Mikrospánek je pořád tichý zabiják. Jak mu předcházet a co dělat, když přichází?

Proflámovaná noc, málo spánku, monotónní činnosti. Jedno se spojí s druhým a už vám těžkne hlava.

Znáte to, brzy ráno vstanete z postele, během půl hodiny už sedíte celí ospalí v autě a po dalších deseti minutách už vjíždíte na dálnici. Chvíli jde všechno jako po másle, ale jakmile auto začne pořádně topit a doprava se zpomalí, začne to na vás jít - od nevinného zívání přes těžká víčka až k poklimbávání. 

Každé další mrknutí je pak delší než to předchozí a než se nadějete, už vyjíždíte z jízdního pruhu. Toto padání těžké hlavy s chvilkovou ztrátou vědomí se nazývá mikrospánek a jeho následky bývají i fatální. Může se vám to stát kdykoliv - po cestě do práce, po dlouhé cestě z dovolené nebo při delším stání v koloně. Stačí vteřina a můžete ublížit nejen sobě, ale i ostatním účastníkům silničního provozu.

Statistika úmrtí na silnicích v ČR je stále děsivá. Chování řidičů se nedaří změnit

Statistika úmrtí na silnicích v ČR je stále děsivá. Chování řidičů se nedaří změnit

Mikrospánek jako příčinu nehody umíme spolehlivě určit pouze tehdy, když nám ho dotyčný přizná. To už ale mnohdy udělat nemůže. Mikrospánek spadá do kategorie nehod v důsledku nevěnování se řízení, což je obecně nejčastější a nejtragičtější příčina nehod“, říká Karel Mulač, vedoucí týmu Výzkumu dopravní bezpečnosti ze Škoda Auto.

Proti mikrospánku nemohou státní orgány nijak bojovat. Zatímco třeba telefon při řízení vám zakázat mohou, mikrospánek je jako skrytý šotek, který vám neustále dýchá na krk a čeká na vaši únavu a nevyspalost. „Řidiči často mají činnost (řízení) zautomatizovanou, tělo vlastně dostává podněty, že může odpočívat“, říká docent Matúš Šucha z Katedry psychologie Filozofické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.

Autopilot Tesly nově nevyžaduje ani řidiče uvnitř vozu. Rizika nesou uživatelé

Autopilot Tesly nově nevyžaduje ani řidiče uvnitř vozu. Rizika nesou uživatelé

Jak proti mikrospánku preventivně bojovat? Spěte. Ano, je to takhle jednoduché. Pokud se chystáte na velkou cestu, pořádně se předtím vyspěte. Pokud je pondělí, kamarádi vás zvou ho hospody na pivo a vy jdete v úterý do práce, jděte, ale vraťte se tak, abyste se na druhý den dostatečně vyspali. Když totiž přijdete domu ve dvě ráno a v šest už pojedete do práce, pravděpodobně budete už v půlce cesty slintat na volant.

Je to pořád to samé dokola, spánek je ten nejlepší lékař na světě. Jsou samozřejmě i výjimečné situace, kdy se tomu předejít tak úplně nedá a mikrospánek se může objevit i u vyspalého člověka. Narážím teď třeba na dlouhé cesty - na dovolenou, služebně nebo když jedete z Prahy za rodinou na Moravu.

Povinná výbava auta: EP schvaluje černé skřínky a asistenty rychlosti

Povinná výbava auta: EP schvaluje černé skřínky a asistenty rychlosti

Když už to opravdu přijde a začnete cítit větší než normální únavu, otevřete si trochu okénko, změňte teplotu klimatizace, případně v zimě vypněte vyhřívání sedadla. Prostě si to v tom autě trochu znepříjemněte, tělo pak dostane šok a místo odpočívání bude pracovat na přizpůsobení se novým podmínkám.

Pokud ani to nepomůže, neprodleně zastavte. Jděte se projít, dejte si kávu na benzince, občerstvěte se nebo si něco přečtěte. Pokud cestujete na dlouhé vzdálenosti ve více lidech, střídejte se. Říkáte si teď, že jsou tyto rady zbytečné a „každému to přece dojde“? Jenže kdyby to každému došlo, nezpůsobují nevyspalí řidiči nehody.

Němec chytře ukázal, jak moc jsme závislí na technologiích. Stačilo k tomu 99 telefonů

Němec chytře ukázal, jak moc jsme závislí na technologiích. Stačilo k tomu 99 telefonů

Dnešní vozy disponují jízdními asistenty, které mohou v případě mikrospánku pomoci, ať už jde o hlídání jízdních pruhů nebo předkolizní brzdění. Nespoléhejte se však na ně na 100 procent. Jejich funkce nemusí být vždy přesná a odevzdání svého života do rukou strojům je zatím spíše sci-fi než každodenní realita.

Pamatujte také, že krmivo pro mikrospánek je například spánková deprivace, časté braní léků, alkohol nebo marihuana. A pamatujte si to hlavně vy, jejichž víkend jsme právě popsali ve čtyřech slovech. Také je dobré mít na paměti, že podle studie se nejčastější nehody způsobené mikrospánkem nestaly jen v noci a při brzkém ránu, ale hlavně po poledni mezi první a čtvrtou hodinou.

TEST Volkswagen Touareg V8 4.0 TDI Black Style: Nehodící se škrtněte

Volkswagen Touareg V8 4.0 TDI

Touareg je vlajkovou lodí Volkswagenu, s motorem V8 by se ale dal považovat za takovou vlajkovou loď „na druhou“. Pokud máte o koupi osmiválce zájem, pospěšte si. Brzy totiž nenávratně zmizí z nabídky.

dnes | Jan Mička | 13 příspěvků
Minitest Opel Astra 1.2 Turbo (96 kW) Elegance: Tříválec na dlouhé cesty

Opel Astra 1.2 Turbo

Faceliftovaná Astra generace K dostala pod kapotu výhradně tříválcové motory, všechny pocházejí od General Motors, nikoli z dílen PSA. Vyzkoušeli jsme silnější verzi základní dvanáctistovky, která v mnoha ohledech velmi mile překvapila.

15.  2.  2020 | Petr Schnagl | 37 příspěvků
Minitest Mercedes-Benz V300d: Šestiválec vám už chybět nebude

Mercedes-Benz V300d

Skoro 240 koní v dodávce. Kdo to potřebuje? Když se nad tím zamyslíte, tak možná právě vy...

13.  2.  2020 | Vladimír Kadera | 20 příspěvků