Pokud si po přečtení úvodu dnešního minitestu klepete na čelo a podivujete se, co ten pisálek zase vyplodil, vlastně bych s vámi kdysi i souhlasil. Vždyť ke středně velkým SUV, jako BMW X3 nebo právě dnes testované Audi Q5, třílitrové šestiválce tak nějak patří, jenže jak jsem se v posledních řekněme dvou letech přesvědčil, nikoliv s ohledem na výkon, ale hlavně prestiž.
Co se současného Audi Q5 týče, následuji jej vlastně od začátku jeho relativně krátkého života. Předloni na podzim jsme si přímo v Mexiku, tedy jeho rodišti, vyzkoušel velké množství verzí, a v uplynulém roce natočil tisíce kilometrů s dvoulitrovým TDI a šestiválcovým SQ5 TFSI na našich silnicích.
Známe se zkrátka velice dobře a na každý pád jde o pohodlné, prostorné, a z hlediska běžného denního soužití vlastně bezproblémové auto. Skvěle se v něm sedí, je z něj perfektní výhled ven, snadno s ním zaparkujete, dobře se ovládá, vypadá hezky a je vlastně takové „unisex“ – vhodné pro kluky i holky. Nyní už tedy zbývá zhodnotit týdenní soužití s 3.0 TDI.
Navzdory tomu, že bylo Audi Q5 poprvé představeno v druhé polovině roku 2016, se u nás šestiválcový turbodiesel začal nabízet až loni v září. Tedy dokonce později, než nejsilnější SQ5 TFSI, které je okrajovou záležitostí nejenom kvůli vysoké základní ceně 1.791.900 Kč, ale hlavně, protože drtivá většina u nás prodaných Audi Q5 má pod kapotou naftový motor.
Nechá v prachu i Q7
Když už jsem nakousnul cenu SQ5 TFSI, nemohu nechat stranou testovaný třílitrový turbodiesel. Ten nejlevněji pořídíte za 1.514.900 Kč, což je o rovných 238.000 Kč více, než kolik dáte za 2.0 TDI/140 kW s pohonem quattro a převodovkou s tronic. Zdá se to hodně, když ale porovnáte zkoušené Q5 3.0 TDI quattro s BMW X3, je ještě o pár tisícovek levnější.
Berte však v potaz, že se jedná o základ, a že za slušně vybavený kousek dáte klidně více než dva miliony korun. Cena toho zkoušeného se vyšplhala na téměř 2,3 milionu korun, kterých bylo docíleno třeba paketem s line za 203.900 Kč, paketem Lifestyle za 83.100 Kč, online navigací MMI Touch (73.500 Kč), adaptivním vzduchovým podvozkem s nastavením světlé výšky (55.800 Kč), či dvacetipalcovými koly Audi Sport za 33.400 korun. Přitom, nebýt nezvyklého pastelového laku Quantum, možná byste si vozu v provozu ani nevšimli.
Nejzajímavější na tom všem je, že pokud si vyberete motor 3.0 TDI, získáte výkonnější auto, než kdybyste si stejný motor navolili do Audi Q7. Konkrétně se bavíme o 210 kW v rozmezí 3750 až 4000 otáček a točivém momentu 620 N.m dostupném od 1500 otáček za minutu, které stačí k rozhýbání 1945 kilogramů hmotného SUV (provozní hmotnost) z klidu na 100 km/h za 5,8 sekundy. Q7 je o 10 kW a 20 N.m „slabší“, na druhou stranu, přestože váží o 125 kilogramů více, je půlsekundový rozdíl při sprintu vlastně zanedbatelný.
Motor není v kabině téměř vůbec slyšet. Určitá míra „hluku“, tady zůstává, což je ale například pro potřeby srovnání mezi prémiovým a skutečně luxusním autem vlastně dobře. Na mysli mám novou generaci A8, kterou jsem testoval začátkem tohoto roku. Na její palubě byl absolutní klid a slova jako „vibrace prostupující z motorového prostoru“ lze považovat za urážku. V Q5 si třílitr lehce zavibruje. Malé chvění cítíte ve volant či sedadlech, řadový šestiválec v BMW X3 je na tom v tomto ohledu o fous lépe.
Šestiválec je standardně kombinován s osmistupňovou automatickou převodovkou a pohonem všech kol quattro, využívajícím mezinápravový diferenciál Torsen. Výchozí rozdělení hnacích sil je 40:60 ve prospěch zadní nápravy. Jde o jednu z pouhých dvou verzí Audi Q5, které využívají tuto techniku, ty zbylé mají sedmistupňové dvouspojkové skříně s tronic (nebo manuál) a pohon quattro ultra, pro nějž je stropem 500 N.m kouťáku.
Jemně pracující osmikvalt rád využívá síly šestiválce v nízkých otáčkách a obvykle nechává déle zařazený vyšší kvalt, motor ochotně spolupracuje. Cítíte, jak se z plna hrdla nadechuje, aby pak svůj potenciál rozvíjel hezky lineárně. Jenom si musíte dávat pozor na rychlost – tu totiž Q5 velmi dobře maskuje a takové „zapomenutí“ by vás mohlo vyjít docela draho.
Jeden z důvodů, pro který Audi používá k třílitru bytelnější, ale o to méně „zelený“ permanentní pohon quattro, je fakt, že zájemci o takto silné auto příliš neřeší spotřebu paliva. Přitom by klidně mohli. Většinu testovacích kilometrů jsem zvládnul s odběrem menším než 8 l/100 km, plynulá jízda rychlostí do 100 km/h dokonce stlačila apetit pod šest litrů, tedy na podobnou úroveň vznětového dvoulitru (140 kW) s odpojovací čtyřkolkou.
Metráček sem, metráček tam?
Pravdou nicméně zůstává, že těch šest válců, osmikvalt a bytelnější technika podvozku nejsou zadarmo, a to teď zrovna nemám na mysli finance. Audi Q5 TDI totiž váží o rovných sto kilogramů více než dvoulitrové TDI (140 kW), se kterým jsem toho najel asi nejvíce. A ta hmotnost je docela znát.
Zatímco se čtyřválcem je jízda na vzduchovém podvozku jemná a nadýchaná jako piškot se šlehačkou, šestiválec působí na nerovnostech těžkopádněji, nemá tak ladné pohyby a dvacetipalcová kola, byť s ještě docela rozumným 45procentním profilem, také zrovna nepomáhají. V obou verzích je při jízdě ticho, jenže navzdory prestižnímu šestiválci pod kapotou nemáte na českých silnicích z jízdy takový pocit komfortu, jaký by mohl být.
Přitom právě komfort je jednou z velkých předností současných vozů Audi, všechno ale došlo tak daleko, že při jízdě vlastně necítíte, co auto dělá. Lehké řízení společně s velkým volantem filtrují zpětnou vazbu od předních kol, jako v každém SUV sedíte výše, což semknutí řidiče a stroje nepomáhá, a běžně moc neslyšíte ani motor. Asi se v tom zbytečně babrám a chci po Q5 něco, co po ostrých hatchbacích, když přitom stačí pouze věřit technice. Což o to, nezklame vás, přesto bych ocenil lepší přehled o situaci.
Pravda, Q5 ve vlastně žádné své specifikaci nedělá nic vyloženě špatně, hezky a přesně se vede zatáčkami, má dobře dimenzované a dávkovatelné brzdy, jediného většího projevu z její strany se však dočkáte až ve chvíli, kdy najedete na horší povrch a projeví se pro vzduchové pérování typické „bubnování“ kol.
Na kvalitnějším povrchu si naopak budete připadat jako ve zvýšené limuzíně, s výjimkou perfektního audia Bang & Olufsen s prostorovým zvukem však vůz nenabídne vlastně nic, co by vás udrželo ve střehu, a jízda vás bavila. Je to zkrátka jenom dopravní prostředek, čímž se opět vracím k A8. Ta totiž, přestože má komfortní a bezproblémové cestování mnohem více v popisu práce, dokáže zaujmout už sama sebou, což Q5 3.0 TDI tak úplně neumí.
Audi Q5 3.0 TDI quattro - srovnání s BMW X3 xDrive30d |
Model |
Audi Q5 |
BMW X3 |
Motor |
3.0 TDI quattro |
xDrive30d |
Převodovka |
8A |
8A |
Zdvihový objem [cm3] |
2967 |
2993 |
Válce/ventily |
6/4 |
6/4 |
Největší výkon [kW/min] |
210/3750-4000 |
195/4000-4400 |
Točivý moment [N.m/min] |
620/1500-3000 |
620/2000-2500 |
Maximální rychlost [km/h] |
237 |
240 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] |
5,8 |
5,8 |
Komb. spotřeba [l/100 km] |
5,3 |
5,7 |
Základní cena [Kč] |
1.514.900 |
1.537.900* |
* + 9000 Kč za dopravu a předprodejní servis |
Závěr
Možná si řeknete, že zábavné chování přece není primárním cílem vozů SUV a snad bych s vámi i souhlasil, to ale neznamená, že tuto „okrajovou“ složku nemohou nabídnout.
Audi Q5 není tím typem auta, které by k řidiči hrnulo přehršel zpětné vazby a snažilo se jej získat sportovním naturelem, a právě proto se možná řada zákazníků rozhoduje jít cestou jistoty a rovnou sáhne po vrcholném turbodieselu. Je skvělý, to nepopírám, zároveň ale nemohu říci, že by byl vyloženě potřeba.
Už nejsilnější z nabízených dvoulitrových turbodieselů nemá výkonu zrovna málo (140 kW) a z hlediska běžného používání vlastně úplně dostačuje. Předjedete, koho potřebujete, spotřeba se běžně pohybuje okolo 6-7 l/100 km, ale hlavně s sebou nevozíte metrák navíc, který se projevuje na lehkosti jízdy. A když už má být Audi Q5 hlavně komfortní, tak ať to stojí za to!
Audi Q5 3.0 TDI quattro - souhrn cen |
Základní cena vozu |
1.090.900 Kč (2.0 TDI/110 kW) |
Cena s testovaným motorem |
1.514 900 Kč (3.0 TDI/210 kW quattro Sport) |
Cena s test. motorem a výbavou |
2.283.600 Kč (3.0 TDI/210 kW quattro Sport) |