Mercedes-Benz SLR McLaren Zdroj: McLaren

Mercedes-Benz SLR McLaren | Zdroj: McLaren

Mercedes-Benz SLR McLaren Zdroj: McLaren

Mercedes-Benz SLR McLaren | Zdroj: McLaren

Mercedes-Benz SLR McLaren Zdroj: McLaren

Mercedes-Benz SLR McLaren | Zdroj: McLaren

Mercedes-Benz SLR McLaren Zdroj: McLaren

Mercedes-Benz SLR McLaren | Zdroj: McLaren

Mercedes-Benz SLR McLaren Zdroj: McLaren

Mercedes-Benz SLR McLaren | Zdroj: McLaren

Mercedes-Benz SLR McLaren Zdroj: McLaren

Mercedes-Benz SLR McLaren | Zdroj: McLaren

Mercedes-Benz SLR McLaren Zdroj: McLaren

Mercedes-Benz SLR McLaren | Zdroj: McLaren

Mercedes-Benz SLR McLaren Zdroj: McLaren

Mercedes-Benz SLR McLaren | Zdroj: McLaren

Mercedes-Benz SLR McLaren Zdroj: McLaren

Mercedes-Benz SLR McLaren | Zdroj: McLaren

Mercedes-Benz SLR McLaren Zdroj: McLaren

Mercedes-Benz SLR McLaren | Zdroj: McLaren

Mercedes-Benz SLR McLaren Zdroj: McLaren

Mercedes-Benz SLR McLaren | Zdroj: McLaren

Mercedes-Benz SLR McLaren Zdroj: McLaren

Mercedes-Benz SLR McLaren | Zdroj: McLaren

Mercedes-Benz SLR McLaren Zdroj: McLaren

Mercedes-Benz SLR McLaren | Zdroj: McLaren

Mercedes-Benz SLR McLaren Zdroj: McLaren

Mercedes-Benz SLR McLaren | Zdroj: McLaren

Mercedes-Benz SLR McLaren Zdroj: McLaren

Mercedes-Benz SLR McLaren | Zdroj: McLaren

Mercedes-Benz SLR McLaren Zdroj: McLaren
Mercedes-Benz SLR McLaren Zdroj: McLaren
Mercedes-Benz SLR McLaren Zdroj: McLaren
Mercedes-Benz SLR McLaren Zdroj: McLaren
15
Fotogalerie

Mercedes-Benz SLR McLaren slaví 20 let. V Top Gearu ho milovali, britsko-německý unikát dodnes nemá nástupce

Představil se v roce 2003 na autosalonu ve Frankfurtu po čtyřech letech vývoje, vyráběl se sedm let. Dodnes je to „divný pavouk“ s mnoha zajímavostmi.

Dnes jeho parametry a vlastnosti nikoho nešokují, ale před dvaceti lety šlo o výkladní skříň automobilové techniky. Však se na něm také podíleli dva giganti, i když McLaren byl v této době ve značném útlumu (a vlastněn z 40 procent Němci) a dávno před érou, kterou nastartoval až v roce 2011 model 12C a o něco později hypersport P1, který se po mnoha letech skomírání značky postavil soudobé špičce ve formě Porsche 918 Spyder a Ferrari LaFerrari.

Spojení McLarenu a Mercedesu mělo kořeny ve Formuli 1, projekt jako takový byl ohlášen světu v roce 1999 na Velké ceně v Silverstone. Tehdy došlo k potvrzení, že koncept Mercedes-Benz SLR Vision, představený na autosalonu v Detroitu, má zelenou. První prototyp auta, tehdy známého jako „Project 7“, postavili ručně právě konstruktéři McLarenu z F1. Srdce dodal Mercedes se svým osmiválcem o objemu 5,4 litru a přeplňováním kompresorem, stejně jako kapotáž. Motor vážil 232 kilogramů a dával 460 kW (626 k) a 780 Nm, ležel zhruba půl metru za přední nápravou. Převodovka rovněž pocházela od Mercedesu, kvůli jednoduchosti byla zvolena pětistupňová automatická AMG Speedshift R.

Maximální rychlost sériové verze činila 334 km/h a na 100 km/h se dostala za 3,8 sekundy. V roce 2007 byla představena verze 722 GT s výkonem 500 kW (680 k) a 830 Nm, zrychlením na 100 km/h za rovné tři sekundy a v roce 2009 se objevilo provedení SLR Stirling Moss v 75 kusech. Výroba oficiálně skončila v prosinci roku 2009, ale McLaren dále nabízel úpravu vozu pro pouhých 25 zájemců s odladěním karoserie, novými koly a odlehčením. A tím to nekončilo – v roce 2019 divize McLaren Special Operations představila další balíček zlepšení, inspirovaný přáními nyní již dlouholetých majitelů. Letos v květnu pak MSO dodalo první kus s aerodynamickými doplňky, inspirovanými okruhovou verzí 722 GT.

Velký prostor věnoval Mercedesu-McLaren SLR pořad Top Gear v době své největší slávy. V první recenzi se Jeremy Clarkson i Richard Hammond shodli, že soudobá Carrera GT je lepší auto, ale velmi chválili výkon, zvuk i jízdní vlastnosti. Totéž se potvrdilo při měřeném kole se Stigem za volantem – nakonec SLR byl Grand Tourer. V šesté sérii Top Gear závodil z Londýna do Osla, do Mercedes-McLarenu usedl Clarkson, zatím co Hammond a May cestovali letecky a loděmi.

Věděli jste, že?:

  • První dodávka vozu Mercedes-Benz SLR McLaren zákazníkům proběhla v létě 2004 a bylo vyrobeno více než 2 000 kusů všech verzí.
  • Mezi další verze vozu patřilo kupé 722 Edition, představené v roce 2006. Edice 722, pojmenovaná podle Mossova čísla v závodě, byla poctou siru Stirlingu Mossovi a jeho přelomovému vítězství v Mille Miglia v roce 1955. Výkon motoru AMG vzrostl na 478 kW (650 k) a točivý moment na 800 Nm a k dodatečnému výkonu se přidaly nové karbonové přední a zadní splittery, stejně jako upravené nastavení odpružení s tužšími pružinami a nižší světlou výškou a modernizované brzdy. Vyrobeno bylo 150 zákaznických vozů.
  • O rok později, v roce 2007, získal SLR variantu Roadster se skládací látkovou střechou, která se stala základem dalšího speciálu - 722 Edition Roadster. S pohonnou jednotkou, podvozkem a aerodynamickými změnami kupé 722 Edition spolu s elektricky ovládanou skládací střechou Roadsteru bylo dokončeno dalších 150 zákaznických vozů.
  • Poslední verzí modelu Mercedes-Benz SLR McLaren byl SLR Stirling Moss Edition. Tento roadster s otevřenou střechou používal stejný monokok z uhlíkových vláken a pohonnou jednotku V8 o objemu 5,5 litru jako standardní SLR, ale s výraznou karoserií přímo inspirovanou vozem SLR 300 Mille Miglia z roku 1955. Model SLR Stirling Moss Edition, poháněný verzí 5,5litrového motoru AMG o výkonu 478 kW (650 k) používanou v modelech 722 Edition, je mimořádně vzácný - vyrobeno bylo pouze 75 vozů.
  • SLR používá lepený monokok z uhlíkových vláken, stejně jako předchozí silniční vůz McLaren F1 a všechny následující vozy McLaren. Spolu s monokokem vyvinul McLaren i karbonové deformační zóny přední části, které jsou přišroubovány k hliníkovému pomocnému rámu motoru, přičemž SLR je prvním silničním vozem, který tuto inovaci odvozenou od Formule 1 použil. SLR má také karoserii z uhlíkových vláken, zatímco dveře a kapota jsou rovněž vyrobeny z lehkého materiálu.
  • SLR byl prvním průkopníkem aktivní aerodynamiky u sériových silničních vozů. V zadní části vozu zajišťuje adaptivní křídlo dodatečný přítlak při rychlostech nad 95 km/h tím, že zaujímá polohu až 10 stupňů. Zadní křídlo však slouží také jako aerodynamická brzda, která se při prudkém brzdění z rychlosti sklápí do úhlu 65 stupňů, čímž zvyšuje odpor a zároveň posouvá vyvážení vozu při brzdění více k zádi, což zajišťuje větší stabilitu.
  • Nárazové zkoušky monokoku z uhlíkových vláken a čelní nárazové konstrukce modelu SLR začaly v roce 2001 a v roce 2002 byla dokončena série dalších předsériových prototypů postavených na úrovni co nejbližší sériovému stavu. Tyto vozy byly určeny pro marketingové účely, dynamické zkoušky na testovací stolici a první novinářské jízdy vozu v Jihoafrické republice v roce 2003.
  • Rozsáhlé aerodynamické zkoušky probíhaly v tunelu McLarenu pro Formuli 1. Mezi principy designu z Formule 1, které byly do tohoto výzkumu začleněny, patřila prakticky rovná podlaha SLR, což znamená, že boční výfuky vycházející z karoserie za přední nápravou nejsou na místě jen pro efektní styl - jsou nezbytné pro aerodynamický spodek vozu SLR. Podobně byl vyvinut šestiprvkový zadní difuzor v aerodynamickém tunelu ve Wokingu.

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz je německý výrobce automobilů, autobusů, užitkových a nákladních vozů. Patří do skupiny Daimler AG.

Historie sahá až do roku 1886. Poprvé byla značka Mercedes použita na automobilu v roce 1901, jako Mercedes-Benz v roce 1926.

Mercedes-Benz třídy A • Mercedes-Benz třídy C • Mercedes-Benz třídy E • Mercedes-Benz třídy S • Mercedes-Benz CLA • Mercedes-Benz GLC • Mercedes-Benz GLB-SUV

Doporučujeme

Články odjinud