Mercedes třídy R: brzký facelift oficiálně

Mercedes-Benz R se u zákazníků nesetkal s nadšením. Němci to s eRkem přesto zkusí podruhé, trochu jinak a s nižšími cenami.

Již minulý týden jsme vás informovali o tom, že Mercedes-Benz třídy R čekají poměrně velké změny. Důvodem jsou zejména slabé prodeje za mořem, kde mělo eRko sklízet vavříny. Nestalo se a američtí zákazníci zůstávají věrni klasickým SUV, nečitelný model Mercedesu (Němci mu říkají SUV Tourer, co to vlastně je?) jim k srdci nepřirostl.

Lidé z automobilky ale nesložili ruce do klína a nabídku třídy R se jali zatrktivnit. I přesto, že změny byly neodvratné, jsme nečekali, že se inovované eRko představí již tento týden. Ale stalo se a zásadní novinky, které budou zákazníkům nabídnuty až na sklonku letošního roku, si můžeme ve stručnosti představit již nyní.

Ačkoli balíčku změn říkáme ze zvyku facelift, přesnější by bylo označení „resuscitace” či méně drasticky řečeno „úsporná opatření”. Mercedes R je pro zákazníky drahý a nezajímavý, neprodává se a tím je drahý i pro automobilku. Přesto Mercedes lehce pozměnil i vzhled vozu, nemůžeme se však zbavit pocitu, že to udělal jen proto, aby všechny změny vypadaly jako běžný facelift, nebo změny pro další modelový rok. Podstatou úprav je ale něco úplně jiného než lehké zatraktivnění vzhledu či nabídky příplatkové výbavy, všechny změny začínají novou éru modelu R (tedy éRu), která leccos naznačí o jeho další životaschopnosti.

Přesto začněme u vzhledu. Pokud si pečlivě prohlédnete přiložené fotografie verze pro modelový rok 2008, objevíte několik menších změn na přídi i zádi vozu. Předek má nový nárazník s jiným rozloženým nasávacích otvorů více připomínajících provedení pro verze AMG a jinými mlhovými světly. Změny na zádi jsou ještě decentnější a opět se dotkly pouze provedení nárazníku. V nabídce nadále zůstanou verze s krátkým a dlouhým rozvorem, nejzásadnější změnou v interiéru je možnost pořízení šestimístné verze s šesticí samostatných sedadel, která doplní současné pěti- a sedmimístné provedení. U těch budou pro změnu nově k dispozici ještě širší možnosti manipulace se sedadly. Dá se očekávat, že nabídku příplatkové výbavy doplní nové prvky pro komfort či zábavu, ale ze strany Mercedesu o tom zatím nepadlo ani slovo.

Mnohem podstatnější změny se odehrály na poli techniky. Tou klíčovou je nabídka verzí s pohonem zadních kol, doposud byl Mercedes R (jako správné SUV-cosi) nabízen výlučně s pohonem všech kol 4Matic. S tím souvisí i nabídka motorů, která se nově rozroste o klasický vidlicový šestiválec o objemu 3 litry, s komerčním označením R 280. Základní motor bude totiž k dispozici právě pouze s pohonem zadních, čistou zadokolku si budete moci pořídit i v kombinaci s motory 350, 280 CDI a 350 CDI, ke kterým bude volitelně k dispozici i pohon všech kol. Pouze se čtyřkolkou bude k dostání vrcholný model R 500. Nezdá se vám označení vrcholný jako správné? Dobrý postřeh, z nabídky totiž podle všeho zmizí snad až nesmyslně silný model R63 AMG, alespoň tisková informace automobilky o něm pro další modelový rok neříká ani písmenko. Kompletní nabídku motorů a související technické parametry naleznete v následující tabulce.

VerzeUspořádání motoruObjem motoruVýkon (kW/k
při ot.)
Točivý moment
(Nm při ot.)
PřevodovkaZrychlení 0-100 km/h s

Max. rychlost km/h

Spotřeba l/100 km
M/MM/K

R 280 CDIV62987140/190
4000
440
1400
7G-TRONIC9.7
(9.8)
2108.9-9.2
(9.0-9.3)
R 280 CDI *
4MATIC
V62987140/190
4000
440
1400
7G-TRONIC9.92109.3-9.5
R 320 CDI
4MATIC
V62987165/224
3800
510
1600
7G-TRONIC8.7
(8.8)
2229.3-9.5
(9.3-9.5)
R 280V62996

170/2316000

300
4800
7G-TRONIC9.6
(9.7)
22210.9-11.1
(10.9-11.1)
R 350V63498200/272
6000
350
2400
7G-TRONIC8.1
(8.2)
23411.1-11.3
(11.1-11.3)

R 350
4MATIC

V63498 200/272
6000
350
2400
7G-TRONIC8.1
(8.2)
23411.4-11.6
(11.5-11.7)
R 500
4MATIC
V85461285/388
6000
530
2800
7G-TRONIC6.1
(6.3)
250 (el.om.)12.9-13.1
(12.9-13.1)

* k dipozici pouze s krátkým rozvorem, údaje v závorkách pro dlouhý rozvor

Další velmi podstatnou změnu odhalí pohled do ceníku. Změny je ale třeba vnímat ze dvou pohledů, amerického a evropského. Již jsme hovořili o tom, že eRko mířilo hlavně za oceán, kde se ale prodává velmi špatně. Mercedes tak zvolil velmi agresivní cenovou politiku, když ceny eRka již k dnešnímu dni snížil meziročně o neskutečných 38 procent a ještě neřekl poslední slovo. V Evropě se eRko moc neprodává, ale ani prodávat nemělo, a tak tu Němci situaci až tolik nehrotí. Přesto došlo k jistým poklesům, např. ceny nejnižších verzí klesly o více jak 6 000 € (tedy cca 10-15 procent) a třída R je k dispozici od 46 707,50 € vč. DPH. Kompletní ceník pro další modelový rok nabízí následující tabulka.

VerzeKrátký rozvor**Dlouhý rozvor**
R 280 CDIEUR 47,421.50EUR 49,206.50
R 280 CDI 4MATICEUR 50,039.50---
R 320 CDI 4MATICEUR 53,252.50EUR 55,037.50
R 280EUR 46,707.50EUR 48,492.50
R 350EUR 49,920.50EUR 51,705.50
R 350 4MATICEUR 52,538.50EUR 54,323.50
R 500 4MATICEUR 69,079.50EUR 70,864.50

** pětimístná verze, ceny vč. 19 % DPH.

Zda představené změny na poli techniky a cenové politky přinesou eRku lepší prodeje, lze zatím jen těžko odhadnout. Chybějící písmenka do tajenky musejí doplnit američtí zákazníky, jejichž náklonnost bude pro budoucnost třídy R rozhodující. V Evropě si tento model zřejmě jen v klidu prožije zbytek svého obyčejného života...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Mercedes-Benz R 2008
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 29 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků