Mercedes-Benz W116 (1973): první S-Class nastupuje

Přesně před čtyřiceti lety slavila oficiální premiéru zcela nová vlajková loď automobilky Mercedes-Benz, jež byla v řadě ohledů přelomovou.

Model W116 představil nový stylistický jazyk s vodorovně situovanými světlomety, který v nabídce Mercedesu pokračoval až do hloubi devadesátých let, resp. zastavení výroby řady 190. Byl to vůbec první sériový automobil, jenž mohl být opatřen soustavou ABS. Tehdy ji u Mercedesu ještě označovali „A-B-S“ (Anti-Blockier-System) a koncern Daimler-Benz ji vyvinul ve spolupráci s firmami Bosch a Teldix.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Oficiální výstavní premiéra modelu Mercedes-Benz W116 na ženevském autosalonu v roce 1973
 

První generace tohoto systému sloužila k testování a v modelu W116 se již nacházela jeho druhá generace. Při vývoji první S-Class (Sonderklasse) byla mimořádná pozornost věnována aktivní i pasivní bezpečnosti. Za zmínku stojí kromě uvedeného ABS také do blatníků protažené a ze stran lépe čitelné blinkry, palivová nádrž přemístěná ze zavazadlového prostoru nad zadní nápravu nebo plochá, měkce polstrovaná palubní deska bez výběžků a s deformovatelnými ovládacími prvky.

Design | Retro | Zajímavosti | Fascinace | Mercedes-Benz | Premiéry

Mercedes-Benz 300 SEL 6.3 po špičkové renovaci Väth

Z hlediska bezpečnosti byla zřejmě nejdůležitější přítomnost speciálně vyvinutých deformačních zón vpředu i vzadu. Struktura skeletu střechy a podlahy včetně prahů a sloupků tvořila mimořádně tuhou ochrannou klec okolo posádky. Tvar předních i zadních světel byl částečně inspirován dvoudveřovou řadou Mercedes-Benz R107, jež se vyráběla v letech 1971 až 1989 (!).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Základní provedení Mercedes-Benz 280S (W116)

Vývoj velkého sedanu Mercedes-Benz W116 byl zahájen již v roce 1966, tedy pouhý rok po náběhu výroby řady Mercedes-Benz W108/9, kterou první S-Class nahradila. Ve svém finálním provedení se světu ukázala již na podzim roku 1972, ovšem na svoji oficiální premiéru si musela počkat až na březnový autosalon v Ženevě následujícího roku.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nový stylistický jazyk započatý v řadě W116 načrtly již vozy Mercedes SL (R107), některé konstrukční prvky pak pocházely z experimentálních vozů série C111

Šlo o luxusní čtyřdveřový sedan s tříprostorovou karoserií a klasickým uspořádáním pohonného ústrojí s motorem vpředu podél a pohonem zadních kol. Všechna kola byla zavěšena nezávisle a pružena vinutými pružinami s nesoustředně uloženými tlumiči vpředu. Zadní náprava byla tvořena vlečenými trojúhelníkovými rameny, dvouokruhová brzdová soustava měla standardně kotouče na všech kolech a posilovač.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Značná pozornost konstruktérů Mercedesu byla při stavbě řady W116 věnována tuhé kabině a deformačním zónám

Přední náprava měla trojúhelníková ramena vespod a jednoduchá nahoře a odvozena byla ze série koncepčních zkušebních prototypů Mercedes-Benz C111 z šedesátých a sedmdesátých let. Sériový model Mercedes-Benz W116 se zprvu nabízel ve třech verzích. Vozy 280S a 280SE byly opatřeny řadovými šestiválci DOHC s objemem 2 746 ccm (M110) a jedním dvojitým karburátorem Solex (160 koní/120 kW), resp. nepřímým vstřikováním Bosch D-Jetronic (185 koní/136 kW).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Náhled do stavby sedanů W116, vpravo pak názorná ukázka výhod ABS

Špičkové provedení 350SE disponovalo osmiválcem M116 s objemem 3 499 ccm a výkonem 200 koní (150 kW), ovšem záhy mu přes hlavu přerostla varianta 450SE s novým motorem M117 o objemu 4 520 ccm, výkonu 225 koní (165 kW) a točivém momentu 377 Nm. Převodovky byly alternativně čtyř a pětistupňové manuální, nebo třístupňové automatické. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Špičkové provedení 450SEL 6.9 při své premiéře a pohled na jeho impozantní motor

Kromě nejlevnější karburátorové verze byly všechny modely alternativně k dispozici v porozvedení SEL s o 100 mm prodlouženým rozvorem náprav a karoserií, jež nabízela ještě více místa pro nohy cestujících vzadu a zvenčí se pozná podle delších zadních dveří.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Varianty 280SE a 350SEL

Skutečným vrcholem první generace S-Class se stala verze Mercedes-Benz 450SEL 6.9, jež stála třikrát tolik co standardní 280S (70 000 vs. 23 800 marek) a pod svojí kapotou hostila největší motor od dob meziválečného modelu Mercedes-Benz 770.

Technické údaje: Mercedes-Benz 450SEL 6.9

  • Rok 1975
  • Počet válců/ventilů na válec • rozvod 8/2 • OHC
  • Typ motoru • zdvihový objem zážehový • 6 834 cm3
  • Vrtání • zdvih 107,0 mm • 95,0 mm
  • Stupeň komprese 8,8:1
  • Nejvyšší výkon 210 kW (286 koní)
  • Nejvyšší výkon při otáčkách 4 250 ot/min
  • Nejvyšší krouticí moment 550 Nm při 3 000 ot/min
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h 7,4 s
  • Nejvyšší rychlost 225 km/h
  • Převodovka: způsob řazení • počet stupňů automatická • 3 stupňů
  • Objem palivové nádrže 96 l
  • Hmotnost: pohotovostní • celková 1 985 kg • 2 420 kg
  • Prům. spotřeba: komb. 16,0 l/100 km
  • Rozvor náprav 2 965 mm
  • Rozchod kol: vpředu • vzadu 1 521 mm • 1 505 mm
  • Rozměr pneumatik 215/70 HR14
  • Rozměry: délka × šířka × výška 5 060 × 1 870 × 1 430 mm

Šlo o vidlicový osmiválec M100 s objemem 6 834 ccm, výkonem 286 koní (210 kW), točivým momentem 550 Nm a vstřikováním Bosch K-Jetronic, jež dostaly ve stejném roce také ostatní verze řady W116.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Evropské verze měly na obou koncích karoserie dvojici tenkých nárazníků, varianty pro zákazníky v USA poznáme podle kulatých světlometů a nárazníků masivnějších

Byl to vlastně převrtaný agregát 6 330 ccm ze starších vozů W109 a limuzín 600 a vozu 450SEL 6.9 umožnil v kombinaci s třístupňovou automatickou převodovkou zrychlit z 0 na 100 km/h za 7,4 s a dosáhnout rychlosti 225 km/h.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Provedení 450SEL 6.9 stálo třikrát tolik co základní šestiválec 280S a disponovalo třeba plynokapalinovým pérováním, prvním v německé sériové produkci

Zároveň to byl také první německý automobil s plynokapalinovým pérováním a samočinnou nivelací světlosti. Za ABS bylo možno připlácet od roku 1978, v následujícím roce se ABS objevilo v seznamu prvků příplatkové výbavy také pro levnější verze S-Class.

Tuning | Mercedes-Benz

Mercedes-Benz W126 od Inden Design: zpátky v čase

V roce 1977 byl na autosalonu ve Frankfurtu představen model 300 SD Turbodiesel opatřený vznětovým pětiválcem OM617 s objemem 3 005 ccm a nepřímým vstřikováním, který díky přeplňování turbodmychadlem Garrett dosahoval výkonu 112 koní (82 kW) a točivého momentu 228 Nm. Jako jediný člen rodiny W116 dostal automatickou převodovku se čtyřmi stupni a určen byl překvapivě výhradně pro export do USA.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Generaci W116 nahradila v roce 1979 představená řada W126

V roce 1979 slavila na autosalonu ve Frankfurtu premiéru nová generace S-Class v podobě modelu W126, ale vozy původní řady W116 v Sindelfingenu vyráběli až do roku 1980. Celkem jich tam během sedmi let vzniklo více než 473 tis.

Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků