Pomyslné emisní nůžky neustále svírají spalovací motory. Německý startup ale tvrdí, že má technologii, která spalovací motory omilostní.
Budoucnost patří elektomobilům, to už nějakou dobu víme. Ví to i v Bruselu, vždyť právě tomu odborníci současnou anabázi se snižováním emisí i „hon“ na naftové motory přičítají a na autoprůmysl to má nelítostný dopad. Nyní to ale vypadá, že budoucnost spalovacích motorů není tak temná. Světlem na konci tunelu se stal německý startup MWI (Micro Wave Ignition).
Teď sáhnu po učebnici fyziky a budu chvíli technický. Spalovací motor je stroj, ve kterém se spaluje směs paliva a vzduchu a vzniklá uvolněná energie se převádí na energii mechanickou. U zážehového motoru je k zapálení směsi potřeba zapalovací svíčka. U vznětového začne palivo hořet samovznícením ve vzduchu ohřátém kompresí. To je opravdu stručná definice fungování čtyřdobého motoru s vnitřním spalováním. Teď to ale začne být zajímavé.
Technologie německého startupu totiž k rozpohybování spalovacího motoru vznítí palivovou směs za pomoci mikrovln. Inženýři z MWI tvrdí, že díky tomuto řešení mohou u benzinových i dieselových motorů snížit spotřebu až o 30 % a emise dokonce o 80 %, protože směs se zažehává při menších teplotách.
Malá firma z jihoněmeckého městečka Empfingen získala podporu spousty vlivných lidí a akcionářů. Mezi ně patří i Wendelin Wiedeking, bývalý generální ředitel Porsche. Společnost nyní hledá kupce a mezinárodního partnera, který by projekt finančně podpořil a pomohl ho dostat do světa. Proběhlo již pár schůzek s lidmi z velkých jihokorejských a čínských automobilek, víc však společnost neřekla.
Firma MWI vidí budoucnost pozitivně. Její technologie by mohla pomoci spalovacím motorům a udržet je na silnicích delší dobu. Není samozřejmě jediná, vždyť spousta značek investuje do vývoje konvenčních motorů, jejich éra ještě zatím nekončí.