Ministerstva to vymyslela: radarové detektory jsou nelegální

Ministerstva to vymyslela: radarové detektory jsou nelegální

V uplynulých týdnech jsme na našich stránkách opakovaně řešili rozpor ve výkladu nového silničního zákona ze strany Ministerstva dopravy a Policie české republiky ohledě pasivních radarových detektorů. Po chvíli pátrání jsme přišli na to, že důvodem rozporu není nesoulad mezi těmito dvěma institucemi, ale nejasnosti na samotném Ministerstvu dopravy, které zákon jinak vykládá směrem k policii a jinak směrem k občanům. Vše podstatné najdete v našem prvním článku a v jeho druhém pokračování.

Na včerejšek si tak ministerstva dopravy a vnitra naplánovala schůzku, kde měla veškeré rozpory odstranit a k věci zaujmout jednotný postoj. Výsledek je bohužel jen tristním důkazem nevyzrálosti naší politické reprezentace. "Zástupci obou ministerstev se shodli na tom, že funkce radaru jako prostředku měřícího rychlost vozidel není pouze technická, ale především kontrolní. Antiradar pak ovlivňuje, případně přímo znemožňuje funkci radaru," uvedla k věci mluvčí Ministerstva dopravy Marcela Žižková.

S touto absurdní argumentací jsme diskutovali již v našem prvním článku na toto téma. Funkce radaru může být jaká chce, třeba estrádní, ale pasivní detektor jí v žádném případě neovlivňuje ani ovlivňovat nemůže, natož pak aby jí znemožňoval. Kontrola se nestane nefunkční tím, že o ní vím. Stejně by totiž mohli řidičům zakázat nejen poslouchání rádia, ve kterém se o kontrole nezřídka dozvíte, ale také dívat se ven z auta. Protože tím, že vidím policejní vůz s radarem, ovlivňuji resp. znemožňuji jeho kontrolní funkci. Oči bychom měli zakázat...

Asi každému je jasné, že argumentace ministerstev před soudem neobstojí a je pro mě děsivé, že se o takový výklad vůbec pokoušejí a mají v úmyslu hnát policisty do konfrontace s řidiči, kteří použitím detektoru objektivně žádný zákon neporušují. Bohužel, realita je taková a připravte se na to, že za použití radarového detektoru vás bude policista považovat za přestupce.

Co dodat? Snad jen tolik, že výklad zmíněných ministerstev nemá žádnou právní váhu a je jen smutným faktem, že se podle něj bude řídit policie. Ministerstva by ráda zákon novelizovala, aby v něm byly detektory jasně zakázány, ale opravdu nevím, jak moc by se poslanci museli opít, aby schválili zákon zakazující použití detektoru rádiových vln v určitých pásmech. Přesně to totiž radarové detektory dělají, nic více. Jde pouze o příjem informace o přítomnosti jakýchsi radiových vln v rozmezích, které nepodléhají a z podstaty ani nemohou podléhat žádnému utajení či omezení. A "právo na informace" je obsahem článku 17. Listiny základních práv a svobod, která je od roku 1992 součástí české ústavy...

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

16.  12.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků