Mini Cooper: Mr. Bean by se divil (velký test)

Cooper je třetí nejsilnější verzí z rodiny Mini, v krátké přídi se usadil motor 1.6 85 kW, který dokáže malým vozem velmi dobře zacvičit. Ač se to nezdá, stylové vozítko s andělským designem nabízí radost z každého ujetého kilometru. (video)
Mini Cooper: Mr. Bean by se divil (velký test)
Seznam kapitol
  1. Reinkarnace, přehled motorů, výbava, facelift pro rok 2005, design
  2. Interiér, palubní deska, ergonomie, místo vpředu
  3. Místo vzadu, zavazadlový prostor, motor, spotřeba
  4. Jízdní vlastnosti, hodnocení, plusy a minusy, parametry, výbavy
  5. Komentovaná fotogalerie, 1. část
  6. Komentovaná fotogalerie, 2. část

Pokud znáte grotesky s Mr. Beanem, určitě jste si nemohli nevšimnout malého autíčka, kterým komik jezdí. Jmenuje se jednoduše Mini a kdysi bylo v Anglii tak populární, jako na starém kontinentu Brouk. A protože jsou reinkarnace moderní (VW New Beetle, Chrysler PT Cruiser), oživila německá automobilka BMW i Mini. V současné době se Mini nabízí ve dvou provedeních, jako třídveřový hatchback a kabriolet, v obou případech ve čtyřmístném uspořádání. Mini oproti legendě poněkud narostlo do všech směrů, stále je však malé, délka jen lehce přesahuje 3,6 m. Oproti malým vozům je ale širší zhruba o pět cm. To má pozitivní vliv na stabilitu vozu jak v přímém směru, tak v zatáčkách. Více se o historii nové značky Mini dozvíte v našem starším článku.

Tip: Stáhněte si video!

Čtyři motory

Mini se nabízí se čtyřmi motory, třemi benzíny a jedním nafťákem. Benzínové motory mají všechny objem 1.6 l, liší se ale výkonem. Základní model One pohání 66kW motor se 140Nm točivým momentem, cena je 470 tisíc korun. Druhý v řadě je testovaný Cooper s výkonem 85 kW a 149 Nm (525 000 Kč) a konečně je tu Cooper S s přeplňovanou šestnáctistovkou o výkonu 120 kW a 210 Nm (675 000 Kč). Nejslabší benzín se na stovku dostane za 10,9 s, Cooper za 9,2 s a Cooper S za velmi dobrých 7,4 s; zkrátka žádná ořezávátka. Čtvrtým modelem je One D, který pohání naftový čtyřválec 1.4 l o výkonu 55 kW a točivém momentu 180 Nm (515 000 Kč). Není bez tajemství, že agregát má původ v Toyotě. Dynamika  nafťáku je poněkud slabší – stovka za 13,5 s, odměnou je ale spotřeba 4,8 l na sto km.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nové Mini nezůstává nic dlužno odkazu původního vozítka, čelní sklo je hodně kolmé, příď krátké a vůz je nabízen pouze v třídveřovém provedení

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Design se pánům od BMW skutečně povedl, Mini vypadá dobře ze všech směrů --- Cooper znamená motor 1.6 85 kW

Základní výbava modelu One je poměrně bohatá, zahrnuje ABS, čtyři airbagy, přední okna a zrcátka v elektrice, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a 15" kovaná kola. Základní barvy - červená, bílá, žlutá a černá jsou zdarma, za metalízu se připlácí. V příplatkové výbavě figuruje manuální i automatická klimatizace, CD přehrávač, palubní počítač, ASC+T (protiprokluz), DSC III (ESP), hlavové airbagy, sportovní podvozek, sportovní sedačky, tempomat apod. Nechybí ani „drobnosti“ jako navigační systém. Cooper S je vybaven nejlépe a má v základu hlavové airbagy, protiprokluz, 16" litá kola, sportovní podvozek Plus a sportovní sedačky. I zde je nutné připlácet za klimu, CD přehrávač apod. Zkrátka pokud si chcete svoje mini dobře vybavit, připlatíte k základu ještě docela velký peníz.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Bezrámová okna vypadají efektně

Přijde drobný facelift

Pro rok 2005 připravila automobilka několik vylepšení. Posílí benzínové agregáty, např. Cooper dostane 1 Nm navíc, díky čemuž se zlepší zrychlení na stovku o 0,1 s. Největší porci výkonu pak dostane Cooper S, kterému vzroste z 120 na 125 kW, čímž se zvětší maximálka na 223 km/h a na stovce bude o 0,2 s rychleji. Upraveny budou přední světlomety, světlo zpátečky, které je nyní uprostřed v nárazníku, se přesune do sdružených zadních světlometů. V přední nárazníku se změní umístění mlhovek a otěrových lišt. Mini dostane také nové barvy, černou Cosmos nahradí černá July Astro, modrou Indi nahradí purpurová Black-Eyed a modrou Hyper, která bude vyhrazena jen pro Cooper S; modrá Electric bude k dispozici pro všechny modely mimo Cabrio. Interiér dostane nové odkládací prostory, zvětší se zpětné zrcátko, hodiny budou umístěny do středové konzole atd.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
15" litá kola mohou mít bílou barvu --- Střecha a zrcátka mohou být bílá, černá či mít barvu karoserie

Tip: Více o faceliftu najdete ve starším článku

Malé a hezké

Protože je délka Mini jen 3,6 m, o více než 30 cm méně než Škoda Fabia, a jeho rozvor je o pár mm větší, je jasné, že auto používá koncepci kolo v každém rohu (podobně jako třeba Ford Ka nebo Smart Fortwo). Díky tomu je vůz stabilní a má vynikající jízdní vlastnosti. Vliv to má i na vzhled, minimální převisy a výrazná přední maska zvýrazňují sportovní zaměření vozu. V souladu s tradicí jsou přední sklo i zadní páté dveře takřka kolmé, což na jednu stranu zhoršuje aerodynamiku, na stranu druhou to dává mini nezaměnitelný vzhled. Díky takřka kolmé zadní stěně a rovné střeše nemají navíc problém s místem nad hlavou ti, kdo sedí vzadu. Pravda, s místem pro nohy je to už horší, ale o tom dále.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Mini má zkrátka svůj styl, je lehce rozpustilé až nevinné, přitom motor pod kapotou – zejména u verze Cooper S – by zahanbil svou dynamikou i leckterý sedan střední třídy s šestiválcem. Osobitý design podtrhuje také bílá střecha a bílá zpětná zrcátka; Mini se může dodávat ve dvoubarevném provedení, střechu a zrcátka lze mít nejen v barvě karoserie, ale také v bílé či černé. Bílá mohou být také litá kola, ostatně to je vidět na testovaném exempláři. Bílé provedení kol je volitelné a nepřiplácí se za něj. Verze One má kola kovaná a za lehkou slitinu je nutné připlatit. Celkově jsou všechny barevné varianty perfektně sladěné, můj favorit je žlutočerné provedení, testovaná červenobílá verze se líbí spíše ženám.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Reinkarnace, přehled motorů, výbava, facelift pro rok 2005, design
  2. Interiér, palubní deska, ergonomie, místo vpředu
  3. Místo vzadu, zavazadlový prostor, motor, spotřeba
  4. Jízdní vlastnosti, hodnocení, plusy a minusy, parametry, výbavy
  5. Komentovaná fotogalerie, 1. část
  6. Komentovaná fotogalerie, 2. část
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
TEST: Moto Guzzi Audace Carbon – Pořádná stylovka za půl milionu

Moto Guzzi Audace Carbon

Pokud jste rádi středem pozornosti, milujete bloumání krajinou bez určeného cíle a neplánujete tripy delší než 200 km, mohla by vás tahle fajnová Guzzi zajímat. Ohromuje svým charakterem a její motor vás nadchne stejně jako italský smysl pro detail.

28.  9.  2017 | Michal Žďárský | 11 příspěvků