Ministerstvo financí nechce zrušit spotřební daň na zemní plyn (CNG)

Zemní plyn pro dopravu bude s největší pravděpodobností i nadále zatížen spotřební daní. Ministerstvo financí totiž nepřistoupí na návrh ministra průmyslu a obchodu (MPO) Milana Urbana, který chce zemní plyn zvýhodnit. "Tento návrh nepodporujeme," řekl bez bližších podrobností ministr financí Bohuslav Sobotka.

Urban Sobotku dopisem na začátku června požádal, aby při nejbližší příležitosti navrhl minimální spotřební daň na zemní plyn pro použití v dopravě. Ta může být podle směrnice Evropské unie i nulová, jak je tomu například v Belgii a Nizozemsku.

"Stabilizace této spotřební daně na minimální úrovni je nezbytnou podmínkou pro investory, aby dosáhli alespoň minimálních hodnot návratnosti vložených prostředků," uvedl mluvčí MPO Jiří Havlíček.

V loňském roce tuzemské distribuční společnosti prodaly 2242,5 tuny zemního plynu pro použití v dopravě. Z toho byla odvedena spotřební daň 7,51 milionu korun.

Česká republika usiluje o to, aby do roku 2020 dosáhl podíl zemního plynu na celkové spotřebě pohonných hmot v dopravě minimálně deset procent. To je v souladu s takzvanou Bílou knihou evropské dopravní politiky.

Vozů využívajících k pohonu zemní plyn je zatím v Česku zhruba pět set. Asi třetinu z nich tvoří autobusy městské dopravy. Plynárenské společnosti se nedávno zavázaly, že do roku 2020 v tuzemsku investují do výstavby stovky čerpacích stanic se zemním plynem zhruba miliardu korun. Nyní je těchto pump asi 20.

Automobily vyrobené s motorem na zemní plyn stojí zhruba o pět procent více, než vozy na běžný pohon. Při současných tuzemských cenách benzinu a zemního plynu se tato investice motoristovi vrátí po ujetí přibližně 40 tisíc kilometrů.

Je ovšem otázka, jak velkou má rozhodnutí současných ministrů váhu, u kormidla se už zřejmě dlouho držet nebudou...

Zdroj: ČTK

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků