Mindset: budoucnost, nebo slepá větev?

Švýcarský projekt Mindset je dalším z pokusů nabídnout Evropě další variantu vozu pro blízkou budoucnost. Podaří se mu to?

Malá společnost Mindset AG byla založena v půli loňského roku a sídlí v St. Niklausenu poblíž Lucernu. Jejím cílem je vývoj a výroba automobilů s alternativními druhy pohonu. Nejedná se však o žádný výstřel do tmy nebo snad plácnutí do vody. V čele této společnosti totiž stojí věhlasný konstruktér Murat Günak, jenž si vydobyl uznání v řadě velkých automobilek. Narodil se roku 1957 v Istambulu a vystudoval londýnskou Royal College of Art. Poté pracoval pro koncerny Ford a Daimler-Benz a v roce 1994 byl jmenován šéfdesignérem koncernu PSA. V letech 1998 až 2003 působil na stejném postu v novém uskupení DaimlerChrysler, kde udával trend vzhledu vozů Mercedes, Maybach a SLR. Poté nastoupil jako vedoucí designu pro celý koncern Volkswagen, kde pracoval až do chvíle, kdy stanul u zrodu projektu Mindset.

Mindset AG je plně financován švýcarskou investiční skupinou Spirit Avert AG (dříve Nextrom Holding), jež je vedena Lorenzem R. Schmidtem. Ten se vypracoval v řadě bank včetně Nomury a investičních společností. Spirit Avert AG vlastní významné podíly v řadě nejen švýcarských podniků, po navýšení svého jmění roku 2007 pomohla Günakovi založit Mindset. Firma Mindset AG vznikla dle slov svých zakladatelů z důvodu rostoucích ceny ropy a požadavku na minimalizaci emisí výfukových plynů, což během několika let radikálně změnilo povahu evropského trhu s osobními automobily.

První vůz Mindset, který vám představujeme na počítačových renderech i již jako prototyp v jeho domovině, je, jak jinak, hybridním strojem se spalovacím a elektrickým motorem. Hlavním zdrojem energie jsou však akumulátory nové generace využívající principu Li-Ion a řidič sám upravuje aktuální pohonný mód. Plně nabíté baterie vozu udělují akční radius 100 km, jenž se po zapojení spalovacího motoru s třicetilitrovou benzínovou nádrží zvýší až na 800 km. Průměrná spotřeba představuje v hybridním režimu 3,8 l benzínu na 100 km, baterie se nabíjí dvě hodiny. Obsah CO2 ve výfukových plynech se v závislosti na provozních podmínkách pohybuje od 1 do 70g na kilometr. Pro ideální využívání energie je vůz vybaven schopností rekuperace při brzdění, počítá se i s instalací solárních panelů. Zážehový dvouválcový motor plní výhradně úlohu generátoru elektrické energie, takže pracuje vždy ve spektru otáček odpovídajícím maximální účinnosti spalovacího procesu a dává výkon 17,5 kW. Elektromotor nabízí výkon 70 kW a točivý moment až 220 Nm. Ten je přenášen bez převodovky na přední kola a Mindsetu umožňuje dosáhnout rychlosti elektronicky omezené na 140 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 7 s.

Murat Günak měl v úmyslu vytvořit vůz své vlastní třídy a letos v únoru testovaný prototyp nazývá Commuter. Tento výraz se ve dvacátých letech používal pro luxusní, kryté motorové čluny, jež přepravovaly zámožné newyorčany mezi jejich rezidencemi v Hamptonu a mrakodrapy na Manhattanu. Günak svůj Mindset navrhnul s ohledem na charakter současného městského provozu. Měl by dosud nepoznaným způsobem skloubit požadavky na potěšení z jízdy s praktičností všedního dne. Vůz spočívá na prostorovém hliníkovém rámu, pokrytém plastovýmí karosářskými díly. Pro bezpečí posádky je vybaven dvojicí airbagů, čtveřicí kotoučových brzd a systémy ABS, TCS a ESP. Jestli se společnostem Mindset AG a Spirit Avert AG podaří rozšířit Günakovu myšlenku na naše silnice, to ukáže až čas.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Mindset

 

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků