Minibike z počítače

Začalo to asi trochu jako hračka a možná i kapku jako recese. Minibike je motorčička necelý metr dlouhá a okolo padesáti čísel vysoká, jakoby stvořená k tomu, aby parkovala v dětském pokoji.
Minibike z počítače
Ale nenechte se mýlit, její srdce, ač má jen čtyřicet kubíků, dodává skoro deset kilowat výkonu, takže minibike na rovince hladce překoná i stodvacítku. Je pravda, že minibiky jsou určeny především nejmladším ctitelům vůně benzinu, ale jezdí na nich i závodníci důchodového věku a trojciferné hmotnosti.

Ano, závodníci, a dokonce na evropské úrovni, protože od roku 1999 se minibiky dostaly do oficiálního kalendáře FIM a jezdí se na nich mistrovství Evropy. A naši zástupci na strojích Blata získali evropský titul hned ve dvou kategoriích.

Moto Blata

Přiznám se zcela upřímně, že když jsem na okraji Blanska přijel k docela obyčejnému přízemnímu domu,Klepněte pro větší obrázek jakých tam, coby sídel různých firmiček, bylo povícero, zapochyboval jsem, že bych právě tady měl vidět něco mimořádného. Jak jsem byl pošetilý.

Protože pan Blata, se svými zhruba pětatřiceti spolupracovníky a zaměstnanci, dosáhl výsledků, o nichž sní mnohem větší a vybavenější firmy s dlouhou tradicí. Zdá se to až neuvěřitelné, ale není v tom nic jiného než “jen” pracovitost, šikovné ruce a chytré hlavy – a samozřejmě pořádná dávka nadšení pro věc.

Minibiky firmy Blata, které si tak skvěle vedly na mistrovství Evropy, totiž nejsou jen běžnou slepenicí většinou dodávaných dílů a agregátů. Všechny součásti – až na nevýznamné drobnosti a některé specializované díly (například pneumatiky, pístní kroužky, řetěz, či karburátor) – vznikly v tomto nenápadném domě. Abych byl přesný, byly zde vymyšleny, zkonstruovány (a většinou ve vtipném originálním řešení), odzkoušeny, vyrobeny i smontovány. Nejen rám a podvozek, ale i motor s celou pístovou skupinou, odstředivá spojka a další náročné díly. Sami si tu “pečou” i tvarové gumové díly. “Nechtěl jsem, aby na motorce byly gumové díly, například hadice, přizpůsobené z něčeho jiného, tak si je děláme sami,” říká pan Blata. Řekne se to snadno, ale nezapomeňte, že to znamená nejen díly “upéct”, ale mimo jiné i zkonstruovat a vyrobit kovové vulkanizační formy.

Protože je celý proces výroby mnohem složitější, než by se dalo vtěsnat do tohoto článku, budeme pokračovat příště. Tentokrát již konkrétně o tom, jak se minibiky Blata vyrábějí.
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

včera | Miro Mihálik | 14 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 20 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků