Mikrotečky: aby vám auto neukradli

Ročně se u nás ztratí asi 25 tisíc aut, jen v Praze téměř polovina. Můžeme se bránit? Těžko, ale ztížit roli zlodějům určitě ano. Jedním ze způsobů může být i „mikrotečka“.

Tento systém ochrany vozů, tedy Mighty Dot, k nám přišel až z daleké Austrálie, kde takovou ochranu mají například všechny vozy BMW dovezené importérem do země.

Systém Mighty Dot znamená v doslovném překladu Mocná tečka a je to malý polyesterový kotouček o průměru zhruba 1 mm, na němž je laserem vypálený identifikační kód, který může mít až 17 znaků. 5000 takovýchto kotoučků je smícháno s lepidlem, které se jednoduchým způsobem nanese na vozidlo.
Lepidlo s mikrotečkami se nanáší stříkací pistolí na základní konstrukční prvky vozu jako jsou motor, podvozkové části či jednotlivé části karoserie, takže i vozidlo rozebrané na náhradní díly je špatně prodejné a tím se snižuje zájem zlodějů o takto chráněné vozidlo. Lepidlo bez problémů snáší mráz i horko na bloku motoru nebo výfukovém potrubí. Jeho životnost je asi 15 až 20 let. To znamená, že pokrývá běžnou životnost vozidla.

Lepidlo navíc má tu vlastnost, že světélkuje pod ultrafialovým zářením, takže rychle upozorní na to, že vůz je takto ošetřen. Nechybí ani samolepka na okně automobilu. Mikrotečky mohou být opatřeny sedmnáctimístným kódem nebo přímo VIN kódem vozu. Nástřik mikroteček na jednotlivé části auta trvá asi 20 minut a je dobré pak ještě asi 2 hodiny počkat, než lepidlo úplně zaschne. Určitě také není bez zajímavosti, že metoda ochrany automobilu Mighty Dot prošla s velmi dobrými výsledky v mezinárodně uznávané britské zkušebně Thatcham.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků