Mercedes-Benz S124 (1985): kombík, který změnil dějiny

Před třiceti lety bylo představeno kombi Mercedes-Benz nově ustavené třídy E, odvozené z o rok staršího sedanu W124. Poprvé kombinovalo nejmodernější techniku, vynikající jízdní vlastnosti, špičkový komfort a impozantní prostor pro zavazadla.
Seznam kapitol
  1. Kombi v novém pojetí, Mercedes-Benz udává směr, Videa
  2. Až sedmimístný!, Kombík proti sedanu, Technické údaje
  3. Fotogalerie (53x foto)

Kombi v novém pojetí

Do té doby byla specifika jednotlivých automobilových kategorií jasně vyhraněna. V druhé polovině dvacátého století na evropských trzích byla k mání široká škála vozů různých konstrukcí, mezi nimiž si vybral každý zákazník. Ten zámožnější pak měl zpravidla více aut: pohodlný sedan pro normální ježdění, výkonný sporťák pro svezení a skutečný off-road pro výlety, případně i nějaký kompakt pro městský provoz.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Kombík S124 vycházel z typu W124 a navazoval na model Mercedes-Benz W123 T

Byla to zkrátka doba, kdy ti zámožnější byli opravdu zámožnější a žádné kompromisní crossovery nepotřebovali. Jistě v tomto příměru cítíte určitou nadsázku, navíc doba byla skutečně jiná. Vždyť proč vzniklo kombi? Kvůli potřebám běžného zákazníka, jenž vyžadoval zvýšený objem prostoru pro zavazadla či náklad, prostě kombi jako takové je svého druhu crossoverem.

Mercedes-Benz W124 (1984): zlatý věk stuttgartské střední řady

Mercedes-Benz W124 (1984): zlatý věk stuttgartské střední řady

Z tohoto důvodu však ještě na počátku osmdesátých let bývaly kombíky velmi spartánské a objem nákladového prostoru byl hlavní prioritou. A Mercedes-Benz se tehdy již dávno podobných kreací neštítil, kromě „prémiové pověsti“ totiž stavěl především na robustnosti a trvanlivosti. Kombi W123T z roku 1977 do tohoto konceptu přesně zapadalo, přičemž za osm let jich vzniklo plných 200 000 kusů.

Mercedes-Benz udává směr

Spolehlivá kombi Mercedes-Benz vystartovala dávno před konkurencí, Audi 100 Avant (do roku 1982 to nebylo kombi, ale hatchback!) hrálo okrajovou roli a BMW řady 5 (E34) Touring přijelo až na samém sklonku osmdesátých let. To už ale byla éra zcela nové generace sedanů Mercedes-Benz W124 (1984) a odvozených kombi Mercedes-Benz S124, jež si proti adekvátním soupeřům udržovala odstup.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Zvenčí se kombi S124 lišilo od výchozího sedanu hlavně tvarováním zadní části karoserie a standardně dodávanou regulací světlé výšky na zadní nápravě

Nový Mercedes-Benz T (S124) odpovídal designem, konstrukcí i paletou pohonných jednotek sedanům (W124) a tvarování nově koncipované zadní části karoserie umožnilo udržet součinitel odporu vzduchu Cx na solidní úrovni 0,34. Kombíky vznikaly nikoli v Sindelfingenu, ale v Brémách, kde zprvu činila denní produkce 50 vozů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Pracoviště řidiče bylo všem verzím společné, podobně jako péče o redukci odporu vzduchu

Paleta modelů typu S124 nabízela tři zážehové motory (200 T, 230 TE a 300 TE) a tři vznětové (200 TD, 250 TD a 300 TD Turbo). To bylo totéž jako u sedanu W124, ovšem největší diesel se v kombíku dočkal přeplňování. Standardem byly pětistupňové manuální převodovky, pro 200 T a 230 TE poněkud překvapivě pouze čtyřstupňové, ve všech případech bylo možno připlácet za čtyřstupňovou samočinnou skříň s kapalinovým měničem momentu.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Kombi v novém pojetí, Mercedes-Benz udává směr, Videa
  2. Až sedmimístný!, Kombík proti sedanu, Technické údaje
  3. Fotogalerie (53x foto)

bazar

Mercedes ML 3
Rok výroby: 2012
Stav: 135 617 km
Cena: 780 000 Kč
Mercedes C 1,8
Rok výroby: 2007
Stav: 207 525 km
Cena: 150 000 Kč
Mercedes ML 3
Rok výroby: 2010
Stav: 140 817 km
Cena: 600 000 Kč
Mercedes Vito 2,1
Rok výroby: 2004
Stav: 207 939 km
Cena: 120 000 Kč
Mercedes A 1,6
Rok výroby: 2002
Stav: 147 354 km
Cena: 60 000 Kč
Mercedes Vito 2,2
Rok výroby: 2014
Stav: 112 776 km
Cena: 320 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 26 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků