Michelin Challenge Bibendum 2003: pohled na lidskou mobilitu budoucnosti

Ukázat, kam směřuje vývoj technologií a paliv vozidel šetrných k životnímu prostředí, to je cílem celosvětově ojedinělé soutěže Michelin Challenge Bibendum, jejíž 5. ročník se letos konal na konci září ve slunné Kalifornii.
Michelin Challenge Bibendum 2003: pohled na lidskou mobilitu budoucnosti

Čistota emisí, hlučnost, jízdní vlastnosti, bezpečnost a spotřeba paliva – to jsou  hlavní disciplíny, ve kterých se už několik let utkávají ryze experimentální i sériově vyráběné automobily. Své koně do soutěže, pojmenované podle maskota společnosti Michelin, přihlašují přední automobiloví výrobci, univerzitní týmy i nezávislé společnosti a organizace.

Stejně jako v loňských ročnících i letos spolu soupeřily různé energetické zdroje. Zatímco v roce 2002 dominovaly pohony na stlačený zemní plyn (CNG), zkapalněný zemní plyn (LNG) a na elektrickou energii, nyní převládaly vozy s vodíkovým pohonem (palivové články nebo přímé spalování), vznětové motory a hybridní technologie. Závodu se letos poprvé zúčastnily i nákladní vozy a autobusy.

Ceny pro vítěze v jednotlivých kategoriích si rozdělily všechny typy pohonu a dobrou zprávou je, že velká část vítězů (zejména v testu hlučnosti) jsou nejnovější sériové nebo částečně upravené sériové vozy. Zajímavé byly výsledky testu bezpečnosti: 35 % soutěžících vozů vykázalo výborné výsledky a dalších 60 % vozů výsledky dobré. To dokazuje, že ochrana životního prostředí se v žádném případě nevylučuje s bezpečností. 

Dosavadní ročníky soutěže Michelin Challenge Bibendum potvrzují slibnou budoucnost alternativních zdrojů a prokazují, že některé technologické inovace jsou opravdu životaschopné. A to je samozřejmě základní předpoklad masového zavádění technologií ohleduplných k životnímu prostředí. Je obecně známo, že automobilisté začnou užívat ekologicky šetrná vozidla pouze pokud budou nabízet srovnatelný komfort, výkon, jízdní vlastnosti a atraktivní vzhled jako současné vozy, to vše za srovnatelnou cenu. Soutěž Michelin Challenge Bibendum dokázala, že takové požadavky lze splnit.

Energetické zdroje, zastoupené na Challenge Bibendum 2003:

Zemní plyn: Zemní plyn, který se používá k vytápění a ohřívání, může dobře posloužit i k pohonu automobilu jako efektivní a čisté palivo s nízkou úrovní emisí a CO2.

LPG (Liquid Petroleum Gas): Ropný plyn je vedlejším produktem ropného průmyslu, protože vzniká při rafinaci surové ropy. Je zajímavým kompromisem mezi zemním plynem a benzinem.

Benzin: Jako nejpopulárnější palivo dvacátého století se nejvíce zasloužil o rozvoj individuální dopravy. Díky velkém množství technologických vylepšení (hybridní pohony, přímé vstřikování) bude hlavním palivem i v následujících desetiletích 21. století.

Nafta: Vznětová technologie i přes svůj pokročilý věk zaznamenala v posledních letech neuvěřitelný pokrok. Nové technologie přímého vstřikování a částicové filtry učinily z nafty vážného konkurenta všem ostatním energetickým zdrojům.

Biopalivo: Nejrůznější paliva vznikající ze zpracovávání biomasy. Pracují na stejném principu jako fosilní paliva, ale s tím rozdílem, že vykazují lepší výsledky v emisích CO2, protože oxid uhličitý vznikající ze spalování biopaliv je z části opět pohlcen rostlinami, které slouží k výrobě paliva. 

Vodík: Nejlehčí plyn, který sloučením s kyslíkem (oxidací nebo spalováním) produkuje vodu. To z něj dělá velmi zajímavý energetický zdroj, který neprodukuje žádné lokální znečištění. Vodík může v palivových článcích sloužit k výrobě elektřiny, nebo může být použit přímo ve spalovacích motorech !

Elektřina: Vysoká efektivita a nulové lokální znečištění zaručuje elektromotorům budoucnost. Elektřina pro pohon automobilů může být dodávána z akumulátorů, z palivových článků nebo z fotoelektrických článků (solární panely).

Michelin se již tradičně angažuje ve výzkumu ekologických technologií, bezpečnosti dopravy a lidské mobility obecně. Je také stálým partnerem vývojových týmů, které se snaží vyvinout vozy s co nejmenším vlivem na životní prostředí. Stačí vzpomenout hospodárnou řadu pneumatik Michelin Energy, Pax System nebo pravidelný sponzoring soutěže Shell Eco Marathon, spočívající v ujetí co možná nejdelší vzdálenosti na pouhý jeden litr benzinu.

Další informace na www.challengebibendum.com

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků