Mini je na vrcholu. Kdo by to byl před deseti lety řekl?

Málokdo. Před deseti lety totiž pochybovači hodně nahlas a unisono předpovídali, že značka Mini je u konce s dechem. A zdálo se, že mají pravdu. Mini v té době nabízelo jen jeden model. A kdo by stál o to kupovat pořád dokola jedno a to samé malé, třídveřové auto?
Mini je na vrcholu. Kdo by to byl před deseti lety řekl?

Připomeňme si tu dobu. Britská značka, která se zrodila v roce 1959, se pokoušela o návrat s novým majitelem – německou automobilkou BMW - v čase, kdy všichni doslova šíleli po velkých SUV, sázeli na mega rozměry.

Mini šlo ale v roce 2001 proti proudu. Dokázalo pochybovačům, že se mýlí. Vyvrátilo tvrzení, že „malé znamená (automaticky) levné“. 

Britská značka povstala v uplynulém desetiletí jako bájný pták Fénix z popela. Hlásila se sice i nadále k odkazu Mini Cooperu z 60. let minulého století, k slavným vítězstvím značky v závodech rally, k typu konstrukce „vše vpředu“, ale také hleděla kupředu. Neusilovala o žádné retro, přemýšlela o budoucnosti.

Staré Mini se prodávalo až do roku 2000, přičemž se vyrobilo 5 387 862 vozů. Stalo se britskou ikonou, stejně jako předtím se stal německou ikonou Brouk od Volkswagenu. Ke konci už ale prodeje stagnovaly.

Mini Clubvan: „Miník“ s puncem zelináře (anketa)

Mini Clubvan: „Miník“ s puncem zelináře (anketa)

Novou krev do žil vlil Mini německý gigant BMW. A úspěch se dostavil rychle. Co za ním stálo? Nejen agresivní marketing, překvapivé inzeráty, ale hlavně masivní investice do nových produktů. 

Nabídka britské značky, podporované německou automobilkou, se rozrostla na šest modelů, včetně roadsteru, crossoveru, kupé a kabrioletu. A čtyři další modely jsou na cestě. 

Hvězda světového designu Anders Warming: Mini je speciální

Hvězda světového designu Anders Warming: Mini je speciální

Loni značka Mini, která má po celém světě 1500 showroomů, prodala rekordních 285 060 vozů. A letos hodlá jít ještě dále.

Tři hlavní trhy pro ni v současnosti představují USA (loni 57 511 prodaných aut), Velká Británie (50 428), Německo (40 351). V Číně (včetně Tchajwanu a Hongkongu) prodala 17 650 vozů, což představovalo nárůst o 51 procent. Čína je dnes pro Mini šestý největší trh.

A Evropa? Tady vzrostly o 20 procent prodeje aut s logem Mini v Itálii (je to pro Mini pátý největší trh), za to lehce spadly prodeje ve Španělsku.

U nás si „miníka“ loni pořídilo pouhých 163 zákazníků.

 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků