Městská policie se stává novým zdrojem financí pro města

Městská policie se stává novým zdrojem financí pro města

Nové pravomoce městské policie, které jim přinesla novela silničního zákona, jsou doslova spásou pro rozpočty měst a obcí.

Za prvních šest dnů platnosti, vybrali v Praze za přestupky městští strážnici téměř 440 tis. korun a rozdali na 679 trestných bodů. Za šest dnů přitom řešili na 1 451 přestupků. Pokud by strážnici pokračovali v podobném tempu, vyberou za rok téměř 27 milionu korun. Průměrná hodnota jedné pokuty tak dosáhla 303 korun, což je výrazně větší průměr, než v období před platnosti tohoto zákona.

Zásadní v tomto ohledu je, že zatímco výběr pokut ze strany státní policie putuje bez ohledu na místo výběru do jedné velké státní kasy, peníze z pokut městských policí jdou do rozpočtů jejich zřizovatelů, tedy měst a obcí. Zatímco státní policie tak nemá žádný zvláštní zájem vybrat o pokutu více nebo méně, neb vybrané peníze nijak přímo neovlivňují její fungování, u městské policie je tomu právě naopak - město do ní bude "sypat" tím více peněz, čím více mu bude schopna přinést zpět, a to rozhodně není dobrý stav.

Výše zmiňovaná suma není pro rozpočet Prahy nijak závratná, u menších měst může jít o relativně významnějśí položky. Zefektivnit fungování MP je nyní pro města velmi snadné - vybrat více peněz od řidičů. Situace může snadno dojít tak daleko, že důsledný "hon" několika málo strážníků na jakoukoli chybu řidiče udělá z MP pro obec či město výdělečný podnik a na sledování např. překračování rychlosti se přestává pohlížet prismatem zajištění bezpečnosti provozu, ale prostě tím, že si na sebe radar vydělá. Ostatně tento fakt potvrzují i vyjádření šéfů některých městských policií, kteří si nové pravomoce a novou možnost přivýdělku jen pochvalují.

Tímto směrem měly mnohé městské policie namířeny už dávno, nyní se jim ale dostala do rukou ta pravá "zbraň". Za všechny případy citujme Martina Janíčka, ředitele městké policie v Blansku, který po investici 480 tisíc Kč do měřiče rychlosti uvedl: "„Ačkoliv není asi správné uvažovat tímto směrem, předpoládáme, že Lidar (laserový měřič rychlosti, pozn. red.) si na sebe časem vydělá.“ Alespoň že pan ředitel ví, že tímto směrem není správné uvažovat. Asi...

Minitest Fiat Tipo kombi 1.6 Multijet DDCT: Přepísknutý budget

Fiat Tipo kombi 1.6 Multijet DDCT (minitest)

Pokud potřebujete levný kombík, důvod vynechat z výběru Tipo vážně nemáte. Fiat ho prodává za slušné peníze. Co když ale chcete diesel, automat a lepší výbavu? Bude Ital pořád ještě takové terno?

včera | Miro Mihálik | 28 příspěvků
TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

BMW M5

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.

18.  10.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 28 příspěvků