Miliónům evropských řidičů hrozí drahé náhradní díly

Dne 8. září Evropská komise rozhodne, zda-li v rámci směrnice EU o průmyslových vzorech vstoupí v platnost i dodatek o opravách. Pokud by k jeho schválení nedošlo, následky by byly nedozírné - více než 235 miliónů evropských motoristů by se stalo rukojmím velkých automobilek a navíc by se muselo vyrovnat s vyššími cenami, užším výběrem a zhoršením dostupnosti náhradních dílů.

Brusel, 12. srpna 2004 – Když si minulý měsíc pan Appeldoorn z Rotterdamu poškodil přední blatník u svého Peugeota 206, zašel k místnímu prodejci této značky, aby se zeptal na cenu nového. Obchodník mu nabídl blatník za 91,25 eur. Pan Appeldoorn se poté vydal do místního nezávislého servisu, kde stejný díl stál pouhých 59 eur – tedy o jednu třetinu méně než u autorizovaného prodejce.

Volný trh s náhradními díly v Nizozemí nabízí majitelům automobilů, jako je například pan Appeldoorn, možnost výběru nejvhodnějšího obchodníka. To ale neplatí všude. Pokud by se stejná nehoda stala ve Francii, motorista by chtě nechtě musel pro blatník k autorizovanému zdroji - k místnímu prodejci značky Peugeot.

Možnost volby, již mají spotřebitelé v přibližně polovině členských zemí, je nyní ohrožena. Automobilky lobují za schválení legislativy EU, která by jim zajistila monopol na prodej tzv. viditelných náhradních dílů (vč. světel a skel). Objem tohoto trhu se v současné době pohybuje okolo 10 miliard eur.

Pokud by automobilky uspěly, dostali by se do situace, jaká nyní panuje ve Francii, spotřebitelé ze všech členských zemích EU a zároveň by vzrostla i cena viditelných náhradních dílů. Jak naznačuje výše uvedený příklad, majitelé automobilů z členských zemích, které daly automobilkám monopol v oblasti viditelných náhradních dílů (tím, že jim poskytly výhradní právo k jejich konstrukčnímu řešení), už dnes platí mnohem vyšší ceny. Podle nejnovějšího průzkumu Evropského pojišťovacího výboru CEA  je průměrná cena viditelných náhradních dílů ve členských státech s takovým monopolem o 9,8 % vyšší.

Evropský komisař Fritz Bolkestein, který odpovídá za vnitřní trh EU, souhlasí s tím, že se jedná o poškozování spotřebitele a zneužívání práv ke konstrukčnímu řešení. Jím navržený dodatek o opravách upřesňuje, že ochrana konstrukčního řešení se nevztahuje na náhradní díly. Automobilkám by samozřejmě zůstalo výhradní právo ke konstrukci nových vozidel – avšak nebylo by třeba poskytovat jim žádná monopolní práva k náhradním dílům.

Pokud by byl dodatek o opravách přijat, umožnilo by to milionům automobilistů z celé EU zvolit si, jaké díly se na opravu jejich vozu použijí. Výsledná hospodářská soutěž by vedla ke snížení cen, zvýšení kvality a vývoji novinek. To, jestli bude dodatek přijat, však není jisté. Vliv automobilek je totiž obrovský. Pokud uspějí, mohou evropští automobilisté očekávat zvýšení cen, snížení dostupnosti služeb a další nepříjemné komplikace při shánění nového blatníku, čelního skla či světlometu.

Proč automobilky usilují o tento monopol, vysvětluje studie agentury McKinsey2. V roce 2000 pocházelo 39 % hrubého zisku automobilek z prodeje náhradních dílů, zatímco z výroby jen 18 %. Pro výrobce je to nevyčerpatelný zdroj zisku. Trh s novými automobily je plným právem konkurenční. Spotřebitelé mají obrovskou možnost volby a nebojí se jí využít k tlaku na snižování cen nových aut. Pokud by ale návrh doložky neuspěl, dobrý obchod, který udělají při nákupu automobilu, jim nebude k ničemu při pohledu na přemrštěné ceny, jež budou nuceni platit za náhradní díly během provozu vozidla. Automobilky se třesou na chvíli, kdy se každý, kdo si koupí nové auto, stane jejich jistým spotřebitelem, jehož budou moci ihned „vysávat“.

Doložku o opravách bude projednávat celá Evropská komise dne 8. září. Komisař Pavel Telička se dosud jasně nevyjádřil, zdali podpoří její přijetí. Na jeho hlasu může záviset budoucnost 235 miliónů majitelů automobilů v České republice i Evropě.

O ECAR…

Evropská kampaň za osvobození trhu s automobilovými náhradními díly (ECAR), která vznikla v roce 1993, je sdružení jedenácti nezávislých organizací EU, zastupujících výrobce a distributory automobilových dílů, nezávislé autoopravny, evropské pojišťovny motorových vozidel, celou řadu malých a středně velkých podniků a 235 miliónů motoristů z celé Evropské unie. Hlavním cílem organizace je prosazovat volnou hospodářskou soutěž a bojovat proti monopolizaci trhu s náhradními díly pro motorová vozidla zneužíváním ochrany konstrukčního řešení. Další informace naleznete na www.ecar-eu.com.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků