Ministr chce, aby mýtné brány měřily rychlost. Prý hlavně na uzavírkách

58 komentářů

Diamant
11. června • 19:53

Ked sa oprostime od rezimu, ktory tu kedysi bol. Preco teda vo vacsine statov povazuju za plnoleteho az cloveka od 21 rokov? A preco sa posunul minimalny vek na ziskanie vodicaku skupiny D vyrazne vyssie? Asi fakt 18 rocny clovek nie je este vzorom zodpovednosti.A bohuzial, kedysi si auto len tak hocikto nekupil, preto sa viac ludi k autu spravalo inak, zvycajne zodpovednejsie, lebo vedeli, ze ziskat dalsie bolo dost narocne.

praktik
30. května • 18:05

To je asi takový předprázdninový folklór. Kolik politiků už v minulosti tvrdilo, že by se měly použít mýtné brány k měření rychlosti. Zatím z toho nikdy nic nebylo a snad tomu tak bude i v tomto případě.

ACE
28. května • 13:30

Pamatuju když v 89tém dav strhnul jednu kameru na Venclu s pokřikem Husákovo video s tím, že už nás nikdo šmírovat nebude. To je ale probuzení do benevolentní demokracie. A bude hůř, brzo nás budou chtít čipovat, nebo alespoň zatím auta a brány ani nebudou potřeba, povinná "záchranná" jednotka vyžvaní všechno.

Jig
29. května • 9:43

jj je to fakt děsivý kam to směřuje... nejhorší je, že nezanedbatelná část společnosti u toho ještě slastně hejká jak je to dobře.
Njn jak se to dělá pozvolně tak jde všechno. Hoď žábu do vařicí vody a vyskočí. Dej jí do studený a pomalu zvyšuj teplotu a ona se uvaří. Resp. když si uvědomí co se vlastně děje, tak je již za kritickým bodem a již nemůže dělat nic.

spekulace
28. května • 6:36

Možná se jen snaží odvést pozornost od důležitějších témat. Např. špatné značení krátkodobých omezení, kdy je na začátku 100 asi kilometr před omezením. Pak bývá 80 s dodatkovou tabulkou 500m, takže ta značka v daném místě neplatí, ale měla by být po těch 500m další značka 80. Ta tam ovšem nebývá umístěna, takže v místě omezení platí 100, která pak často nebývá ani ukončena na konci daného omezení. Takže jet na začátku jeden kilometr před omezením 100, když tam na takovou vzdálenosti není žádné omezení vidět, se jeví jako zbytečné a další značení před omezením už není v souladu s pravidly. A pokud si dobře vzpomínám, tak ty pracovníky stejně zabily náklaďáky, které tak rychle nejezdí, a přesto jejich řidiči přehlédli začátek omezení.

puk123
28. května • 8:46

Tys někde viděl značku s omezením rychlosti s dodatkovou tabulkou s délkou platnosti? Já nikdy a myslím, že taková kombinace ani není možná (a někde by se i hodila). Vždy je omezení jednou nebo postupně více značkami bez dodatku. Konec většinou univerzální značkou pro konec všech zákazů nebo křižovatkou. I kdyby na jednom sloupku byly shora značky pro omezení rychlosti, práce na silnici a tabulka vzdálenosti, platí tabulka jen pro ty práce.Více než citlivé kamery by pomohlo, kdyby rychlost v omezení měnili podle momentální situace v uzavírce. Když tam není ani noha a kolo pracovního stroje, bývá to přiškrceno příliš. Naopak, když tam chodí lopatáři, vůbec jim nezávidím, že jim 2m od hlavy lítají kamiony 90. To je o snadný průser.

Sarcaticus
28. května • 9:26

Takové značky i s dodatkovými tabulkami se vzdáleností jsou naprosto běžné. Např. před zúžením bývá několikrát informativní značka "Zúžení ze 2 do 1 pruhu" - poprvé třeba s dodatkovou tabulkou 600m, pak samá značka s dodatkovou tabulkou 200m a pak stejná značka bez tabulky v místě zúžení. Tzn. zipovat se má až v zúžení a ne 600m nebo 200m předem. Pokud má značka s omezenou rychlostí dodatkovou tabulku, tak to je jen výstraha, že za x m by měla být ta samá značka bez tabulky. Když tam ta značka není, jak si má řidič měřit, jakou vzdálenost ujel od poslední značky s dodatkovou tabulkou v metrech a že zrovna v tom místě začíná platit značka, která tam není? ;-)

Phoenix
28. května • 13:45

Před zúžením, koncem pruhu atd. tyto dodatkové tabulky bývají, to ano. U rychlosti jsem to opravdu nikde neviděl...

Sarcaticus
28. května • 15:04

Na dálnicích bývá před omezením nějaký vozík asi jako http://www.hit-hofman.cz/img/_/p.000020/zsp-1.1_01... ... , na kterém je pouze značka s omezením rychlosti.Na něm bývá dole pod značkou (80) tabulka [500m], asi takto: http://www.hit-hofman.cz/img/_/p.000035.foto/zsp-1... ... . Další vozík s (80) a bez dodatkové tabulky tam pak už obvykle není. Možná se tímto nedokonalým značením něco ušetří do budoucna na kamerový systém pro úsekové měření rychlosti. ;-)

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
puk123
29. května • 9:15

Furt nevidím tu pochybnou kombinaci. Dodatková tabulka z 2. odkazu je podle mne pro jiné značky. Trvám na tom, že tvé tvrzení je pouze následkem lysohlávek v ranní smaženici. :-) Mohu se mýlit a zaměřím se i na sledování značení omezení a uzavírek, abych se mohl v nějaké další diskusi vyvrátit. :-P

praktik
30. května • 17:47

Na D2 cca 15 km směr z Brna krátké zúžení do jednoho pruhu, 1 km před tím vozík se 2 značkami, ta nahoře byla 100 a pod ní tabulka 1000m, o kus dá 80l, pod ní zúžení do levého pruhu a pod tím tabulka 500m. V místě omezení jen značka zúžení, ale omezení rychlosti nepotvrzeno. Ale stejně tam nikdo nepracoval, takže nedodržení nepotvrzeného omezení rychlosti by nikoho neohrozilo. Jediný, kdo tam v tu chvíli asi tvrdl, byl beton. ;-)

Fantomas
30. května • 18:35

A to jsi chtěl naznačit, že takovéhle značky jde s klidem ignorovat?

praktik
31. května • 7:38

Ba právě naopak, je třeba se jimi úplně přesně řídit. Tedy počkat těch 1000m, až začne platit 100 a po půl kilometru zjistit, že za další půlkilometr by neměla platit 100, ale 80. I když pak u toho zúžení není ani jedna z obou značek potvrzující předtím naznačené omezení rychlosti, tak se spočítá průměr a pojede rychlostí kompromisu. Ostatní na to ovšem dlabou a jezdí jako by značky omezující rychlost ani nebyly (a ony tam vlastně ani nejsou). Musíme si je domyslet, stejně jako ty nepřítomné pracovníky, které tím ohrožují. Když si to přece myslí sám pan ministr, tak to má větší váhu než všechny dopravní předpisy.

Fantomas
31. května • 9:42

Jo takhle. A jak se pozná, když se takovým místem jede, jestli tam ti pracovnící zrovna jsou, nebo ne, případně proč tam zrovna nejsou a tedy že můžu značky ignorovat?

Sarcaticus
29. května • 10:36

No problem, na D1 mezi Prahou a Brnem je to k vidění i několikrát za týden, když sečou trávu nebo opravují něco kratší dobu než 1 den.

spekulace
29. května • 1:03

To je přesně ono. Kromě toho - když je značka na takovém vozíku, tak není pevná. Ale přenosná také není, protože přenosné značky mají mít červeno-bíle pruhovanou tyč a to značky na takovém vozíku nemají. Možná se tedy jedná o neplatné značení?

puk123
28. května • 14:15

Jsem rád, že nejsem sám. Na netu jsem našel jen tuhle: http://preference.prazsketramvaje.cz/obrazky/foto/fotogalerie/... ... . Ta by měla platit v úseku měřeném od značky. I tak je to rarita a nevím, jestli je to v normě. Naopak normy udávají jak značkami postupně snižovat rychlost. O nějakých tabulkách tam není zmínka.

Zelí
28. května • 7:46

Vždyť nejde o žádnou bezpečnost !!! Jde o peníze pro kapše a následně pro další, kteří stojí v pozadí vstupu kapše na scénu tj. lidovci, knížepán, kalousek.....

Fantomas
28. května • 10:22

Samozřejmě že jde jen o peníze, jinak by to nedělali.
Když do toho chtějí nacpat 20 miliard, tak je budou chtít vydělat zpátky, aby měli co předhodit veřejnosti. A samozřejmě se budou snažit udělat to tak, aby ty toky peněz (jak při budování, tak za provozu) tekly přes co nejvíc soukromých kapes. A nejde o miliony, ale o miliardy.

honza
28. května • 15:01

20 mld = 10 mil. pokut á 2000 Kč. A to ještě nejsou započteny náklady na provoz.... Tunel jako prase.

Zelí
28. května • 17:07

Neskutečná nenažranost v tom, že jim nestačí to, že z mýta kapš v čr vydojí dvojnásobek toho co v estrajchu, ale oni chtějí stále víc a evidentně na to silně tlačí. Nejspíš mají Ťoka v hrsti, ví na něho něco z doby jeho šéfování ve skanské. A tak pantok začíná tancovat jak pískají.

Sarcaticus
28. května • 9:38

Tak teoreticky by za tím mohla být i snaha o odvedení pozornosti od vážnějšího tématu. Zatímco se na veřejnosti bude už poněkolikáté diskutovat o tom, zda mají mýtné brány měřit rychlost, tak si třeba nikdo nevšimne, že loni nově opravená polovina D1 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší se už na 2 místech kousek od sebe pěkně vlní. Že by si některá z těch zodpovědných organizací takto připravovala nový reklamní slogan "Dálnice je naše moře"? ;-)

honza
27. května • 21:14

Kolik nehod by ubylo, kdyby se podařilo dodělat obchvaty. Odstupy nikdo nehlídá. A mladým do 21 let zakázat řídit auto s více než jedním spolucestujícím vyjma nejbližší rodiny - viz noční jízdy končící ve shořelých vracích. Jak to řekl jeden rektor: jak se nám lidský život prodlužuje, prodlužuje se i délka dospívání. Těch 18 na řidičák je dnes už možná málo. Statistika usmrcení a zraněných má klesající trend, takže není třeba snažit se buzerovat řidiče ještě více tam, kde je to bez efektu.

Quebe
27. května • 21:42

"jak se nám lidský život prodlužuje, prodlužuje se i délka dospívání"To je ale velekokotina...

Fantomas
27. května • 22:42

Část pravdy na tom bohužel je. Dnešní svět je mnohem složitější a náročnější, než byl například před 100, nebo před 50 lety. Člověk se během dětství a dospívání musí naučit mnohem víc věcí a pravidel, naučit se je vnímat a chápat a celkově se v tomhle světě orientovat a pohybovat. A tenhle proces prostě trvá déle. Vždyť i vzdělávání dnes trvá déle, než tomu bylo kdysi.
Ano, některé věci dnes děti dokážou zvládnout dříve, ale ne všechno. Když dospívání budeme brát jako celkové vyzrávání a formování člověka, tak trvá déle. Kolik dnešních 18letých by například zvládlo mít děti? Přitom dřív tohle bývalo celkem běžné. Byly doby, kdy 25letý člověk byl považován za vyzrálého dospělého na vrcholu sil. Dnes je brán jako mladý a nezkušený, na silnici dokonce jako rizikový.

Quebe
27. května • 23:02

Ono je to ale vyváženo z druhé strany. Dnes mají lidé daleko jednodušší přístup k informacím a konzultaci. Dnešní svět nelze vnímat optikou světa staršího, kdy byly tyto věci problematické. Zmiňované pozdější pořizování dětí neberu jako problém vyzrálosti, nýbrž jako přirozený důsledek toho, že v dnešním světě lze dělat daleko více věcí - rostoucí životní úroveň a lidé si chtějí něco užít, než budou vše vkládat do dětí. Ne nadarmo se nejpočetnější rodiny s nejmladšími rodiči vyskytují v nejchudších oblastech - nic jiného k zábavě není. Stejně jako za komoušů.

Fantomas
28. května • 0:41

Proto jsem dal i ten příklad 25letého člověka, aby bylo vidět, že ten posun vnímání "dospělosti" tady skutečně je. A snadný přístup k informacím z nás dospělé neudělá.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
honza
28. května • 14:54

To užívání si je jeden z faktorů, který snižuje duševní vyzrálost dnešního člověka ve srovnání se stejným věkem v dobách dřívějších. Dříve bylo zcela obvyklé jít makat, studoval málo kdo, auto neměl skoro nikdo. Dnes v tom samém věku většina populačního ročníku sedí ještě ve škole a čeká na maturitu. Auto je snadno dostupné k zapůjčení prakticky pro kdekoho, za trochu brigády i nějaká vlastní ojetina. Snadná dostupnost auta bez nutnosti předtím mnoho let makat a zasloužit si ho u mnohých nabourává schopnost být zodpovědným řidičem. A tak si zajedou v noci na zábavu a shoří v příkopě.... V GB mají povinné ručení vázané k řidiči. I to je psychologický faktor, který pomáhá uvědomit si rizika. Mladík s půjčenou filckou od tatíka je pojištěn ani ne dvěma tisící Kč, které zaplatí tatík. Já, ač mám něco odjezděno, ale povětšinou nebylo auto napsáno na mne, platím nyní více než dvakrát tolik.

Quebe
28. května • 15:27

A já si naivně myslel, že to myslíš dobře. Přitom jsou tvé řeči motivovány jen závistí, zapšklostí a adorací starých "dobrých" časů, na které naopak většina vzpomíná jako na nejhorší dobu svého života a je ráda, že jsou za námi.Ne, duševní vyzrálost opravdu nemá co dělat s tím, dokdy si kdo užíval, kdy šel makat a co mu rodiče koupili. Je to jednoduše o tom, co má kdo v hlavě a jak na něj bylo výchovně působeno.

honza
28. května • 16:55

"Starými dobrými časy", na které (dle tebe) většina vzpomíná nerada, máš na mysli asi komanče. Taháš do toho politiku, o kterou jsem se ani neotřel. Moje příspěvky míří k podstatě věci - zda je dnes člověk v osmnácti dostatečně vyspělý a zda jej okolní společnost vede ke stejné zodpovědnosti jako dříve a hranici 18 let lze nadále považovat za přiměřenou. Bez ohledu, zda tu je demokracie, komunismus či feudalismus. Polož si otázku - a když to podle tebe nezávisí na stavu společnosti, zda je člověk v 18-ti dostatečně uvědomělý, proč zrovna 18 a ne třeba 15?

Quebe
29. května • 11:50

Ale otřel: " Dříve bylo zcela obvyklé jít makat, studoval málo kdo, auto neměl skoro nikdo." To je dle mého jednoznačná narážka na komanče.Ta otázka nezní, proč zrovna 18 a ne třeba 15, ale zda je dnes průměrný osmnáctiletý člověk stejně vyspělý jako průměrný osmnáctiletý v dobách minulých. A já si myslím, že ano. Není důvod, proč by nebyl. Dnes může takový člověk získávat zkušenosti a tvořit si vlastní názory úplně stejně, jako kdysi. V některých případech dokonce o mnoho lépe, vzhledem k informačním technologiím a daleko nižší úrovni cenzury.To je jen takový klam, který postihuje každého, kdo stárne - i mně se často zdají současní osmnáctiletí jako vemena a mám pocit, že my jsme na tom byli lépe. A to zdaleka nejsem nějaký mrzutý dědek. Je to jen způsobeno tím, že člověk se rád cítí být moudrý, a tak má tendenci se nad mladšími generacemi povyšovat - vnímat svou minulost zkresleně a naopak současnost příliš kriticky. Přitom byl v tom věku úplně stejný.

honza
29. května • 14:42

Není podstatné, jaký režim tu byl, ale že společnost byla jiná a tudíž obecně přejatá pravidla (např. řidičák v 18-ti) ustanovená dříve stojí za to znovu posoudit. Použiji tvé argumenty: "Dnes může takový člověk získávat zkušenosti a tvořit si vlastní názory úplně stejně, jako kdysi. V některých případech dokonce o mnoho lépe, vzhledem k informačním technologiím a daleko nižší úrovni cenzury.". Přestože dnešní společnost považuješ za otevřenější a informačně bohatší, sám nepřipustíš, že by se hranice pro řidičák mohla posunout klidně níž. A mně vyčítáš, že jsem závistivý či zapšklý. Můj původní příspěvek nebyl o tom, že se hranice má posunout výš, ale že by se měl omezit počet spolucestujících v autě u mladých řidičů. Vycházím z toho, že v 18-ti nemusí být dostatečně připraveni přijímat zodpovědnost za bezpečnost druhých. Např. v důsledku nároků, které na ně klade dnešní společnost.

Quebe
29. května • 16:35

Jaká byla společnost s tehdejším režimem velmi úzce souvisí - například většina toho, co jsi řekl v takové Americe vůbec neplatilo. A z čeho jsi odvodil to, že nepřipouštím snížení věkové hranice? O tom jsme se vůbec nebavili.

honza
29. května • 19:50

Debatu nevedeme o tom, co způsobilo změnu společnosti, prostě konstatujeme fakt, že se změnila a proto je legitimní se ptát, zda není vhodné této změně přizpůsobit pravidla. Zní to blbě, ale když někdo na cestě sejme jiného člověka ve vyšším věku, je to menší tragédie než když se zabije parta mladých při noční projížďce. Musí dostat šanci řídit a naučit se to, ale přijde mi vhodné omezit počet cestujících. Řidič může být dobrý, ale víš, jak to chodí v partě - člověk se chová značně odlišně zvlášť, když mu není ani dvacet. Nic víc, nic míň.

Fantomas
29. května • 15:01

To věčné -ti u čísel už prosím nepiš. My to dovedeme přečíst i bez toho, víš?

honza
29. května • 19:55

Nevím, jaká jsou na to pravidla. S češtinou nemám moc problémy, i když se občas také spletu. Já zase rostu z toho, jak lidé (více ti z Čech) spojují na autech plechy pomocí svárů... Včetně redaktorů!

Fantomas
29. května • 20:40

Netřeba znát pravidla, stačí jen trochu uvažovat. Napsal jsi "např. řidičák v 18-ti". Jak bys to napsal kdyby šlo o 4 roky?

honza
30. května • 2:03

Slovně, protože je to krátké....

Fantomas
30. května • 5:12

No tak 104

honza
30. května • 12:54

Ty si koleduješ. Tak tady to máš: 104-ech! Není to krása? Jsou daleko horší zvěrstva...

Fantomas
30. května • 16:34

Proč se ptáš mě, jestli je to krása? Ptej se sám sebe, ty sis usmyslel psát koncovky.
Jen jen chtěl aby sis sám uvědomil a pochopil, že u čísel se žádné stupidní koncovky skutečně psát nedají. Vypadá to tragicky a nedává to žádný smysl.http://e-ott.info/2008/03/20/jak-se-pisou-r... ...

JirkaK
27. května • 19:19

Zdá se, že posty ministrů dopravy a policejních náčelníků přesně odpovídají jednomu ze známých Murpyho zákonů:
Každá organizace má určitý počet míst vyhrazených pro naprosté idioty. Každý idiot, který odejde, je obratem nahrazen jiným, ještě větším.

Quebe
27. května • 18:46

Kdo dodržuje předpisy, nemá s tím problém. Slušný člověk se nemá čeho obávat. Zase to vadí jen prasatům, co chtějí jezdit rychle. Pravidla (jakékoliv) jsou tady od toho, aby se dodržovala. Když se ti to nelíbí, požádej svého poslance, aby to změnil.To já jen, abych zdejším Mirkům Dušínům ušetřil práci.

Fantomas
27. května • 19:32

Teď jsi mě silně zklamal.
Například já jezdím podle předpisů, dodržuju rychlost, pouštím chodce, používám blinkry. A přesto mi vadí, že mě chce někdo neustále sledovat, hlídat na každém kroku a všechno o mně a o mém pohybu si fotit, zaznamenávat a uládat. Asi je to tím, že nejsem z "moderní" fejsbůkové generace, která vyrůstá s tím, že celý svůj život dobrovolně zaznamenává a sama zveřejňuje, a tak jí trvalý dohled nad jejich životem přijde normální.
Takže mám vlastně jen jedno přání: Nechtěli byste prosím s tím Velkým bratrem ještě chvíli počkat? Ideálně až tady nebudu. Pak už to nikomu vadit nebude.

Quebe
27. května • 19:44

Čest výjimkám ;-)

Fantomas
27. května • 20:17

Jen nevím, jestli jsi svůj první příspěvek myslel vážně, nebo ironicky. Snad to druhé, pak jsem se tedy spletl a omlouvám se.

Quebe
27. května • 20:39

No tak samozřejmě, že ironicky :-)

Kadel
27. května • 16:13

Jojo, přátelé, sáhněte si do svědomí, koho jste volili ... už jste to nahmatali? ... už? ... tak se nedivte.

Aladin
27. května • 16:25

Teď to nemyslím ve zlém, ale koho jsi volil ty? Někoho ze skupiny Řebíček, Barták, Žák, Říman nebo jiného experta? Nevybavuji si jméno ministra dopravy, na kterého by se vzpomínalo v dobrém. :-/

Aladin
27. května • 15:54

Bohatě by stačilo, kdyby to měřilo odstupy mezi vozy. Alespoň bodově, sekčně to nejde. Tragicky malé odstupy a nepředvídatelné cukání z pruhu do pruhu je častou příčinou kolizních situací. A tomto problému se vůbec nemluví. Stále jen rychlost, rychlost.... Ta taky, ale na to by stačily dálniční hlídky. Takto být pernamentně kontrolován je dosti nepříjemné. A to jezdím podle předpisů.

R
27. května • 15:01

Pan ministr by mel hlavně vypadnout. ..Člověk který ví o uplatcich když byl ještě ve skanske by měl vlastně minimalne sedět...Ježíši jak jsem naivní. ..

Zelí
27. května • 14:53

Konečně dostalo zrušení výběru nového provozovatele smysl. Je potřeba kapši přihrát další peníze bez výběrového řízení, protože kapš to nebude dělat zadarmo. A protože cenový model je takový, že dvě třetiny z mýta jde do kapše, tak tady u pokut to bude přibližně stejné. Super lidovci a jejich rakouský kapš. Kolik asi dostává provizi do kapši rakouský knížepán.

JirkaB
27. května • 16:28

Nedostává Kapsch všechno, co vybere nad 95%?

Fantomas
27. května • 15:52

Podle rozhodnutí NSS nelze výkon státní správy, jako je třeba měření rychlosti a pokutování, přenést na soukromý subjekt.
http://www.pravniprostor.cz/judikatura/spravni-pravo/... ... Jestli je to tedy takhle, tak to budou muset ještě trochu doladit a vymyslet nějakou kličku, nebo jak to obejít. Však oni už na něco přijdou, ale spíš už to mají vykoumané, když takové šmírování plánují. A kdyby to nešlo jinak, tak si na to ušijí nový zákon, to už umějí.

Sir CHerokee
27. května • 14:23

Pan ministr si chce hrát na orwelovského Velkého bratra.... ještě méně svobody a ještě více dohledu.

jednabedna
27. května • 21:28

Fízlování není nikdy dost. Z pana ministra se mi opět zvedá žaludek. Ale to je u českých ministrů dopravy častý jev.

Ludek_II
1. června • 9:19

To bude tím, že čeští ministři dopravy mají pacinky doleva.

Neurotic
27. května • 13:57

To chce chránit ty cedule technologická přestávka?:-D Podle mě to dopadne dost katastrofálně vzhledem k tomu, že někde je použitelný pouze levý pruh v tom pravém si totiž urvete koloB-]
Aktuálně to vypadá tak, že když se nedá jet v pravém tak všichni co si nechtějí ničit auto jedou 150 vlevo tudíž je provoz celkem plynulý, ale když tam nahážete radary tak lidi v tom levém zůstanou jenom každý pojede podle toho jak moc se bude bát to znamená, že rychlost nebude 150, ale 110-150 a bude mnohem bezpečněji...

Doporučujeme

Články odjinud