Mercedes-Benz R se u zákazníků nesetkal s nadšením. Němci to s eRkem přesto zkusí podruhé, trochu jinak a s nižšími cenami.
Již minulý týden jsme vás informovali o tom, že Mercedes-Benz třídy R čekají poměrně velké změny. Důvodem jsou zejména slabé prodeje za mořem, kde mělo eRko sklízet vavříny. Nestalo se a američtí zákazníci zůstávají věrni klasickým SUV, nečitelný model Mercedesu (Němci mu říkají SUV Tourer, co to vlastně je?) jim k srdci nepřirostl.
Lidé z automobilky ale nesložili ruce do klína a nabídku třídy R se jali zatrktivnit. I přesto, že změny byly neodvratné, jsme nečekali, že se inovované eRko představí již tento týden. Ale stalo se a zásadní novinky, které budou zákazníkům nabídnuty až na sklonku letošního roku, si můžeme ve stručnosti představit již nyní.
Ačkoli balíčku změn říkáme ze zvyku facelift, přesnější by bylo označení „resuscitace” či méně drasticky řečeno „úsporná opatření”. Mercedes R je pro zákazníky drahý a nezajímavý, neprodává se a tím je drahý i pro automobilku. Přesto Mercedes lehce pozměnil i vzhled vozu, nemůžeme se však zbavit pocitu, že to udělal jen proto, aby všechny změny vypadaly jako běžný facelift, nebo změny pro další modelový rok. Podstatou úprav je ale něco úplně jiného než lehké zatraktivnění vzhledu či nabídky příplatkové výbavy, všechny změny začínají novou éru modelu R (tedy éRu), která leccos naznačí o jeho další životaschopnosti.
Přesto začněme u vzhledu. Pokud si pečlivě prohlédnete přiložené fotografie verze pro modelový rok 2008, objevíte několik menších změn na přídi i zádi vozu. Předek má nový nárazník s jiným rozloženým nasávacích otvorů více připomínajících provedení pro verze AMG a jinými mlhovými světly. Změny na zádi jsou ještě decentnější a opět se dotkly pouze provedení nárazníku. V nabídce nadále zůstanou verze s krátkým a dlouhým rozvorem, nejzásadnější změnou v interiéru je možnost pořízení šestimístné verze s šesticí samostatných sedadel, která doplní současné pěti- a sedmimístné provedení. U těch budou pro změnu nově k dispozici ještě širší možnosti manipulace se sedadly. Dá se očekávat, že nabídku příplatkové výbavy doplní nové prvky pro komfort či zábavu, ale ze strany Mercedesu o tom zatím nepadlo ani slovo.
Mnohem podstatnější změny se odehrály na poli techniky. Tou klíčovou je nabídka verzí s pohonem zadních kol, doposud byl Mercedes R (jako správné SUV-cosi) nabízen výlučně s pohonem všech kol 4Matic. S tím souvisí i nabídka motorů, která se nově rozroste o klasický vidlicový šestiválec o objemu 3 litry, s komerčním označením R 280. Základní motor bude totiž k dispozici právě pouze s pohonem zadních, čistou zadokolku si budete moci pořídit i v kombinaci s motory 350, 280 CDI a 350 CDI, ke kterým bude volitelně k dispozici i pohon všech kol. Pouze se čtyřkolkou bude k dostání vrcholný model R 500. Nezdá se vám označení vrcholný jako správné? Dobrý postřeh, z nabídky totiž podle všeho zmizí snad až nesmyslně silný model R63 AMG, alespoň tisková informace automobilky o něm pro další modelový rok neříká ani písmenko. Kompletní nabídku motorů a související technické parametry naleznete v následující tabulce.
Verze | Uspořádání motoru | Objem motoru | Výkon (kW/k při ot.) | Točivý moment (Nm při ot.) | Převodovka | Zrychlení 0-100 km/h s | Max. rychlost km/h | Spotřeba l/100 km M/MM/K |
R 280 CDI | V6 | 2987 | 140/190 4000 | 440 1400 | 7G-TRONIC | 9.7 (9.8) | 210 | 8.9-9.2 (9.0-9.3) |
R 280 CDI * 4MATIC | V6 | 2987 | 140/190 4000 | 440 1400 | 7G-TRONIC | 9.9 | 210 | 9.3-9.5 |
R 320 CDI 4MATIC | V6 | 2987 | 165/224 3800 | 510 1600 | 7G-TRONIC | 8.7 (8.8) | 222 | 9.3-9.5 (9.3-9.5) |
R 280 | V6 | 2996 | 170/2316000 | 300 4800 | 7G-TRONIC | 9.6 (9.7) | 222 | 10.9-11.1 (10.9-11.1) |
R 350 | V6 | 3498 | 200/272 6000 | 350 2400 | 7G-TRONIC | 8.1 (8.2) | 234 | 11.1-11.3 (11.1-11.3) |
R 350 4MATIC | V6 | 3498 | 200/272 6000 | 350 2400 | 7G-TRONIC | 8.1 (8.2) | 234 | 11.4-11.6 (11.5-11.7) |
R 500 4MATIC | V8 | 5461 | 285/388 6000 | 530 2800 | 7G-TRONIC | 6.1 (6.3) | 250 (el.om.) | 12.9-13.1 (12.9-13.1) |
* k dipozici pouze s krátkým rozvorem, údaje v závorkách pro dlouhý rozvorDalší velmi podstatnou změnu odhalí pohled do ceníku. Změny je ale třeba vnímat ze dvou pohledů, amerického a evropského. Již jsme hovořili o tom, že eRko mířilo hlavně za oceán, kde se ale prodává velmi špatně. Mercedes tak zvolil velmi agresivní cenovou politiku, když ceny eRka již k dnešnímu dni snížil meziročně o neskutečných 38 procent a ještě neřekl poslední slovo. V Evropě se eRko moc neprodává, ale ani prodávat nemělo, a tak tu Němci situaci až tolik nehrotí. Přesto došlo k jistým poklesům, např. ceny nejnižších verzí klesly o více jak 6 000 € (tedy cca 10-15 procent) a třída R je k dispozici od 46 707,50 € vč. DPH. Kompletní ceník pro další modelový rok nabízí následující tabulka.
Verze | Krátký rozvor** | Dlouhý rozvor** |
R 280 CDI | EUR 47,421.50 | EUR 49,206.50 |
R 280 CDI 4MATIC | EUR 50,039.50 | --- |
R 320 CDI 4MATIC | EUR 53,252.50 | EUR 55,037.50 |
R 280 | EUR 46,707.50 | EUR 48,492.50 |
R 350 | EUR 49,920.50 | EUR 51,705.50 |
R 350 4MATIC | EUR 52,538.50 | EUR 54,323.50 |
R 500 4MATIC | EUR 69,079.50 | EUR 70,864.50 |
** pětimístná verze, ceny vč. 19 % DPH.Zda představené změny na poli techniky a cenové politky přinesou eRku lepší prodeje, lze zatím jen těžko odhadnout. Chybějící písmenka do tajenky musejí doplnit američtí zákazníky, jejichž náklonnost bude pro budoucnost třídy R rozhodující. V Evropě si tento model zřejmě jen v klidu prožije zbytek svého obyčejného života...
Mercedes-Benz R 2008