Mercedes chtěl rychlostní rekord. Vše ale zhatila druhá světová válka

Rekordy a jejich překonávání. To je neustálé téma nejen v motorismu. Možná by vás ale nenapadlo, že o historický zápis se Mercedes snažil už v 30. letech minulého století. A téměř mu to i vyšlo...

Titul nejrychlejšího vozu na zemi? Po tomhle touží snad všechny výrobci světa. V knize rekordů má poslední zápis Andy Green, který v roce 1997 s vozem ThrustSSC dosáhl rychlost 1 228 kilometrů. Bylo to tak první pozemní automobil, který oficiálně překonal rychlost zvuku.

Věděli jste ale, že se o podobný výkon snažil také Mercedes? A to ještě v třicátých letech minulého století. Projekt s označením Mercedes-Benz T80 se měl soustředit právě na stanovení světového rekordu. 

Oldsmobile Golden Rocket se inspiroval stíhačkou. Vypadal podle toho

Oldsmobile Golden Rocket se inspiroval stíhačkou. Vypadal podle toho

S touhou dosažení rekordního zápisu přišel závodník Hans Stuck. S takhle velkým projektem samozřejmě potřeboval pomoct. Na palubu si tak sebou vzal tehdejšího předsedu představenstva společnosti Daimler-Benz AG Wilhelma Kissela, leteckého generála Ernsta Udeta a inženýra Ferdinanda Porsche. Ne, zrak vás nešálí. Porsche během tohoto období totiž navrhoval automobily pro Mercedes.

Projektu se samozřejmě nevyhýbaly různé komplikace. Nakonec se jej ale úspěšně povedlo dokončit. Výsledkem bylo trojnápravové vozidlo s délkou přesahující 8 metrů. O pohon se staral motor z letadla DB 603 s dvanácti válci, který byl schopen vyrábět výkon 3 500 koní. Maximální rychlost byla stanovena na 650 km/h. 

Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu

Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu

Cílem bylo překonat tehdejší rekord v hodnotě 595,04 km/h. Nakonec se to ale nepovedlo. Příčinou ale nebyla na straně vozidla. Než byl projekt  Mercedes-Benz T80 zcela připraven, vypukla druhá světová válka. Motor byl vyjmut a vozidlo bylo přemístěno do bezpečí. Ani po skončení války se již jeho návrat nekonal. Momentálně si tento vzácný exemplář můžete prohlídnout v muzeu Mercedes-Benz ve Stuttgartu.

Minitest Volvo S90 T8: Je vrcholná motorizace skutečně nejlepší?

Volvo S90 T8 AWD Polestar (minitest)

Tentokrát jsme vyzkoušeli Volvo S90 se vším, co mu je možné nadělit. Jak funguje hybridní provedení?

18.  9.  2018 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Minitest Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC: Hravý asketa

Honda Civic Sedan 1.6 i-DTEC (minitest)

Dieselové motory jsou v kurzu především díky své efektivitě, co když chce ale auto s nízkou spotřebou třeba nadšený řidič a netouží zrovna po starší mnichovské ojetině v naftě?

16.  9.  2018 | Miro Mihálik | 44 příspěvků
TEST Nissan Leaf: Začneme už elektromobily brát vážně?

Nissan Leaf

Nissan je prvním mainstreamovým výrobcem, který nabízí svůj relativně dostupný elektromobil ve druhé generaci. Jedná se o konkurenční výhodu?

11.  9.  2018 | Milan Lažanský | 145 příspěvků