Ministerstva to vymyslela: radarové detektory jsou nelegální

Ministerstva to vymyslela: radarové detektory jsou nelegální

V uplynulých týdnech jsme na našich stránkách opakovaně řešili rozpor ve výkladu nového silničního zákona ze strany Ministerstva dopravy a Policie české republiky ohledě pasivních radarových detektorů. Po chvíli pátrání jsme přišli na to, že důvodem rozporu není nesoulad mezi těmito dvěma institucemi, ale nejasnosti na samotném Ministerstvu dopravy, které zákon jinak vykládá směrem k policii a jinak směrem k občanům. Vše podstatné najdete v našem prvním článku a v jeho druhém pokračování.

Na včerejšek si tak ministerstva dopravy a vnitra naplánovala schůzku, kde měla veškeré rozpory odstranit a k věci zaujmout jednotný postoj. Výsledek je bohužel jen tristním důkazem nevyzrálosti naší politické reprezentace. "Zástupci obou ministerstev se shodli na tom, že funkce radaru jako prostředku měřícího rychlost vozidel není pouze technická, ale především kontrolní. Antiradar pak ovlivňuje, případně přímo znemožňuje funkci radaru," uvedla k věci mluvčí Ministerstva dopravy Marcela Žižková.

S touto absurdní argumentací jsme diskutovali již v našem prvním článku na toto téma. Funkce radaru může být jaká chce, třeba estrádní, ale pasivní detektor jí v žádném případě neovlivňuje ani ovlivňovat nemůže, natož pak aby jí znemožňoval. Kontrola se nestane nefunkční tím, že o ní vím. Stejně by totiž mohli řidičům zakázat nejen poslouchání rádia, ve kterém se o kontrole nezřídka dozvíte, ale také dívat se ven z auta. Protože tím, že vidím policejní vůz s radarem, ovlivňuji resp. znemožňuji jeho kontrolní funkci. Oči bychom měli zakázat...

Asi každému je jasné, že argumentace ministerstev před soudem neobstojí a je pro mě děsivé, že se o takový výklad vůbec pokoušejí a mají v úmyslu hnát policisty do konfrontace s řidiči, kteří použitím detektoru objektivně žádný zákon neporušují. Bohužel, realita je taková a připravte se na to, že za použití radarového detektoru vás bude policista považovat za přestupce.

Co dodat? Snad jen tolik, že výklad zmíněných ministerstev nemá žádnou právní váhu a je jen smutným faktem, že se podle něj bude řídit policie. Ministerstva by ráda zákon novelizovala, aby v něm byly detektory jasně zakázány, ale opravdu nevím, jak moc by se poslanci museli opít, aby schválili zákon zakazující použití detektoru rádiových vln v určitých pásmech. Přesně to totiž radarové detektory dělají, nic více. Jde pouze o příjem informace o přítomnosti jakýchsi radiových vln v rozmezích, které nepodléhají a z podstaty ani nemohou podléhat žádnému utajení či omezení. A "právo na informace" je obsahem článku 17. Listiny základních práv a svobod, která je od roku 1992 součástí české ústavy...

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 83 187 km
Cena: 316 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 110 855 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 61 840 km
Cena: 430 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2007
Stav: 65 750 km
Cena: 140 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 34 034 km
Cena: 290 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků