Mercedes to zjevně myslí s kombinací zážehového a vznětového principu vážně. O jeho záměrech nyní víme více.
Motory s vnitřním spalováním benzínu a nafty mají své přednosti i neduhy. Myšlenka skloubit vysokou kompresi a účinnost spalování dieselu s rozsahem otáček a výkonem zážehového principu podle Ottova patentu z roku 1877 není nijak nová (tím za sebou zároveň máme etymologický rozklad slova DiesOtto z titulku tohoto článku). Vzpomeňme třeba bezsvíčkové motory HCCI, vícepalivové jednotky Omnivore nebo pokusné motory Lotus s proměnným stupněm komprese.
Zřejmě nejdále to ale s výše zmíněnou myšlenkou zatím dotáhl Mercedes, když pod kapotou své studie F700 z roku 2007 představil pohonnou jednotku příznačně nazvanou DiesOtto, vyvinutou ve spolupráci se specializovanou společností Ricardo proslulou především výzkumem spalovacích prostorů. Jde vlastně tak trochu o hybrid, místo obvyklé kombinace spalovacího a elektrického motoru zde ale máme Dieselův i Ottův motor v jednom.
Ta se vyznačuje proměnnou kompresí, dvoustupňovým přeplňováním a přímým vstřikováním. Při nižší kompresi výbušnou směs zapaluje svíčka, při kompresi vyšší se palivo vznítí samotnou kompresí jako u běžného dieselu. Stupeň komprese se mění v závislosti na aktuálním zatížení motoru. Tento systém zajišťuje relativně vysoký točivý moment a tedy i výkon v nižších a středních otáčkách, jenž umožní delší zpřevodování, než jaké si může dovolit konvenční „benzín“, a zároveň nepoměrně vyšší otáčky v porovnání s dieselem. A kombinace těchto vlastností je předpokladem pro znamenitou výkonovou charakteristiku a nízkou spotřebu.
Výše zmíněný koncept Mercedes-Benz F700 je osazen motorem DiesOtto s objemem pouhých 1,8 l schopným spalovat běžně dostupný benzín. Výrobce tvrdí, že stejná jednotka, instalovaná před třemi lety do tehdejšího velkého sedanu S, vykázala průměrnou spotřebu rovných 6 l benzínu na 100 km.
V konceptu F700 prý činí průměrná spotřeba dokonce 5,3 l/100 km při emisích CO2 ve výši 127 g/km, což stroji potenciálně umožňuje splnit připravovanou normu Euro VI. Ze zdvihového objemu 1,8 l se konstruktérům podařilo dostat 238 koní (175 kW), což vozu F700 umožní zrychlit z klidu na 100 km/h za 7,5 s a dosáhnout rychlosti 200 km/h. Na motor navazuje sedmistupňová automatická převodovka 7 G-Tronic s předřazeným elektromotorem přidávajícím v případě potřeby dalších 20 koní (15 kW).
Pokud by se princip DiesOtto v brzké budoucnosti dočkal sériové výroby, a podle posledních zpráv je to více než pravděpodobné, objevil by se zřejmě pod kapotou velkých sedanů Mercedes - Benz řady S. A jestli se vám zdá myšlenka čtyřválce v „esku“ jako šílená, pak připomeňme, že jde o realitu: na tomto místě jsme vás nedávno informovali o tom, že stávající řadu S právě obohatila verze S250 poháněná vznětovým motorem 2,2 CDI...
Mercedes-Benz F700 s motorem „DiesOtto”