Ministerstvo dopravy odhaluje chystané změny silničního zákona

Poslední novela: jeden krok vpřed, dva vzad

Minulou středu vstoupila v platnost malá novela silničního zákona, která ale prakticky nic nevyřešila. Odstranila pár největších hloupostí, ale také minimálně jednu přidala. Zákaz řízení na 6-12 měsíců za to, že pojedete s autem bez jedné SPZ, který nezná žádnou výjimu ani omluvu, je snad ještě větší nesmysl, než stejný trest na stání na parkovišti pro invalidy, který byl ze zákona toutéž novelou odstraněn. Do celého systému tak byla vnesena další absurdní rovnost - jízda s autem, ze kterého vám např. zrovna ukradli značku zloději benzinu, z vás dělá stejně nebezpečného řidiče jako z někoho, kdo způsobil vážnější dopravní nehodu. Bravo.

Na opravdovou novelu si tak budeme muset ještě nějaký pátek počkat. Je však otázkou, zda by s tímto přístupem nebylo lepší nedělat nic, než zaváďět další podobné nesmysly. Ministerstvo dopravy nicméně poodhalilo, jakým směrem se chce s novou podobou zákona ubírat. A pokud by u podobného přístupu vydrželo, mohl by být na světě vcelku rozumný systém.

Nesmysly konečně bez bodů?

Již nyní můžeme říci, že bodový systém ze zákona nezmizí a ono to ani není třeba. Stačí jen, když bude mírně pozměněn, aby více reflektoval závažnost jednotlivých přestupků a trestal jen přestupky, které opravdu definují řidiče nebezpečného pro své okolí.

Ministerstvo zvažuje v tomto ohledu v podstatě dvě možnosti. První počítá s tím, že část přestupků by již nebyla bodována. Jednalo by se o opravdové drobnosti, jako je jízda bez pásů, jízda bez rozsvícených světel a další. K tomu by mohlo vzniknout u vybraných přestupků pásmo, za které by nebyly body udíleny. Zde má ministerstvo na mysli hlavně překročení rychlosti. Drobné překročení by bylo trestáno jen pokutou a teprve závažnější i body.

Druhý model počítá s tím, že u zmíněných přestupků by sice byly body udíleny, ale jen „na podmínku”. Do registru by byly body zaneseny, ale pokud by řidič např. v následujících šesti měsících nezískal další body, tyto by se mu automaticky odmazaly.

Prozatím je těžké říci, jakou cestou se ministerstvo vydá, ale druhou možností by se systém spíše dále znepřehlednil. K jedné podmínce by se přidala druhá a málokdo by z hlavy věděl, jak na tom s body vlastně je. Model, kdy by se upustilo od bodování banalit, by byl určitě rozumnější.

Tvrdý postoj k začátečníkům

Ministerstvo také zvažuje možnost zavést vydávání řidičských průkazů na zkušební dobu. Poté, co by řidič získal řidičské oprávnění a spáchal by v určitém horizontu (zřejmě rok) jakýkoli přestupek, byl by mu řidičský průkaz odebrán a musel by opět do autoškoly.

Toto opatření má být zamířeno na řidiče s tzv. čerstvými papíry. Zrovna hrozba trestu ale na takové řidiče těžko bude platit a ministerstvo by místo přemýšlení o způsobech trestání mohlo konečně začít uvažovat o tom, jak zkvalitnit práci autoškol a na silnici pouštět jen ty, u kterých je riziko selhání minimální. To se dnes ani v nejmenším neděje a řidičák bez větší prace dostává každý, kdo má ruce, nohy a schopnost naučit se z hlavy pár stupidních dopravních testů. Navíc je otázkou, zda si začínající řidič zaslouží odebrat řidičák, pokud by zapomenul rozsvítit světla. Zejména ve srovnání s tím, že by jiný byl stejně potrestán za menší dopravní nehodu.

Ve hře jsou i povinné „zimáky”, zákaz kouření nebo 160 na dálnici

Ministerstvo také zvažuje zavést povinnost používat zimní pneumatiky. Ovšem zde je dobrou zprávou, že chce použít německý (nyní chystaný i na Slovensku) model, kdy zákon ukládá použit zimní obutí jen při jízdě na sněhu a ledu. Řidič by tak mohl v zimním období klidně jezdit na letních pneu, které jsou mimo výše zmíněné povrchy v našich klimatických podmínkách nezřídka bezpečnější.

Nepotvrzené informace hovoří i o tom, že ministerstvo dopravy by mohlo do zákona propašovat zákaz kouření při řízení. Zde ovšem naráží na odborníky, kteří je varují, že řidič, který má tzv. absťák, může být pro své okolí poměrně nebezpečný. Zvažuje se tak možnost, že by tento zákaz platil jen v případě, že by ve voze jely děti.

Ministerstvo prozatím neopustilo myšlenku zavést na vybraných úsecích dálnic maximální rychlost 160 km/h. Dnešní nové komunikace tuto rychlost umožňují a také automobily jsou o poznání modernější, než tomu bylo v době navýšení rychlosti na 130 km/h. Ministerstvo ale opakovaně deklaruje, že by nešlo v žádném případě o plošné zvýšení rychlosti.

Zvažuje se také zavedení systému, kdy by řidiči mohl být umazán určitý počet bodů za absolvování speciálních školen a, kurzů.

Zní to pěkně, jenže...

Ministerstvo dopravy pracuje na novele zákona nejen ve spolupráci s odborníky z oboru dopravy, ale sleduje i diskuse řidičů. Právě častým námitkám z řady řidičů chce vyjít maximálně vstříc. Výsledkem pak má být zákon, který bude účinně postihovat nebezpečné řidiče, kteří neustále porušují předpisy, ale nebude slušné řidiče zbytečně stresovat hrozbou tvrdého postihu při drobném přestupku.

Většina zmíněných záměrů zní pěkně, poslední odstavec je hotová idylka. Řidiči ani odborníci si ale nezačali stěžovat včera a ministerstvo mělo už více než dost času na to dostat zákon do správných mezí. Zatím připravilo jedinou novelu, u které nevíme, jestli se jí máme smát, nebo nad ní plakat. A tak se obáváme, že jakákoli změna k lepšímu je pouhou utopií a pár připadných drobných vylepšení bude opět přebito horou nesmyslů. Ale nepředbíhejme, třeba nás pánové z ministerstva jednou překvapí i jinak než nemile...

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

dnes | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků