Microsoft AutoRoute 2005: vtip, nebo záměr?

Už delší dobu je na trhu nová verze programu Microsoft AutoRoute. Umožňuje plánovat trasy, sledovat aktuální pozici vozu, hledat body zájmu apod. Nová verze však má horší pokrytí Evropy než starší. Má tedy vůbec smysl verzi 2005 kupovat?
Microsoft AutoRoute 2005: vtip, nebo záměr?
Seznam kapitol
  1. Chybí velká část Evropy a silnic v Česku a na Slovensku
  2. Lepší západ, GPS ukazuje rychlost, hlavní funkce programu

Nedbaje varování...

Už delší dobu používám k plánování cest po Evropě program Microsoft AutoRoute 2002. Mapy jsou poměrně slušné, ale přece jen Česká republika nemá data úplně optimální a ve městech chybí některé ulice a jejich jména. Rozhodl jsem se proto produkt aktualizovat na verzi 2005 – na Cybexu (www.cybex.cz) se prodává za cca 1700 Kč, což není cena nijak přemrštěná.

Ještě předtím jsem si ale přečetl kupujících hodnocení v internetové prodejně Amazon.co.uk; nebylo právě pozitivní, uživatelé se zmiňovali o špatných mapách východní Evropy. Seznam pokrytí skutečně neuvádí státy jako Polsko, Rusko, Estonsko, Bulharko, Maďarsko či Chorvatsko; nepřikládal jsem tomu ale nijak zvlášť velkou pozornost. Naopak mne zaujala zmínka o pokrytí necelých 50 procent českých a slovenských měst vč. ulic.

AutoRoute 2002 ulice nemá, resp. má, ale bez názvů a bez možnosti navigace v nich. A koho by napadlo, že AutoRoute 2005 je ve skutečnosti horší produkt než jeho starší bráška. Inu, objednal jsem a vyhodil do vzduchu téměř dva tisíce. Produkt je stejně jako starší verze dodáván na dvou cédéčkách; docela jsem se divil, jak Microsoft dostal nové podrobnější mapy pouze do 1,2 GB. Za chvíli se ukázalo, že to nebyl až takový problém.

Chybí velká část Evropy

Po instalaci, která probíhá nachlup stejně jako u 2002 (jeden disk je označen Run, druhý Setup, máte možnost nainstalovat všechna data na disk, nebo jen aplikace a data se budou číst z cédéčka), jsem program spustil. Prozíravě jsem si na notebooku nechat starší verzi – oba programy dokážou kooperovat. Po spuštění programu, které je jen o něco delší než u starší verze (tedy do deseti sekund) jsem poněkud nechápavě zíral na mapu: celá východní Evropa je zašednutá, poslední cíp „civilizace“ je Slovensko. Ve státech jako Polsko, Rusko, Ukrajina či Maďarsko sice jsou města i vesnice, ale chybí silnice a velká města jsou pouze tečkami na mapě. Dorazilo mne pak, že chybí i Finsko, z něj je v mapě pouze jižní cíp.

 
Evropa ve verzi 2005 a 2002

 
Finsko ve verzi 2005 a 2002

 
Varšava ve verzi 2005 a 2002

 
Moskva ve verzi 2005 a 2005

Česko a Slovensko bez silnic

První zklamání však nebylo tak velké jako to druhé. Česká republika (i Slovenská) sice mají města spojená silnicemi a některá města mají dokonce podrobně vyobrazeny ulice i s názvy, ale tristní je, že i zde mnohé silnice chybí. Hůře je na tom část mapy od Prahy na východ, západní Čechy jsou zpracovány relativně dobře. Ulice najdete např. v Praze, Brně, Ostravě, Plzni, Karlových Varech či Bratislavě, ale jiná velká města jako Olomouc či České Budějovice obsahují jen průjezdní silnice, nic víc. Mnohé silnice pak na hranici měst končí a dál nevedou; dlouho jsem na to zíral, než jsem pochopil, že to není chyba, ale vlastnost programu.

 
Praha: detailní mapa


Brno: detailní mapa


Srovnání: Olomouc ve verzi 2005 a 2002

  
Srovnání: Silnice na východ od Brna ve verzi 2005 a 2002; všimněte si, že silnice mimo dálnici končí ve verzi 2005 hned za městem

Ani západní Čechy nejsou silnicemi nijak zvlášť pokryté

A když jsme u toho: v ČR ani SR není možné plánovat na úrovni ulic, nemůžete si tedy spočítat cestu z brněnské ulice Poříčí do Soběšické; to jde jen na mapách západní Evropy. Zklamání z mapy ČR, ale i SR je o to větší, že ve verzi 2002 takové problémy nebyly; Česko i Slovensko mají silnice i do těch nejmenších Kotěhůlek. Velká města jako Praha a Brno jsou sice méně podrobné, ulice nemají jména, ale stačí to. A navíc města jako Olomouc či České Budějovice mají téměř všechny ulice, zatímco v AR 2005 jsou jen ty průjezdní. Pokud se chcete nechat navigovat po ČR nebo SR, je starší verze 2002 o poznání lepší. Nechápu. To, že v Česku téměř neexistují body zájmu, mě už nechalo chladným.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Chybí velká část Evropy a silnic v Česku a na Slovensku
  2. Lepší západ, GPS ukazuje rychlost, hlavní funkce programu
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků