Ministr Stanjura škrtl první dálniční projekt PPP

Dlouho plánovaný projekt partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) na jihočeské dálnici D3 se neuskuteční. Nový ministr dopravy Zbyněk Stanjura navrhne ještě v březnu vládě jeho zrušení.
Ministr Stanjura škrtl první dálniční projekt PPP

„Nápad vydělit z dálniční sítě pouhých 18 kilometrů a ty stavět pomocí PPP není dobrý. Budu pro tento úsek prosazovat klasický model,“ řekl na stavebním fóru ministr.

Zmíněný úsek od Veselí nad Lužnicí po České Budějovice měl přitom sloužit jako model pro všechny další PPP projekty na dálniční síti. Ministerstvo dopravy tak píše další díl příběhu o tom, že velkým stavebním PPP projektům v Česku pšenka nekvete.

Financování jihočeské D3 soukromými penězi schválila vláda loni v červnu, už tehdy ale žádný jásot nezněl. Stavbaři vzali projekt na milost pouze jako doplňkový zdroj peněz na dopravní stavby.

Opatrný byl i premiér Petr Nečas. Uzavřením dohody se soukromým investorem podle něj vzniká „kvazimandatorní výdaj“ a jedním z problémů českých veřejných rozpočtů je právě příliš vysoký podíl mandatorních výdajů. „Není to zázračný šém, ale pokusu bychom se neměli zříkat,“ uvedl tehdy Nečas.

Podle Stanjury do budoucna pro PPP přichází v úvahu nějaká delší větev dálniční sítě, nejspíše léta plánovaná rychlostní silnice R35 ze severních Čech na střední Moravu.

Tendr na takzvaného koncesionáře pro D3 měl být podle původních plánů vypsán už loni, stavět se mělo začít v roce 2014. Aktuálně není jasné, kdy se poprvé na jih od Veselí nad Lužnicí kopne. Na nastartování prvního dálničního projektu PPP byl ochoten přispět i Brusel sumou 18 milionů korun. Celkové náklady státu se odhadovaly na pět miliard korun.

Vše neprostavíme

Letošní rozpočet SFDI ve výši 64 miliard korun se asi neprostaví. Na stavebním fóru to řekl ministr dopravy Zbyněk Stanjura. Důvodem je podle něj fakt, že řada velkých zakázek leží po stížnostech firem u antimonopolního úřadu. Ten přitom nemá žádné lhůty na vyřízení námitek.

Zdroj: E15.cz

TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Audi Q8 50 TDI quattro

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.

11.  10.  2018 | Jan Mička | 21 příspěvků
TEST Volvo V60 D4 Polestar: Zpomalí vám tep, vyžehlí děravé okresky!

Volvo V60 D4 Polestar

Nová generace Volva V60 těží z moderní platformy a bere si to podstatné z větších modelů. Možná je to také poslední dieselová generace. Což je škoda.

9.  10.  2018 | Milan Lažanský | 24 příspěvků
Minitest Ford Focus 1.5 EcoBlue: Jízdně extra třída. Ale co uvnitř?

Ford Focus 1.5 EcoBlue (minitest)

Focus s přibývajícími generacemi postupně ztratil své postavení řidičsky výjimečného vozu, ve svém nejnovějším provedení však opět dostal prvotřídní podvozek. Jak do toho zapadá diesel a automat?

7.  10.  2018 | Miro Mihálik | 32 příspěvků