Mercedes-Benz S124 (1985): kombík, který změnil dějiny

Před třiceti lety bylo představeno kombi Mercedes-Benz nově ustavené třídy E, odvozené z o rok staršího sedanu W124. Poprvé kombinovalo nejmodernější techniku, vynikající jízdní vlastnosti, špičkový komfort a impozantní prostor pro zavazadla.
Seznam kapitol
  1. Kombi v novém pojetí, Mercedes-Benz udává směr, Videa
  2. Až sedmimístný!, Kombík proti sedanu, Technické údaje
  3. Fotogalerie (53x foto)

Kombi v novém pojetí

Do té doby byla specifika jednotlivých automobilových kategorií jasně vyhraněna. V druhé polovině dvacátého století na evropských trzích byla k mání široká škála vozů různých konstrukcí, mezi nimiž si vybral každý zákazník. Ten zámožnější pak měl zpravidla více aut: pohodlný sedan pro normální ježdění, výkonný sporťák pro svezení a skutečný off-road pro výlety, případně i nějaký kompakt pro městský provoz.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Kombík S124 vycházel z typu W124 a navazoval na model Mercedes-Benz W123 T

Byla to zkrátka doba, kdy ti zámožnější byli opravdu zámožnější a žádné kompromisní crossovery nepotřebovali. Jistě v tomto příměru cítíte určitou nadsázku, navíc doba byla skutečně jiná. Vždyť proč vzniklo kombi? Kvůli potřebám běžného zákazníka, jenž vyžadoval zvýšený objem prostoru pro zavazadla či náklad, prostě kombi jako takové je svého druhu crossoverem.

Mercedes-Benz W124 (1984): zlatý věk stuttgartské střední řady

Mercedes-Benz W124 (1984): zlatý věk stuttgartské střední řady

Z tohoto důvodu však ještě na počátku osmdesátých let bývaly kombíky velmi spartánské a objem nákladového prostoru byl hlavní prioritou. A Mercedes-Benz se tehdy již dávno podobných kreací neštítil, kromě „prémiové pověsti“ totiž stavěl především na robustnosti a trvanlivosti. Kombi W123T z roku 1977 do tohoto konceptu přesně zapadalo, přičemž za osm let jich vzniklo plných 200 000 kusů.

Mercedes-Benz udává směr

Spolehlivá kombi Mercedes-Benz vystartovala dávno před konkurencí, Audi 100 Avant (do roku 1982 to nebylo kombi, ale hatchback!) hrálo okrajovou roli a BMW řady 5 (E34) Touring přijelo až na samém sklonku osmdesátých let. To už ale byla éra zcela nové generace sedanů Mercedes-Benz W124 (1984) a odvozených kombi Mercedes-Benz S124, jež si proti adekvátním soupeřům udržovala odstup.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Zvenčí se kombi S124 lišilo od výchozího sedanu hlavně tvarováním zadní části karoserie a standardně dodávanou regulací světlé výšky na zadní nápravě

Nový Mercedes-Benz T (S124) odpovídal designem, konstrukcí i paletou pohonných jednotek sedanům (W124) a tvarování nově koncipované zadní části karoserie umožnilo udržet součinitel odporu vzduchu Cx na solidní úrovni 0,34. Kombíky vznikaly nikoli v Sindelfingenu, ale v Brémách, kde zprvu činila denní produkce 50 vozů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Pracoviště řidiče bylo všem verzím společné, podobně jako péče o redukci odporu vzduchu

Paleta modelů typu S124 nabízela tři zážehové motory (200 T, 230 TE a 300 TE) a tři vznětové (200 TD, 250 TD a 300 TD Turbo). To bylo totéž jako u sedanu W124, ovšem největší diesel se v kombíku dočkal přeplňování. Standardem byly pětistupňové manuální převodovky, pro 200 T a 230 TE poněkud překvapivě pouze čtyřstupňové, ve všech případech bylo možno připlácet za čtyřstupňovou samočinnou skříň s kapalinovým měničem momentu.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Kombi v novém pojetí, Mercedes-Benz udává směr, Videa
  2. Až sedmimístný!, Kombík proti sedanu, Technické údaje
  3. Fotogalerie (53x foto)
Minitest Volkswagen T-Cross 1.5 TSI ACT DSG: Kluk z plakátu

Volkswagen T-Cross 1.5 TSI ACT DSG

Nebude trvat dlouho a nabídka pohonných jednotek Volkswagen T-Cross projde drobnou úpravou. Benzinová patnáctistovka však zůstane, proto není od věci si říci, co od ní vlastně můžete očekávat.

včera | Jan Mička | 12 příspěvků
Minitest Dacia Duster 1.0 TCe Prestige: V plné výbavě za cenu holé Fabie Combi!

Dacia Duster 1.0 TCe

Druhá Dacie Duster není žádnou horkou novinkou. Novinkou je ale akční ceník. SUV od Dacie totiž aktuálně můžete mít za necelých 220 tisíc, s plnou výbavou za 326.900 Kč. Vždy to ale bude tříválec s předním pohonem. Dává smysl?

31.  5.  2020 | Petr Schnagl | 114 příspěvků
První jízda s novým Seatem Leon 1.5 TSI: Tak dobrý, že vás dostane na kolena

Seat Leon 1.5 TSI ACT 110 kW

První dostaveníčko s novou generací Seatu Leon považujme za hodně letmé seznámení. Vyzkoušeli jsme benzinovou patnáctistovku s manuálem, největší radost nám však dělal podvozek.

28.  5.  2020 | Jan Mička | 52 příspěvků