Michelin Tweel: pneumatiky, které nepotřebují vzduch

Michelin představil zcela revoluční produkt, který má v budoucnu nahradit konvenční pneumatiky. Jmenuje se Tweel a v jednom celku spojuje funkce kola i pneumatiky automobilu. Přitom zcela postrádá jednu z klíčových součástí tradičních pneu – vzduch.
Michelin Tweel: pneumatiky, které nepotřebují vzduch

S radostí do zatáček

Tweel (spojení anglických slov tire – pneumatika a wheel – kolo) na první pohled vypadá jako hliníkový disk s pneumatikou o extrémně nízkém profilu. Hned ten druhý prozradí, že paprsky kola jsou pružné a pryžový běhoun je přímo jejich součástí. Celá konstrukce přináší bez potřeby huštění vzduchem srovnatelné parametry se současnými pneumatikami v oblasti nosnosti a komfortu a přitom nabízí o pět procent nižší valivý odpor a až pětinásobnou příčnou tuhost. Právě to má být jedním z největších přínosů Tweelu - podélně deformovatelné paprsky nesnižují komfort a jejich odolnost proti příčné deformaci dodává vozu výrazně lepší jízdní vlastnosti a odezvy řízení.

Nebojte se defektu

Výrobce Tweel již dříve použil v armádních a průmyslových vozidlech. V Detroitu ale prezentoval jeho první realné využití mezi osobními automobily, když představil video ukazující slibné výkony Tweelu obutém na běžném Audi A4. Reakce odborné veřejnosti jsou zatím velmi příznivé a velká očekávání vkládá do svého nového produktu i samotný Michelin. Před padesáti lety přišel s tehdy revoluční radiální pneumatikou a nyní se chystá k dalšímu kroku, který má na dlouho změnit automobilový svět. Tweel má přinést pokrok, kterého již konvenční radiálky nejsou shopny, a dát jednou pro vždy zapomenout problémům s defekty a opravami pneumatik a přemýšlení nad tím, zda dát při huštění přednost trakci nebo komfortu.

Až čas ukáže, zda jde opravdu o milník ve vývojí automobilového obutí nebo pouze o nafouknutou bublinu. Na každý pád je nejvyšší čas na zásadní koncepční změnu. Když John Boyd Dunlop namontoval roku 1888 na zadní kola tříkolky svého syna hadice naplněné vzduchem, jistě netušil, že i v roce 2005 budou nejmodernější vozy vybaveny obutím vyrobeným na prakticky stejném principu.

Fotogalerie

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

TEST Subaru XV 1,6i Lineartronic: Kompromis, ale ten nejlepší!

Subaru XV 1,6i Lineartronic

Subaru XV se na přelomu roku dostalo na trh v druhé generaci. Od té minulé se vizuálně moc neliší, ale japonští technici vůz vyladili téměř k dokonalosti.

včera | Radek Pecák | 54 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků