Mercedes-Benz W 196 R vydražen za rekordní sumu

Stříbrný šíp, se kterým závodil Juan Manuel Fangio, změní majitele za téměř 21 milionů liber.
Mercedes-Benz W 196 R vydražen za rekordní sumu

 Během Festivalu rychlosti v Goodwoodu obvykle padají rekordy zejména na trati místního demonstračního závodu do vrchu, okolo kterého se celý víkend točí. Tentokrát byl ale překonán i rekord poněkud jiného druhu. V aukci pořádané společností Bonhams byl prodán Mercedes-Benz W196 z roku 1954, který kdysi pilotoval samotný Juan Manuel Fangio. Částka 20 896 800 liber (v přepočtu 629 milionů korun) představuje historický aukční rekord. Zatím neznámý vítěz aukce přihazoval na dálku, po telefonu.

Juan Manuel Fangio a jeho kolo v Modeně „on-board” (video)

Juan Manuel Fangio a jeho kolo v Modeně „on-board” (video)

Mercedes-Benz W 196 R s číslem podvozku 006/54 byl vyroben v roce 1954 a dnes zůstává jediným poválečným „stříbrným šípem“ v soukromém vlastnictví. Šest exemplářů z celkem deseti dosud existujících opatruje sbírka Mercedes-Benz Classic, další tři se nacházejí v muzeích.

W 196 R znamenal v roce 1954 triumfální návrat trojcípé hvězdy do světa velkých cen. Juan-Manuel Fangio vyhrál s vydraženým vozem velké ceny Německa a Švýcarska.

„Stříbrné šípy“

Poetickým pojmenováním (v originále Silberpfeil) označoval předválečný německý tisk monoposty Auto Union a Mercedes-Benz. Pro formulové Mercedesy se používalo i po válce a v 90. letech jsme je slýchali v souvislosti s tehdejšími závodními vozy stáje McLaren. V roce 2010 pak Ross Brawn oficiálně představil monoposty Mercedes pro nadcházející sezónu jako „nové stříbrné šípy“.

Daimler vydal k aukci dokonce oficiální tiskovou zprávu, v níž zdůrazňuje, že předaukční přípravu vozu zajistila jeho divize Mercedes-Benz Classic, a „nenápadně“ nabízí novému majiteli své služby: „Rádi bychom poblahopřáli neznámému účastníkovi k vítězství v aukci. Bylo by nám potěšením nabídnout mu – bude-li to jeho přáním – naše služby v dalších fázích akvizice,“ cituje komuniké šéfa Mercedes-Benz Classic Michaela Bocka.

Částka 20,9 milionu liber je sice v kontextu automobilových aukcí rekordní, ale to ještě nedělá z Mercedesu W 196 R nejdražší automobil všech dob. Tím podle všeho zůstává Ferrari 250 GTO, vyrobené v roce 1962 pro Stirlinga Mosse. Transakce, která v loňském roce proběhla mezi dvěma soukromými majiteli, údajně dosáhla výše 35 milionů USD, tedy přibližně 698 milionů korun. A vy jste si mysleli, že Octavia 4x4 je drahá.

TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

dnes | Milan Lažanský | 1 příspěvek
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 16 příspěvků
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků