Mercedes–Benz S: nejprodávanější vůz ve své třídě

Mercedes Benz S klasse je od svého představení v roce 1998 nejprodávanějším vozem ve své kategorii. Ani BMW řady 7 nebo Audi A8 nejsou vážnou konkurencí na evropském trhu. Po faceliftu v loňském roce je S klasse ještě luxusnější, bezpečnější a nabízí více verzí.
Mercedes–Benz S: nejprodávanější vůz ve své třídě

Autorem článku je náš čtenář Stanislav Plicka.

Typický zákazník

Dávno pryč jsou časy usedlých top managerů. MB S600 s dvanáctiválcem o výkonu 500 koní, který zrychluje z 0 na 100 km/h za 4,8 sekundy si pragmatický ekonom jistě nekoupí. Jistě jej ale osloví S320 CDI s průměrnou spotřebou pod 8 litrů nafty. Rovněž pro S klasse dříve zapovězené výlety mimo asfaltové cesty a zimní období již nejsou díky 4maticu žádný problém. Absence pohonu všech čtyř kol byla pro S třídu velkým mínusem. Dnes si svou verzi sestaví každý.

Jdeme nakupovat      

Zkuste se vžít do role zákazníka, který nechce vybírat ze tří, čtyř možností, požaduje tradici, bezpečnost a spolehlivost. Není nic co by S třída nenabízela. Na výběr je ze dvou vznětových a pěti zážehových motorů s výkonem od 204 do 500 koní. Dvě délky a možnost pohonu všech čtyř kol u tří benzinových verzí, nesoucí tradiční označení 4matic. 

První otázka asi zní: kam a jak často budu jezdit. Jestliže pracujete dál než 30 minut od domova a vůz budete používat celoročně, zřejmě zvolíte 4matic. Pohon všech kol se opravdu povedl a vůz získal na jistotě zejména při rychlém průjezdu zatáčkou. Stabilizační systém rozhodně již nemá tolik práce. Nejprodávanější motorová varianta je loni upravený benzínový šestiválec s označením S350 o výkonu 245 koní. Cena lehce přesahuje dva miliony a vzhledem k sériové výbavě se zdá dostačující. Pro německého lékaře jistě, ale český podnikatel, ten chce víc. Není to ironie, ale několik desítek vozů v maximální výbavě se prodá i v Čechách. 

Takže proč ne rovnou S500 4matic. Cena nepřesahuje tři miliony a připusťme že majitel bude řídit sám. Toto je důležité, protože jinak je téměř nutné zvolit prodlouženou verzi.  U „krátké“ verze zase tolik místa pro nohy není. Jestliže zvolení motoru, délky a výběru mezi pohonem zadních nebo všech kol je relativně jednoduché, s příplatkovou výbavou je to rozhodně složitější. 

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Exteriér

Vybrat si z několika druhů litých kol není zase tak těžké. Od sériových 16“ po 245/45 R18 od AMG za 95 403 Kč. S metalízou je to horší. Pro tento model 12 sériových laků doplňují Variocolor - mystic  za 75 tisíc Kč a Designo – chromaflair za 176 tisíc Kč. Nebudeme na sebe moc upozorňovat, takže oželíme AMG optickou sadu spoilerů za 177 tisíc Kč. Elektrické zavírání víka zavazadlového prostoru za 19 tisíc Kč ale mít musíte. Na tak nádherném laku otisky prstů nejsou to pravé. Takže bereme i servo zavírání dveří za 23 tisíc Kč a Key Lees Go za 43 tisíc Kč. Na rozdíl od ostatních čipových karet stačí tuhle mít v kapse.  Startuje se stiskem tlačítka na řadící páce.

Interiér

Sériové kožené čalounění nahradíme lepším. Kůže Nappa nebo Nappa Exlusiv? Nebo Designo? Designo je prvek luxusní individualizace vozu, takže k laku Designo – chromaflair dáme i Designo – kůži couture. Za 338 tisíc Kč získáme rozšíření kůže na palubní desku, sluneční clony, boky sedadel a středy dveří v kůži Nubuk, sedadla a kapsy ve dveřích v kůži Nappa, velurové koberce s koženým lemováním a dřevěné doplňky v rozsahu S600. Kupujete S třídu, tak laskavě přestaňte spekulovat o ceně...

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Zaškrtnout políčko v objednávkovém formuláři je jednoduché, ale Designo–couture nedostanete jen tak. Pouze s paměťovým blokem. Ten je u S500 v sérii. Komfortní sedadla vpředu včetně vyhřívání a odvětrání jsou za 34 tisíc Kč. Skleněné el. výklopné okno je za 46 657 Kč. El. rolo na zadním okně je za 15 tisíc Kč a komfortní sedadla vzadu včetně vyhřívání a odvětrání za 42 tisíc Kč ve spojení s el. nastavitelnou lavicí (to je výraz) včetně bederních opěrek a sklopných opěrek hlavy za 39 373 Kč. Jestliže si budete řídit sami, je takto vybavená zadní část vozu diskutabilní. Proto nevyužijeme možnost instalace klima pro zadní část vozu v ceně 44 tisíc Kč, ani ovládání posunu sedadla spolujezdce i zezadu za šest tisíc Kč.

Vraťme se zpět k řidiči. Jelikož „náš“ vůz má přes 300 koní, jistě ho občas protáhneme. A to se pak hodí aktivní ortopedické sedadlo řidiče a spolujezdce, které poskytuje lepší oporu v zatáčkách přifukováním na stranách. Každé za 29 tisíc Kč. Že je vám z těch cifer již horko? Pak potřebujete 8,5 litrový chladící box ve středu zadních sedadel za 29 tisíc Kč. Máme čtyřkolku, takže spodní kryt motoru za čtyři tisíce Kč a kontrola tlaku v pneumatikách za 22 tisíc Kč se jistě také hodí.

Mobilní telefon integrovaný do loketní opěrky za 33 tisíc Kč se ovládá tlačítky na volantu nebo jako v našem případě hlasem za 16 tisíc Kč a zobrazuje se na sériové, 6,5 palcové obrazovce Comandu. Ten za 64 tisíc Kč doplníme navigací a 39 tisíc Kč za TV tuner se v konečném účtu ztratí. Aktivní tempomat s hlídáním odstupu od vpředu jedoucích vozů za 87 tisíc Kč mít prostě musíte. Stejně jako parkovací systém za 27 tisíc Kč. Vypadá to že jsme u konce. Druhou TV dozadu nebo druhé tel. sluchátko opravdu nepotřebujeme. Sériové výstupy pro připojení audio přehrávačů v přihrádce u spolujezdce bohatě stačí. Snad ještě CD měnič a sound system, dohromady za 53 tisíc Kč.

A je to

Při pohledu na tento seznam přemýšlím co je v sérii? Vlastě všechno, jenže právě doplňky z vašeho vozu udělají Mercedes–Benz. Každá cesta pro vás bude potěšením. Při pohledu na konečný součet, cca 4 250 000 Kč, se sice slabším povahám podlomí kolena, ale taková je realita. Máte pět metrů prakticky toho nejlepšího, co se dá vlastně vyrobit. Jestliže ve srovnávacích testech čtete, proč je lepší jiný vůz, prodejní statistiky stejně jako věrnost značce dokazují něco jiného. Pečlivě si prohlédněte všechny fotografie interiéru a možná už máte na co šetřit.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Na začátku jsem se záměrně zmínil o německém lékaři.  Mezi doplňky patří i tažné zařízení, střešní nosič rakví, kol nebo lyží a právě takové využití je v bohatší Evropě běžné. U nás se to hned tak nevidí, ale slušně vybavené S350 s výkonem téměř 250 koní lze při 30 % akontaci se zůstatkovou hodnotou pořídit za méně než 1 300 euro měsíčně včetně pojištění. Třeba jednou i u nás budeme S třídu používat i k aktivnímu trávení volného času a tím nemyslím ojetou za 300 tisíc Kč.

Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků