Mikrospánek je pořád tichý zabiják. Jak mu předcházet a co dělat, když přichází?

Phoenix  |  10. 02. 2020 08:24

Mně se osvědčilo, když mám pocit, že začnu usínat, na 10-15 zastavit a jen sedět se zavřenýma očima. Mozek tím získá pocit, že spal a probere se. Vyzkoušel jsem to víceméně omylem, kdy jsem usínal, tak jsem si zastavil, že si na půl hodiny schrupnu... Samozřejmě v daný okamžik se spánek rozhodl nepřijít, tak jsem aspoň relaxoval. A zbytek cesty už jsem dojel svěží...

Odpovědět  |   | 
Michal  |  10. 02. 2020 08:51

Jo zavřu oči a je o x hodin pozdejc a je jedno jestli sedím či stojím :)) Vždy pomůže zastavit a vylézt na čerstvý vzduch ven takže v zimě jsem nasadil čepici,zimní bundu a za jízdy otevřel okna dokořán na pár minut a voalá

Odpovědět  |   | 
oki  |  10. 02. 2020 10:35

Dve klucove rady:
1. Nikdy sa neprecenovat - "tam este dojdem", "potom si odpociniem"
2. Ak sa mi chce spat - "zastavit, cestovny vankus na krk a slofik 15-20 min."
Idealne, kazde 2 hodiny prestavka na 15 min.

Odpovědět  |   | 
Joe Doe  |  10. 02. 2020 13:54

Suhlas.

V tejto suvislosti ma vzdy, najma v debatach o elektromobiloch, pobavi fakt, ako vacsina odporcov dava ocividne 1000 km bez pauzy :D

Odpovědět  |   | 
ZF  |  10. 02. 2020 17:10

Tohle je spíše argument na časté tankování / nabíjení. I s benzínem je opruz tankovat co 450 km.

Odpovědět  |   | 
Lol  |  10. 02. 2020 18:37

No to souhlasím, kdybych měl co 450km stát, tak nikam nedojedu

Odpovědět  |   | 
bzzz  |  10. 02. 2020 19:03

Ridici z povolani (resp. sluzebnich vozidel) dojedou. Po 450 km (baj voko odpovida casu v zakoniku) predepsana prestavka... a svet se toci dal.

Odpovědět  |   | 
Joe Doe  |  10. 02. 2020 21:50

Praha - Strasburg (620 km) davam na svojom benzinovom hybride za 34-35 litrov aj ked sa nesnazim (inymi slovami, este 10-11 litrov zostane v nadrzi).

Problem je ina nadrz, ktora si za tych 610 km ziada pri normalnej urovni hydratacie aspon 2 zastavky ;)

Odpovědět  |   | 
Driver  |  10. 02. 2020 10:18

Ta pauza je fiziologicky ideální 20minut a je to lékařskou vědou vyzkoumaný jev, kdy se organizmus dokáže trochu účinně zregenerovat. Není dobré ji dělat větší třeba 40min. Buď 20 a nebo potom dlouhý spánek. Ale často to funguje a i tak někdy se stane, že za 20min vyjedeš a na dalším parkovišti musíš zastavit, protože jsi tak KO, že už ani nevíš, zda teď zrovna jedeš do Německa, nebo z Německa (pátá jízda v jednom týdnu) kdy na Kateřině přejedeš přes most na Mekáč " jakoby do protisměru" a potom po jídle nevíš, zda jet na čáru nebo na Plzeň

Odpovědět  |   | 
mrazik  |  10. 02. 2020 15:00

Me pomahalo jablko, ktere me na 20 - 30 minut probralo. Ale pak uz to chtelo zastavit, 20 minut relax a citil jsem se mnohem lepe a bezpecneji.

Odpovědět  |   | 
Fabia R2 Twincharger  |  10. 02. 2020 09:50

Ja si vzdycky ve sve civilni verzi WRC R2 stahnu stresni okno a zaposloucham se do zvuku superchargeru.. hraje totiz pri akceleraci tak krasne, ze mi to prijde jak Vivaldi na housle. Do toho si nasledne od radosti zaspiva dynamickou operu motor a spanek je fuc.. Oooo Sooole Miiioooo..

Odpovědět  |   | 
fero  |  10. 02. 2020 10:14

A ked ho stahnes na dialnici tak mas "Fobia PYKAP twincharger"?

Odpovědět  |   | 
Fabia R2 Twincharger  |  10. 02. 2020 10:41

Na dalnici si stresni okno nastavim dle typu pocasi a libosti pilota.

Odpovědět  |   | 
fero  |  10. 02. 2020 14:31

to je presne problem. ze vacsina soferov v m.rdkovych TDI fabiach/octaviach a superboch si myslia ze su piloti. potom to na D1 aj tak vyzera.

Odpovědět  |   | 
fero  |  10. 02. 2020 14:32

jooo a POS.Rapidoch

Odpovědět  |   | 
Fabia R2 Twincharger  |  10. 02. 2020 15:22

Lenze ten moj unikatny 100 octane brutal turbo-supercharger machine je cosi ine.. Nieje divu ze mi z kokpita mojho Rally Sportu v plnej vybave prijde ze Skodovka je rychly luxus

Odpovědět  |   | 
Driver  |  10. 02. 2020 10:02

Základní princip mikrospánku je to, že mozek nepřechází z režimu "vzhůru" do režimu "spánek" najednou, ale veeeelmi plynule a pomalu a ta rychlost je proměnlivá, pokaždé jiná a někdy dokonce přechází tam a zpět v extrému. Proto nikdo neví, kdy už spí a kdy ještě ne a pouze to odhaduje dle té míry intenzity ochabnutí smyslů. Jenže ta hranice není pevná ale proměnlivá. Kdo tohle nepochopí, jednou usne. Myslí si, že to pozná, ale najednou zjišťuje, že pár sekund spal a nejhorší když si to ani neuvědomí. Hlavně není často kde zastavit, a když po půlhodině boje najdeš parkoviště, je totálně plné a jedeš dál.
Řešení je prosté, v noci nejezdit. Když už to jinak nejde, tak řešení každý zná, nízká teplota, časté zastávky, čerstvý vzduch větráním, pohyb těla a očí, změny pohybů, neřídit monotónně, a hlavně se nepřeceňovat a dobré je mít poslední záchranu, energetický nápoj a podobně, ale nepoužívat systémově, mít to jako poslední pomoc, když není kde zastavit, kdo to užívá častěji, nefunguje to. Osobně takto používám Redbull ale i když dám okolo 100tis ročně, tak jsem ho už snad půl roku možná rok nepil. Buď plánuji a jsem vyspaný KVALITNĚ předem, a nebo přes noc neřídím. Největší krize je po půlnoci, hlavně mezi 2ráno do svítání. Taky je ideál během řízení relaxovat, abys nebyl v noci vyčerpaný. Nedostaneš přednost, no stress, nedávat hudbu na max přes den, unavuje to, prostě šestřit energii na noc, a ubíjí i osvětlení kabiny. Dávám i přes den noční režim displayů navigací, vypínám ambientní světla, stahuji ostvětlení vypínačů na min a poslední rada, oslnění protijedoucími snížíte absolutně totálně čistým vyleštěným sklem i zevnitř. Světlo se méně láme a méně unavuje zrak. U ojetin je dobré poškrábané sklo vyměnit a o stěračích ani nemluvím+kvalitní ostřikovací kapalina. Ty kávy, Tribulus nebo Guarana jsou fajn, ale jako poslední doplněk toho všeho a ne jako prostředek k tomu jezdit 24h denně ale jako nouzovka. Skvělý je kvalitní čaj, to můžete pít nonstop, přírodní kvalitní né nějaký maras. Je to něco jako živá voda plus k tomu sem tam vodu s vylisovanou citrusovou šťávou. Né umělé džusy. Ideální je jít v noci ve tři ráno k pokladně na pumpě. Zjistíte, že neumíte komunikovat a mysleli jste si, že jste ok, a přitom skoro spíte...

Odpovědět  |   | 
Rokyta ex Acz  |  10. 02. 2020 10:16

Ja na mikrospanky jako takove tolik netrpim. Ale kdyz jsem unaveny jsem apaticky. Nejedu ciste, delam chyby. Nevyhnu se kanalu i kdyz jsem ho videl. Na oranzovou jeste projedu i kdyz bych to jindy neudelal…

V prvni vlne se mi osvedci mit neco jinak. Sednout si zcela ucebnicove a ne pohodlne, otevrit si okno. Aktivne na neco neprijemneho myslet nebo predstavovat si, ze danou dopravni situaci nekomu imaginarnimu peclive ukazuji.

V druhe vlne az je to vaznejsi je opravdu nejlepsi zastavit. Idealne tak, aby v aute bylo tma a ticho. Zavrit oci a na nic nemyslet. Predstavovat si tzv. pozici “mrtvy”. Usnout sice neusnu, ale telo je v takove hybernaci, kdy vnima i nevnima. Idealne na 10-15 min a tohle opravdu pomaha. Pokud je nahodou moznost tak omyt oblicej nekolikrat vodou. ...Obligatnich par drepu venku nebo radio nahlas me v tehle situaci spis dorazi nez nakopne.

Nejlepsi si je ale naplanovat cestu tak, aby k takovym situacim nedochazelo. Razim heslo, ze unaveny a presly ridic je stejne nebezpecny, jako opily ridic. V jednom z aut mam sledovani unavy ridice, a kdyz uz se na pristrojovce rozsvitil hrnicek s kavou, tak to byla situace, kdy jsem byl totalne k.o. Melo by to reagovat driv. O to zajimavejsi bylo, ze jak jsem se system snazil oblafnout a jako svezi unavu jen predstiral, ruzne mrkal, priviral oci, plantal se, tak se system oklamat nenechal.

Odpovědět  |   | 
Driver  |  10. 02. 2020 10:23

Přesně tak, únava je jako alkohol v krvi, extrémně nebezpečná. A ty změny pozice sezení jsou taky supr, taky dělám, ale je nutné precizně dolatit vše, i volant, všechny špígly atd...
Dokonalé je mít asistent na sledování mrtvého úhlu a clonění i venkovních špíglů a tmavé tónování zadních skel. Nebo existují přesné sítě do osobáku na zadní část kabiny. Mě v tom extrému pak oslnění rapidně ubíjí. Když nejsem oslňován, tak je to mnohem ale skutečně mnohem lepší ale každý to má jinak.

Odpovědět  |   | 
Michal  |  10. 02. 2020 10:17

Lepší dojed později než vůbec.

Odpovědět  |   | 
Driver  |  10. 02. 2020 10:33

Proti mikrospánku se píše v článku, že se nedá nic dělat ze strany orgánů. Nejvíce funguje stavba megaparkovišť u dálnic, ale v CZ, kde je dálnic málo, by se hodily i mimo dálnice. Říká se tomu v DE Autohof a mívají valem z hlíny vystavěnou protihlukovou stěnu proti hluku z dálnice. Je tam relativně klid. Pustíš bufík a když nepřijede mražák, tak spíš jak mimino. Nikdy si neříkat, to dám ale spíš plánovat předem, kde všude jsou na té trase možnosti spaní a v případě potřeby jen volit tu nejblíž.

Odpovědět  |   | 
Michal  |  10. 02. 2020 13:17

Sám víš kolego že je štěstí vůbec zaparkovat.Parkování v SOSce v A na dálnici,spustím měchy dám 2pivka a jsem tuhej i přes hluk

Odpovědět  |   | 
Joe Doe  |  10. 02. 2020 21:52

"Je tam relativně klid."

Lenze potom vedla teba zastavi dizlak a mas po odpocinku. Vlastna skusenost.

Odpovědět  |   | 
Kankunen  |  10. 02. 2020 11:07

Mikrospánek je osobní zodpovědnosti a uznat že už jedeš přes hranu. Problémy jsou hlavně dva, před dovčou není klid, ale stres z balení a za druhé spící děti nechceš probudit. Mi pomáhá zastavit a proběhnout se kolem auta. Taky zvlhčovací kapky do očí. Důležité je včas zastavit.

Odpovědět  |   | 
MM  |  10. 02. 2020 12:59

Já usnul loni na motorce.

Odpovědět  |   | 
Joe Doe  |  10. 02. 2020 13:55

Wow....

Odpovědět  |   | 
king014  |  10. 02. 2020 15:21

soused to taky zmáknul na HD, dobrej oběd, pohodička a už se váleli pod mašinou a slušně rozsekaný

Odpovědět  |   | 
MM  |  10. 02. 2020 16:37

Já jsem sebou sice taky seknul, ale mašina padla na mě, takže škoda minimální. Normalně jsem dokončil dovolenou. Ale dávám si teď víc pozor.

Odpovědět  |   | 
Net  |  10. 02. 2020 13:26

Mikrospánku za volantem se zatím úspěšně vyhýbám. Jednak se cíleně vyhýbám pozdním cestám z oslav a pod., prostě v době, kdy normálně spím se snažím nejezdit. Jednak mi pomáhá otevřené okénko, hovorný spolujezdec a tak dále.
Problém je, že v některých koutech světa je to po dálnici na nejbližší benzínku klidně přes 50 km a to je podle mě občas i za hranou, když na člověka přichází opravdová únava. Ještě horší je to, když za 10 minut je odpočívadlo, ale za 20 minut jste už doma...
Jinak mikrospánek zažívám celkme často večer, ideální kombinace pro mě je, když jsem unavený z práce, už je večer tma, zavřené okno a možná trochu méně kyslíku a "hraju" na tabletu nějakou naučnou repetetivní appku, která mi při zvýšené únavě "přetíží" mozek. Pak mi "padá" hlava a když zavřu oči, tak můžu hádat, jestli jsem je otevřel po půl vteřině, deseti vteřinách nebo 8 minutách. Hlavně jsem v takovém otupělém stavu, kdy příchod spánku ani nevnímám, za volantem bych to zažít nechtěl.

Odpovědět  |   | 
Joe Doe  |  10. 02. 2020 21:55

"když za 10 minut je odpočívadlo, ale za 20 minut jste už doma..."

Tak presne takto havarovala kamaratka. Doslova a do pismena 10 minut od domu - mikrospanok. Nastastie to len plynulo oprela o zvodila pri zjazde z dialnice, co ju prebralo, a normalne to odstavila na krajnici.

Odpovědět  |   | 
bzzz  |  10. 02. 2020 14:28

Pocasi a svetlo/tma samozrejme ovlivnuji (nekoho vice), ale zasada je nesedat za volant unaveny. Napr. cesta z prace v (pri)mestskem provozu je plna podnetu (vzruseni), takze mozek se s tim jeste popere, ale delsi monotonni (typicky dalnice) jizda k mikrospanku primo speje. Idealka je mit spolujezdce, ktery ridice hlida (pripadne muze vystridat). Muzu doporucit i lahev/naustek s 'medicinskym' kyslikem (hlavne v CR s minimem moznosti bezpecne odstavit auto).

Odpovědět  |   | 
Spankova Apnoea  |  10. 02. 2020 15:18


Za 80 procent mikrospanků stoji nedostatek spanku a spankova apnoea !
Ta je zpusobena dusenim pri spankum a nedostatecnym okyslicenim tela behem spanku.

Jiz se mi to stalo a stavalo take, od doby co mam CPAP pristroj , ktery me v noci okyslicuje.
Přístroj CPAP přivádí konstantní přetlak průtoku vzduchu do vašeho hrdla, aby dýchací cesty zůstaly během spánku otevřené, čímž účinně léčí spontánní pauzy v dýchání spojené se spánkovou apnoe.

NIC JINEHO NEPOHLO : ANI OPERACE , ANI KAVA, ANI STIMULANTY .. PROSTE NIC !!
JEDINE CPAP ..........

Odpovědět  |   | 
moje jmeno  |  10. 02. 2020 21:33

Nepomáhá v podstatě naprosto nic z toho co je v článku, ale na něco jsem přeci jen přišel. Opěradlo dát úplně kolmo - bez pohodlného posazu se to opravdu mikrospánku nelíbí.

Odpovědět  |   | 


Přihlásit k odběru
Posílat příspěvky na adresu:

TEST Range Rover P400 Autobiography: Další důvod, proč se stát milionářem

Range Rover P400

Range Rover není autem pro každého, ale každý by si ho měl zkusit. Nyní má nový motor o výkonu 400 koní s hybridní technikou. Jaký je?

29.  11.  2020 | Vladimír Kadera | 61 příspěvků
TEST Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4x4 Black Edition: Ta nejčernější myslí jen zeleně

Toyota RAV4 Hybrid Black Edition

Současná generace Toyoty RAV4 se vzdala naftového motoru. Oblíbené SUV koupíte buď s ryze benzinovým, nebo hybridním pohonem, přičemž elektrifikovaná verze nedávno dorazil na český trh v atraktivním provedení Black Edition. Vyzkoušeli jsme tu nejlepší možnou konfiguraci.

26.  11.  2020 | Jan Mička | 81 příspěvků
TEST BMW X6 xDrive30d: Starbucks, špinavé nohavice a příjemná jízda

BMW X6 xDrive30d

Jednou z největších premiér loňského roku bylo nové BMW X6, obří stylovka pro hordy movitých majitelů, kteří se nebojí expresivního stylu. Zkusili jsme naftový základ v podobě verze xDrive30d.

22.  11.  2020 | Vladimír Kadera | 64 příspěvků

Nejčtenější články

Ve Zlíně vyrábí úžasná šlapací autíčka. Na zakázku postaví Felicii i embéčko

Ve Zlíně vyrábí úžasná šlapací autíčka. Na …

Nechte svému potomkovi vyrobit šlapací autíčko na zakázku a titul rodiče roku máte dozajista v kapse.

18.  11.  2020 | | 48 N/A
Daniel Fuglevič
Český trhŠkodaRetro
Nová Škoda Fabia Combi byla oficiálně potvrzena! Do hry ji vrátili i naštvaní Češi

Nová Škoda Fabia Combi byla oficiálně potvr…

Na schválení výroby měly údajně zapůsobit i negativní ohlasy české veřejnosti na ukončení praktičtější Fabie.

26.  11.  2020 | | 69 N/A
Daniel Fuglevič
Nová FabiaŠkodaKombi
Vzácný pick-up Škoda 1202 je na prodej. Nádherný kus má na tachometru 143 km!

Vzácný pick-up Škoda 1202 je na prodej. Nád…

Do české inzerce opět zavítala jedna zajímavá rarita od škodovky. Tento old-school pick-up je navíc v brilantním stavu.

4.  11.  2020 | | 23 N/A
Daniel Fuglevič
Raritapick-upŠkodaOjetiny
Nová Fabia Combi vypadá fakt dobře, říká šéf Škody. Levnější vozy jsou ve hře

Nová Fabia Combi vypadá fakt dobře, říká šé…

Thomas Schäfer nahradil v čele automobilky Škoda Auto jejího dlouholetého šéfa Bernharda Maiera. Kudy se bude Škodovka ubírat, jaké modely sehrají v budoucnu velkou roli a jaké dopady prozatím měla koronakrize? O tom jsme si povídali i během jízdy v novém elektromobilu Enyaq iV.

30.  11.  2020 | | 38 N/A
Auto Tip
ŠkodaRozhovory
Dacia Duster mohla vypadat i takto. Starý koncept má od dnešního SUV daleko

Dacia Duster mohla vypadat i takto. Starý k…

Dokázal by Duster jakožto lifestylový crossover zaujmout takovou hromadu zákazníků jako jeho následná produkční a méně odvážná verze?

9.  11.  2020 | | 19 N/A
Daniel Fuglevič
KonceptDacia Duster