Ministerstvo ví jak přelstít neplatiče mýta, prý

Již delší dobu na veřejnost prosakují informace, že současné elektronické mýto lze snadným způsobem přelstít. Poté, co odpadl boom s palubními jednotkami v alobalu, přišli dopravci na jiný způsob, jak se vyhnout mýtu.

Pokud jedou totiž dva kamiony velmi blízko za sebou, zhruba do tří metrů, pak systém druhý kamion nedokáže zaznamenat a ten tak může jet v podstatě zdarma. Lépe řečeno dokáží dopravci provozovat dva kamiony za cenu jednoho mýta.

Tomuto nápadu má učinit přítrž nový systém, na kterém nyní pracuje ministerstvo dopravy a provozovatel mýta Kapsch. Na mýtné brány mají být instalovány laserové senzory. Ty budou sledovat pohyb vozů pod bŕanou - pokud jim něco přeruší signál, bude systém vědět, že tudy zrovna někdo jede a podle doby přerušení by měl zjistit i o co se jedná. Systém by tak měl rozeznat, že za sebou projely dva kamiony.

Otázkou ovšem je, jak si systém čidel poradí s tím, že mezi tahačem a návěsem je za kabinou malý prostor, kde se může signál opět obnovit. Navíc tahač může mít za sebou vlečku, kde je opět mezera. Stejně tak zůstává problémem fakt, že systém nerozezná, které dva vozy za sebou jely, pouze že byly dva, navíc pomocí čidel těžko rozezná např. autobus s celkovou hmotností těsně pod zpoplatněnou mezí, a tak bude zbytečně zaměstnávat zbylý dohledový aparát.

Uvidíme, jak se tento systém osvědčí v praxi. A také s čím přijdou dopravci. Zatím je stav 1:0 pro ně a obáváme se, že v českých podmínkách tomu těžko bude někdy jinak. Mýtný systém může vykazovat velmi vysoká procenta úspěšnosti výběru u kamionů a autobusů, které identifikuje, pořád zde ale bude zůstávat jisté procento vozů, o kterých nebude vědět vůbec. A těžko kdy zjistíme, o jak velké procento se vlastně jedná.

TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
TEST Volkswagen T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion: Pouliční směska

VW T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion

Rostoucí segment SUV byl loni rozšířen o stylový Volkswagen T-Roc. Vypadá fantasticky, přináší však i řadu těžko pochopitelných řešení. Pro první test jsme zvolili verzi s turbodieselem, převodovkou DSG a pohonem všech kol.

13.  2.  2018 | Jan Mička | 23 příspěvků