Mikrotečky: aby vám auto neukradli

Ročně se u nás ztratí asi 25 tisíc aut, jen v Praze téměř polovina. Můžeme se bránit? Těžko, ale ztížit roli zlodějům určitě ano. Jedním ze způsobů může být i „mikrotečka“.

Tento systém ochrany vozů, tedy Mighty Dot, k nám přišel až z daleké Austrálie, kde takovou ochranu mají například všechny vozy BMW dovezené importérem do země.

Systém Mighty Dot znamená v doslovném překladu Mocná tečka a je to malý polyesterový kotouček o průměru zhruba 1 mm, na němž je laserem vypálený identifikační kód, který může mít až 17 znaků. 5000 takovýchto kotoučků je smícháno s lepidlem, které se jednoduchým způsobem nanese na vozidlo.
Lepidlo s mikrotečkami se nanáší stříkací pistolí na základní konstrukční prvky vozu jako jsou motor, podvozkové části či jednotlivé části karoserie, takže i vozidlo rozebrané na náhradní díly je špatně prodejné a tím se snižuje zájem zlodějů o takto chráněné vozidlo. Lepidlo bez problémů snáší mráz i horko na bloku motoru nebo výfukovém potrubí. Jeho životnost je asi 15 až 20 let. To znamená, že pokrývá běžnou životnost vozidla.

Lepidlo navíc má tu vlastnost, že světélkuje pod ultrafialovým zářením, takže rychle upozorní na to, že vůz je takto ošetřen. Nechybí ani samolepka na okně automobilu. Mikrotečky mohou být opatřeny sedmnáctimístným kódem nebo přímo VIN kódem vozu. Nástřik mikroteček na jednotlivé části auta trvá asi 20 minut a je dobré pak ještě asi 2 hodiny počkat, než lepidlo úplně zaschne. Určitě také není bez zajímavosti, že metoda ochrany automobilu Mighty Dot prošla s velmi dobrými výsledky v mezinárodně uznávané britské zkušebně Thatcham.

TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

dnes | Radek Pecák | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 14 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků