Mikrovlnný mýtný systém zlepší bezpečnost na dálnicích

Mýtný systém od společnosti Kapsch nabízí kromě samotného výběru mýta i další možnosti využití. „Kamery na mýtných portálech lze při spolupráci s ministerstvy využít například pro pátrání po hledaných nebezpečných osobách,“ říká Karel Černý, obchodní ředitel Kapsch. S kamerovým systémem nad dálnicemi počítá i česká policie. Podle odborníků by kamery měly hlídat nejrizikovější místa a předcházet tak neukázněnosti řidičů, ať už jde o překračování rychlosti nebo při usměrňování dopravy. „Mýtné brány v sousedním Rakousku měří i rychlost v jednotlivých úsecích, stačí k nim přidat jednoduché příslušenství,“ vysvětluje Karel Černý.

Rostoucí počet dopravních nehod na tuzemských komunikacích lze podle policie přibrzdit mimo jiné důslednou kontrolou řidičů přímo na silnicích. Odborníci preferují kamerový systém nad dálnicemi. To by však jednoduše zajistil mikrovlnný mýtný systém Kapsch, jehož součástí jsou u čtyř a víceproudých silnic portály pro zaznamenávání průjezdu zpoplatněného vozidla i jeho kontrolu. „Stejné portály by mohla policie využít pro rozmístění kamer, dohlížejících na dopravu a řidiče,“ říká Karel Černý z Kapsch. V souvislosti s bojem proti terorismu se v Evropě zintenzivňuje hlídání a sledování veřejných prostorů. „Kamerový systém nad dálnicí umístěný na mýtných branách může podle Černého pomoci i s pátráním po nebezpečných osobách. „Speciální kamery přečtou obličej projíždějícího řidiče a v mžiku jej porovnají s databází hledaných osob,“ doplňuje Černý.

Mikrovlnný systém výkonového zpoplatnění nákladních vozidel nad 3,5 tuny od společnosti Kapsch funguje už více než rok v sousedním Rakousku. Za prvních dvanáct měsíců provozu systému se vybralo 762 milionů eur, tedy v přepočtu téměř 23 miliard korun. Díky mýtným branám, z nichž čtvrtina slouží ke kontrole kamionů, je prakticky nemožné placení mýtného obejít a vyhnout se mu. „Úspěšnost výběru mýta se dlouhodobě pohybuje přes 99 procent,“ potvrzuje Karel Černý z Kapsch.

Palubní jednotkou, která zajišťuje komunikaci s mýtnými branami, musí být vybaveno každé nákladní auto nad 3,5 tuny. Jednotka je však velmi jednoduchá a přijde na pouhých 5 eur. Investice do zavedení výkonového zpoplatnění vozidel se u jižních sousedů vrátila jen ze samotného výběru tohoto mýta za pouhých 8 měsíců. Nadstandardní telematické služby jsou v Rakousku realitou. Mýtný systém slouží nejen k úsekovému měření rychlosti, sledování transportu nebezpečných nákladů, ale umožňuje i různé zpoplatňování kamionů na jednotlivých úsecích a v různých denních dobách. V Portugalsku slouží i pro platby za tankování paliva nebo při parkování ve městech a obchodních areálech.

„Zvítězíme-li v tendru na zavedení elektronického mýtného, počítáme s tím, že přes dvě třetiny všech prací na výstavbě uskuteční český průmysl. Celý systém od Kapsch je natolik standardizovaný, že jeho součásti bude společnost schopna ze 70 % odebrat od tuzemských dodavatelů,“ doplňuje Karel Černý z Kapsch.

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 63 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků