Minitest Audi Q5 3.0 TDI quattro: Náskok díky šesti válcům?

Obligátní třílitrový turbodiesel obohatil nabídku Audi Q5 na českém trhu teprve nedávno. Jde o druhý nejdražší a zároveň druhý nejsilnější agregát nabídky, otázkou ale zůstává, jestli je ho vůbec potřeba.

Pokud si po přečtení úvodu dnešního minitestu klepete na čelo a podivujete se, co ten pisálek zase vyplodil, vlastně bych s vámi kdysi i souhlasil. Vždyť ke středně velkým SUV, jako BMW X3 nebo právě dnes testované Audi Q5, třílitrové šestiválce tak nějak patří, jenže jak jsem se v posledních řekněme dvou letech přesvědčil, nikoliv s ohledem na výkon, ale hlavně prestiž.

Co se současného Audi Q5 týče, následuji jej vlastně od začátku jeho relativně krátkého života. Předloni na podzim jsme si přímo v Mexiku, tedy jeho rodišti, vyzkoušel velké množství verzí, a v uplynulém roce natočil tisíce kilometrů s dvoulitrovým TDI a šestiválcovým SQ5 TFSI na našich silnicích.

Audi Q5 dostane pod kapotu i téměř třísetkoňový turbodiesel V6

Audi Q5 dostane pod kapotu i téměř třísetkoňový turbodiesel V6

Známe se zkrátka velice dobře a na každý pád jde o pohodlné, prostorné, a z hlediska běžného denního soužití vlastně bezproblémové auto. Skvěle se v něm sedí, je z něj perfektní výhled ven, snadno s ním zaparkujete, dobře se ovládá, vypadá hezky a je vlastně takové „unisex“ – vhodné pro kluky i holky. Nyní už tedy zbývá zhodnotit týdenní soužití s 3.0 TDI.

Navzdory tomu, že bylo Audi Q5 poprvé představeno v druhé polovině roku 2016, se u nás šestiválcový turbodiesel začal nabízet až loni v září. Tedy dokonce později, než nejsilnější SQ5 TFSI, které je okrajovou záležitostí nejenom kvůli vysoké základní ceně 1.791.900 Kč, ale hlavně, protože drtivá většina u nás prodaných Audi Q5 má pod kapotou naftový motor.

Nechá v prachu i Q7

Když už jsem nakousnul cenu SQ5 TFSI, nemohu nechat stranou testovaný třílitrový turbodiesel. Ten nejlevněji pořídíte za 1.514.900 Kč, což je o rovných 238.000 Kč více, než kolik dáte za 2.0 TDI/140 kW s pohonem quattro a převodovkou s tronic. Zdá se to hodně, když ale porovnáte zkoušené Q5 3.0 TDI quattro s BMW X3, je ještě o pár tisícovek levnější.

TEST Audi SQ5 TFSI: Až příliš samozřejmá rychlost

TEST Audi SQ5 TFSI: Až příliš samozřejmá rychlost

Berte však v potaz, že se jedná o základ, a že za slušně vybavený kousek dáte klidně více než dva miliony korun. Cena toho zkoušeného se vyšplhala na téměř 2,3 milionu korun, kterých bylo docíleno třeba paketem s line za 203.900 Kč, paketem Lifestyle za 83.100 Kč, online navigací MMI Touch (73.500 Kč), adaptivním vzduchovým podvozkem s nastavením světlé výšky (55.800 Kč), či dvacetipalcovými koly Audi Sport za 33.400 korun. Přitom, nebýt nezvyklého pastelového laku Quantum, možná byste si vozu v provozu ani nevšimli.

Nejzajímavější na tom všem je, že pokud si vyberete motor 3.0 TDI, získáte výkonnější auto, než kdybyste si stejný motor navolili do Audi Q7. Konkrétně se bavíme o 210 kW v rozmezí 3750 až 4000 otáček a točivém momentu 620 N.m dostupném od 1500 otáček za minutu, které stačí k rozhýbání 1945 kilogramů hmotného SUV (provozní hmotnost) z klidu na 100 km/h za 5,8 sekundy. Q7 je o 10 kW a 20 N.m „slabší“, na druhou stranu, přestože váží o 125 kilogramů více, je půlsekundový rozdíl při sprintu vlastně zanedbatelný.

Motor není v kabině téměř vůbec slyšet. Určitá míra „hluku“, tady zůstává, což je ale například pro potřeby srovnání mezi prémiovým a skutečně luxusním autem vlastně dobře. Na mysli mám novou generaci A8, kterou jsem testoval začátkem tohoto roku. Na její palubě byl absolutní klid a slova jako „vibrace prostupující z motorového prostoru“ lze považovat za urážku. V Q5 si třílitr lehce zavibruje. Malé chvění cítíte ve volant či sedadlech, řadový šestiválec v BMW X3 je na tom v tomto ohledu o fous lépe.

Pohled do výroby: Takhle v Mexiku vzniká nové Audi Q5!

Pohled do výroby: Takhle v Mexiku vzniká nové Audi Q5!

Šestiválec je standardně kombinován s osmistupňovou automatickou převodovkou a pohonem všech kol quattro, využívajícím mezinápravový diferenciál Torsen. Výchozí rozdělení hnacích sil je 40:60 ve prospěch zadní nápravy. Jde o jednu z pouhých dvou verzí Audi Q5, které využívají tuto techniku, ty zbylé mají sedmistupňové dvouspojkové skříně s tronic (nebo manuál) a pohon quattro ultra, pro nějž je stropem 500 N.m kouťáku.

Jemně pracující osmikvalt rád využívá síly šestiválce v nízkých otáčkách a obvykle nechává déle zařazený vyšší kvalt, motor ochotně spolupracuje. Cítíte, jak se z plna hrdla nadechuje, aby pak svůj potenciál rozvíjel hezky lineárně. Jenom si musíte dávat pozor na rychlost – tu totiž Q5 velmi dobře maskuje a takové „zapomenutí“ by vás mohlo vyjít docela draho.

Jeden z důvodů, pro který Audi používá k třílitru bytelnější, ale o to méně „zelený“ permanentní pohon quattro, je fakt, že zájemci o takto silné auto příliš neřeší spotřebu paliva. Přitom by klidně mohli. Většinu testovacích kilometrů jsem zvládnul s odběrem menším než 8 l/100 km, plynulá jízda rychlostí do 100 km/h dokonce stlačila apetit pod šest litrů, tedy na podobnou úroveň vznětového dvoulitru (140 kW) s odpojovací čtyřkolkou.

Metráček sem, metráček tam?

Pravdou nicméně zůstává, že těch šest válců, osmikvalt a bytelnější technika podvozku nejsou zadarmo, a to teď zrovna nemám na mysli finance. Audi Q5 TDI totiž váží o rovných sto kilogramů více než dvoulitrové TDI (140 kW), se kterým jsem toho najel asi nejvíce. A ta hmotnost je docela znát.

Zatímco se čtyřválcem je jízda na vzduchovém podvozku jemná a nadýchaná jako piškot se šlehačkou, šestiválec působí na nerovnostech těžkopádněji, nemá tak ladné pohyby a dvacetipalcová kola, byť s ještě docela rozumným 45procentním profilem, také zrovna nepomáhají. V obou verzích je při jízdě ticho, jenže navzdory prestižnímu šestiválci pod kapotou nemáte na českých silnicích z jízdy takový pocit komfortu, jaký by mohl být.

Test Audi SQ5: Bezkonkurenční

Test Audi SQ5: Bezkonkurenční

Přitom právě komfort je jednou z velkých předností současných vozů Audi, všechno ale došlo tak daleko, že při jízdě vlastně necítíte, co auto dělá. Lehké řízení společně s velkým volantem filtrují zpětnou vazbu od předních kol, jako v každém SUV sedíte výše, což semknutí řidiče a stroje nepomáhá, a běžně moc neslyšíte ani motor. Asi se v tom zbytečně babrám a chci po Q5 něco, co po ostrých hatchbacích, když přitom stačí pouze věřit technice. Což o to, nezklame vás, přesto bych ocenil lepší přehled o situaci.

Pravda, Q5 ve vlastně žádné své specifikaci nedělá nic vyloženě špatně, hezky a přesně se vede zatáčkami, má dobře dimenzované a dávkovatelné brzdy, jediného většího projevu z její strany se však dočkáte až ve chvíli, kdy najedete na horší povrch a projeví se pro vzduchové pérování typické „bubnování“ kol.

Na kvalitnějším povrchu si naopak budete připadat jako ve zvýšené limuzíně, s výjimkou perfektního audia Bang & Olufsen s prostorovým zvukem však vůz nenabídne vlastně nic, co by vás udrželo ve střehu, a jízda vás bavila. Je to zkrátka jenom dopravní prostředek, čímž se opět vracím k A8. Ta totiž, přestože má komfortní a bezproblémové cestování mnohem více v popisu práce, dokáže zaujmout už sama sebou, což Q5 3.0 TDI tak úplně neumí.

Audi Q5 3.0 TDI quattro - srovnání s BMW X3 xDrive30d
Model Audi Q5 BMW X3
Motor 3.0 TDI quattro xDrive30d
Převodovka 8A 8A
Zdvihový objem [cm3] 2967 2993
Válce/ventily 6/4 6/4
Největší výkon [kW/min] 210/3750-4000 195/4000-4400
Točivý moment [N.m/min] 620/1500-3000 620/2000-2500
Maximální rychlost [km/h] 237 240
Zrychlení 0-100 km/h [s] 5,8 5,8
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,3 5,7
Základní cena [Kč] 1.514.900 1.537.900*
* + 9000 Kč za dopravu a předprodejní servis

Závěr

Možná si řeknete, že zábavné chování přece není primárním cílem vozů SUV a snad bych s vámi i souhlasil, to ale neznamená, že tuto „okrajovou“ složku nemohou nabídnout.

Audi Q5 není tím typem auta, které by k řidiči hrnulo přehršel zpětné vazby a snažilo se jej získat sportovním naturelem, a právě proto se možná řada zákazníků rozhoduje jít cestou jistoty a rovnou sáhne po vrcholném turbodieselu. Je skvělý, to nepopírám, zároveň ale nemohu říci, že by byl vyloženě potřeba.

Už nejsilnější z nabízených dvoulitrových turbodieselů nemá výkonu zrovna málo (140 kW) a z hlediska běžného používání vlastně úplně dostačuje. Předjedete, koho potřebujete, spotřeba se běžně pohybuje okolo 6-7 l/100 km, ale hlavně s sebou nevozíte metrák navíc, který se projevuje na lehkosti jízdy. A když už má být Audi Q5 hlavně komfortní, tak ať to stojí za to!

Audi Q5 3.0 TDI quattro - souhrn cen
Základní cena vozu                    1.090.900 Kč (2.0 TDI/110 kW)
Cena s testovaným motorem       1.514 900 Kč (3.0 TDI/210 kW quattro Sport)
Cena s test. motorem a výbavou  2.283.600 Kč (3.0 TDI/210 kW quattro Sport)
TEST Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI: Když dva nedělají totéž

Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI

Opel Combo pochází z kvarteta rodných bratrů, kteří se s obměnami prodávají pod značkami PSA i Toyoty. Je tedy nasnadě, že v odpovídajících verzích se nebudou výrazně lišit. Což je do značné míry pravda, avšak rozdíly se najdou a užitková verze se od osobních modelů liší víc, než by se na první pohled zdálo.

včera | Petr Schnagl | 9 příspěvků
Za volantem nového Audi A4: S4 TDI má neskutečnou sílu, TDI Evo zase spotřebu

Audi A4 2.0 TDI Evo a S4 TDI (první svezení)

Nejúspěšnější model automobilky Audi, A4, slaví v letošním roce 25 let od začátku výroby. Facelift je ideálním dárkem, obzvláště když se nezaměřil pouze na změnu vzhledu.

17.  7.  2019 | Jan Mička | 69 příspěvků
TEST Mazda 3 Skyactiv-D (85 kW): Válka proti mainstreamu

Mazda 3 Skyactiv-D

Vpředu nijak zvlášť výkonný diesel, vzadu torzní příčka, mezigeneračně vyšší hmotnost a základní cena téměř 600 tisíc. Skoro se chce říct, že tohle už nezachrání ani ta hezká tvářička. Až na to, že nová trojka je něčím víc než jen neobyčejně vypadajícím hatchbackem.

16.  7.  2019 | Miro Mihálik | 59 příspěvků