Mikrospánek je pořád tichý zabiják. Jak mu předcházet a co dělat, když přichází?

Proflámovaná noc, málo spánku, monotónní činnosti. Jedno se spojí s druhým a už vám těžkne hlava.

Znáte to, brzy ráno vstanete z postele, během půl hodiny už sedíte celí ospalí v autě a po dalších deseti minutách už vjíždíte na dálnici. Chvíli jde všechno jako po másle, ale jakmile auto začne pořádně topit a doprava se zpomalí, začne to na vás jít - od nevinného zívání přes těžká víčka až k poklimbávání. 

Každé další mrknutí je pak delší než to předchozí a než se nadějete, už vyjíždíte z jízdního pruhu. Toto padání těžké hlavy s chvilkovou ztrátou vědomí se nazývá mikrospánek a jeho následky bývají i fatální. Může se vám to stát kdykoliv - po cestě do práce, po dlouhé cestě z dovolené nebo při delším stání v koloně. Stačí vteřina a můžete ublížit nejen sobě, ale i ostatním účastníkům silničního provozu.

Statistika úmrtí na silnicích v ČR je stále děsivá. Chování řidičů se nedaří změnit

Statistika úmrtí na silnicích v ČR je stále děsivá. Chování řidičů se nedaří změnit

Mikrospánek jako příčinu nehody umíme spolehlivě určit pouze tehdy, když nám ho dotyčný přizná. To už ale mnohdy udělat nemůže. Mikrospánek spadá do kategorie nehod v důsledku nevěnování se řízení, což je obecně nejčastější a nejtragičtější příčina nehod“, říká Karel Mulač, vedoucí týmu Výzkumu dopravní bezpečnosti ze Škoda Auto.

Proti mikrospánku nemohou státní orgány nijak bojovat. Zatímco třeba telefon při řízení vám zakázat mohou, mikrospánek je jako skrytý šotek, který vám neustále dýchá na krk a čeká na vaši únavu a nevyspalost. „Řidiči často mají činnost (řízení) zautomatizovanou, tělo vlastně dostává podněty, že může odpočívat“, říká docent Matúš Šucha z Katedry psychologie Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.

Autopilot Tesly nově nevyžaduje ani řidiče uvnitř vozu. Rizika nesou uživatelé

Autopilot Tesly nově nevyžaduje ani řidiče uvnitř vozu. Rizika nesou uživatelé

Jak proti mikrospánku preventivně bojovat? Spěte. Ano, je to takhle jednoduché. Pokud se chystáte na velkou cestu, pořádně se předtím vyspěte. Pokud je pondělí, kamarádi vás zvou ho hospody na pivo a vy jdete v úterý do práce, jděte, ale vraťte se tak, abyste se na druhý den dostatečně vyspali. Když totiž přijdete domu ve dvě ráno a v šest už pojedete do práce, pravděpodobně budete už v půlce cesty slintat na volant.

Je to pořád to samé dokola, spánek je ten nejlepší lékař na světě. Jsou samozřejmě i výjimečné situace, kdy se tomu předejít tak úplně nedá a mikrospánek se může objevit i u vyspalého člověka. Narážím teď třeba na dlouhé cesty - na dovolenou, služebně nebo když jedete z Prahy za rodinou na Moravu.

Povinná výbava auta: EP schvaluje černé skřínky a asistenty rychlosti

Povinná výbava auta: EP schvaluje černé skřínky a asistenty rychlosti

Když už to opravdu přijde a začnete cítit větší než normální únavu, otevřete si trochu okénko, změňte teplotu klimatizace, případně v zimě vypněte vyhřívání sedadla. Prostě si to v tom autě trochu znepříjemněte, tělo pak dostane šok a místo odpočívání bude pracovat na přizpůsobení se novým podmínkám.

Pokud ani to nepomůže, neprodleně zastavte. Jděte se projít, dejte si kávu na benzince, občerstvěte se nebo si něco přečtěte. Pokud cestujete na dlouhé vzdálenosti ve více lidech, střídejte se. Říkáte si teď, že jsou tyto rady zbytečné a „každému to přece dojde“? Jenže kdyby to každému došlo, nezpůsobují nevyspalí řidiči nehody.

Němec chytře ukázal, jak moc jsme závislí na technologiích. Stačilo k tomu 99 telefonů

Němec chytře ukázal, jak moc jsme závislí na technologiích. Stačilo k tomu 99 telefonů

Dnešní vozy disponují jízdními asistenty, které mohou v případě mikrospánku pomoci, ať už jde o hlídání jízdních pruhů nebo předkolizní brzdění. Nespoléhejte se však na ně na 100 procent. Jejich funkce nemusí být vždy přesná a odevzdání svého života do rukou strojům je zatím spíše sci-fi než každodenní realita.

Pamatujte také, že krmivo pro mikrospánek je například spánková deprivace, časté braní léků, alkohol nebo marihuana. A pamatujte si to hlavně vy, jejichž víkend jsme právě popsali ve čtyřech slovech. Také je dobré mít na paměti, že podle studie se nejčastější nehody způsobené mikrospánkem nestaly jen v noci a při brzkém ránu, ale hlavně po poledni mezi první a čtvrtou hodinou.

TEST Seat Leon 1.5 eTSI (110 kW) DSG: Můj brácha má prima bráchu

Seat Leon 1.5 eTSI (110 kW) DSG

S kompakty na platformě MQB Evo se v posledních měsících roztrhl pytel. Dnes si řekneme více o novém Seatu Leon, který dorazil do testu v podobné konfiguraci jako nedávno Volkswagen Golf. Mohou se oba sourozenci v zásadních věcech vůbec lišit?

12.  7.  2020 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Audi A3 Sportback 30 TDI S line: Náročné ho získat, snadné s ním žít

Audi A3 30 TDI S line

Čtvrtá generace Audi A3 oficiálně dorazila na český trh. Do testu jsme si vzali zajímavou verzi - kombinaci sportovní výbavy S Line a základního vznětového motoru 30 TDI (85 kW).

10.  7.  2020 | Vladimír Kadera | 87 příspěvků
TEST Ford Kuga 2.5 PHEV: Velmi dobrý plug-in hybrid, jen šitý horkou jehlou

Ford Kuga 2.5 PHEV

Ford oddaloval vývoj nové generace hybridů pro evropské trhy jako ošetření bolavého zubu a na jednom z jeho nejnovějších přírůstků je chvatná práce bohužel tak trochu znát. Stojí ale kvůli tomu vrcholná benzín-elektrická verze nové Kugy nutně za starou belu? Pojďte se podívat.

7.  7.  2020 | Miro Mihálik | 34 příspěvků