Kapitoly článku:
Západ byl vylepšen
Naopak mapy západní Evropy jsou o poznání lepší než ve verzi 2002; jsou zde nové úseky silnic, mapa je podrobnější, v databázi je více bodů zájmů. Je možné se nechat navigovat po ulicích – stejně jako u verze 2002. Pokud se tedy chystáte do západní Evropy, je nová verze 2005 rozhodně lepší; resp. se starou se neztratíte, ale v nová je lepší volbou; např. mezi německým Magdeburgem a Lipskem už je dokončena dálnice, zatímco ve verzi 2002 ji velký kus chybí. Pokud se ale chystáte podle této mapy jezdit po Česku, na Makarskou nebo kamkoliv na východ, nechte tento produkt být a poohlédněte se jinde.
Mapa západní Evropy je velmi podrobná, najdete zde i nepřeberné množství bodů zájmu
GPS ukazuje i rychlost
Pokud pominu mapy, jejichž úroveň je od středu Evropy na východ v žalostném stavu, není v AutoRoute 2005 příliš mnoho novinek. Program stále jen ukazuje pozici auta na mapě, neumí navigovat. Pokud si naplánujete cestu, musíte sami hlídat, jestli se jí držíte. Novinkou je možnost ukázat cestovní rychlost, stejně jako možnost přepočítat trasu do cíle z aktuálního bodu; třeba pokud jste z cesty někde sjeli, ať už vlastní vinou nebo ne.
GPS ukazuje i rychlost; můžete si nechat zobrazovat mapu tak, aby se natáčela ve směru jízdy; na posledním obrázku si všimněte, že za Brnem silnice, po které jedu, jednoduše zmizela
Plánování bez navigace
Základní funkci AutoRoute je plánování trasy – podle úrovně mapy lze plánovat buď na úrovni ulic, nebo na úrovni měst a vesnic. Stačí stisknout Ctrl+R a v levém sloupci se zobrazí (zatím prázdný) plán cest. Do políčka zadáte start cesty (můžete i vč. ulice), pokud je možností více, např. více měst stejného jména, zobrazí se seznam možností, v němž volbu upřesníte. Dále zadáváte další body, pokud se jedná o cestu s více zastávkami. Tlačítky nahoru a dolů můžete jednotlivé zastávky libovolně přesouvat.
Tlačítkem Get Directions si pak necháte spočítat cestu – dle nastavení buď nejkratší nebo nejrychlejší, s možností vynechat placené dálnice apod. Je také možné zadat rychlosti na jednotlivých typech komunikací, dále nastavit začátek a konec dne, cenu paliva, spotřebu apod. Po naplánování cesty se ukáže, jak dlouho bude trvat a pokud bude delší než jeden den, ukáže vám, kam dojedete na konci každého dne. Dozvíte se také, kolik vás bude cesta stát na palivu; vše je samozřejmě jen odhad. Nad mapou se zobrazí seznam navigačních instrukcí, abyste se neztratili; samozřejmě anglicky. Pokud je zastávek příliš mnoho a vám nezáleží na pořadí, v jakém je projedete, můžete spustit funkci pro optimalizaci zastávek; program může najít kratší a efektivnější cestu, což se hodí třeba při plánování delší dovolené.
Plánování trasy (vpravo nahoře instrukce) --- Upřesnění výběru místa trasy --- Nastavení programu
Pohledy na mapu si můžete libovolně přepínat, je možné zobrazit jak samotnou mapu, tak instrukce, tak seznam zastávek. Rolování mapy má dva režimy, v jednom se kurzor mění na ručku a mapu lze kurzorem myši hýbat. Druhý pak umožňuje označením kousku mapy daný úsek zvětšit a mapou lze hýbat tehdy, pokud kurzor myši přemístíte k okraji mapy. Pokud zapnete GPS, zobrazí se na mapě aktuální pozice auta a současně jeho souřadnice a nadmořská výška; GPS lokaci můžete i skrýt. Novinkou je GPS Task Pane, který zvládne otočit mapu ve směru jízdy, udržovat auto ve středu mapy či zobrazit aktuální rychlost. Jak jsem ale zmínil výše, navigovat bohužel neumí.
Do mapy je možné umisťovat připínáčky s poznámkami, např. „tady je moje oblíbená hospoda“ nebo připináčky s konkrétní adresou vč. čísla domu – to je výsledek solidně zpracovaného hledání (jen v západní Evropě). Od přípínáčků může vést začátek cesty, cesta tudy může procházet nebo končit. Zajímavá je funkce měřiče vzdálenosti: po mapě kreslíte „rukou“ a program spočítá, jaká je to vzdálenost. Drobnosti jako zobrazení politické, terénní či silniční mapy jsou samozřejmostí. Dobře se pracuje s body zájmu: necháte si např. zobrazit všechny benzinky v okruhu pěti kilometrů a pak k té vybrané naplánovat cestu. Zajímavá je také funkce, která vám ukáže, kam dojedete všemi směry za určitý čas.
Jen pro zápaďáky
AutoRoute 2005 rozhodně není špatný program, samotná aplikace je poměrně povedená, snad až na chybějící možnost navigace, ať už zobrazováním aktuálního pokynu, nebo lépe hlasové: to aby bylo možné v autě možné notebook zavřít a řídit se pouze hlasem. Celé to ale kazí poněkud nešťastná mapa, která je jednoznačně orientovaná na zákazníky západní Evropy. Česko a Slovensko zde sice figuruje, ale bez mnoha cest, které by spojily města a vesnice. Co naplat, že se můžete kochat ulicemi Prahy nebo Brna, když na výjezdu z nich většina silnic končí. Zkrátka programu AutoRoute 2005 je lepší se vyhnout a poohlédnout se u konkurence.