Micra DIG-S: pozdrav z planety Nissan

Je to roztomile malé, úsporné a přitom hodně rychlé. Chvílemi až moc rychlé...

Nissanu se v Evropě daří, šlape na paty Toyotě a vypadá to, že se brzy stane nejsilnější japonskou značkou na starém kontinentu.

V Česku je to však jinak. Neortodoxní vozy značky Nissan Čechům zatím k srdci příliš nepřirostly. Na vině je očividně vedle extravagantních tvarů některých vozů (Qashqai, Juke) i jejich často vyšší cena.

Změnit by to mohl vůz Micra DIG-S, který jsem měl možnost krátce vyzkoušet v okolí Postupimi a jenž by se měl objevit na českém trhu v srpnu.

Klepněte pro větší obrázek
Micra je globální. Vyrábí se v pěti různých závodech na celém světě a prodává se ve 160 zemích.

Živý a úsporný

Nová Micra (už čtvrté generace) se objevila v Evropě na přelomu roku. Byla vybavena tříválcovým motorem 1,2 12V. Vůz, který jsem měl možnost krátce testovat, však byl trochu jiný.

Jmenoval se Micra DIG-S a měl nový přeplňovaný tříválec o objemu 1198 cm³. Ten dosahoval maximálního výkonu 72 kW (98 k) při otáčkách 5600 min-1 a točivý moment 142 Nm při otáčkách 4 400 min-1. Patřil mezi nejčistší zážehové motory na světě (i když to asi bude v Česku bohužel málokoho zajímat).

Emise CO2 činily 95 g/km u verze s manuální převodovkou a 115 g/km u modelu s převodovkou CVT.

Oproti motoru 1,2 12V, se kterým nová Micra letos svoji pouť začínala, byl mnohem silnější. Na dálnici jsem s vozem chvíli atakoval rychlost 180 km/h.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Přeplňovaný zážehový tříválec s přímým vstřikováním.

Motor se neprojevoval nevyvážeností chodu, která je často s tříválcovými motory spojena, a průměrná spotřeba testovaného vozu se příliš neodchylovala od hodnoty udávané výrobcem, která činila 4,1 l/100 km. Pohybovala se lehce nad pět litrů.

K velmi dobré spotřebě výrazně přispívalo například užití Millerova cyklu spalování (zpožděné zavření sacího ventilu), účinného kompresoru a systému Start/Stop. A také časování ventilů (VTC), recirkulace výfukových plynů pro lepší spalování, olejové čerpadlo s nižším třením, písty s dlouhou stopkou a vysoký kompresní poměr.

Jak hrdě uvádí Nissan ve svých propagačních materiálech – výkon odpovídá 1,5litrovému motoru, ale se spotřebou litrového motoru. Pod to se mohu podepsat.

Ostatně v tom je i skryto vysvětlení, proč je nová Micra dostupná jen se zážehovým motorem: má nízkou spotřebu (ta odpovídá vznětovým motorům), ale výkon a vytříbenost zážehového motoru.

Jako na chůdách

Co se týká jízdy, rychle jsem pochopil, že to bylo auto hlavně do města. Mělo skvělý rejd, bylo z něj dobře vidět, obdivoval jsem i zátah motoru, vůz zrychloval na stovku za 11,3 sekundy, a jeho odezvu.

Jenže na bláznění na silnici nebyl očividně stavěný. Od určité rychlosti jsem v něm měl hodně „vratký“ pocit. Úzké pneumatiky, užší a vyšší karoserie, přeposilované řízení sehrály svoji roli.

Micra byla pohodlná a tichá zhruba do devadesátikilometrové rychlosti. Pak začal hlučný
tanec a já jsem měl o čem přemýšlet. Pro koho vlastně bylo tohle rychlé a silné, přitom však úsporné auto určeno?

To se ukáže již brzy. Až bude stanovena jeho cena. Nejlevnější Micra dnes stojí 239 900 korun. Cena pro model DIG-S ještě nebyla stanovena.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

 

 

Klepněte pro větší obrázek

PURE DRIVE

Od roku 2011 mohou značku PURE DRIVE získat pouze vozy značky Nissan, které produkují méně než 130 g/km emisí CO². Mezi ně patří i nová Micra DIG-S. Její motor produkuje pouhých 95 g/km emisí CO², patří tak mezi nejčistší zážehové motory na světě. Micra DIG-S je jedním z pouhých tří vozů se zážehovými motory, které mohou například vjet do zpoplatněné zóny v centru Londýna zdarma. Ve Velké Británii nemusí její majitelé platit žádnou roční silniční daň.
 

Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

dnes | Miro Mihálik | 15 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků