Automatizované vozidlo je takové, které díky pokročilým systémům a funkcím dokáže za stanovených podmínek jezdit autonomně, tedy bez zásahů řidiče. Typickými situacemi pro tento autonomní režim je například popojíždění v nízké rychlosti v kolonách nebo dálniční provoz. Zdroj: Mercedes-Benz

Automatizované vozidlo je takové, které díky pokročilým systémům a funkcím dokáže za stanovených podmínek jezdit autonomně, tedy bez zásahů řidiče. Typickými situacemi pro tento autonomní režim je například popojíždění v nízké rychlosti v kolonách nebo dálniční provoz. | Zdroj: Mercedes-Benz

V momentě, kdy je aktivován autonomní režim, vozidlo nevyžaduje řidičovu pozornost, tedy funguje dle tzv. konceptu „nohy mimo pedály, ruce v klíně, oči mimo silnici, mozek v pohotovosti“. Zdroj: Mercedes-Benz

V momentě, kdy je aktivován autonomní režim, vozidlo nevyžaduje řidičovu pozornost, tedy funguje dle tzv. konceptu „nohy mimo pedály, ruce v klíně, oči mimo silnici, mozek v pohotovosti“. | Zdroj: Mercedes-Benz

Tento režim představuje vyšší stupeň autonomie než částečná automatizace, kterou již řada vozidel na českém trhu nabízí, avšak při níž se řidič stále musí plně soustředit na řízení. Zdroj: Mercedes-Benz

Tento režim představuje vyšší stupeň autonomie než částečná automatizace, kterou již řada vozidel na českém trhu nabízí, avšak při níž se řidič stále musí plně soustředit na řízení. | Zdroj: Mercedes-Benz

Technologie, pro které je nyní připravován legislativní rámec, vycházejí z řidičům již dobře známých asistentů řízení jako jsou např. adaptivní tempomat nebo hlídání jízdních pruhů. Zdroj: Mercedes-Benz

Technologie, pro které je nyní připravován legislativní rámec, vycházejí z řidičům již dobře známých asistentů řízení jako jsou např. adaptivní tempomat nebo hlídání jízdních pruhů. | Zdroj: Mercedes-Benz

Zatímco tito asistenti řidiče pouze podporují a nezodpovídají za řízení, systémy automatizovaného řízení tuto odpovědnost plně přebírají. Zdroj: Mercedes-Benz

Zatímco tito asistenti řidiče pouze podporují a nezodpovídají za řízení, systémy automatizovaného řízení tuto odpovědnost plně přebírají. | Zdroj: Mercedes-Benz

Pro řidiče to znamená, že budou moci během jízdy na vybraných úsecích, zejména na dálnicích, řízení dočasně předat vozidlu a po tuto dobu se nemuset věnovat samotnému řízení. Zdroj: Mercedes-Benz

Pro řidiče to znamená, že budou moci během jízdy na vybraných úsecích, zejména na dálnicích, řízení dočasně předat vozidlu a po tuto dobu se nemuset věnovat samotnému řízení. | Zdroj: Mercedes-Benz

Podmínky pro převzetí řízení si vozidlo hlídá samo a na displeji vizuálně informuje řidiče, že je připraveno převzít kontrolu. Řidič se následně rozhodne, zda řízení vozidlu předá, což potvrdí například stisknutím tlačítka na volantu, nebo zda bude pokračovat v řízení sám. Zdroj: Mercedes-Benz

Podmínky pro převzetí řízení si vozidlo hlídá samo a na displeji vizuálně informuje řidiče, že je připraveno převzít kontrolu. Řidič se následně rozhodne, zda řízení vozidlu předá, což potvrdí například stisknutím tlačítka na volantu, nebo zda bude pokračovat v řízení sám. | Zdroj: Mercedes-Benz

V momentě, kdy je aktivován autonomní režim, vozidlo nevyžaduje řidičovu pozornost, tedy funguje dle tzv. konceptu „nohy mimo pedály, ruce v klíně, oči mimo silnici, mozek v pohotovosti“. Zdroj: Mercedes-Benz
Tento režim představuje vyšší stupeň autonomie než částečná automatizace, kterou již řada vozidel na českém trhu nabízí, avšak při níž se řidič stále musí plně soustředit na řízení. Zdroj: Mercedes-Benz
Technologie, pro které je nyní připravován legislativní rámec, vycházejí z řidičům již dobře známých asistentů řízení jako jsou např. adaptivní tempomat nebo hlídání jízdních pruhů. Zdroj: Mercedes-Benz
Zatímco tito asistenti řidiče pouze podporují a nezodpovídají za řízení, systémy automatizovaného řízení tuto odpovědnost plně přebírají. Zdroj: Mercedes-Benz
7
Fotogalerie

Ministerstvo dopravy chystá novelu zákonů o provozu. Budou počítat s autonomními auty

Úprava představuje krok k širšímu využití autonomních technologií na našich silnicích. V Poslanecké sněmovně bude projednána v listopadu.

MDČR ve spolupráci se Sdružením automobilového průmyslu a Svazem dovozců automobilů připravilo novelu zákonů, která umožní maximální využití současných technických možností automobilů prodávaných v ČR a EU. Změna se týká zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích a zákona č. 56/2001 Sb. o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích.

Jejími klíčovými prvky jsou rozšíření definice „řidiče“ tak, aby řidičem byla i osoba, která předá řízení vozidlu a dohlíží na něj, i když vozidlo přímo neovládá, dále pak rezignace na některé povinnosti řidiče související s ovládáním vozidla a dodržováním pravidel provozu na pozemních komunikacích při autonomní jízdě, přenos odpovědnosti z řidiče na vozidlo v mezích homologačních předpisů, nová povinnost řidiče převzít řízení na pokyn vozidla, uložení povinnosti řidiče zpřístupnit kontrolním orgánům přístup k vozidlu za účelem získání dat ze systému a rozšíření registru silničních vozidel o údaj, zda zapsané vozidlo bylo schváleno jako automatizované vozidlo dle přímo použitelného předpisu.

„Připravovanou novinkou chceme umožnit provoz schválených automatizovaných vozidel na území ČR, která svými technologiemi výrazně zvýší řidičský komfort a bezpečnost na našich silnicích,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka. „Hlavními přínosy automatizovaných vozidel a výhledově plně automatizovaných vozidel je zvýšení bezpečnosti provozu a jeho plynulosti,“ doplňuje Tereza Čížková z Odboru kosmických aktivit a nových technologií Ministerstva dopravy.

„Návrh nejenže přináší na české silnice nejmodernější technologie z oblasti autonomní mobility, ale současně dále rozvíjí konkurenceschopnost firem českého autoprůmyslu, které se vývoji a výrobě těchto technologií věnují,“ dodává Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

Doporučujeme

Články odjinud