Mighty Mite je asi nejroztomilejší armádní vůz. Skončil ale dřív, než se stihl prosadit

Rychle se přepravit z bodu A do bodu B je v boji jedním z klíčových faktorů. Co když ale nemáte auto? V takovém případě je nejlepší, když vám prostě přistane z nebe.

Když se řekne armádní vozidlo, řadě z vás se jistě vybaví klasický Jeep Willys, Land Rover či Kübelwagen. Vyhrávat bitvy ale pomáhaly i mnohem méně opěvované vozy. Dnes se podíváme na roztomilé vozítko, které v letech 1959 až 1962 vyráběla společnost American Motors Corporation. Jeho původ však sahá až do roku 1946.

Na první pohled zaujme M422 Mighty Mite (Mocný Roztoč) svými skromnými rozměry. Aby také ne, vždyť rozvor je pouhých 180 cm. To se ale bavíme o prodloužené verzi, kterou si vojáci vyžádali, aby měli více zavazadlového prostoru. Původní vůz měl rozvor pouhých 165 cm. Proč ale vůbec existova? A nestačil byl vojákům obyčejný Willys?

Tatra má další ohromnou zakázku. Armádě dodá náklaďáky za půl miliardy

Tatra má další ohromnou zakázku. Armádě dodá náklaďáky za půl miliardy

Odpovědí jsou právě malé rozměry a tím pádem i velmi nízká hmotnost. Mighty Mite měl sloužit jako transportní vozidlo, které se jednoduše dopraví vrtulníkem na přesně určené místo. Pro tyto účely bylo mnohem lepší volbou než Jeep Willys, který na to byl moc těžký a armádní vrtulník s ním neměl tak dobrou manévrovatelnost. 

S hmotností 771 kilogramů šlo o nejlehčí „jeep“ ve flotile americké armády, a to i díky tomu, že jako první vůz tohoto typu měl hliníkovou karoserii. Díky výklopným sedadlům vzadu pak dokázal pojmout až šest pasažérů. Mighty Mite měřil 2717 mm na délku, 1549 mm na šířku a 1498 mm na výšku.

Na severu Čech leží obrovské pohřebiště vozů Tatra. Pár z nich je možné zachránit

Na severu Čech leží obrovské pohřebiště vozů Tatra. Pár z nich je možné zachránit

Pod kapotou byl čtyřválcový motor CI-108 o objemu 1,8 litru. Produkoval výkon 39 kW (53 koní) a 122 N.m točivého momentu. Maximální rychlost vozu činila 108 km/h. Množství variací a možnost naložit do vozu i několik metráků nákladu způsobilo, že dynamika byla vždy podřízena celkové hmotnosti. U takového vozu je to pak dost znát.

Skvělá myšlenka tohoto „angličáku na zavolanou“ bohužel neměla dlouhého trvání. Vůz byl konstruovaný pro vrtulník Sikorsky H-19 a v době, kdy vstoupil do produkce, byl vrtulník už zastaralý a místo něj nastoupil stroj Bell UH-1. To je ten vrtulník, který když letí, hraje odkudsi skladba Fortunate Son od kapely Creedence Clearwater Revival. 

Samopal na prsou i agenti s naftou. Tatra kolem světa zažila velký filmový návrat

Samopal na prsou i agenti s naftou. Tatra kolem světa zažila velký filmový návrat

Bell UH-1, neboli jeden z mechanických symbolů vietnamské války, byl konstruován tak, aby dokázal přepravit mnohem větší náklad. M422 tak najednou přestal dávat smysl a jeho produkce po krátké době skončila. Vzniklo jen pár kusů a každý z nich je sběratelsky ceněný.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Chevrolet Corvette C1 vzbudil rozruch v centru Prahy. Tento rudý skvost řídí žena

Chevrolet Corvette C1

Kdy jste naposledy spatřili na silnici Chevrolet Corvette? Možná docela nedávno. Jenže se s vámi vsadíme o cokoliv, že původní typ C1 z poloviny 50. let to rozhodně nebyl. Přesto i v Česku jeden takový vzácný zámořský klenot jezdí!

dnes | Lukáš Prejzek | 7 příspěvků
Minitest BMW M850i xDrive Gran Coupé: Osm válců a čtyři věčně vysmáté hlavy

BMW M850i xDrive GC

Třetí karosářská varianta uzavírá náš obrázek o tom, jaká vlastně nová osmička je. Zároveň nám ale nedá si nevzpomenout na jedno z nejlepších aut na trhu. To je totiž také z Mnichova.

6.  8.  2020 | Vladimír Kadera | 30 příspěvků
Za volantem Volkswagenu ID.3 (150 kW): Zásadní? To ano! Ale vážně i revoluční?

Volkswagenu ID.3 (150 kW)

Pro značku Volkswagen má být zásadním modelem jako kdysi Brouk a Golf. Elektromobil ID.3 nabral zpoždění, teď se ale konečně hlásí o slovo.

4.  8.  2020 | Stanislav Kolman | 81 příspěvků