Michelin to už s FIA nebaví a definitivně končí ve Formuli 1

Francouzský výrobce pneumatik Michelin oznámil, že po sezóně 2006 odejde z Formule 1. Jako jeden z hlavních důvodů uvedl, že se snaha mezinárodní federace zavést ve Formuli 1 pouze jednoho dodavatele pneumatik pro všechny týmy neslučuje s filozofii této společnosti. Dle vyjádření vedení společnosti je možnost výběru nutná k tomu, aby byl přinášen pokrok, což v prostředí s monopolním dodavatelem není možné. Dle zástupců FIA přinese jeden dodavatel finanční úsporu pro týmy a také se tím zajistí lepší kvalita a bezpečnost a zamezí se podobným excesům, jaké byly při GP v USA.

Samotný odchod je poměrně překvapivý, protože právě Michelin měl velkou šanci stát se jediným dodavatelem. Druhý z dodavalelů pneumatik do Formule 1, společnost Bridgestone, vzala oznámení na vědomí a lituje tohoto rozhodnutí. Dění okolo Formule 1 ovšem nehodlá opustit.

Jak může FIA mluvit o větší bezpečnosti s monopolním dodavatelem, když na druhé straně znemožní během závodu vyměnovat pneumatiky? Možná by měla FIA přehodnotit celkově svůj postoj vůči Formuli 1 a nesnažit se z ní udělat unifikovanou a nudnou zábavu. Neustálé a doslova nesmyslné zákazy a příkazy degradují tento vrchol motoristického sportu. Jeden motor na dva závody, nemožnost měnit pneumatiky, zavedení jednoho dodavatele pneu atd. jednoduše snižují možnosti jednotlivých týmů. Je jen otázkou, kdy se FIA rozhodne zavést také jednoho dodavatele na motory. Pouze maximální svoboda, která je pouze mírně omezena v širokých mantinelech, by mohla z Formule 1 udělat opět onu zábavu a přehlídku vrcholné techniky. Na druhou stranu je jasné, že takový podnik by nebyl pro chudé stáje, které přežívají pouze proto, že jim FIA přizpůsobí pravidla. Možná by také stálo za to, položit otázku, zda divák, pro kterého je celé toto divadlo určeno, chce vidět nudné představení dvaceti stejných stájí nebo pořádnou akci v podání menšího počtu špičkových a stále se předhánějících týmů...

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

dnes | Milan Lažanský | 6 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků