Ministr Bárta obrátil. Hands-free za volantem se nebude zakazovat

Přestřelil, ustoupil tlaku veřejnosti, policie, mobilních operátorů nebo výrobců komunikační techniky? Těžko říct, ale jisté je, že telefonování při řízení automobilu s pomocí sady hands-free, jak to chtěl prosadit ministr dopravy Vít Bárta, se nebude postihovat.

„Stahuji svůj návrh na zákaz telefonování s hands-free při jízdě. Jsem velmi rád, že jsem tím rozpoutal vášnivou debatu,“ obrátil Bárta nečekaně v poněkud kontroverzní části zákona o silničním provozu.

Klepněte pro větší obrázek

Od začátku byli z předkládané novely rozpačití policisté, kteří tvrdili, že pro ně bude problém dokazovat, zda dotyčný řidič skutečně telefonoval. I když nyní může debata utichnout, ministerstvo dopravy ji považuje za užitečnou. „Domníváme se, že naším úkolem není jen předkládat dokumenty, s nimiž je stoprocentní souhlas, ale i nabízet témata k diskuzi,“ řekl AutoRevue.cz tiskový mluvčí ministerstvo dopravy Jakub Ptačinský.

Záměrem bylo otevřít téma?

„Ministr rozvířil debatu proto, že měl po vyhodnocení testů a vyjádření dopravních psychologů na mysli ochranu života a zdraví cestujících. Za poslední měsíc ale přešla diskuse až do osobních ataků, které přestaly opouštět odbornou rovinu, a to byl okamžik, kdy se ministr rozhodl debatu ukončit,“ vysvětlil situaci mluvčí.

Odpor proti zákazu hands-free byl prý ze strany veřejnosti tak silný, že by nebyla šance na jeho prosazení. „Teď nemá cenu jitřit emoce a chodit hlavou proti zdi s dokumentem, s nímž je tak masivní nesouhlas. Záměr otevřít toto téma se podle nás naplnil, ale v této chvíli od návrhu upouštíme,“ uzavřel Ptačinský.

Přitroublý nápad

Kdyby se zákaz podařilo prosadit, byl v Evropě patrně ojedinělý, navíc některé vozy mají systém zabudovaný již v palubní desce. „Pokud by pan Bárta na omezení telefonování s hands-free trval, logicky by mělo skončit i poslouchání rádia a CD přehrávače při jízdě, mluvení se spolujezdcem a také by se měl vymezit prostor řidiče od zbytku vozu, aby ho nic nerušilo,“ poznamenal pro AutoRevue.cz ekonom a analytik Liberálního institutu Miroslav Ševčík.

„Odvolání zákazu je určitě i důsledek ekonomického tlaku ze strany výrobců telefonů. Podle mě mají někteří ministři občas přitroublé nápady,“ vyjádřil svůj názor.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků