Mercedes-Benz třídy SL: Již pátá generace

Prvky z legendárního modelu 300 SL se snoubí s moderní technikou a to co vzniklo je krásné, ale většině nepřístupné, především kvůli ceně.
Mercedes-Benz třídy SL: Již pátá generace

Úspěchy třídy SL se začaly psát v roce 1954, když byl světu představen model 300 SL, zvaný Gullwing (gull – race, wing – křídlo). Od té doby bylo vyrobeno celkem 490 000 vozů třídy SL a dnes vás seznámíme již z pátou generací třídy SL.

Jak se vám líbí

Karoserie nového SL se vyznačuje prvky typickými pro dnešní Mercedesy a zároveň si vypůjčuje prvky z modelu 300 SL. Znamená to, že na ní najdeme tradiční mřížku chladiče nebo čtyři světlomety s čirou optikou. Obecně je možné říci, že designem karoserie prostupuje boj nostalgie a moderní techniky, kde velkým závažím na stranu techniky je karoserie s velkým podílem hliníku. Použití hliníku (např. kapota, přední blatníky, kryt zavazadlového prostoru apod.) má příznivý vliv jednak na pevnost karoserie, ale zejména na její hmotnost. Například 1,4 metru dlouhá přední kapota je o 15 kg lehčí, než pokud by byla vyrobena z ocelového plechu.

Protože ke karoserii neodmyslitelně patří střecha, je nutné na tomto místě zdůraznit, že SL je kabriolet. Na rozdíl od většiny kabrioletů má SL, obdobě jako Peugeot 206 CC, střechu sice skládací, nikoli však látkovou. Třída SL je vybavena střechou pevnou. Právě díky tomu je možné SL během 16 sekund proměnit z elegantního kabrioletu na stejně elegantní kupé. Opravdové labužníky jistě potěší, že od poloviny roku 2002 bude v nabídce skleněná varianta skládací střechy, takže i s uzavřenou střechou budou moci vychutnat sluneční svit.

Pokud je střecha uzavřená má zavazadlový prostor objem 317 litrů, což na tuto kategorii automobilů není vůbec málo. Když chceme střechu složit musíme ji v zavazadlovém prostoru vyhradit 82 litrů, takže na zavazadla zbude 235 litrů.

Luxus až na prvním místě

V interiéru najdeme vše, co lze očekávat u luxusního kabrioletu nebo kupé. Je vyroben za použití kvalitní kůže, ušlechtilého dřeva nebo hliníku. V nabídce jsou dva druhy kůže a celkem pět různých barevností interiéru. Vzpomínku na sportovní vozy minulých let vyvolává palubní deska se čtyřmi kruhovými přístroji, navíc kolem každého z nich je chromovaný rámeček s matnou úpravou, takže jsou potlačeny i případné nežádoucí odlesky. Ve výbavě u modelu SL 500 najdeme automatickou klimatizaci, multifunkční volant, elektricky ovládaná sedadla s pamětí, xenonové světla a další obvyklé „drobnosti“. Z výbavy na přání, tedy příplatkové, jmenujme unikání systém Distronic, který kromě funkcí běžného tempomatu, umí i udržovat minimální vzdálenost před vpředu jedoucím vozidlem. Mezi další elektronické systému v nabídce patří systémy TeleAid a Comand nebo elektronická kontrola tlaku v pneumatikách.

Ochrana především

Pro ochranu posádky se automobilky vždy snaží udělat maximum. U kabrioletu to bývá obzvláště problém. Bezpečnosti při čelním nárazu zaručuje inovovaná struktura karoserie, která se musí vyrovnat s absencí střechy. Dalším prvky poskytujícími ochranu jsou dvoustupňové čelní airbagy. Nově zpracovaný je boční airbag pro ochranu hlav a hrudníku své místo našel ve dveřích řidiče i spolujezdce. Samozřejmostí jsou předpínače bezpečnostních pásů s omezovačem síly. Když přijde ke slovu čidly řízený ochranný oblouk, znamená to, že akutně hrozí riziko převrácení auta.

Brzdí a sedí

Pro výborné jízdní vlastnosti udělali u Mercedesu maximum. Pátá generace třídy SL je vybavena všemi dostupnými systémy, které mají vliv na jízdní vlastnosti. Na pomyslném vrcholu stojí systém SBC neboli Sensotronic Brake Control. SBC při své práci spolupracuje s ESP i ABC (ABC = Actice Body Control, systém aktivní regulace podvozku, který omezuje pohyby karoserie při jízdě). Právě díky ABC se u SL takřka neprojevuje typické ponoření auto při brždění.

Největší novinkou však je již zmíněný SBC. Jedná se o elektrohydraulický systém, který díky tomu, že povely od řidiče k brzdám nejdou klasickou hydraulickou, ale elektronickou cestou vyniká značnou rychlostí při vytváření brzdného tlaku. Navíc je schopen určit, zda se jedná o tzv. krizové brždění a zvýšit tak tlak v brzdovém systému ze speciálního vysokotlakého zásobníku. Výsledkem je až tří procentní zkrácení brzdné dráhy. Navíc díky SBC je zdokonalena funkce ESP.

Pod kapotou

Jako první bude uvedena verze SL 500. Jak již název napovídá bude ji pohánět zážehový osmiválec o objemu pět litrů. Motor nabízí největší výkon 306 ks a 460 Nm točivého momentu. SL 500 s ním zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,3 vteřiny a na každých sto ujetých kilometrů si řekne o 12,7 litrů benzínu. Při tom všem stihne splnit i limity na výfukové plyny podle normy EU4.

Podtrženo, sečteno

Pátá generace třídy SL je o pořádný kus dále, než předchozí generace. Jedná se luxusní a rychlý kabriolet, který díky pevné skládací střeše může být stejně dobře i kupé. Co se však příliš nezměnilo je cena, a tak má většina řidičů alespoň o čem snít.

U modelu SL 500 předpokládáme cenu cca 3,4 milionu korun a SL 55 AMG bude pravděpodobně prodáván za 4,2 milionu korun. Na český trh bude pátá generace Mercedes-Benz třídy SL uvedena letos v říjnu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků