Ministerstvo dopravy je proti zavedení rychlostního limitu automobilů

Jako z říše snů působí vyjádření náměstka ministra dopravy Iva Vykydala. Ten vyjádřil názor českého ministerstva dopravy k šílenému záměru britského europoslance Chrise Daviese.

Ten před pár týdny doslova šokoval tím, že přenesl návrh, který by omezil konstrukční rychlost automobilů na 162 km/h. Tento vskutku „chytrý” návrh komentoval jednak bezpečností na silnici a druhak tím, že vysoká rychlost znamená vysoké emise evropského fenoménu v podobě CO2.

České ministerstvo dopravy je zásadně proti takovému kroku, jelikož návrh jednak zbavuje odpovědnosti řidiče za své chování a druhak není prokázáno, že vyšší rychlost znamená automaticky vyšší emise CO2. Ty jsou sice závislé na spotřebě, ale moderní systémy dokáži výrazně eliminovat tuto složku výfukových plynů a mnoho vozů má v současnosti i přes vyšší spotřebu, nižší emise, než v minulosti.

Trochu kuriózně se pak k problému vyjádřil český europoslanec Jan Březina. Těžko říci, jak moc se vyzná v automobilech, ale jeho vyjádření ukazuje, že pořádně neví o čem je řeč. Místo rychlostního limitu by raději uvítal, pokud by všechny vozy byly vybaveny minimálně šestirychlostní převodovkou. A proč toto? Díky šestému stupni by mohl řidič vůz pro stejnou rychlost méně vytáčet a tím by klesla spotřeba a tedy i emise. Velmi krásný záměr, který má ovšem využití jen při ustálené rychlosti, kdy je spotřeba velmi malá.

Ať tak či onak, konečně vidíme, že námi placení úředníci občas nevymýšlí jen zákony a vyhlášky, které zbavují odpovědnosti za své činy a navíc často znepříjemňují život voličům.

Doufejme tedy, že Evropská komise a různí úředníci přejdou raději místo neustálých represí a omezení k motivaci. K tomu, aby měli řidiči a tady obyvatelé Evropské unie motivaci snižovat spotřebu a emise, stačí, aby přišly daňové úlevy na úsporné vozy. Ale ne oblíbeným stylem, kdy se vše zdraží proti současnému stavu a jen „zelené” se nechá na současné hodnotě, ale stylem, že vše zůstane na současných hodnotách a jen „zelené” se zlevní.

TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

včera | Jan Mička | 5 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků