Mikrovlnný mýtný systém zlepší bezpečnost na dálnicích

Mýtný systém od společnosti Kapsch nabízí kromě samotného výběru mýta i další možnosti využití. „Kamery na mýtných portálech lze při spolupráci s ministerstvy využít například pro pátrání po hledaných nebezpečných osobách,“ říká Karel Černý, obchodní ředitel Kapsch. S kamerovým systémem nad dálnicemi počítá i česká policie. Podle odborníků by kamery měly hlídat nejrizikovější místa a předcházet tak neukázněnosti řidičů, ať už jde o překračování rychlosti nebo při usměrňování dopravy. „Mýtné brány v sousedním Rakousku měří i rychlost v jednotlivých úsecích, stačí k nim přidat jednoduché příslušenství,“ vysvětluje Karel Černý.

Rostoucí počet dopravních nehod na tuzemských komunikacích lze podle policie přibrzdit mimo jiné důslednou kontrolou řidičů přímo na silnicích. Odborníci preferují kamerový systém nad dálnicemi. To by však jednoduše zajistil mikrovlnný mýtný systém Kapsch, jehož součástí jsou u čtyř a víceproudých silnic portály pro zaznamenávání průjezdu zpoplatněného vozidla i jeho kontrolu. „Stejné portály by mohla policie využít pro rozmístění kamer, dohlížejících na dopravu a řidiče,“ říká Karel Černý z Kapsch. V souvislosti s bojem proti terorismu se v Evropě zintenzivňuje hlídání a sledování veřejných prostorů. „Kamerový systém nad dálnicí umístěný na mýtných branách může podle Černého pomoci i s pátráním po nebezpečných osobách. „Speciální kamery přečtou obličej projíždějícího řidiče a v mžiku jej porovnají s databází hledaných osob,“ doplňuje Černý.

Mikrovlnný systém výkonového zpoplatnění nákladních vozidel nad 3,5 tuny od společnosti Kapsch funguje už více než rok v sousedním Rakousku. Za prvních dvanáct měsíců provozu systému se vybralo 762 milionů eur, tedy v přepočtu téměř 23 miliard korun. Díky mýtným branám, z nichž čtvrtina slouží ke kontrole kamionů, je prakticky nemožné placení mýtného obejít a vyhnout se mu. „Úspěšnost výběru mýta se dlouhodobě pohybuje přes 99 procent,“ potvrzuje Karel Černý z Kapsch.

Palubní jednotkou, která zajišťuje komunikaci s mýtnými branami, musí být vybaveno každé nákladní auto nad 3,5 tuny. Jednotka je však velmi jednoduchá a přijde na pouhých 5 eur. Investice do zavedení výkonového zpoplatnění vozidel se u jižních sousedů vrátila jen ze samotného výběru tohoto mýta za pouhých 8 měsíců. Nadstandardní telematické služby jsou v Rakousku realitou. Mýtný systém slouží nejen k úsekovému měření rychlosti, sledování transportu nebezpečných nákladů, ale umožňuje i různé zpoplatňování kamionů na jednotlivých úsecích a v různých denních dobách. V Portugalsku slouží i pro platby za tankování paliva nebo při parkování ve městech a obchodních areálech.

„Zvítězíme-li v tendru na zavedení elektronického mýtného, počítáme s tím, že přes dvě třetiny všech prací na výstavbě uskuteční český průmysl. Celý systém od Kapsch je natolik standardizovaný, že jeho součásti bude společnost schopna ze 70 % odebrat od tuzemských dodavatelů,“ doplňuje Karel Černý z Kapsch.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků