Michelin Tweel: pneumatiky, které nepotřebují vzduch

Michelin představil zcela revoluční produkt, který má v budoucnu nahradit konvenční pneumatiky. Jmenuje se Tweel a v jednom celku spojuje funkce kola i pneumatiky automobilu. Přitom zcela postrádá jednu z klíčových součástí tradičních pneu – vzduch.
Michelin Tweel: pneumatiky, které nepotřebují vzduch

S radostí do zatáček

Tweel (spojení anglických slov tire – pneumatika a wheel – kolo) na první pohled vypadá jako hliníkový disk s pneumatikou o extrémně nízkém profilu. Hned ten druhý prozradí, že paprsky kola jsou pružné a pryžový běhoun je přímo jejich součástí. Celá konstrukce přináší bez potřeby huštění vzduchem srovnatelné parametry se současnými pneumatikami v oblasti nosnosti a komfortu a přitom nabízí o pět procent nižší valivý odpor a až pětinásobnou příčnou tuhost. Právě to má být jedním z největších přínosů Tweelu - podélně deformovatelné paprsky nesnižují komfort a jejich odolnost proti příčné deformaci dodává vozu výrazně lepší jízdní vlastnosti a odezvy řízení.

Nebojte se defektu

Výrobce Tweel již dříve použil v armádních a průmyslových vozidlech. V Detroitu ale prezentoval jeho první realné využití mezi osobními automobily, když představil video ukazující slibné výkony Tweelu obutém na běžném Audi A4. Reakce odborné veřejnosti jsou zatím velmi příznivé a velká očekávání vkládá do svého nového produktu i samotný Michelin. Před padesáti lety přišel s tehdy revoluční radiální pneumatikou a nyní se chystá k dalšímu kroku, který má na dlouho změnit automobilový svět. Tweel má přinést pokrok, kterého již konvenční radiálky nejsou shopny, a dát jednou pro vždy zapomenout problémům s defekty a opravami pneumatik a přemýšlení nad tím, zda dát při huštění přednost trakci nebo komfortu.

Až čas ukáže, zda jde opravdu o milník ve vývojí automobilového obutí nebo pouze o nafouknutou bublinu. Na každý pád je nejvyšší čas na zásadní koncepční změnu. Když John Boyd Dunlop namontoval roku 1888 na zadní kola tříkolky svého syna hadice naplněné vzduchem, jistě netušil, že i v roce 2005 budou nejmodernější vozy vybaveny obutím vyrobeným na prakticky stejném principu.

Fotogalerie

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

včera | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků