Městská policie se stává novým zdrojem financí pro města

Městská policie se stává novým zdrojem financí pro města

Nové pravomoce městské policie, které jim přinesla novela silničního zákona, jsou doslova spásou pro rozpočty měst a obcí.

Za prvních šest dnů platnosti, vybrali v Praze za přestupky městští strážnici téměř 440 tis. korun a rozdali na 679 trestných bodů. Za šest dnů přitom řešili na 1 451 přestupků. Pokud by strážnici pokračovali v podobném tempu, vyberou za rok téměř 27 milionu korun. Průměrná hodnota jedné pokuty tak dosáhla 303 korun, což je výrazně větší průměr, než v období před platnosti tohoto zákona.

Zásadní v tomto ohledu je, že zatímco výběr pokut ze strany státní policie putuje bez ohledu na místo výběru do jedné velké státní kasy, peníze z pokut městských policí jdou do rozpočtů jejich zřizovatelů, tedy měst a obcí. Zatímco státní policie tak nemá žádný zvláštní zájem vybrat o pokutu více nebo méně, neb vybrané peníze nijak přímo neovlivňují její fungování, u městské policie je tomu právě naopak - město do ní bude "sypat" tím více peněz, čím více mu bude schopna přinést zpět, a to rozhodně není dobrý stav.

Výše zmiňovaná suma není pro rozpočet Prahy nijak závratná, u menších měst může jít o relativně významnějśí položky. Zefektivnit fungování MP je nyní pro města velmi snadné - vybrat více peněz od řidičů. Situace může snadno dojít tak daleko, že důsledný "hon" několika málo strážníků na jakoukoli chybu řidiče udělá z MP pro obec či město výdělečný podnik a na sledování např. překračování rychlosti se přestává pohlížet prismatem zajištění bezpečnosti provozu, ale prostě tím, že si na sebe radar vydělá. Ostatně tento fakt potvrzují i vyjádření šéfů některých městských policií, kteří si nové pravomoce a novou možnost přivýdělku jen pochvalují.

Tímto směrem měly mnohé městské policie namířeny už dávno, nyní se jim ale dostala do rukou ta pravá "zbraň". Za všechny případy citujme Martina Janíčka, ředitele městké policie v Blansku, který po investici 480 tisíc Kč do měřiče rychlosti uvedl: "„Ačkoliv není asi správné uvažovat tímto směrem, předpoládáme, že Lidar (laserový měřič rychlosti, pozn. red.) si na sebe časem vydělá.“ Alespoň že pan ředitel ví, že tímto směrem není správné uvažovat. Asi...

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

24.  5.  2018 | Miro Mihálik | 16 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků