Mercedes F400 Carving jezdí jako na lyžích

Kdyby pohledy zabíjely, pak by se tento vůz zajisté stal masovým vrahem. Mercedes F400 Carving má však ještě něco více. Techniku supersportovních vozů budoucnosti, vysokou úroveň bezpečnosti a neuvěřitelný „sex-appeal“.
Mercedes F400 Carving jezdí jako na lyžích

Mercedes F400 Carving, posel nových technologií

Mercedes se snaží s Carvingem ukázat směr, kterým by se měl v budoucnu ubírat vývoj nejen sportovních automobilů. Řekl si, že zlepšování jízdních vlastností se již dále nedá zajišťovat stále širšími pneumatikami, a tak technici začali přemýšlet nad něčím úplně novým. Tedy novým u dvoustopých vozidel. Nechali se totiž inspirovat u jednoho z nejstarších dopravních prostředků vůbec – obyčejného kola.

Jízdní vlastnosti získávají novou dimenzi

Přesně jako cyklista se naklání do zatáček spolu se svým kolem, tak Carving naklání vnější kola v rozmezí 0-20 stupňů podle situace a podmínek na vozovce. Tento unikátní systém se jmenuje ATTC – Active Tyre Tilt Control, což znamená v překladu Systém aktivního naklánění pneumatik. ATTC ve spojení s pneumatikami, které byly vyrobeny přesně pro tento systém, zajišťuje až o 30 % lepší jízdní vlastnosti oproti sportovním vozům dneška. Carving tak dokáže lehce překonat hranici 1,28 g příčného zrychlení, zatímco dnešní sportovní vozy dosahují horko těžko 1 g. Tato čísla se významně podepisují i na samotné praxi, kdy je zvýšena aktivní bezpečnost už díky lepším jízdním vlastnostem.

Jak jsme již řekli je nutné pro ATTC použití speciálních pneumatik, které mají nejenom asymetrický vzorek, ale taktéž rozměr. Rozměr, protože na vnější straně mají ráfky průměr 19 palců a pouhých 17 palců na té vnitřní. Vzorek,  neboť má podle náklonu splňovat různé požadavky. Když je pneumatika nakloněna, musí vzdorovat obrovským silám při prudkém zatáčení a když je pneumatika rovně, musí zajišťovat stabilitu ve vysokých rychlostech a zároveň produkovat co nejnižší valivý hluk. Opravdový unikát, dvě různé pneumatiky v jedné.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Zatáčí s takovou lehkostí jako stejnojmenné lyže

Také se sami sebe ptáte, proč někdo pojmenoval tento vůz Carving??? I já si s tím lámal hlavu a jediné, co mě napadlo byly Carvingové lyže. A věřte mi, to je ono. Kdo měl někdy tu možnost se na nich svézt, ví, jak lehce, elegantně a bez zaváhání se na nich dá prudce zatáčet. Obyčejné lyže jsou vedle „carvingů“ jen jako řadové sportovní vozy vedle Mercedesa F400 Carving. Vím, není to zrovna dobré přirovnání, ale na druhou stranu velmi trefné.

Bezpečnost je až na prvním místě

Už jsme se bavili o aktivní bezpečnosti ve formě zlepšených jízdních vlastností, avšak to stále není vše. ATTC dokonce snižuje brzdnou dráhu a to díky „vyklopení“ všech pneumatik na místo, kde poskytují co nejvyšší adhezní schopnost. Testy stuttgartských automobilových inženýrů ukázaly zkrácení brzdné dráhy ze 100 km/h o rovných 5 metrů oproti konvenčnímu systému s neměnným náklonem kol. 5 metrů, kdy desítky centimetrů znamenají život či smrt. 5 metrů, jež mohou změnit něčí život. O to tu jde, a tak se pokračovalo. V Carvingovi by jste totiž marně hledali sloupek řízení, který tam jednoduše není. Řízení probíhá za použití systému Steer-By-Wire (řízení po kabelu). Pohyby volantu jsou snímány senzory, které předávají informace dvěma mikroprocesorům, jež vyhodnocují situaci a následně řídí. Výhody tohoto systému spočívají v nemožnosti zranění řidiče sloupkem řízení při nehodě a vyšší deformační zóně kapoty při srážce s chodcem díky níže uložené pohonné jednotce. Zatím velkou nevýhodou systému je absolutně nekomunikativní řízení, které prý v budoucnu nahradí řízení se zpětnou vazbou. Tato vlastnost je velmi dobře známa z joysticků počítačových her.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

Klasika proložena modernou, tak to má být

Nakonec se designéři snažili z tohoto technického skvostu stvořit umělecké dílo. A povedlo se jim to. Drželi se tradičních pravidel a zásad pro tvorbu sportovních vozů. Přesto se však dostatečně předvedli. Už od začátku jim šlo o koncept speedsteru - otevřeného supersportovního vozu s protáhlým „čumákem“, dvoumístným interiérem a krátkou zádí. Ostře řezané linie střídají oblé tvary a tak to má přesně být. Podběhy s mohutným vybráním designéři efektně zamaskovali křídlovitým převisy, které se zbytkem vozu působí naprosto dravým a nespoutaným dojmem. Až by se jeden bál. Při návrhu vozu se využilo ještě jedné nové technologie a tou je vyspělá forma osvětlení skrze optická vlákna, která přenášejí světlo z xenonových výbojek umístěných pod kapotou do sdružených svítilen. Tato technologie vystupuje z řady hlavně nízkými nároky na prostor a také vysokým světelným výkonem.

To se ještě načekáme

Jak je vidět DaimlerChrysler nasadil s Carvingem vysokou příčku, které se budou ostatní rovnat nelehce. No uvidíme, jak se s tím kdo vypořádá. Škoda jen, že si budeme muset bohužel počkat až do roku 2008, kdy se očekává objevení těchto technologií v sériových vozech. Škoda, převeliká škoda. Už se těším až uvidím jednoho Carvinga u sebe v garáži. Budu se na něj chodit dívat každý den před spaním, po spaní, před snídaní… Vlastně budu s ním stále.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek

bazar

Mercedes C 2,1
Rok výroby: 2008
Stav: 159 796 km
Cena: 180 000 Kč
Mercedes C 2,7
Rok výroby: 2001
Stav: 49 329 km
Cena: 170 000 Kč
Mercedes B 1,5
Rok výroby: 2012
Stav: 44 823 km
Cena: 340 000 Kč
Mercedes Sprinter 2,1
Rok výroby: 2010
Stav: 192 892 km
Cena: 245 000 Kč
Mercedes E 2,2
Rok výroby: 2010
Stav: 47 545 km
Cena: 480 000 Kč
Mercedes Citan 1,5
Rok výroby: 2014
Stav: 120 670 km
Cena: 180 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků
Test Alfy Romeo Stelvio: Italové naučili SUV jezdit! A kde je problém?

Alfa Romeo Stelvio

První sportovně-užitkový vůz od Alfy Romeo má poctivý základ, díky kterému nabízí skvělé jízdní vlastnosti. Jak si ale stojí v dalších disciplínách?

8.  8.  2017 | Milan Lažanský | 13 příspěvků