Mercedes-Benz W 196 R vydražen za rekordní sumu

Stříbrný šíp, se kterým závodil Juan Manuel Fangio, změní majitele za téměř 21 milionů liber.
Mercedes-Benz W 196 R vydražen za rekordní sumu

 Během Festivalu rychlosti v Goodwoodu obvykle padají rekordy zejména na trati místního demonstračního závodu do vrchu, okolo kterého se celý víkend točí. Tentokrát byl ale překonán i rekord poněkud jiného druhu. V aukci pořádané společností Bonhams byl prodán Mercedes-Benz W196 z roku 1954, který kdysi pilotoval samotný Juan Manuel Fangio. Částka 20 896 800 liber (v přepočtu 629 milionů korun) představuje historický aukční rekord. Zatím neznámý vítěz aukce přihazoval na dálku, po telefonu.

Juan Manuel Fangio a jeho kolo v Modeně „on-board” (video)

Juan Manuel Fangio a jeho kolo v Modeně „on-board” (video)

Mercedes-Benz W 196 R s číslem podvozku 006/54 byl vyroben v roce 1954 a dnes zůstává jediným poválečným „stříbrným šípem“ v soukromém vlastnictví. Šest exemplářů z celkem deseti dosud existujících opatruje sbírka Mercedes-Benz Classic, další tři se nacházejí v muzeích.

W 196 R znamenal v roce 1954 triumfální návrat trojcípé hvězdy do světa velkých cen. Juan-Manuel Fangio vyhrál s vydraženým vozem velké ceny Německa a Švýcarska.

„Stříbrné šípy“

Poetickým pojmenováním (v originále Silberpfeil) označoval předválečný německý tisk monoposty Auto Union a Mercedes-Benz. Pro formulové Mercedesy se používalo i po válce a v 90. letech jsme je slýchali v souvislosti s tehdejšími závodními vozy stáje McLaren. V roce 2010 pak Ross Brawn oficiálně představil monoposty Mercedes pro nadcházející sezónu jako „nové stříbrné šípy“.

Daimler vydal k aukci dokonce oficiální tiskovou zprávu, v níž zdůrazňuje, že předaukční přípravu vozu zajistila jeho divize Mercedes-Benz Classic, a „nenápadně“ nabízí novému majiteli své služby: „Rádi bychom poblahopřáli neznámému účastníkovi k vítězství v aukci. Bylo by nám potěšením nabídnout mu – bude-li to jeho přáním – naše služby v dalších fázích akvizice,“ cituje komuniké šéfa Mercedes-Benz Classic Michaela Bocka.

Částka 20,9 milionu liber je sice v kontextu automobilových aukcí rekordní, ale to ještě nedělá z Mercedesu W 196 R nejdražší automobil všech dob. Tím podle všeho zůstává Ferrari 250 GTO, vyrobené v roce 1962 pro Stirlinga Mosse. Transakce, která v loňském roce proběhla mezi dvěma soukromými majiteli, údajně dosáhla výše 35 milionů USD, tedy přibližně 698 milionů korun. A vy jste si mysleli, že Octavia 4x4 je drahá.

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 17 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků