Ministerstvo financí nechce zrušit spotřební daň na zemní plyn (CNG)

Zemní plyn pro dopravu bude s největší pravděpodobností i nadále zatížen spotřební daní. Ministerstvo financí totiž nepřistoupí na návrh ministra průmyslu a obchodu (MPO) Milana Urbana, který chce zemní plyn zvýhodnit. "Tento návrh nepodporujeme," řekl bez bližších podrobností ministr financí Bohuslav Sobotka.

Urban Sobotku dopisem na začátku června požádal, aby při nejbližší příležitosti navrhl minimální spotřební daň na zemní plyn pro použití v dopravě. Ta může být podle směrnice Evropské unie i nulová, jak je tomu například v Belgii a Nizozemsku.

"Stabilizace této spotřební daně na minimální úrovni je nezbytnou podmínkou pro investory, aby dosáhli alespoň minimálních hodnot návratnosti vložených prostředků," uvedl mluvčí MPO Jiří Havlíček.

V loňském roce tuzemské distribuční společnosti prodaly 2242,5 tuny zemního plynu pro použití v dopravě. Z toho byla odvedena spotřební daň 7,51 milionu korun.

Česká republika usiluje o to, aby do roku 2020 dosáhl podíl zemního plynu na celkové spotřebě pohonných hmot v dopravě minimálně deset procent. To je v souladu s takzvanou Bílou knihou evropské dopravní politiky.

Vozů využívajících k pohonu zemní plyn je zatím v Česku zhruba pět set. Asi třetinu z nich tvoří autobusy městské dopravy. Plynárenské společnosti se nedávno zavázaly, že do roku 2020 v tuzemsku investují do výstavby stovky čerpacích stanic se zemním plynem zhruba miliardu korun. Nyní je těchto pump asi 20.

Automobily vyrobené s motorem na zemní plyn stojí zhruba o pět procent více, než vozy na běžný pohon. Při současných tuzemských cenách benzinu a zemního plynu se tato investice motoristovi vrátí po ujetí přibližně 40 tisíc kilometrů.

Je ovšem otázka, jak velkou má rozhodnutí současných ministrů váhu, u kormidla se už zřejmě dlouho držet nebudou...

Zdroj: ČTK

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

včera | Miro Mihálik | 34 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků