Mini Moke (1964): „malý Jeep“

Model Moke byl představen v roce 1964 a vycházel z armádního prototypu, který však byl pro službu v ozbrojených složkách díky své malé světlosti a drobným kolům nakonec shledán nezpůsobilým.

Po svém uvedení do sériové výroby však Moke zaznamenal u veřejnosti ohlas jako levné, kompaktní vozidlo pro rekreační účely a vyráběl se po celém světě. Jméno Moke je vlastně archaickým výrazem pro osla, což je v daném případě označení jednoznačně navozující dojem nezničitelné užitečnosti vozu. Model Moke připravil pro koncern British Motor Corporation (BMC) Sir Alec Issigonis, tvůrce legendárního Mini, z jehož konstrukčních celků Moke také vycházel.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Moke v prvních, ještě vojenských verzích 

Původně se mělo jednat o jakýsi „malý Jeep“ (vyvíjen byl v roce 1959 pod označením Buckboard) určený k přepravě čtyř vojáků, jemuž ale setnuly vaz slabá průchodnost terénem a nízký výkon motoru, ačkoli měl oslnit třeba schopností snadných výsadků z letadel. Alespoň vlahý zájem projevilo o Moke Královské námořnictvo, jež zvažovalo použití strojů Buckboard coby manipulačních vozidel na svých letadlových lodích.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Po technické stránce Moke vycházel z Mini, otce mají totiž oba modely společného

Issigonis se nevzdával a záhy připravil několik upravených prototypů s označením Twini a pohonem všech kol. Jednalo se však o technicky příliš komplikovaná monstra s druhým kompletním pohonným ústrojím uloženým v zadní části vozu, jež disponovala vzájemně propojenými ovládacími segmenty spojek a převodovek. To však ani v nejmenším neřešilo potíže s nízkou světlostí a úspěch nepřinesla ani prezentace zástupcům americké armády.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Mini Moke na záběrech z dobových italských prospektů. V horní řadě ve společnosti kombíčku Mini Traveller, ve spodní řadě vlevo pak snímek z prospektu připraveného ve spolupráci se zbrojařskou firmou Beretta.

Mimořádné popularity se tomuto stroji dostalo teprve jakožto plážovému vozidlu v Austrálii a USA, a právě na tuto tradici v roce 2009 navázal koncept Mini Beachcomber. Původní Moke používal kompletní mechanický spodek včetně motoru, čtyřstupňové převodovky a závěsů kol z běžných Mini. Rozvor náprav činil 2 020 mm, vůz široký byl 1 300 mm a vysoký nejvýše 1 400 mm, a to při vzpřímeném čelním skle a natažené střeše. Palivová nádrž pojala necelých 29 litrů benzínu, pohotovostní hmotnost prvních vozů činila pouhých 406 kg, ale i u pozdějších a lépe vybavených strojů dosahovala stále velmi příznivých 578 kg.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vlevo a uprostřed přebírání vozů pro hasičské sbory, vpravo jedna z armádních adaptací

Jeho výroba byla zahájena v oxfordské továrně Morris, aby byla záhy přesunuta do závodu BMC v Longbridge a řady továren po celém světě. Ve Velké Británii se Moke vyráběl v letech 1964 až 1968, kde vzniklo celkem 14 500 těchto vozů, přičemž pouhá desetina z nich zůstala na území ostrovního království. V australském Zetlandu (Nový Jižní Wales) byl Moke produkován mezi roky 1966 a 1981 (vyrobilo se zde 26 000 aut) a v Portugalsku v letech 1980 až 1993, kde výroba skončila na hranici 10 000 kusů.

Klepněte pro větší obrázek
Několik z vozů určených pro USA

Není bez zajímavosti, že Issigonis plánoval podobnou, zjednodušenou variantu již ve chvíli, kdy vyvíjel svůj stěžejní model Mini, přičemž jej vábil zejména úspěch Land Roverů v armádních zakázkách. Issigonis před tím pracoval na projektu Nuffield Guppy, který však skončil jednoznačným nezdarem. Teprve v roce 1963 nabylo BMC přesvědčení, že v armádních složkách novému stroji pšenka nepokvete a rozhodla se připravit jeho sériové provedení určené pro běžnou silniční službu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Unikátní snímky raritně řešených prototypů s motorem vpředu i vzadu

Ještě toho roku tak vzniklo několik prototypů, přičemž jeden z těch prvních se prý do dnešních dnů zachoval kdesi v Pinneru poblíž Londýna. Moke se na britském trhu představil v roce 1964, když jej homologační úřady k překvapení automobilky označily spíše za osobní než užitkový automobil. Britské provedení Mini Moke disponovalo základní pohonnou jednotkou v podobě čtyřválce s objemem 850 ccm naladěného na provoz s nízkooktanovým benzínem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Standardní výbava byla velmi spartánská (a tomu odpovídala základní cena pouhých 405 liber), ale za příplatek ji bylo možno obohatit o sedadla pro cestující vzadu, interiérová madla, topení, ostřikovač čelního skla nebo snímatelnou plátěnou střechu, přičemž majitelé museli tyto prvky instalovat osobně. První série Mini Moke disponovala jedním stěračem, nožním spínačem dálkových světlometů a jediným odstínem laku „zelená Spruce“.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Moke sázel hlavně na svoji lehkou konstrukci a nízkou cenu

Modernizované provedení z roku 1967 disponovalo i druhým stěračem a ovladače houkačky a vnějšího osvětlení se přesunuly blíže k rukám řidiče, navíc bylo možno Moke objednat i v bílé barvě. Postupem času se v nabídce objevovaly i větší motory s objemem 998 a 1 098 ccm. Během sezóny 1968 nasazoval upravené vozy Moke cigaretový tým John Player v autokrosovém seriálu. Tyto stroje se vyznačovaly ochrannými klecemi a výkonnějšími motory 1 275 ccm z Mini Cooperu S.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Jeep Renegade 1,6
Rok výroby: 2016
Stav: 7 101 km
Cena: 410 000 Kč
Jeep Patriot 2
Rok výroby: 2008
Stav: 129 189 km
Cena: 200 000 Kč
Jeep Renegade 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 450 000 Kč
Jeep Wrangler 2,8
Rok výroby: 2013
Stav: 129 102 km
Cena: 630 000 Kč
Jeep Renegade 1,4
Rok výroby: 2016
Stav: 13 066 km
Cena: 440 000 Kč
Jeep Cherokee 2,8
Rok výroby: 2005
Stav: 146 077 km
Cena: 145 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků
Test Alfy Romeo Stelvio: Italové naučili SUV jezdit! A kde je problém?

Alfa Romeo Stelvio

První sportovně-užitkový vůz od Alfy Romeo má poctivý základ, díky kterému nabízí skvělé jízdní vlastnosti. Jak si ale stojí v dalších disciplínách?

8.  8.  2017 | Milan Lažanský | 13 příspěvků