Michelin Tweel: pneumatiky, které nepotřebují vzduch

32 komentářů

PaveL SlidE
28. dubna • 14:56

No, je to každopádně haluzoid. Ale muže to být mazec, ale nevěřím že vydržej to co naše klasické bezdušovky - zatím. Když byste to pujčili ženský, tak Vám je vratí otrhaný a budete přemýšlet kde zase parkovala - tím naražím na okraje těchto nevzdušných pneu. No co, třeba zavedou školy parkování  Všem ženám se samozřejmě omlouvám za narážky. Maj te se...

Konstantin
21. února • 15:45

Obdobná konštrukcia, pardon lepšia bola na Slovensku patentovaná pred 5 rokmi, opakujem pred 5 rokmi a pat. prihláška bola podaná "iba pred 8 rokmi".

Franta
7. února • 16:01

Uz jste nekdy uvizli v banhu? Nebo zamrzli presnoc v mekkem snehu? Tohle je elegantni past a ne pneumatika.

eLzyx
3. února • 21:17

Ono to fakt vypada, ze ty gumy jsou napevno s diskem.Jak jinak by to tam drzelo...navic si vsimnete ze ty paprsky z toho alu disku prechazeji v ty gumove. Je to nahoda? Nebo je to schvalne aby to jen lip vypadalo? Nebo to ma nejakou funkcnost? Nevim....ale bude to super...uz se tesim ze budu moct zahodit rezervu(zbytecna zatez)

jirka
2. února • 13:39

Trochu to připomíná americké měsíční rovery. Z jakého to je materiálu a jak vypadá únavová (Wohlerov) křivka napětí?

max
2. února • 9:14

Napad je to hezky ale docela me zarazi, ze si nikdo nepovsimnul takove dulezite veci jako minimalni prostor pro brzdove kotouce a trmeny. Pokud by byla vyska takoveto pneu stejne jako na obrazku tak jake by musely mit kotouce prumer? misto cca 300 nejakych 200mm? trend nizoprofilovych pneu a velkych disku vytvari vyrobcum brzdovych systemu dostatecny prostor pro zvetsovani plochy kotoucu a desticek. argument, ze je mozne dat desticky na cca 60-80% plochy kotouce podle me neobstoji pro zasadni problem s odvodem tepla.

méďa
2. února • 10:41

Vždyť je to ilustrační foto pro vysvětlení konstrukce, nebo máš pocit, že to Audi má problém s brzdovýma kotoučema?

Pavel Janda
2. února • 10:13

Moznych reseni je vice. Pokud by toto opravdu mela byt budoucnost a nikomu se nepodarilo vymyslet nic lepsiho, je mozne delat auta podle kol/pneu a ne naopak. Kotouce prece nemuseji byt tam kde dnes bezne jsou, z mnoha pohledu je vyhodnejsi dat je na poloosy blize podelne ose vozu, neni to nic noveho. Navic kdo vi, jak dlouhou budoucnost pred sebou maji kotoucove brzdy atd. Vzhledem k tomu, ze tweel neni nicim, pro co byste si mohl zitra zajit do obchodu a hodit to na sve dnesni disky, je mozne vsechno... Navic je otazkou, jak se cela vec vyvine, z minulosti vime, ze se do seriove vyroby mohou promitnout jen nektere prvky konceptu a na konci tak muze byt pneu vypadajici jako ta dnesni, ale s mnohem lepsi pricnou tuhosti. Konec koncu, dnesni runflaty jsou take tvrde jak stollwerck za cenu toho, ze v kufru nemate jedno kolo navic...

Beru to kazdopadne jako zajimavy prinos vyvoji, jak to cele skonci ukaze az cas.

Marek Litzman
2. února • 23:33

Ještě přihodím....
Kotouče u diferenciálu využívá Hummer a jak mu to brzdí.....
Co se týče rozměrů - nedávno byla představena nová generace dvouokotoučových brzd, které pracují na principu těch současných, nicméně na stejném prostoru v disku kola je 1.7 x větší brzdý účinek. Na tom by nebylo nic zajímavého (a taky není), ale na tom konceptu představili několik vychytávek a zdokonalení současných brzdných systémů,(které si jaksi nazpamět napamatuju), které by údajně měly být raálně použitelné jenom u vícekotoučových brzd. Co si pamatuju je systém, který uměl brzdit jen jednou sadou čelistí při lehčím přibržďování a až při razantní brzdě se zapojí celý systém. Takže se máme na co těšit a to všechno se zkrátka vejde i do malých bezdušových kol.

Mac
3. února • 3:20

Brzdy na poloose měl už dávno tuším Wartburg a jiné, např. závodní speciály. Ale nakonec se to neujalo. Špatný přístup a ačkoli šlo o redukci váhy, tak zase měly ty auta kované poloosy, aby to vydrželo, což zase váhu přidalo. Zřejmě i chlazení bylo obtížnější. No čert ví, proč se to nakonec vlastně nechytlo. Hummer je vojenský, brodí se všelijakým bordelem, to chápu.

Spirit
6. února • 19:43

Brzdy na poloosách měl Oltcit a zdědil to od Citroenu. Wartburg měl brzdy naprosto normální.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Koumak
24. února • 17:52

No jo, aj Alfa 33 ma brzdy na poloosiach pri motore. Ono to ma ale fakt nevyhodu v pretazovani poloos. Ked sa trosku vymlatia, resp. aj mala vola v poloosi (loziskach) je potom slusne citit ...
Ale tento problem sa da riesit pouzitim skutocne kvalitneho materialu a ne suwixov ala Rumunske poloosi, alebo ako vackovky u Opel, Daewoo, Oltcit, ..atd..atd. Tam sa to snad robi z blata

max
3. února • 9:08

souhlas, o brzdach v poloosach vim, stavajici umisteni kotoucu a jejich rozmer je ale idealni pro vyrobce z hlediska nakladu a snadneho chlazeni. hummer ma stejne jako brzdy schovane a chranene i ostatni systemy, ktere se bezne vyskytuji na spodku jinych vozidlel - brzdove trubicky k zadnim kolum, trubicky k nadrzi a klimu (pokud je 3,4 nebo 5ti okruhova). Me slo o to, ze to proste neni nejaka snadna zmena (vcera jsem koupil bezne radialky a zitra na stejne auto koupim nove bezvzduchove) ale ze je nutny zasah minimalne do konstrukce napravy. Nenapsal jsem, ze je to nesmysl ale je potreba se na to podivat z hlediska pomeru vykon/cena resp. uzitna hodnota.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Pol
3. února • 21:42

Ja myslel, ze brzdy na poloosach jsou uz zakazany predpisama(kvuli bezpecnosti-kdyz ti prdne poloosa, tak pak nezabrzdis). To ma Hummer vyjimku, nebo ten zakaz neexistuje?

Marek Litzman
3. února • 22:00

O takovým zákazu nevím, nicméně u Hummera by stejně nemohly být umístěny tam, kde jsou standardně, protože tam je soukolí, které násobí točivý moment, který jde do kola.

notebook.mail
2. února • 7:18

Rekl bych, ze takova pneumatika bude markantne tezsi nez stavajici pneu. Nebude to mit negativni ucinky?

Carlsson
2. února • 1:38

jen aby si zachovávala svou pamět,jinak je to supr nápad.Majitelé néjen silných aut to ocení.Bral bych jí ihned.

Ace2
2. února • 1:34

jinak na obrázku v pozici C5 je vidět menší pochybení PR teamu. Pneumatika tam celkem solidně dře o blatník

Pavel Janda
2. února • 7:56

Spise opticky klam... Vnejsimi rozmery se tweel nijak nelisi od beznych pneu, tak by bylo divne, kdyby zrovna pro tuto prilezitost pouzili moc velky kousek

Sp@ce
2. února • 1:57

Nezdá se mi, že by dřelo o blatník - spíš bych řekl, že to tak jen vypadá kvůli úhlu, pod kterým je to focené. Ale jsem docela zvědav, jak se budou tyhle pneu obouvat...?

méďa
2. února • 6:39

z článku:Hned ten druhý prozradí, že paprsky kola jsou pružné a pryžový běhoun je přímo jejich součástí. Takže asi v celku. mě by zajímala životnost a cena.

Sp@ce
2. února • 13:40

To je mi jasné, že vcelku, ale přece se nemůžou prodávat pneu i s diskem?!? Měl jsem na mysli jak se bodou obouvat na ten disk?

K té životnosti - vzhledem k tomu, že se to chová (podle obrázků ostřejšího průjezdu zatáčkou) jako normální pneumatika, tak se to asi nebude moc lišit od běžně používaných.

méďa
2. února • 14:18

Spojení slov pneu a kolo do Tweel, konstatování, že to vypadá na první pohled jako hliníkové kolo s pneu a dál parsky kola jsou pružné a pryžový běhoun je přímo jejich součástí, pak ještě poslední obrázek - na disk směřuje šipka s nápisem deformovatelné kolo.

Takže ano, pneu i s diskem dohromady. Proto by mě zajímala cena a životnost. No nicméně je možné, že jsem si to vyložil příliš po svém?

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Jirka
3. února • 20:00

Tenhle obrázek nepatří do série ostatních. Deformovatelný střed mají kola z Centura - čtyřkolky, co umí jezdit po zadních.

Ace2
3. února • 21:09

nevím co řešíte. Podle mě stačí když tweel bude mit kompatibilní patku zakryté bočnice a můžete si je hodit na normální hliníkáče či ocelové disky. Deformovatelná střed bych viděl jen u těch vozidel co nemají vlastní odpužení podvozku, nebo velmi limitní. (různé buggy atd...)

Sp@ce
3. února • 2:51

Něco na tom asi bude. Ale na předposledním obrázku je ten model kola jiný, než na autě - na tom je to normální (předpokládám, že nedeformovatelný) disk a právě mi nešlo do hlavy, že by se prodávaly kompletní kola? Přece to musí být finančně neůnosné?! Pokud se nepočítá s nějakou výměnou "ojetý za nový"...

Pavel
2. února • 0:27

Napad je to dobry, ale vzhledove je to nejake divne...pokud by to zakryli, tak aby to bylo jako normalni gumy, tak bych do toho sel, ale takhle...je to jak poletujici auto...

Půjdech
2. února • 0:57

Ono to "nezakrytí" má zřejmě svůj reklamní význam, něco jako podpora vyvolání senzace nebo tak. Neumím si představit jediný důvod, proč by to nemohlo vypadat stejně jako dnešní pneu.

Mac
3. února • 3:26

Asi se to nakonec nebude vzhledově lišit od dnešních. Důvody psal už Ace, jen přihodím, že by to navíc asi dělalo zbytečný aerodynamický hluk.

Ace2
2. února • 1:29

ono to ani odkrytý v praxi být nemůže. Byl by problém s nánosem špíny např. bláta mezi příčníkama a to by způsobovalo chronickou nevyváženost kol, nebo by se tam mohl zapříčit klacek či větev, což by asi následně spolehlivě zabilo pneumatiku včetně blatníku  Odrytý to je aby veřejnost názorně pochopila princip fungování.

Pavel Janda
2. února • 8:07

Mate samozrejme pravdu, ale jeden problem tu prece jen je - na vetsine aut vypadaji hezky velka kola s pneu o co nejmensim profilu, kdybyste u tohoto uzavrel celou vrchni cast, budou z toho hrozne balony. Po strance designu zrejme ceka konstruktery jeste kus prace, tezko rici, co jim poradit. Mozna udelat na boku imitaci vzhledu soucasnych pneu, to by vypadalo jako kryty kol z Baumaxu, a ty tu frci jak nic jineho 

Jirka
3. února • 19:51

A jak by se vám líbily s průhlednými bočnicemi?

Doporučujeme

Články odjinud