Mercedes DiesOtto: hybrid trochu jinak

Mercedes to zjevně myslí s kombinací zážehového a vznětového principu vážně. O jeho záměrech nyní víme více.

Motory s vnitřním spalováním benzínu a nafty mají své přednosti i neduhy. Myšlenka skloubit vysokou kompresi a účinnost spalování dieselu s rozsahem otáček a výkonem zážehového principu podle Ottova patentu z roku 1877 není nijak nová (tím za sebou zároveň máme etymologický rozklad slova DiesOtto z titulku tohoto článku). Vzpomeňme třeba bezsvíčkové motory HCCI, vícepalivové jednotky Omnivore nebo pokusné motory Lotus s proměnným stupněm komprese.

Zřejmě nejdále to ale s výše zmíněnou myšlenkou zatím dotáhl Mercedes, když pod kapotou své studie F700 z roku 2007 představil pohonnou jednotku příznačně nazvanou DiesOtto, vyvinutou ve spolupráci se specializovanou společností Ricardo proslulou především výzkumem spalovacích prostorů. Jde vlastně tak trochu o hybrid, místo obvyklé kombinace spalovacího a elektrického motoru zde ale máme Dieselův i Ottův motor v jednom.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ta se vyznačuje proměnnou kompresí, dvoustupňovým přeplňováním a přímým vstřikováním. Při nižší kompresi výbušnou směs zapaluje svíčka, při kompresi vyšší se palivo vznítí samotnou kompresí jako u běžného dieselu. Stupeň komprese se mění v závislosti na aktuálním zatížení motoru. Tento systém zajišťuje relativně vysoký točivý moment a tedy i výkon v nižších a středních otáčkách, jenž umožní delší zpřevodování, než jaké si může dovolit konvenční „benzín“, a zároveň nepoměrně vyšší otáčky v porovnání s dieselem. A kombinace těchto vlastností je předpokladem pro znamenitou výkonovou charakteristiku a nízkou spotřebu.

Výše zmíněný koncept Mercedes-Benz F700 je osazen motorem DiesOtto s objemem pouhých 1,8 l schopným spalovat běžně dostupný benzín. Výrobce tvrdí, že stejná jednotka, instalovaná před třemi lety do tehdejšího velkého sedanu S, vykázala průměrnou spotřebu rovných 6 l benzínu na 100 km.

V konceptu F700 prý činí průměrná spotřeba dokonce 5,3 l/100 km při emisích CO2 ve výši 127 g/km, což stroji potenciálně umožňuje splnit připravovanou normu Euro VI. Ze zdvihového objemu 1,8 l se konstruktérům podařilo dostat 238 koní (175 kW), což vozu F700 umožní zrychlit z klidu na 100 km/h za 7,5 s a dosáhnout rychlosti 200 km/h. Na motor navazuje sedmistupňová automatická převodovka 7 G-Tronic s předřazeným elektromotorem přidávajícím v případě potřeby dalších 20 koní (15 kW).

Pokud by se princip DiesOtto v brzké budoucnosti dočkal sériové výroby, a podle posledních zpráv je to více než pravděpodobné, objevil by se zřejmě pod kapotou velkých sedanů Mercedes - Benz řady S. A jestli se vám zdá myšlenka čtyřválce v „esku“ jako šílená, pak připomeňme, že jde o realitu: na tomto místě jsme vás nedávno informovali o tom, že stávající řadu S právě obohatila verze S250 poháněná vznětovým motorem 2,2 CDI...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Mercedes-Benz F700 s motorem „DiesOtto”

bazar

Mercedes C 2,7
Rok výroby: 2001
Stav: 49 329 km
Cena: 158 000 Kč
Mercedes B 1,5
Rok výroby: 2012
Stav: 44 856 km
Cena: 310 000 Kč
Mercedes GLK 2,1
Rok výroby: 2010
Stav: 125 544 km
Cena: 350 000 Kč
Mercedes Viano 2,1
Rok výroby: 2006
Stav: 187 647 km
Cena: 290 000 Kč
Mercedes CLS 3,5
Rok výroby: 2005
Stav: 185 012 km
Cena: 250 000 Kč
Mercedes B 1,5
Rok výroby: 2014
Stav: 34 727 km
Cena: 470 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků