Ministr Ťok reagoval na naše dotazy. Zde jsou jeho odpovědi

Ministr dopravy chce zrevidovat současné sankce a připomíná, že jeho úřad letos přispěl rekordní částkou na opravy silnic.
Ministr Ťok reagoval na naše dotazy. Zde jsou jeho odpovědi

Před dvěma týdny učinil ministr dopravy Dan Ťok v České televizi prohlášení, které nás přimělo položit mu několik upřesňujících otázek. Samotné dotazy i náš původní komentář si můžete přečíst zde:

Bezpečnost | Život řidiče | Názory

Nezlobte se na ministra dopravy. Určitě ví, co dělá [komentář]

Na odpovědi jsme sice čekali o něco déle, než jsme původně doufali, ale nakonec dorazily. Přinášíme je na tomto místě bez dalšího komentáře:

AutoRevue: Pan ministr se domnívá, že současná výše pokut nemá odrazující charakter. Z jaké analýzy nebo jakých dat přitom vycházel?

„Ministr dopravy Dan Ťok (MD): Ve spolupráci s dopravní policií jsme se shodli, že je na čase zrevidovat současné sankce za porušování dopravních předpisů. Dokazují to mimo jiné záznamy z kamer na železničních přejezdech, kdy lidé často nerespektují červená světla a vjíždí na přejezd. Stejně tak z policejních statistik vyplývá, že polovinu přestupků tvoří překročení povolené rychlosti, telefonování za jízdy nebo připoutání bezpečnostním pásem. Zvážíme proto, u kterých přestupků je nutné upravit výši a srovnat se například s ostatními evropskými zeměmi.“

Proč právě trojnásobné zvýšení? Máme výrazně přísnější bodový systém a v přepočtu k průměrné mzdě čtyřikrát vyšší pokuty než v Německu. Proč to podle pana ministra nestačí a proč právě trojnásobné zvýšení podle něj přinese kýženou změnu?

„Například na Slovensku můžete za překročení povolené rychlosti dostat pokutu až 800 eur na místě, u nás je to čtyřikrát méně. Na červenou na přejezdu dostanete na Slovensku nebo v Itálii pokutu přes 600 eur, u nás je to třikrát méně. Chceme proto spolu s dopravními experty a dopravní policií zhodnotit, zda-li není na místě zpřísnit sankce a zda-li to bude mít pozitivní efekt na řidiče. Bodový systém po téměř deseti letech fungování již nemá tak silný preventivní účinek jako po svém zavedení a výši pokut jsme systematicky neměnili ještě déle. Zároveň ale vnímám, že pokuty nesmí být pro řidiče likvidační. Nechci jejich výši určovat od stolu, ale otevřít s dopravními experty debatu o tom, jak účinnost našeho systému řešit.“

Pan ministr uvedl, že vyšší pokuty by se mohly týkat telefonování a překračování nejvyšší povolené rychlosti. Mohl by pan ministr pro naše čtenáře uvést, u jakého procenta závažných dopravních nehod jsou konkrétně tyto dva faktory primární příčinou?

„Konkrétní číslo o počtu tragických dopravních nehod, kdy řidič telefonoval nemáme, jelikož telefonování je součástí skupiny „nevěnování se řízení“. Kvůli nevěnování se řízení v roce 2014 zemřelo celkem 72 lidí. Co do počtu dopravních nehod řidičů motorových vozidel je nevěnování se řízení na špici nejčetnějších příčin s 14098 nehodami v roce 2014. Pokud za celý rok 2014 bylo na českých silnicích usmrceno 629 lidí, znamená to, že téměř každý 9. člověk zemřel kvůli nevěnování se řízení. V případě dopravní nehody, kdy viníkem byl řidič motorového vozidla (celkem 582 nehod) a příčinou byla nepřiměřená rychlost (241 usmrcených) zemřeli 2 z 5 lidí.“

(zdroj statistický dat: přehled o nehodovosti, ŘSDP PP ČR)

Vnímá pan ministr skutečnost, že počet dopravních nehod i závažnost jejích následků vyplývají nejen z jednání řidičů, ale rovněž – nebo snad dokonce zejména – z dopravně-technického stavu komunikací? Jaké konkrétní kroky podnikl pan ministr za dobu svého působení ve funkci pro to, aby naše silnice byly bezpečnější v technickém smyslu?

„Ve spolupráci s policií i BESIPem se  rizikovým místům věnujeme. Podporujeme projekty, které mapují nejhorší místa na silnicích, a to nejen vzhledem k jejich dopravní kapacitě, ale i vzhledem k výtlukům a dalším vadám. K dalšímu zpřehlednění značení by měla přispět nová vyhláška o dopravním značení, platná od 1. ledna 2016.

Tento rok jsme tento přispěli na opravy krajských silnic rekordní částkou (4,4 miliardy krajům a 200 milionů Praze). Kromě této mimořádné podpory krajům, v jejichž majetku a správě silnice druhých tříd jsou, se letos odehrává mimořádné množství oprav a výstavby i na silnicích první třídy, rychlostních silnicích a dálnicích.

Považuji za nezbytné, aby technický stav našich vozovek byl na odpovídající úrovni a silnice byly bezpečné. Kvalita silnic je důležitá, ale většina přestupků dnes stále vyplývá zejména z toho, že řidiči porušují pravidla.“


Přesvědčil vás ministr dopravy, že zpřísnění pokut je potřebné a že povede ke zlepšení bezpečnosti na českých silnicích? Budeme rádi, když nám napíšete svůj názor do diskuze pod článkem.

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 9 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků