Ministr Řebíček nepřestává překvapovat, chce povinné zimní pneu (glosa)

Ministr Řebíček nepřestává překvapovat, chce povinné zimní pneu (glosa)

Povinné používání zimních pneu je každým rokem vděčným mediálním tématem prvních chladných dnů. Rádi si na něm přihřejí polívčičku pomýlení novináři, politici a další jedinci, bez nichž by konec podzimu ztratil část svého kouzla. Omílat dokola ty samé argumenty se mi zdálo být trapné a zbytečné, a proto jsem se mu letos nechtěl věnovat. Mj. i s vědomím toho, že kormidlem českých dějin dnes do značné míry otáčejí zástupci strany, která hrdě hlásá preferenci odpovědnosti jednotlivce před laskavou péčí státu.
 
Jaké bylo mé překvapení, když jsem v přehledu včerejších zpráv objevil informaci o tom, že se Aleš Řebíček chce zasadit o uzákonění povinnosti používat v zimních měsících zimní pneumatiky. Ano, ten Aleš Řebíček, současný ministr dopravy za ODS. Jeho argumenty si snad ani nezaslouží prostor v mé glose, byly totiž na chlup stejné jako prohlášení jeho předchůdců. Zatímco v případě ministra Šimonovského, jehož důvěra v inteligenci svých vlastních voličů se limitně blížila nule, mě nepřekvapilo nic, z prohlášení pana Řebíčka se mi obracel žaludek. Nebudu tentokrát hledat další věcné argumenty. V případě pohybu po zimních silnicích jednoduše stačí myslet a uvědomit si, že nějakou omezenou přilnavost mají pneumatiky zimní, nějak omezenou letní a že někdy je zkrátka nemožné na letních pneumatikách v zimě vyjet, nebo v jízdě pokračovat. U nás je to ovšem jev tak řídký, že povinné zavedení zimních pneumatik jakožto prostředku eliminace nízké inteligence některých řidičů v zájmu ochrany řidičů ostatních, má pramalý smysl a přinese více špatného než dobrého. Je to jednoduše neefektivní a k zamyšlení příznivců tohoto nesmyslu vždy znovu rád použiji tentýž argument - zimní pneumatiky nejsou povinné ani v Rakousku, kde půlku země tvoří hory, kterým se v Česku zdaleka nevyrovná ani ten absolutně nejvyšší vrchol. To všechno známe, problém má ale i docela jinou rovinu než prostý omyl pana Řebíčka  Podobné prohlášení si politik nominovaný za stranu, která si říká pravicová, dovolit nemůže a nesmí.
 
Pokud si myslíte, že povinnost používat zimní pneu není politické téma, tak se mýlíte. Je-li její uzákonění v našich zeměpisných šířkách racionálně nebohajitelné, pak je obhajitelné jedině politicky. A pro takovou obhajobu pan Řebíček jednoduše nemá mandát. Nechci dělat z AutoRevue politický deník, ale politika je od našich každodenních životů mnohdy neoddělitelná a v souvislosti s provozem na silnicích to v poslední době platí dvojnásob. Volič srozuměný s libereálně-konzervativními hodnotami strany, jako je ODS, musí být podobnými prohlášeními šokován a zhnusen. Nebudu zastírat, že takovými pocity právě trpím. Když jsem před několika měsíci vhazoval do volební urny „modrý lístek”, netušil jsem, že se dočkám něčeho podobného. Že můj volený zástupce bude v případě, kdy je vcelku snadné dosáhnout toho, aby se lidé s vcelku malými výjimkami chovali rozumně a zodpovědně, preferovat řešení, které jim bude něco masově a zcela nepružně diktovat. Které bude drtivou většinu zimy řidiče omezovat a pár dní v roce jakýmsi způsobem chránit (kdo si ovšem troufne říci, že samotné zimní pneu něčemu pomohu a problém není někde jinde...). A to vše podpořené demagogickými argumenty typu: „Kdyby to zachránilo jeden lidský život...”
 
Dovolím si ocitovat pár úryvků z programu Občanské demokratické strany:
- „Máme důvěru, úctu a respekt k samostatně prováděným rozhodnutím občanů ve věcech soukromých i veřejných (...). Spolu se svobodou klademe důraz i na odpovědnost jako na její nedílnou součást a na dobrovolný respekt k obecně sdíleným a platným mravním, morálním a etickým normám.”
- „Varujeme před jakýmikoli formami paternalismu, (...) které jsou motivovány neúctou k suverenitě občana či jsou pozůstatkem pohodlné, pasivní neodpovědnosti zděděné z naší nedávné minulosti.”
- „Základním východiskem v přístupu k uspořádání svobodné demokratické společnosti je pro ODS občan jako svobodný a svrchovaný jednotlivec, který je volbou svých rozhodnutí odpovědný za osud svůj, za budoucnost své rodiny a svým dílem i za uspořádání a prosperitu obce a konec konců i celé společnosti, v níž žije.”
- „Rolí, která státu zcela jistě nepatří, je podnikání a zasahování do obsahu smluv mezi občany. Jsou však oblasti veřejného zájmu, které přísluší z hlediska odpovědnosti jak státu, tak i občanům. (...) Právě v těchto oblastech je však nebezpečí rozpínání státu směrem (...) k přebírání odpovědnosti za občana největší.”
atd.
 
Kde mezi těmito řádky hledá pan Řebíček oporu pro své přesvědčení, to netuším. Není náhodou povinné používání zimních pneu popřením odpovědnosti jednotlivce, ba dokonce podporou pasivní neodpovědnosti? U nás, kde si (v případě, že zimní pneu z jakéhokoli důvodu nechcete nebo nemáte) stačí pár dní v roce jízdu rozmyslet a po zbytek zimy jezdit rozumně? A co udělal pan ministr pro to, aby řidiče vedl k odpovědnosti, aby je informoval o úskalích zimního provozu, aby se jakkoli rozumně zasadil o to, že zimní pneumatiky budou používány tehdy, kdy používány být mají? Nic. Vůbec nic.
 
Pan ministr jistě není tak hloupý, aby své stanovisko považoval za logicky správné, bohužel je ale tak politicky neobratný, že jej považuje za správné politicky. To se ale hluboce mýlí. A není to poprvé, jeho vyjádření k silničnímu zákonu, proti jehož nelogičnostem ODS před pár měsíci zarytě bojovala, byla také blyštivými perlami. ODS by si měla uvědomit, jaké jedince ze svých řad posouvá na posty, které jí mají reprezentovat. Podobná debata už ale na naše stránky nepatří...

Závěrem dodávám, že v žádném případě nejsem odpůrcem používání zimních pneumatik, nepovažuji je za zbytečnost a během uplynulých dní jsem přezul většinu mých aut. Jsem ale odpůrcem nesmyslných příkazů a regulací, které neberou ohled na rozmanitost situací, které v životě nastávají, a které snímají odpovědnost z beder jednoho každého z nás. Pokud po lidech přestaneme chtít zodpovědné jednání v této věci, nemůžeme jej očekávat ve věcech jiných. A to je trend, kterému bychom se měli vyhnout...

Přeji vám klidnou neděli, pro zbylé dnešní články jsme s kolegy zvolili pohodovější témata.

Článek vyjadřuje osobní stanovisko autora.

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 34 034 km
Cena: 290 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2003
Stav: 173 744 km
Cena: 100 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

dnes | Jiří Švamberk | 1 příspěvek
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků