Michelin Tweel: pneumatiky, které nepotřebují vzduch

Michelin představil zcela revoluční produkt, který má v budoucnu nahradit konvenční pneumatiky. Jmenuje se Tweel a v jednom celku spojuje funkce kola i pneumatiky automobilu. Přitom zcela postrádá jednu z klíčových součástí tradičních pneu – vzduch.
Michelin Tweel: pneumatiky, které nepotřebují vzduch

S radostí do zatáček

Tweel (spojení anglických slov tire – pneumatika a wheel – kolo) na první pohled vypadá jako hliníkový disk s pneumatikou o extrémně nízkém profilu. Hned ten druhý prozradí, že paprsky kola jsou pružné a pryžový běhoun je přímo jejich součástí. Celá konstrukce přináší bez potřeby huštění vzduchem srovnatelné parametry se současnými pneumatikami v oblasti nosnosti a komfortu a přitom nabízí o pět procent nižší valivý odpor a až pětinásobnou příčnou tuhost. Právě to má být jedním z největších přínosů Tweelu - podélně deformovatelné paprsky nesnižují komfort a jejich odolnost proti příčné deformaci dodává vozu výrazně lepší jízdní vlastnosti a odezvy řízení.

Nebojte se defektu

Výrobce Tweel již dříve použil v armádních a průmyslových vozidlech. V Detroitu ale prezentoval jeho první realné využití mezi osobními automobily, když představil video ukazující slibné výkony Tweelu obutém na běžném Audi A4. Reakce odborné veřejnosti jsou zatím velmi příznivé a velká očekávání vkládá do svého nového produktu i samotný Michelin. Před padesáti lety přišel s tehdy revoluční radiální pneumatikou a nyní se chystá k dalšímu kroku, který má na dlouho změnit automobilový svět. Tweel má přinést pokrok, kterého již konvenční radiálky nejsou shopny, a dát jednou pro vždy zapomenout problémům s defekty a opravami pneumatik a přemýšlení nad tím, zda dát při huštění přednost trakci nebo komfortu.

Až čas ukáže, zda jde opravdu o milník ve vývojí automobilového obutí nebo pouze o nafouknutou bublinu. Na každý pád je nejvyšší čas na zásadní koncepční změnu. Když John Boyd Dunlop namontoval roku 1888 na zadní kola tříkolky svého syna hadice naplněné vzduchem, jistě netušil, že i v roce 2005 budou nejmodernější vozy vybaveny obutím vyrobeným na prakticky stejném principu.

Fotogalerie

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků