Minibike z počítače

Začalo to asi trochu jako hračka a možná i kapku jako recese. Minibike je motorčička necelý metr dlouhá a okolo padesáti čísel vysoká, jakoby stvořená k tomu, aby parkovala v dětském pokoji.
Minibike z počítače
Ale nenechte se mýlit, její srdce, ač má jen čtyřicet kubíků, dodává skoro deset kilowat výkonu, takže minibike na rovince hladce překoná i stodvacítku. Je pravda, že minibiky jsou určeny především nejmladším ctitelům vůně benzinu, ale jezdí na nich i závodníci důchodového věku a trojciferné hmotnosti.

Ano, závodníci, a dokonce na evropské úrovni, protože od roku 1999 se minibiky dostaly do oficiálního kalendáře FIM a jezdí se na nich mistrovství Evropy. A naši zástupci na strojích Blata získali evropský titul hned ve dvou kategoriích.

Moto Blata

Přiznám se zcela upřímně, že když jsem na okraji Blanska přijel k docela obyčejnému přízemnímu domu,Klepněte pro větší obrázek jakých tam, coby sídel různých firmiček, bylo povícero, zapochyboval jsem, že bych právě tady měl vidět něco mimořádného. Jak jsem byl pošetilý.

Protože pan Blata, se svými zhruba pětatřiceti spolupracovníky a zaměstnanci, dosáhl výsledků, o nichž sní mnohem větší a vybavenější firmy s dlouhou tradicí. Zdá se to až neuvěřitelné, ale není v tom nic jiného než “jen” pracovitost, šikovné ruce a chytré hlavy – a samozřejmě pořádná dávka nadšení pro věc.

Minibiky firmy Blata, které si tak skvěle vedly na mistrovství Evropy, totiž nejsou jen běžnou slepenicí většinou dodávaných dílů a agregátů. Všechny součásti – až na nevýznamné drobnosti a některé specializované díly (například pneumatiky, pístní kroužky, řetěz, či karburátor) – vznikly v tomto nenápadném domě. Abych byl přesný, byly zde vymyšleny, zkonstruovány (a většinou ve vtipném originálním řešení), odzkoušeny, vyrobeny i smontovány. Nejen rám a podvozek, ale i motor s celou pístovou skupinou, odstředivá spojka a další náročné díly. Sami si tu “pečou” i tvarové gumové díly. “Nechtěl jsem, aby na motorce byly gumové díly, například hadice, přizpůsobené z něčeho jiného, tak si je děláme sami,” říká pan Blata. Řekne se to snadno, ale nezapomeňte, že to znamená nejen díly “upéct”, ale mimo jiné i zkonstruovat a vyrobit kovové vulkanizační formy.

Protože je celý proces výroby mnohem složitější, než by se dalo vtěsnat do tohoto článku, budeme pokračovat příště. Tentokrát již konkrétně o tom, jak se minibiky Blata vyrábějí.

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 66 564 km
Cena: 163 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 34 034 km
Cena: 290 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2003
Stav: 173 744 km
Cena: 100 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků