Miniauta zklamala v přísnějším crash testu. 10 z jedenácti neuspělo

Nová metodika bariérové zkoušky amerického institutu IIHS ukázala, že když jde o bezpečí posádky, méně (auta) znamená opravdu méně (ochrany).
Miniauta zklamala v přísnějším crash testu. 10 z jedenácti neuspělo

Nejmenší auta většinou neposkytují adekvátní ochranu posádky při čelním nárazu s částečným překrytím. Vyplývá to z výsledků bariérových zkoušek americké organizace IIHS. Z jedenácti miniaut testovaných podle nové, přísnější metodiky obdrželo pouze jediné hodnocení „přijatelné“. 

Klepněte pro větší obrázek
Na tuto tabulku výrobci miniaut hrdí nebudou

Jako vítěz vyšel z porovnání Chevrolet Spark. Mazda2, Kia Rio, Toyota Yaris a Ford Fiesta získaly hodnocení „slabé“. Další šestice testovaných modelů by jim ale mohla i to závidět. Mitsubishi Mirage, Nissan Versa, Toyota Prius C, Hyundai Accent, Fiat 500 a Honda Fit (u nás Jazz) byly totiž označeny rovnou jako nevyhovující.

Nejvyšší možné hodnocení „dobré“ nezískalo žádné ze zkoušených miniaut.

„Malá, lehká vozidla mají vrozenou bezpečnostní nevýhodu. O to důležitější je vybrat si takové, které poskytuje cestujícím nejlepší ochranu,“ uvedl v oficiálním prohlášení Joe Nolan z IIHS. 

Náraz jen čtvrtinou šířky

Od srpna 2012 používá IIHS upravenou metodiku bariérové čelní zkoušky. Vůz při ní narazí do překážky pouhou čtvrtinou své šířky, což podle techniků IIHS lépe odpovídá reálným scénářům dopravních nehod v běžném provozu. 

Energie nárazu se tak rozkládá do daleko menší plochy než v bariérové zkoušce Euro NCAP, která pracuje se 40% překrytím přední části vozu a deformovatelné překážky.

Nový postup už stihl odhalit slabiny v konstrukci mnohých populárních SUV, pohořela v něm i Toyota Corolla. 

Nelichotivé výsledky testů IIHS znovu poukázaly na rozdíly v metodice používané na obou stranách Atlantiku. Například Fiat 500 se v Evropě pyšní maximálními možnými pěti hvězdičkami Euro NCAP. 

Automobilky už dříve vyzvaly odpovědné instituce v Evropě i USA ke sjednocení homologačních předpisů.

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 34 034 km
Cena: 290 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2003
Stav: 173 744 km
Cena: 100 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 97 288 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 47 983 km
Cena: 378 000 Kč
MINI Mini 1,4
Rok výroby: 2009
Stav: 156 911 km
Cena: 130 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 83 187 km
Cena: 316 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků