Městská policie již nebude moci měřit rychlost, schválila sněmovna

Městská policie již nebude moci měřit rychlost, schválila sněmovna

Poslaneckou sněmovnou včera prošel nový zákon o policii a související normy, které, pakliže je ve schválené podobě přijme i senát a podepíše prezident, přinesou poměrně zásadní změny ve fungování policie. Některé z nich se dotknou i řidičů, a tak se na ně pojďme v krátkosti podívat.

Měření rychlosti zpátky do rukou státní policie

Ačkoli vládní návrh novel přinášel několik absurdních úprav, jakými jsou např. povolení měření rychlosti soukromými subjekty nebo pokutování řidičů za přivolání policie k nehodě se škodou nižší než 100 tisíc Kč, výsledná podoba je pro rozumné jedince až nečekaně dobrou zprávou. Sněmovna se totiž nakonec hlasy poslanců napříč politickými stranami shodla mj. na tom, že měření rychlosti soukromým subjektům nedovolí a dokonce tuto pravomoc odebere i obcím, potažmo městským policiím.

Poslanci tak projevili až neuvěřitelnou míru inteligence, když „potrestali” obce za způsob, jakým k využívání této pravomoci přistoupily. Snad v žádné obci po celé zemi jsem neviděl jediný stacionární radar či jediné meření městskými strážníky, které by jakkoli napomáhalo bezpečnosti provozu a nebylo jen prachsprostým rýžováním peněz do městských kas. K něčemu takovému daná pravomoc sloužit nemá a nesmí a je příjemným překvapením, že takovému jednání poslanci chtějí učinit přítrž.

Neudělení podobné pravomoci i soukromým firmám, které navrhoval ministr Langr a které by jen dále zintenzivnilo současné zneužívání měření obcemi, je pak logickým vyústěním výše zmíněného, pro nás, rozumné řidiče, opět jistě pozitivním.

Policie jen k nehodám nad 100 tisíc Kč, bez pokut

Třetí nával inteligence postihl poslance při hlasování o zvýšení hranice škody pro volání policie k dopravním nehodám. Současný limit 50 000 Kč již beztak dodržoval málokdo a posun hranice ke 100 000 Kč lze označit za rozumný návrh. Potíž byla ovšem v tom, že vládní verze návrhu měla postihovat ty, kteří policii zavolají ke škodě nižší. Netuším, jak mohla podobná hloupost někoho napadnout, málokterý řidič je soudním znalcem či likvidátorem pojišťovny, aby škodu mohl přesně odhadnout, navíc jsem přesvědčen, že každý občan platící daně má v případě, že si není jist svým úsudkem, právo policii zavolat, i když je škoda nižší. Návrh, který prošel sněmovnou, pak vypadá přesně takto - hranice se zvýšila, ale pokud zavoláte policii ke škodě nižší, nemůže vás odmítnout, natož pak pokutovat.

Další důležité změny se již řidičů prakticky nedotýkají (pokud se tedy nestane novou módou používat proti „pirátům silnic” elektrické paralyzéry, které u nás mají být povolené, i když jejich použití označila i OSN za „formu mučení”) a nad schválenými změnami se snad můžeme i radovat. Vrácení jistého řádu alespoň do měření rychlosti a ponechání této pravomoci pouze v rukou těch, kteří z ní nemají finanční prospěch a kteří k získaní práce u policie museli projít náročnějším školením než základní školou, je dozajista dobrou zprávou.

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 10 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků