Minibike z počítače

Začalo to asi trochu jako hračka a možná i kapku jako recese. Minibike je motorčička necelý metr dlouhá a okolo padesáti čísel vysoká, jakoby stvořená k tomu, aby parkovala v dětském pokoji.
Minibike z počítače
Ale nenechte se mýlit, její srdce, ač má jen čtyřicet kubíků, dodává skoro deset kilowat výkonu, takže minibike na rovince hladce překoná i stodvacítku. Je pravda, že minibiky jsou určeny především nejmladším ctitelům vůně benzinu, ale jezdí na nich i závodníci důchodového věku a trojciferné hmotnosti.

Ano, závodníci, a dokonce na evropské úrovni, protože od roku 1999 se minibiky dostaly do oficiálního kalendáře FIM a jezdí se na nich mistrovství Evropy. A naši zástupci na strojích Blata získali evropský titul hned ve dvou kategoriích.

Moto Blata

Přiznám se zcela upřímně, že když jsem na okraji Blanska přijel k docela obyčejnému přízemnímu domu,Klepněte pro větší obrázek jakých tam, coby sídel různých firmiček, bylo povícero, zapochyboval jsem, že bych právě tady měl vidět něco mimořádného. Jak jsem byl pošetilý.

Protože pan Blata, se svými zhruba pětatřiceti spolupracovníky a zaměstnanci, dosáhl výsledků, o nichž sní mnohem větší a vybavenější firmy s dlouhou tradicí. Zdá se to až neuvěřitelné, ale není v tom nic jiného než “jen” pracovitost, šikovné ruce a chytré hlavy – a samozřejmě pořádná dávka nadšení pro věc.

Minibiky firmy Blata, které si tak skvěle vedly na mistrovství Evropy, totiž nejsou jen běžnou slepenicí většinou dodávaných dílů a agregátů. Všechny součásti – až na nevýznamné drobnosti a některé specializované díly (například pneumatiky, pístní kroužky, řetěz, či karburátor) – vznikly v tomto nenápadném domě. Abych byl přesný, byly zde vymyšleny, zkonstruovány (a většinou ve vtipném originálním řešení), odzkoušeny, vyrobeny i smontovány. Nejen rám a podvozek, ale i motor s celou pístovou skupinou, odstředivá spojka a další náročné díly. Sami si tu “pečou” i tvarové gumové díly. “Nechtěl jsem, aby na motorce byly gumové díly, například hadice, přizpůsobené z něčeho jiného, tak si je děláme sami,” říká pan Blata. Řekne se to snadno, ale nezapomeňte, že to znamená nejen díly “upéct”, ale mimo jiné i zkonstruovat a vyrobit kovové vulkanizační formy.

Protože je celý proces výroby mnohem složitější, než by se dalo vtěsnat do tohoto článku, budeme pokračovat příště. Tentokrát již konkrétně o tom, jak se minibiky Blata vyrábějí.
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků