Ministerstvo ví jak přelstít neplatiče mýta, prý

Již delší dobu na veřejnost prosakují informace, že současné elektronické mýto lze snadným způsobem přelstít. Poté, co odpadl boom s palubními jednotkami v alobalu, přišli dopravci na jiný způsob, jak se vyhnout mýtu.

Pokud jedou totiž dva kamiony velmi blízko za sebou, zhruba do tří metrů, pak systém druhý kamion nedokáže zaznamenat a ten tak může jet v podstatě zdarma. Lépe řečeno dokáží dopravci provozovat dva kamiony za cenu jednoho mýta.

Tomuto nápadu má učinit přítrž nový systém, na kterém nyní pracuje ministerstvo dopravy a provozovatel mýta Kapsch. Na mýtné brány mají být instalovány laserové senzory. Ty budou sledovat pohyb vozů pod bŕanou - pokud jim něco přeruší signál, bude systém vědět, že tudy zrovna někdo jede a podle doby přerušení by měl zjistit i o co se jedná. Systém by tak měl rozeznat, že za sebou projely dva kamiony.

Otázkou ovšem je, jak si systém čidel poradí s tím, že mezi tahačem a návěsem je za kabinou malý prostor, kde se může signál opět obnovit. Navíc tahač může mít za sebou vlečku, kde je opět mezera. Stejně tak zůstává problémem fakt, že systém nerozezná, které dva vozy za sebou jely, pouze že byly dva, navíc pomocí čidel těžko rozezná např. autobus s celkovou hmotností těsně pod zpoplatněnou mezí, a tak bude zbytečně zaměstnávat zbylý dohledový aparát.

Uvidíme, jak se tento systém osvědčí v praxi. A také s čím přijdou dopravci. Zatím je stav 1:0 pro ně a obáváme se, že v českých podmínkách tomu těžko bude někdy jinak. Mýtný systém může vykazovat velmi vysoká procenta úspěšnosti výběru u kamionů a autobusů, které identifikuje, pořád zde ale bude zůstávat jisté procento vozů, o kterých nebude vědět vůbec. A těžko kdy zjistíme, o jak velké procento se vlastně jedná.

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 65 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků