Ministr financí chce zatížit benzín a naftu dalším poplatkem

Dnešních víc než 50 procent Andreji Babišovi nestačí, chce z kapes řidičů vytáhnout další peníze – tentokrát na správu hmotných rezerv.
Ministr financí chce zatížit benzín a naftu dalším poplatkem

Ministr financí Andrej Babiš z hnutí ANO zvažuje zavedení nového poplatku, který by ve výsledku mohl vést ke zdražení pohonných hmot. Informuje o tom zpravodajský web iDnes.cz

Takzvaný „příspěvek do odvětví“ by podle ministerského návrhu sloužil k financování státních hmotných rezerv. Ty samozřejmě dnes také platíme všichni. Zásoby ropy a pohonných hmot nakupuje stát za peníze vybrané od občanů a firem, protože žádnými jinými nedisponuje. 

Babiš chce ale svěřit správu rezerv nové agentuře, v níž by měly podíl i soukromé firmy, a poplatek za udržování rezerv ve výši 1,5 miliardy korun přenést přímo na řidiče. Benzín i nafta jsou přitom zatížené značnými odvody již dnes.

Víc než 19 korun z litru si bere stát

Z každého litru benzínu se eráru odvádí 12,84 Kč, v případě nafty je to 10,90 Kč. Neplátci DPH, což jsou všechny soukromé osoby a většina drobných podnikatelů, hradí v ceně benzínu také daň z přidané hodnoty ve výši 21 %. Ta se ovšem počítá již z ceny navýšené o spotřební daň, takže se fakticky jedná o dvojí zdanění. 

Z částky, kterou zaplatíte u čerpací stanice, si tak stát rovnou vezme víc než polovinu. Při ceně 36 Kč za litr Naturalu 95 činí součet spotřební daně a DPH víc než 19 Kč, tedy 53 % celkové sumy. U nafty činí celková míra zdanění asi 47 procent.

České zdanění pohonných hmot je v rámci EU nadprůměrné, přičemž řidiči za své peníze rozhodně nedostávají nadprůměrnou kvalitu infrastruktury a služeb.

Už ví, jak na to 

Andrej Babiš má se saháním do kapes motoristů prostřednictvím státu bohaté zkušenosti už ze soukromé sféry. Jím ovládané společnosti patří k nejvýznamnějším dodavatelům surovin pro výrobu tzv. biosložek, které se do paliva přimíchávají ze zákona. Biosložka stojí v litru nafty asi 50 haléřů. 

Obsah biosložky v naftě a co z něj vyplývá

Obsah biosložky v naftě a co z něj vyplývá

Novelu zákona o ochraně ovzduší, která nařizovala zvýšení podílu biosložky, odsouhlasila v květnu 2010 tehdy už fakticky rozpuštěná sněmovna, která se kvůli tomu dokázala zázračně sejít pouhý den před volbami. Významně k tomu přispěl i dnešní premiér Bohuslav Sobotka z ČSSD. Andrej Babiš se netajil tím, že za přehlasování prezidentského veta intenzivně loboval. 

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 20 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků