Mindset: budoucnost, nebo slepá větev?

Švýcarský projekt Mindset je dalším z pokusů nabídnout Evropě další variantu vozu pro blízkou budoucnost. Podaří se mu to?

Malá společnost Mindset AG byla založena v půli loňského roku a sídlí v St. Niklausenu poblíž Lucernu. Jejím cílem je vývoj a výroba automobilů s alternativními druhy pohonu. Nejedná se však o žádný výstřel do tmy nebo snad plácnutí do vody. V čele této společnosti totiž stojí věhlasný konstruktér Murat Günak, jenž si vydobyl uznání v řadě velkých automobilek. Narodil se roku 1957 v Istambulu a vystudoval londýnskou Royal College of Art. Poté pracoval pro koncerny Ford a Daimler-Benz a v roce 1994 byl jmenován šéfdesignérem koncernu PSA. V letech 1998 až 2003 působil na stejném postu v novém uskupení DaimlerChrysler, kde udával trend vzhledu vozů Mercedes, Maybach a SLR. Poté nastoupil jako vedoucí designu pro celý koncern Volkswagen, kde pracoval až do chvíle, kdy stanul u zrodu projektu Mindset.

Mindset AG je plně financován švýcarskou investiční skupinou Spirit Avert AG (dříve Nextrom Holding), jež je vedena Lorenzem R. Schmidtem. Ten se vypracoval v řadě bank včetně Nomury a investičních společností. Spirit Avert AG vlastní významné podíly v řadě nejen švýcarských podniků, po navýšení svého jmění roku 2007 pomohla Günakovi založit Mindset. Firma Mindset AG vznikla dle slov svých zakladatelů z důvodu rostoucích ceny ropy a požadavku na minimalizaci emisí výfukových plynů, což během několika let radikálně změnilo povahu evropského trhu s osobními automobily.

První vůz Mindset, který vám představujeme na počítačových renderech i již jako prototyp v jeho domovině, je, jak jinak, hybridním strojem se spalovacím a elektrickým motorem. Hlavním zdrojem energie jsou však akumulátory nové generace využívající principu Li-Ion a řidič sám upravuje aktuální pohonný mód. Plně nabíté baterie vozu udělují akční radius 100 km, jenž se po zapojení spalovacího motoru s třicetilitrovou benzínovou nádrží zvýší až na 800 km. Průměrná spotřeba představuje v hybridním režimu 3,8 l benzínu na 100 km, baterie se nabíjí dvě hodiny. Obsah CO2 ve výfukových plynech se v závislosti na provozních podmínkách pohybuje od 1 do 70g na kilometr. Pro ideální využívání energie je vůz vybaven schopností rekuperace při brzdění, počítá se i s instalací solárních panelů. Zážehový dvouválcový motor plní výhradně úlohu generátoru elektrické energie, takže pracuje vždy ve spektru otáček odpovídajícím maximální účinnosti spalovacího procesu a dává výkon 17,5 kW. Elektromotor nabízí výkon 70 kW a točivý moment až 220 Nm. Ten je přenášen bez převodovky na přední kola a Mindsetu umožňuje dosáhnout rychlosti elektronicky omezené na 140 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 7 s.

Murat Günak měl v úmyslu vytvořit vůz své vlastní třídy a letos v únoru testovaný prototyp nazývá Commuter. Tento výraz se ve dvacátých letech používal pro luxusní, kryté motorové čluny, jež přepravovaly zámožné newyorčany mezi jejich rezidencemi v Hamptonu a mrakodrapy na Manhattanu. Günak svůj Mindset navrhnul s ohledem na charakter současného městského provozu. Měl by dosud nepoznaným způsobem skloubit požadavky na potěšení z jízdy s praktičností všedního dne. Vůz spočívá na prostorovém hliníkovém rámu, pokrytém plastovýmí karosářskými díly. Pro bezpečí posádky je vybaven dvojicí airbagů, čtveřicí kotoučových brzd a systémy ABS, TCS a ESP. Jestli se společnostem Mindset AG a Spirit Avert AG podaří rozšířit Günakovu myšlenku na naše silnice, to ukáže až čas.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Mindset

 

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků