Ministr Ťok reagoval na naše dotazy. Zde jsou jeho odpovědi

Ministr dopravy chce zrevidovat současné sankce a připomíná, že jeho úřad letos přispěl rekordní částkou na opravy silnic.
Ministr Ťok reagoval na naše dotazy. Zde jsou jeho odpovědi

Před dvěma týdny učinil ministr dopravy Dan Ťok v České televizi prohlášení, které nás přimělo položit mu několik upřesňujících otázek. Samotné dotazy i náš původní komentář si můžete přečíst zde:

Nezlobte se na ministra dopravy. Určitě ví, co dělá [komentář]

Nezlobte se na ministra dopravy. Určitě ví, co dělá [komentář]

Na odpovědi jsme sice čekali o něco déle, než jsme původně doufali, ale nakonec dorazily. Přinášíme je na tomto místě bez dalšího komentáře:

AutoRevue: Pan ministr se domnívá, že současná výše pokut nemá odrazující charakter. Z jaké analýzy nebo jakých dat přitom vycházel?

„Ministr dopravy Dan Ťok (MD): Ve spolupráci s dopravní policií jsme se shodli, že je na čase zrevidovat současné sankce za porušování dopravních předpisů. Dokazují to mimo jiné záznamy z kamer na železničních přejezdech, kdy lidé často nerespektují červená světla a vjíždí na přejezd. Stejně tak z policejních statistik vyplývá, že polovinu přestupků tvoří překročení povolené rychlosti, telefonování za jízdy nebo připoutání bezpečnostním pásem. Zvážíme proto, u kterých přestupků je nutné upravit výši a srovnat se například s ostatními evropskými zeměmi.“

Proč právě trojnásobné zvýšení? Máme výrazně přísnější bodový systém a v přepočtu k průměrné mzdě čtyřikrát vyšší pokuty než v Německu. Proč to podle pana ministra nestačí a proč právě trojnásobné zvýšení podle něj přinese kýženou změnu?

„Například na Slovensku můžete za překročení povolené rychlosti dostat pokutu až 800 eur na místě, u nás je to čtyřikrát méně. Na červenou na přejezdu dostanete na Slovensku nebo v Itálii pokutu přes 600 eur, u nás je to třikrát méně. Chceme proto spolu s dopravními experty a dopravní policií zhodnotit, zda-li není na místě zpřísnit sankce a zda-li to bude mít pozitivní efekt na řidiče. Bodový systém po téměř deseti letech fungování již nemá tak silný preventivní účinek jako po svém zavedení a výši pokut jsme systematicky neměnili ještě déle. Zároveň ale vnímám, že pokuty nesmí být pro řidiče likvidační. Nechci jejich výši určovat od stolu, ale otevřít s dopravními experty debatu o tom, jak účinnost našeho systému řešit.“

Pan ministr uvedl, že vyšší pokuty by se mohly týkat telefonování a překračování nejvyšší povolené rychlosti. Mohl by pan ministr pro naše čtenáře uvést, u jakého procenta závažných dopravních nehod jsou konkrétně tyto dva faktory primární příčinou?

„Konkrétní číslo o počtu tragických dopravních nehod, kdy řidič telefonoval nemáme, jelikož telefonování je součástí skupiny „nevěnování se řízení“. Kvůli nevěnování se řízení v roce 2014 zemřelo celkem 72 lidí. Co do počtu dopravních nehod řidičů motorových vozidel je nevěnování se řízení na špici nejčetnějších příčin s 14098 nehodami v roce 2014. Pokud za celý rok 2014 bylo na českých silnicích usmrceno 629 lidí, znamená to, že téměř každý 9. člověk zemřel kvůli nevěnování se řízení. V případě dopravní nehody, kdy viníkem byl řidič motorového vozidla (celkem 582 nehod) a příčinou byla nepřiměřená rychlost (241 usmrcených) zemřeli 2 z 5 lidí.“

(zdroj statistický dat: přehled o nehodovosti, ŘSDP PP ČR)

Vnímá pan ministr skutečnost, že počet dopravních nehod i závažnost jejích následků vyplývají nejen z jednání řidičů, ale rovněž – nebo snad dokonce zejména – z dopravně-technického stavu komunikací? Jaké konkrétní kroky podnikl pan ministr za dobu svého působení ve funkci pro to, aby naše silnice byly bezpečnější v technickém smyslu?

„Ve spolupráci s policií i BESIPem se  rizikovým místům věnujeme. Podporujeme projekty, které mapují nejhorší místa na silnicích, a to nejen vzhledem k jejich dopravní kapacitě, ale i vzhledem k výtlukům a dalším vadám. K dalšímu zpřehlednění značení by měla přispět nová vyhláška o dopravním značení, platná od 1. ledna 2016.

Tento rok jsme tento přispěli na opravy krajských silnic rekordní částkou (4,4 miliardy krajům a 200 milionů Praze). Kromě této mimořádné podpory krajům, v jejichž majetku a správě silnice druhých tříd jsou, se letos odehrává mimořádné množství oprav a výstavby i na silnicích první třídy, rychlostních silnicích a dálnicích.

Považuji za nezbytné, aby technický stav našich vozovek byl na odpovídající úrovni a silnice byly bezpečné. Kvalita silnic je důležitá, ale většina přestupků dnes stále vyplývá zejména z toho, že řidiči porušují pravidla.“


Přesvědčil vás ministr dopravy, že zpřísnění pokut je potřebné a že povede ke zlepšení bezpečnosti na českých silnicích? Budeme rádi, když nám napíšete svůj názor do diskuze pod článkem.

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 83 187 km
Cena: 316 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 110 855 km
Cena: 250 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků