Ministerstva to vymyslela: radarové detektory jsou nelegální

Ministerstva to vymyslela: radarové detektory jsou nelegální

V uplynulých týdnech jsme na našich stránkách opakovaně řešili rozpor ve výkladu nového silničního zákona ze strany Ministerstva dopravy a Policie české republiky ohledě pasivních radarových detektorů. Po chvíli pátrání jsme přišli na to, že důvodem rozporu není nesoulad mezi těmito dvěma institucemi, ale nejasnosti na samotném Ministerstvu dopravy, které zákon jinak vykládá směrem k policii a jinak směrem k občanům. Vše podstatné najdete v našem prvním článku a v jeho druhém pokračování.

Na včerejšek si tak ministerstva dopravy a vnitra naplánovala schůzku, kde měla veškeré rozpory odstranit a k věci zaujmout jednotný postoj. Výsledek je bohužel jen tristním důkazem nevyzrálosti naší politické reprezentace. "Zástupci obou ministerstev se shodli na tom, že funkce radaru jako prostředku měřícího rychlost vozidel není pouze technická, ale především kontrolní. Antiradar pak ovlivňuje, případně přímo znemožňuje funkci radaru," uvedla k věci mluvčí Ministerstva dopravy Marcela Žižková.

S touto absurdní argumentací jsme diskutovali již v našem prvním článku na toto téma. Funkce radaru může být jaká chce, třeba estrádní, ale pasivní detektor jí v žádném případě neovlivňuje ani ovlivňovat nemůže, natož pak aby jí znemožňoval. Kontrola se nestane nefunkční tím, že o ní vím. Stejně by totiž mohli řidičům zakázat nejen poslouchání rádia, ve kterém se o kontrole nezřídka dozvíte, ale také dívat se ven z auta. Protože tím, že vidím policejní vůz s radarem, ovlivňuji resp. znemožňuji jeho kontrolní funkci. Oči bychom měli zakázat...

Asi každému je jasné, že argumentace ministerstev před soudem neobstojí a je pro mě děsivé, že se o takový výklad vůbec pokoušejí a mají v úmyslu hnát policisty do konfrontace s řidiči, kteří použitím detektoru objektivně žádný zákon neporušují. Bohužel, realita je taková a připravte se na to, že za použití radarového detektoru vás bude policista považovat za přestupce.

Co dodat? Snad jen tolik, že výklad zmíněných ministerstev nemá žádnou právní váhu a je jen smutným faktem, že se podle něj bude řídit policie. Ministerstva by ráda zákon novelizovala, aby v něm byly detektory jasně zakázány, ale opravdu nevím, jak moc by se poslanci museli opít, aby schválili zákon zakazující použití detektoru rádiových vln v určitých pásmech. Přesně to totiž radarové detektory dělají, nic více. Jde pouze o příjem informace o přítomnosti jakýchsi radiových vln v rozmezích, které nepodléhají a z podstaty ani nemohou podléhat žádnému utajení či omezení. A "právo na informace" je obsahem článku 17. Listiny základních práv a svobod, která je od roku 1992 součástí české ústavy...

Minitest Mercedes-Benz Vito Tourer Family 114 CDI: Na míru k vašim službám

Mercedes-Benz Vito Tourer Family (minitest)

Mít větší než běžnou rodinu znamená kromě jiného i obtížnější výběr auta. Především pak dnes, když jsou minivany na ústupu. Stojí za to dát přednost osobní dodávce od Mercedesu před čímkoli jiným?

včera | Miro Mihálik | 2 příspěvky
TEST Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive: To nejlepší z Česka?

Cupra Ateca 2.0 TSI DSG 4Drive

Sportovní Seaty mají nesmírně dlouhou tradici. Teprve loni se je ale Španělé rozhodli seskupit je pod jednu značku a dát jim novou identitu. A protože SUV v dnešní době táhnou, stal se průkopníkem model Ateca.

15.  1.  2019 | Jan Mička | 28 příspěvků
Minitest Mazda 6 2.5 Skyactiv-G A/T: Mimo čas a obvyklé mantinely

Mazda 6 2.5 Skyaktiv-G A/T (minitest)

Vzepřít se jednou provždy kalendáři, jen mládí, nikdy stáří, zpívá v jednom ze svých šlágrů božský Kája. Máme ale tak trochu dojem, že si něco podobného může pobrukovat i Mazda se svou šestkou.

10.  1.  2019 | Miro Mihálik | 88 příspěvků