Ministr ŽP chce rozšířit ekologickou daň i na mladší auta včetně Fabií

42 komentářů

st
3. března • 10:31

Osobně bych řekl, že něco takového bude ve svém důsledku kontraproduktivní. Protože po zavedení těchto daní se trh v tomto segmentu ojetin takřka zastavil. Dříve člověk co měl starší auto a měl nějaké peníze navíc, tak jej bez problémů vyměnil. Takto si raději svůj starší vůz ponechá, protože je takřka neprodejný a bude se snažit jej co nejdéle provozovat.
Navíc moderní vozy skrývají spoustu pastí, které uživatelé starších vozů neznají jako jsou filtry pevných částic, EGR ventily, dvouhmotové setrvačníky, jenž dovedou provoz ojetého vozu značně prodražit.
Každopádně souhlasím s autorem, že nejlepší cesta k omlazení vozového parku nevede přes nějaké daně, či zákazy, ale přes zvyšování životní úrovně obyvatel.

funTomas
19. února • 13:55

Autor píše "Ujišťuji vás, že pokud si je budou moci dovolit, naskáčou ochotně do nových aut sami"
V článku jsem ale na žádné ujištění nenarazil, spíše jsem narazil na názor ("stará auta vyjedou jednou týdně do nejbližšího Penny Marketu"), který je s tím ujištěním v rozporu.

AmalkaM23
19. února • 12:19

Je dobré vidět že aspoň nějaký český novinář nepřemýšlí jen ve stylu rádoby pravičáckých ambicí. Je to popsáno přesně. Snaha prosadit nový poplatek působí demokraticky. Hodně se o něm diskutuje jak v médiích tak ve vládě. Padají někdy i napohled logické argumenty.
Problém je že zvyšování a posouvání poplatku někam dál mění logiku poplatku do nějakého paradoxního (falešného) stavu. Jako v tomto případě. A v těchto případech už neexistuje demokratická brzda která to může ovlivnit. Nejhorší je že se někteří státní zaměstnanci jako je politik při podobném posunutí poplatku chlubí tím o kolik stát získá víc peněz. Jako by stát byla firma která musí prokázat skutečné hodnoty aby si zákazníci dobrovolně!! koupili draší, víc výrobků dané firmy. Věřím tomu že někteří (politici atd.)už ani nechápou (nechtějí?) vnímat rozdíl mezi státem a firmou.

Antiautomat
17. února • 22:00

...no kde to pojde takto dalej, vlastnictvo vyhovujuceho auta bude pre cloveka s tunajsim priemernym platom nemozne. Vyhovujucim autom sa bude rozumiet auto nie starsie ako zaruka, inak by nebolo moc dobre pre vyrobcov a ti su predsa najdolezitejsi a tych si musime pestovat. Ale riesenie sa najde, ti co nemaju auto, budu brani jako neplatici ekovypalneho a napasuje sa im dan za to ze auto nemaju a nespravaju sa proeurospky, banda jedna leniva a basta kutafaja a peniazky sa pohrnu.Politikov co ochrancov zaujmov velkokapitalovej dobrocinnosti sa to netyka. Sprotivit sa ale nevyplaca, taky politik by riskoval prudky narast pravdepodobnosti autonehody, pripadne dotycny este len spacha v minulosti nieco nemoralne aby sa to mohlo predhodit istej nasej tlacovke aby mala z coho zit a nasledne nestravene dusikate zvysky zrecykluje blesk, idnes a podobne vypatlane institucie na ich este vypatlanejsich strankach. Politik sa nahradi druhym, ktory bude pokracovat podla dodaneho navodu priloha 1b. Otazka je, co nam tu vlastne onedlho ostane. Uz ani tie nase organy nie su po konzumacii toho hnoja zo supermarketov na nic suce. Ale treba to brat pozivne a na vypestovanie vhodnych nahradnych organov pre nasich zapadnych partnerov /hovori sa tomu vstup zahranicneho kapitalu/ kupovat len nase bio a mat radost ze za to, co sa tu usetri na emisiach /a usetri sa toho pozehnane kedze chudoba stale rastie/, moze sa vozit viacej helmutov. Eko sa bude aplikovat az do posledního chudaka a mrzaka.

Tycoon
17. února • 19:28

Většina zážehových Fabií první generace plní Euro4, takže nová právní úprava se jich netýká. Kupříkladu 2.0 MPI, který ve Fabii mám, se hned od začátku výroby v roce 2000 dodával ve verzi Euro4 (ačkoliv ta byla závazná až od roku 2006), podobně jsou na tom motory 1.4 16V a 1.2 HTP.
Týkat se to bude hlavně dieselů do r.v. 2006 a částečně motoru 1.0 MPI. Naopak určité malé množství Fabií platí "ekopoplatek" už teď, protože na trhy střední Evropy se ze začátku výroby dodávaly motory 1.4 MPI a 1.0 MPI i ve verzích Euro 2.Obecně vzato s tzv. ekopoplatkem zásadně nesouhlasím. Pokud se státu nelíbí, že auto XYZ není ekologické, má poplatkem zatížit už nové auto, případně zakázat jeho homologaci pro náš trh a dovoz ze zahraničí. A ne po x letech začít od majitele auta požadovat výpalné. Jsem i pro zpřísnění emisních kontrol, které jsou dnes k smíchu.

jirka
17. února • 19:31

hlavně u dieselů kdy se nekontrolují některé spaliny které benzín vypouští minimum a diesel strašně moc a likviduje to přírodu. V tom případě by 80 procent dieselů skončilo.

Tycoon
17. února • 19:45

Tak, tak. Vůbec se netestuje obsah NOx a zjišťování kouřivosti na volnoběh je k smíchu - nejvíce kouří při plné zátěži, minulý týden na mě jedno auto vypouštělo doslova oblaka kouře při akceleraci.

oh.c
17. února • 21:55

Člověče, vy vůbec nemyslíte politicky, soudruhu! :-) Řešíte drobnosti, takové "detaily" jako jsou NOx, pevné částice se dnes přeci neřeší. Hlavním strašákem je přeci onen smrtící plyn CO2. Motorista je prostě "dojná kráva". Všemožně přítomní "dobrodějové" využívají faktu, že provozování vozidla produkuje škodliviny. A provinilý majitel vozu platí, platí..:-(.
Doporučuji získat knihu od jednoho nejmenovaného (dnes) euro-poslance (ČSSD), ve které, mimo jiné, se na základě nesporných "faktů", dozvíte, že je nutné aby majitelé vozidel platili jak mourovatí. Důvodem je "prý" fakt, že vlastnictví automobilu je věc pro společnost celkově nevýhodná. Automobily působí jenom škody. Názory těchto lidí jsou, v rámci různých koalic, přeměňovány v legislativu a výsledky se dostavují. Zbývá "nafta", co udělá stát - zvýhodníme daňově a o desítku let později se divíme, že některá města jsou zamořena pevnými částicemi, NOx, atd. Ale chápu, zážehový motor, s nepřímým vstřikem a katalyzátorem, byl jakožto "nepřítel" lidstva určen na základě produkce CO2.
Obávám se, že budeme pomalu svědky procesu likvidace individuální dopravy tak jak známe dnes. Kromě různých poplatků, povolenek atp, bude de facto vlastnictví individuálního dopravního prostředku zakázáno. Je to přece nebezpečné pro společnost.
Jen se pomalu děsím, co se bude nabízet jako vrcholná motorizace u vozu typu např. Škoda Superb, aby vyšly správně emisní kvóty v roce 2020. To tam jako skutečně bude tříválcový TDI 1,4 + elektromotor? Chápu "tento" zázrak "vydrží" záruku a pak na šrotiště :-(.
P.S. Za nástupce automobilu, v žádném případě nepovažuji něco jako elektromobil na baterky. Lidstvo zatím nic jiného než "něco" spálit neumí. Ale třeba se pan Matěj pochlapí a vytáhne nějaký trumf z rukávu. Otevřenou genocidu vlastníků a obdivovatelů techniky na mysli nemám :-(.

Muroň
17. února • 17:09

Ozývám se za ty naprosté vyjímky, co jezdí se starými auty z plezíru. Když vemu naši rodinu (bratr, otec, švagr, já), všichni provozujeme koncernové vozy plnící Euro 3 a až na jednu benzínovou výjímku (2,0 85 kW) se jedná o 1,9 TDi (2x rotačka ALH, jeden PD ASZ). Všichni z nás by si mohli dovolit nové nebo alespoň zánovní, ale ten plezír ze spolehlivé poctivé techniky je víc. Přitom nejsme skalní koncernisté, doplňují to atmosferické (ve dvou případech s protilehlými písty) benzíňáky ze země vycházejícího slunce (ani z nich není žádný vyroben po roce 2010).

Tycoon
17. února • 19:12

2.0 85kW stejně jako většina koncernových benzíňáků nexistuje ve verzi plnící Euro 3. Existuje Euro1, Euro2, pak se skočilo rovnou na Euro4 a Caddy Ecofuel se doprodává ve verzi Euro 5.

Muroň
17. února • 21:03

To je mozny. Tahle 2,0 je v Octavii Combi z konce roku 1999. Táta ji má od nova a kromě párkrát svítící kontrolky Check (opraveno smazáním přes VAG, tuším bug z lamby) s motorem nikdy nic nebylo.Vlastně ani s autem, proto si ho taky nechává.

Tycoon
17. února • 19:42

Jedna výjimka se přece jen najde, je to verze s automatickou převodovkou.

jirka
17. února • 19:28

a honda kd platila norma euro 5 tak už i ty atmo splnovaly euro 6 které platí myslím ted takže nemuseli nic vymejšlet jako koncern s každou normou upravovat motory. Japonci to dělaj víc do předu a tím šetří na vývoji.

Tycoon
17. února • 19:44

Tak Japonci vždycky hodně prodávali i na emisně nejnáročnějších trzích, tzn. USA a Japonsko. Co u nás platí dnes, to tam platilo třeba už před 5 nebo 10 lety.

dave_007
17. února • 16:55

Nechapu, ze ten navrh tolik lidi rozpaluje. :-))Uvedomte si, ze u nas v dobre krize srotovne na stara auta nebylo. Takze se vlastne zavadi to, co se melo udelat jiz davno.Jiste, jsme v Cesku a tak je treba tyto zahranicni vymozenosti prizpusobit nasim podminkam. V cizine se obcanum dotoval nakup noveho vozu. U nas se investuje do budoucnosti tak, ze dnesni pokuta odbojnemu obcanovi zabrani vyvazat se z pokuty pristi.Vzpominate: "Sevce, mas zaplaceny dane? Mam! A na pristi rok?"

dave_007
17. února • 16:42

Hrozim se postihu pripravovanych pro obcany nemajici zadne auto. Takovy troufaly, nerku-li neposlusny obcan jiste musi ministerske uredniky privadet k nepricetne zurivosti. Kam bychom dospeli, kdyby si kde kdo usmyslel nemit auto!?

jirka
17. února • 15:34

já si nový dovolit nemůžu. Ptříjmy by byly ale papá to hypotéka, A pak jsem zjistil stará klasická zachovalá atmosféra z konce 90 let umí posloužit luxusně. Třeba už jsem vlastnil vše honda civic 1.4 1995 pak prelude 1998 pak accord coupe 3.0 v6 pak civic 2000 ted aerodeck 1.4 1998 má neuvěřitelně komfortní podvozek. Poslední vozítko mám cca týden je v bezva stavu jen vyměnit zámky a čidlo abs. A sedí dobře na silnici. Na to že je to jedna čtyřka jede dobře. A spotřeba jsem ji schopen udržet i na 6.5 litru na sto. A autíko mě stálo 26 tis. eko mělo zaplaceno.

Fantomas
17. února • 16:50

Tak teď jsi jim jen ukázal, že stávající ekodaň je evidentně malá, míjí se účinkem, a že ji budou muset radikálně zvýšit :-))

Fantomas
17. února • 16:53

Nebo zavedou placení daně při každém převodu. To by tak hrálo, aby si občan místo nového auta spokojeně koupil staré, nebezpečné a neekologické :-))

jirka
17. února • 16:58

neekologické jsou současné motory od vw s obsahem jednoho litru kdy plně naložené baští deset na sto nebo normal 7.5 můj archaicky atmo 1.4 jezdí do sedmi. naložená 8.5 takže kdo vypouští více škodlivin he.

Řidič
17. února • 14:59

Tak když zavedli první ekodaň, argumenty byly stejné, a nic se vlastně nezměnilo, stáří aut je stejné, jak předtím. akorát přemýšlím, kam šly ty ekopoplatky... nyní to bude stejné, kdo nemá na nové, koupí staré, jen musí vypláznout navíc 5 tis, nebo to napsat na nějakého seniora v rodině s ZTP.
Jak dlouho bude politikům trvat něž přijdou na to, že být eko znamená také na to mít. Z dvaceti tisíc měsíčně se na leasing auta dost těžko šporuje..

JirkaK
17. února • 11:50

Tímto si vlády zadělávají na jiný problém - pokud se jim podaří snížit podíl starých aut, spousta jejich majitelů už si poté nekoupí žádné auto a stát prodělá na spotřební dani za benzín.
Nákup a provoz auta je u nás zhruba stejně finančně nákladný jako v západních zemích. Běžné platy jsou ale stále třikrát - čtyřikrát nižší.
Navíc potenciální kupce nových aut odrazuje poruchovost, servisní náročnost a nízká kvalita a životnost nových aut. Prostě - než TSI nebo HTP, to radši navěky starou herku.....

jehoVista
17. února • 12:03

HTP klidne. Najel jsem s tim desitky tisic a bez problemu. Kdyz to srovnam se stodvacitkou, ktera v kazdem druhem kopci varila, tak mam jasno o tom, co je spolehlivejsi.

JirkaK
19. února • 8:21

Desítky tisíc km nic neznamenají, to ujel i Trabant. Otevřete si inzerci třeba na Bazoši a zadejte si "Škoda - Fabia - do 40 000 Kč". Vyjedou vám desítky aut 1.2HTP s poznámkami typu "kolísá volnoběh - vadný motor - vynechává jeden válec - demontovaný motor pro zjištění závady - podpálené ventily - propálený píst - vysoká spotřeba oleje - havárie motoru po závadě rozvodů". A to znamená, že za třicet - pětatřicet tisíc korun koupíte auto, které sice plní Euro 4, ale buď jezdí z posledních sil nebu už dojezdilo a čeká vás GO motoru v ceně zhruba se rovnající nákupní ceně auta. A nebo si můžete za dvacet tisíc vybrat felicii s Euro2 , která možná bude mít rezaté zadní dveře a lemy blatníků, ale normálně a spolehlivě jezdí a ještě dlouho jezdit bude. A za to si těch pět tisíc ekopoplatku každý rád připlatí.....

ST
18. února • 15:02

Co jsi s tou stodvacítkou dělal? Já ji měl 25 let a nevařila ani jednou. Ale měla nulové náklady na servis, na opravu stačily kombinačky, šroubovák a kladivo, žádné servisní prohlídky, nemusel jsem hlídat výměnné intervaly rozvodového řemene, výměna oleje provedená na dvoře bez nutnosti nulování displeje atd. atd. Nemluvě o zločinu jménem EGR, protože zvuk "eggrrr" vydávají moje zuby když na něj jen pomyslím...
Na motoru bylo všechno přístupné, porovnej si například výměnu termostatu u nových Škodovek a stodvacítky nebo výměnu žárovky ve světlometu.
Nové Fabie jsou sice spolehlivější, ale jen proto, že jsou nové. A ve stodvacítkách ještě byl motor. Já pořád nemůžu překousnout, že dnes se motorem nazývají i ty tříválcové bzučáky. Jako vyřadili Pluto z kategorie planet, tak by měli vyřadit tříválce z kategorie motorů, například jim říkat PNEU (pohánědlo nařízené EU).

plejtvak
17. února • 11:35

Když na to přijde tak se obejdu i bez auta, sice to bude dost nepříjemný ale zvládnu to.

Olda
17. února • 11:43

Když na to přijde tak se obejdu i bez bytu, sice to bude v jeskyni dost nepříjemný ale zvládnu to.

plejtvak
17. února • 12:09

Pleteš hrušky s jabkama. (auto-byt)

Olda
17. února • 13:07

Je to to samé,prostě když nechci za něco dávat peníze tak je prostě nedám,sto tisíc bezdomovců,miliony bez auta,milion bez jídla,budujeme to tu hezky.

Olda
17. února • 11:19

Jsme v prdeli,můžem si za to sami,jsme v prdeli,zvolili jsme je sami. Tak vypráskejme z vlády ty zloděje a lidem konečně zbydou peníze třeba i na to auto.

R
17. února • 16:44

Defenestrace by neuškodila. ..jak to ale budeme resit v EU?...

Vana666
17. února • 10:49

Vidím že kdybych chtěl koupit nové auto, měl bych při prodeji starého o problém více..
O.k. nebudu tedy kupovat nové a budu dál jezdit se starým. Je to tak správně ?

Fantomas
17. února • 12:45

Ne, není. Muší si koupit nové a urychleně ho opotřebovat, sešrotovat a koupit si zase další nové. Když si nové nekoupíš a budeš si chtít ponechat to stávající déle, budeš potrestán 3-[

jehoVista
17. února • 11:14

Vubec ti to nemysli politicky;-)

Zelí
17. února • 10:34

Nejhorší je to, že 25let po sametu se většina nechala vmanipulovat do pozice, kdy s každým opatřením nějakého ministerského blba souhlasí a ještě se snaží pro každou pitomost z vyšších míst najít pozitivní zdůvodnění.

R
17. února • 16:41

Ok, a další věc je, že na těch úřadech je blbu čim dál více. ..

neodborník
17. února • 10:05

To jako Fábie nestárnou ? Proč si myslíte, že starší auta mají jenom lidé z "nižších příjmových skupin" ? Ten kdo nemá tři tisícovky stejně nemůže mít ani auto, bohužel. Ale to jsou reálně jenom bezdomovci, kterých zas tolik není. Vobyčejný lidi mají zase důvod k nadávání, ale Rudé Autorevue se jich chudinek nezištně zastane.

R
17. února • 16:33

Ježíši to je blábol. ..

XiXao
17. února • 9:36

25 roků po Velkém sametu se našim vládám nepodařilo dovést naši zemičku k prosperitě blížící se vyspělím zemím. Záměrně se udržují mzdy na velmi nízké úrovni, aby si zahraniční podnikatelé a investoři mohli mastit kapsy díky naší levné pracovní síle. A občané mají být trestáni za to, že díky naším schopným politikům nemají na nové auto?

neodborník
17. února • 10:11

Těch aut je tady oproti době před 25 lety podstatně víc, průměrný věk je přitom plus minus pořád stejný, takže ani sláva, ani tragédie. No a nějký několikatisícový polatek nikoho nezruinuje, je to jenom takové malé motivační pošťouchnutí k vyšší kvalitě, protože těmi starými šunkami často jezdí lidi, kteří to vůbec nemají zapotřebí, jenom a až patologicky "šetří".

mpolan
17. února • 14:23

To, že průměrný věk je přibližně stejný nebo klesá je při stále rostoucím počtu aut spíš špatná vizitka. Místo, aby nám staré střepy mizely obnovou, přibývá jich... Kde asi bude chyba, co?
Lidi opravdu nemají na to, aby si co pět let kupovali nová auta, aby naši pohlavňáři byli spokojeni.

puk123
17. února • 12:15

Aha, takže patologický šetřílek si pak spočítá, že za stávající auto dostane ještě o pár tisícovek méně a tím spíše půjde do nového. Leda by se spletl ve znaménku nebo to ze strachu udělal hned teď. Každopádně se tím obyvatelstvo ochudí ve prospěch státu. Co tak vymyslet, jak už zaplacené ekopoplatky lidem vrátit? To by mohla být pravá motivace!

Doporučujeme

Články odjinud