5 EcoBlue (minitest)

Focus s přibývajícími generacemi postupně ztratil své postavení řidičsky výjimečného vozu, ve svém nejnovějším provedení však opět dostal prvotřídní podvozek. Jak do toho zapadá diesel a automat?

7.  10.  2018 | Miro Mihálik | 32 příspěvků